Strenx® - siła detali

By podołać temu wyzwaniu ważna jest odpowiednia jakość materiałów użytych do produkcji. Coraz więcej producentów stawia na stal Strenx®, znaną z trwałości i wytrzymałości, ale też pozwalającą obniżyć masę własną, a tym samym zwiększenie ładowności naczepy czy przyczepy. Stal wykorzystywana jest w pojazdach kłonicowych. 

Stal Strenx® produkowana jest w SSAB i pomaga w wytwarzaniu  mocniejszych, bezpieczniejszych i lżejszych pojazdów. Redukcja masy ma kluczowe znaczenie, gdyż każdy kilogram mniej można zamienić w większą ładowność, mniejsze zużycie paliwa i mniejsze obciążenie dla środowiska. Stal i ma równomierne własności, granicę plastyczności, wytrzymałość na rozciąganie, podatność na gięcie, udarność. Te cechy zapewniają precyzję i wydajność w obróbce warsztatowej.

Ze stali Strenx® produkowane są m.in. tak kluczowe dla funkcjonowania naczep i przyczep kłonicowych komponenty jak: belka wzdłużna (środnik i pas), belka poprzeczna podwozia, zespół sworznia królewskiego, tylne zabezpieczenie przeciwnajazdowe , paliki i łoże. W zależności od elementu, stosowana w budowie pojazdów kłonicowych stal ma różną grubość, zazwyczaj od 3 do 12 mm.   

Do elementów „kłonicówek” stosuje się głównie stal Strenx® 700 oraz Strenx® 960.  Pierwszą charakteryzuje minimalna granicy plastyczności 650-700 MPa (w zależności od grubości), Strenx® 960 gwarantuje minimalną granicę plastyczności do 960 MPa. W obu przypadkach, do typowych zastosowań należą skomplikowane konstrukcje nośne, a wśród walorów są: podatność na gięcie oraz jakość powierzchni, spawalność z wytrzymałością i udarnością w strefie wpływu ciepła, powtarzalność własności w obrębie blachy gwarantowana zawężonymi tolerancjami, wysoka udarność zapewniająca dobrą odporność na kruche pękanie.

         Stal Strenx® wykorzystują znani producenci pojazdów kłonicowych, w tym ci którzy adresują swą ofertę do firm funkcjonujących w najtrudniejszych warunkach środowiskowych. Buduje z nich np. NovosibARZ, wiodący producent naczep do drewna na Syberii (certyfikowany partner czołowych takich jak Man, Scania i Volvo). Trzy lata temu zastąpiono tam gatunek stali 10HSND, wcześniej używany do kłonic, ram i podłogi, stalą Strenx® 700.

- Dzisiaj stosujemy wysokowytrzymałą stal Strenx w ramach i kłonicach oraz w  konstrukcji podwozi dla pojazdów Man, Volvo i Scania. Głównym powodem zmiany była znaczna poprawa wytrzymałości i trwałości w porównaniu z poprzednio stosowaną stalą. Efektem jest wydłużenie czasu eksploatacji naczepy o 25 proc. Co więcej, Strenx® 700 można używać w cieńszych wymiarach w porównaniu ze stalą standardową, dzięki czemu NovosibARZ produkuje ekstra cienkie i lekkie kłonice – tłumaczy Vadim Ananchenko, prezes NovosibARZ dodając, że naczepy tej firmy pracują nierzadko w ekstremalnych warunkach, także w miejscach w których w ogóle nie ma dróg, gdzie temperatury zimą spadają do -50 st. C i gdzie konieczne jest transportowanie drewna na odległość ponad 300 km w jedną stronę.

T&M nr 2/2021

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE