Sachs Race Cup 2015

 

Tegoroczny finał akcji, organizowanej przez przedstawicielstwo koncernu ZF Friedrichshafen AG w Polsce tym razem zawitał m.in. na tor testowy do Bednar, w woj. wielkopolskim. ZF z powodzeniem przenosi na polski grunt koncept przetestowany wcześniej na innych europejskich rynkach (powodzenie zarówno Sachs Roadshow 2013, jak i Sachs Race Challenge przerosło oczekiwania organizatora). Sachs Race Cup 2015 to akcja skierowana do warsztatów pojazdów osobowych i ciężarowych, które zaopatrują się w oryginalne części firmy ZF. Podstawowym warunkiem udziału w Sachs Race Cup był zakup przez dany warsztat, w okresie od stycznia do maja 2015 r, części marek: Sachs, Lemförder, oraz ZF Parts o określonej wartości nominalnej (wartość uzależniona od wielkości i rodzaju warsztatu). Chęć swojego udziału w akcji można było zgłaszać m.in. bezpośrednio u dystrybutorów uczestniczących w akcji: Inter Cars, Inter Team, Moto-Profil, Auto Partner, Gordon, Fota, AD Polska Hart, Martex, Motorol i Euromaster. Zaproszenia do udziału otrzymali pracownicy warsztatów, które uzyskały najlepsze wyniki w poszczególnych kategoriach. Podczas finałowych imprez, podobnie jak w latach ubiegłych, zorganizowano całodniowe szkolenia techniczne dla pracowników połączone z rywalizacją na torze wyścigowym.

  Warto wiedzieć

Na uczestników Sachs Race Cup 2015 czekały cztery bloki szkoleniowe, roboczo nazywane stacjami. Pierwsze dwie obejmowały eksperckie szkolenia techniczne, podczas których uczestnicy otrzymali szczegółowe informacje i wykonywali praktyczne zadania warsztatowe pod okiem szkoleniowców koncernu ZF. Szkolenie dotyczyło m.in. systemu CDC, a zatem amortyzatorów z bezstopniową regulacją tłumienia. Przedstawiono proces zmieniających się drgań. Szkolenie dotyczące wymiany oleju w skrzyniach automatycznych rozszerzono o budowę układu mechatroniki oraz jego demontażu na poszczególne elementy. Eksperci ZF przeprowadzili analizę najczęściej popełnianych błędów podczas czyszczenia, wymiany i montażu poszczególnych komponentów automatycznych skrzyń biegów. Poruszono kwestie związane z systematycznymi wymianami oraz doborem właściwego rodzaju oleju we współczesnych przekładniach. Warsztatowcy mieli też okazję wzbogacić swą wiedzę na temat nowoczesnych układów sprzęgieł w pojazdach użytkowych. Chodzi o budowę, zasadę działania i montażu sprzęgła z samoregulacją X-Tend oraz sprzęgła dwutarczowego. Zajmowano się regulacją sprzęgła oraz sprawdzaniem i korekcją bicia bocznego tarcz sprzęgłowych. Podkreślano, że wymagania stawiane technologiom stosowanym w pojazdach ciężarowych stają się coraz bardziej złożone, a maksymalną wydajność udaje się uzyskać dzięki zastosowaniu wyjątkowo trwałych i nowoczesnych skrzyń biegów, elementów układu napędowego, osi oraz części podwozia i układu kierowniczego, które pozwalają obniżyć całkowite koszty użytkowania. Szkoleniu towarzyszyła wystawa części i podzespołów.

Torowe wyzwania

         Na uczestników Sachs Race Cup czekały też emocje związane z prowadzeniem rasowych samochodów wyścigowych. Na tzw. „Fun Station“ zorganizowano serię testów sprawnościowych w specjalnie przygotowanych pojazdach.

Ciekawostkę stanowiła jazda czteroosobowych zespołów wyjątkowym Volkswagenem Golfem o podwójnym układzie kierowniczym (wykonanie zadania zależy od dobrej współpracy wszystkich kierowców). Była okazja sprawdzić się podczas wychodzenia z poślizgu samochodami z zainstalowanymi trolejami oraz podczas próby stewarda, polegającej na precyzyjnej jeździe z piłeczką tenisową umieszczoną na stelażu zamocowanym na masce pojazdu. Nie zabrakło też motosportu w czystej postaci. Uczestnicy zasiedli w specjalnie przygotowanych samochodach marki BMW E46 w specyfikacji wyścigowej.

 

 

 

 

 

Michał Jurczak

T&M 6/2015

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE