Tu liczy się temperatura

 

Ważne jest zresztą nie tylko to, by samochody były chłodzone i zapewniały odpowiednią temperaturę, ale też to by stworzyć warunki dla odpowiedniej cyrkulacji powietrza i zapewnić należyty nadzór nad przewozem. 

Dystrybucja produktów wymagających kontrolowanej temperatury to specyficzna część biznesu logistycznego. Nowoczesne technologie sprzyjają temu, by zwiększała się nie tylko oferta środków transportu, ale też rozwiązań do monitorowania przewozu tego rodzaju towarów, a głównie artykułów spożywczych czy farmaceutyków.

 

Mały i średni „kaliber”

Wsród szerokiej gamy polskich producentów zabudów dla transportu chłodniczego znajduje się firma D.A.C. zabudowy. Produkcja zlokalizowana pod Kielcami. Kilkuprocentowy udział w rynku fabrycznie nowych pojazdów w DMC 3,5 T oraz  kilkuprocentowy w produkcji przyczep.  Pomysł adaptacja vanów  dla transportu chłodniczego pochodzi z własnego biura konstrukcyjnego D.A.C. Nowoczesny furgon z powodzeniem pełni funkcję izotermy 0 º C lub chłodni -20º  C dzięki zastosowaniu technologi typu sandwich  własnej produkcji. Materiał ma bardzo dobre parametry termiczny, konstrukcyjne oraz co istotne niską masę, co ma duże znaczenie w DMC 3,5 T

Do minimum zredukowano mostki cieplne , a przenikalność cieplna wynosi około 0,4W/m2K chłodnia i 0,7 W/m2K

D.A.C zabudowy zwraca uwagę na trwałość swojego produktu w trakcie  eksploatacji, estetykę wykonania, masę, łatwość zmywania powierzchni ładunkowej . Atesty higieniczne to standard. Doposażenie w listwy transportowe, drążki do blokowania ładunku, agregaty chłodnicze, windy załadowcze, rejestratory temperatury z drukarką do udokumentowania całego łańcuch dostaw. Wszystko to czego potrzebują profesjonaliści w transporcie.

        

Chłód na siodle 

Sporo ciekawych produktów mają wytwórcy naczep. Kögel Cool – PurFerro quality ma cichą, aluminiową podłogę redukującą hałas powstający podczas załadunku i rozładunku (możliwość realizacji dostaw poza zwyczajowymi godzinami otwarcia placówek). Koryto zespawane z aluminium ma zapewniać też lepszą higienę oraz łatwiejsze czyszczenie podłogi, jak również  zapobiegać przenikaniu wilgoci do elementów nośnych. Nadwozie wypełniono bezfreonową pianką. Zabezpieczenie ładunku umożliwiają kierowcy, montowane w ścianach, szyny piętrowe i kotwowe. Drzwi portalowe wykonano ze stali nierdzewnej z drążkami obrotowymi i łatwymi w wymianie zawiasami. Warstwa wierzchnia na zewnątrz to 0,6-milimetrowa blacha stalowa z powłoką końcową, warstwę wewnętrzną stanowi 0,6-milimetrowa blacha stalowa z powłoką z twardej folii PVC. Kanał powietrzny (poszerzony i przedłużony do 90 proc. przy suficie) optymalizuje dystrybucję powietrza i równomiernie rozdziela powietrze chłodzące we wnętrzu naczepy. Portal ze stali nierdzewnej wyposażono w łatwą do wymiany, poczwórną uszczelkę drzwiową i aluminiowe zawiasy drzwi. Ściany Kögel Cool – PurFerro quality mają 45 lub 60 mm grubości, dach 85 mm, a podłoga 125 mm.

Nowy tabor to w wielu przypadkach wnętrza wielotemperaturowe. W Krone Cool Liner Duoplex Steel stosowany jest tzw. elastyczny kanał powietrzny, zamontowany na suficie, a równomiernie rozdzielający zimne powietrze (sprawdza się również przy załadunku piętrowym). Umieszczony w tylnej części, dodatkowy moduł chłodzący, ma gwarantować precyzyjne sterowanie temperatury w przypadku systemów wielokomorowych nawet w najcięższych warunkach. W Cool Liner transport łączony w odmiennych strefach temperaturowych umożliwia termiczna ścianka działowa Isowall MultiTemp. Doczekała się wersji Plus, ze specjalnym systemem „uruchamiania” przegrody (łatwość otwierania i zamykania). Montaż i demontaż ściany nie wymaga użycia specjalnych narzędzi. Konstruktorzy naczep Krone zwracają uwagę również na inne walory. Przelotowa rama podwozia sprawia, że naprężenia są przenoszone na podwozie (takie rozwiązanie chroni nadwozie furgonowe podczas sprzęgania i rozprzęgania pojazdu). Również podczas dokowania przy rampie siły są przejmowane przez podwozie. Zbiornik paliwa z tworzywa sztucznego zamontowano pomiędzy nogami podporowymi. Otwarta konstrukcja ułatwia tankowanie i kontrolę poziomu napełnienia. Z kolei skośne poprzeczki w tylnej części ramy przekazują obciążenie na podłużnice podwozia, zabezpieczając w ten sposób nadwozie przed odkształceniami. Zwiększa to bezpieczeństwo dokowania.

O ile typowe naczepy izotermiczne i chłodnicze są popularne na rynku, o tyle ich wersje z ruchomymi podłogami to na razie rzadkość. Ma je w ofercie m.in. TMT Construzioni. Ruchoma podłoga z chłodnią przeznaczona jest w szczególności do transportu towarów spożywczych luźnych, bądź towarów paletowanych. Wysokość wewnętrzna to 2,6 m, kubatura sięga 92 m sześc. a ładownia mieści 33 europalety. Mechanizm napędowy ruchomej podłogi to sprawdzony system Cargo Floor, horyzontalny system załadunku/rozładunku. Wykorzystuje zjawisko tarcia, poruszane przez siłowniki listwy powodują przesuwanie towaru w celu jego stopniowego wyładunku. Podłoga (21 listew) ma 6, 8 lub 10 mm grubości.  

 

Panować na odległość

W przypadku transportu produktów wrażliwych ważny jest pełny monitoring temperatury, wilgotności czy światła praktycznie podczas całej drogi, od producenta do konsumenta. Transfer danych w czasie rzeczywistym zrewolucjonizował tego rodzaju rozwiązania. Fabryczny system telematyczny, zapewniający ciągły i wygodny dostęp przez internet do danych dotyczących pozycji, stanu lub temperatury przewożonego ładunku oferuje m.in. Krone (Telematics). Od listopada ubr. wszystkie pojazdy-chłodnie serii Cool Liner wyposażane są w to rozwiązanie seryjnie. Odpowiednie świadectwa temperaturowe można przesłać bezpośrednio z portalu Telematics w pliku PDF na adres e-mail lub faksem – zanim jeszcze ładunek dotrze do klienta (kierowca nie musi czekać, dokument można sprawdzić wcześniej). W połączeniu z rozwiązaniami Krone Telematics, pojemnościowy czujnik w zbiorniku ułatwia precyzyjną kontrolę poziomu paliwa w pojeździe. Wskaźnik LED na przedniej ścianie jest uzupełnieniem systemu kontroli dopływu oleju napędowego. Funkcja blokady drzwi Krone Telematics Door Protect zapewnia dodatkową ochronę przewożonych towarów. Telematyka blokuje drzwi, monitoruje ich stan oraz stan zabezpieczeń. Ewentualne alarmy i anomalie trafiają bezpośrednio do dyspozytora i, w razie potrzeby, do centrum monitorowania bezpieczeństwa. Standardowo montowany system Telematics KSC ProPlus Cool umożliwia monitorowanie lokalizacji, drzwi, danych roboczych, temperatury chłodzenia, agregatu chłodniczego, stanu sprzęgu. System integruje też całe zarządzanie dokumentacją z siecią Wi-Fi, tzn. zarówno dyspozytor, jak i kierowca mogą przez Wi-Fi połączyć się z Krone Telematics Box i odczytać wymagane dane. Dodatkowym elementem jest system czujników przestrzeni ładunkowej Smart Scan, dający wgląd w przestrzeń ładunkową za pomocą kamery. Dyspozytor może monitorować naczepę w czasie rzeczywistym, mając podgląd zajętych miejsc w ładowni. By zidentyfikować  dostępną przestrzeń ładunkową stosowany jest inteligentny algorytm.

         Kögel stworzył własny system telematyczny przeznaczony specjalnie do naczep tej firmy. Klienci mają dostęp w czasie rzeczywistym do danych lokalizacyjnych, chłodzenia oraz układów EBS przyczep lub naczep dzięki portalowi internetowemu. Nowością jest możliwość wglądu do tych danych przez aplikację Kögel Telematics dostępną dla telefonów i tabletów z systemem iOS.

Rozbudowane rozwiązania telematyczne ma też największy producent naczep chłodniczych w Europie, Schmitz Cargobull. Fabryczna telematyka pod nazwą TrailerConnect pozwala na monitorowanie, przechowywanie i analizę danych temperaturowych z naczepy bezpośrednio, bez konieczności stosowania zewnętrznego rejestratora temperatury. Funkcja rejestratora monitoruje i zapisuje wszystkie dane z wnętrza chłodni poprzez jednoprzewodowe czujniki stanowiące wyposażenie standardowe naczepy. Drukarka SCB umożliwia bezpośrednie wydrukowanie raportów temperaturowych. Dane temperaturowe zapisywane są w danych klienta na portalu TrailerConnect, a są dostępne poprzez portal lub interfejs.  System stanowi też profesjonalne zabezpieczenie przed kradzieżą (czujnik zamknięcia i system blokowania drzwi TL3). Czujnik magnetyczny wykrywa, czy tylne drzwi przyczepy są zamknięte, czy otwarte, a system umożliwia zdalne blokowanie i odblokowanie drzwi za pomocą siłownika elektromagnetycznego poruszającego rygiel uniemożlwiający otwarcie drzwi. Mechanizmem blokady drzwi można sterować z portalu TrailerConnect i aplikacji beSmart. Rejestrator temperatury w nowym systemie TrailerConnectR jest integralną częścią agregatu chłodniczego Schmitz (cyfrowe urządzenie certyfikowane zgodnie z normą DIN EN 1283). 

 

Niezawodność agregatu

Ciągłemu rozwojowi podlegają też agregaty chłodnicze. Jest wśród nich np. Thermo King SLXi, do zastosowań jedno-, lub wielokomorowych, a opracowany ze szczególnym uwzględnieniem inteligentnych systemów, funkcji komunikacyjnych, poziomu zużycia paliwa oraz zarządzania temperaturą. To rozwiązanie dla naczep. Z kolei do małych i średnich aut dostawczych dedykowany jest nowy agregat elektryczny E-200. Stworzony przede wszystkim z myślą o pojazdach elektrycznych, jednak dzięki unikatowej konstrukcji współpracuje także z konwencjonalnym napędem spalinowym. Działa w pełnym zakresie temperatur, występuje też w wersji dwuparownikowej spełniając tym samym oczekiwania klientów wykorzystujących  aplikacje wielotemperaturowe. Thermo King stworzył urządzenie plug-and-play, model nie wymaga żadnych modyfikacji. Eliminuje potrzebę montażu sprężarki w komorze silnika ograniczając dzięki temu koszty instalacyjne. Zastosowanie inwertera (falownika) zapewnia zdolność utrzymania stałej wydajności niezależnie od obrotów silnika pojazdu. Nowy sterownik - DSR IV, umożliwia montaż agregatu w samochodach  z systemem start/stop stosowanym dzisiaj w większości aut, bez konieczności dokonania dodatkowych modyfikacji. Maksymalny pobór prądu to 110A dla aut elektrycznych i 180A dla wersji z silnikami spalinowymi. Opcjonalnie agregat można doposażyć w baterie – instalowane pod siedzeniem kierowcy, które pozwalają na 45 lub nawet 90 minut pracy bez konieczności wykorzystania zewnętrznego źródła zasilania.

Nowością w ofercie jest agregat z trzema niezależnymi modułami chłodzącymi. Wspólny projekt Krone i Liebherr pod nazwą Celsineo ma być odpowiedzią na pojawiające się problemy z awariami agregatów chłodniczych, co doprowadza do wzrostu temperatury w naczepie, a w konsekwencji przerwania łańcucha chłodniczego. Istota zastosowania trzech modułów sprowadza się do tego, że w przypadku awarii jednego z nich, pozostałe dwa przejmują chłodzenie i są w stanie utrzymać zadaną temperaturę w naczepie do końca przewozu. Oznacza, to, że nie ma ryzyka przerwania łańcucha chłodniczego, przewoźnik nie ponosi więc strat, a jednocześnie może zaplanować wizytę w serwisie na wymianę uszkodzonego modułu. Każdy moduł agregatu tworzył hermetyczną całość. Do wymiany nie trzeba wykwalifikowanego technika od urządzeń chłodniczych, sama wymiana na zasadzie plug/play ma trwać ok. godzinę. Celsineo zapewnia możliwość chłodzenia wymaganego zarówno do przewozu kwiatów, ale też głęboko zmrożonych produktów spożywczych (do minus 20 st.C). Jak wyjaśnia Uwe Sasse odpowiadający za rozwój w Krone, w odróżnieniu od konwencjonalnych agregatów trzy układy w Celsineo wymagają mniejszej ilości czynnika chłodzącego R452A, bo ok 1 kg na jeden układ, czyli w sumie 3 kg na cały agregat. (tradycyjne agregaty wymagają 7-8 kg czynnika).

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH TRANSPORTÓW CHŁODNICZYCH

D.A.C.

         Historia firmy D.A.C. sięga 1978 r, a produkcją zabudów samochodowych zajęła się w 1999 r. Konstruuje zabudowy izolowane termiczne w wersjach ,,ramowych’’, wśród wielu wykonywanych przez D.A.C. zabudów znaleźć można także ofertę adaptacji furgonu na chłodnię. Nowoczesny furgon może pełnić funkcję chłodni lub izotermy dzięki doposażeniu w specjalny wkład izotermiczny oraz urządzenie chłodnicze. Najwyższe parametry termiczne uzyskiwane są za pomocą paneli typu sandwich, zredukowano do minimum mostki cieplne. Izolowaną podłogę dodatkowo pokrywa się (na życzenie klienta) wylewką epoksydową lub blachą aluminiową ryflowaną. Zwraca uwagę łatwość eksploatacji w trakcie załadunku i rozładunku. Istnieje możliwość doposażenia ścian w listwy transportowe lub ślizgowe czy drążki rozporowe. Konstrukcja ma atesty higieniczne PZH / ATP / ADR.

 

KäSSBOHRER

Kässbohrer, K.SRI C to naczepa chłodnia, z 71-milimetrowym panelem przednim, przystosowany do montażu agregatu chłodniczego, 84-milimetrowym panelem dachowym (z 4 specjalnymi wbudowanymi oprawami oświetleniowymi), a także izolowanym, aluminiowym panelem bocznym o grubości 60mm. Technologia płyt warstwowych GRP użytych w K. SRI C zapewnia doskonałą izolację  termiczną, a kanał wentylacyjny pozwala na równomierną dystrybucję chłodzenia po całym nadwoziu. Pełna rama z wysokiej jakości stali S700 MC oraz podłoga wyłożona blachą aluminiową gwarantuje wysoką wytrzymałość i długoletnią eksploatację. Zaawansowaną technologicznie chłodnię wyposażono w telematykę umożliwiającą diagnostykę różnych danych operacyjnych pojazdu, a także śledzenie naczepy oraz monitorowanie zużycia hamulców, przebiegu, ciśnienia powietrza w oponach, nacisku na oś oraz elektronicznego układ hamulcowego  (EBS) i zmian temperatury wewnątrz naczepy.  

 

KöGEL

Naczepa typu Furgon – Chłodnia:KögelCool – PurFerroquality, dostępna jest z nowymi opcjami i specjalnymi zestawami wyposażenia, dostosowanymi do transportu różnych towarów orazwymogów danego kraju. Zaliczają się do nich m.in. mechanizm do podnoszenia pierwszej i trzeciej osi, przegubowa tylna oś skrętnajak również sprzęg siodłowy o ładowności do 15 t. Cicha, aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje poziom hałasu powstającego podczas załadunku i rozładunku. Lepszą higienę oraz łatwiejsze czyszczenie podłogi zapewnia zespawana wanna z aluminium. Nadwozie furgonowe naczepy Kögel Cool – PurFerroquality składa się z wysokiej jakości, całkowiciebezfreonowej pianki specjalnej o właściwościach izolacyjnych. Ściany o grubości 45 lub 60 mm, dach o grubości 85 mm oraz podłoga o grubości 125 mm (produkcja własnaKögel) poprawiają współczynnik przenikania ciepła. Autoryzowany importer i profesjonalny serwis: Grupa DBK, https://grupadbk.com/

 

KRONE

         Krone Cool Liner produkowana jest w następujących wersjach: standard i szerokość kwiatowa, wielotemperaturowa, dwupiętrową oraz jako hakówka (w ostatnim z wymienionych rozwiązań panel dachowy jest grubszy o 50 mm). Rama naczepy ma z przodu wzmocnienie biegnące ku górze. Stabilizuje to ścianę czołową i chroni przed uszkodzeniami podczas łączenia z siodłem ciągnika. Dach zaopatrzono w fartuch powietrzny do równomiernego rozprowadzania zimnego powietrza na całej długości i szerokości naczepy. Wewnątrz pojazdu, na ścianie czołowej stosuje się profile aluminiowe o zwiększonym przekroju również w celu lepszego rozprowadzenia czynnika chłodzącego. Wodoszczelna, wanna podłogowa jest zespawana bezpośrednio z listwami bocznymi-odbojowymi, a w tylnej części dodatkowo wzmocniona (przejmowanie dużych obciążeń z wózka widłowego i dokowanie do rampy). Transport łączony w odmiennych strefach temperaturowych umożliwia termiczna ściana działowa Isowall MultiTemp.  

 

SCHMITZ CARGOBULL

Schmitz Cargobull stosuje technologię klejenia nadwozia bez użycia nitów lub śrub. Klejone nadwozie jest odporne potencjalne uszkodzenia oraz łatwe w naprawie. Nadwozie chłodnicze zbudowane jest z paneli skonstruowanych z podwójnej warstwy metalu wypełnionej wielowarstwową pianką izolacyjną). Dzięki tej wyjątkowej technologii zabudowa jest odporna na dyfuzję pary wodnej i uszkodzenia mechaniczne. Wnętrze nadwozia wyposażone jest w aluminiowe listwy cokołowe na całym obwodzie, które zespawane z aluminiową podogą tworzą tzw. wannę, przyczyniając się do zwiększenia  poziomu utrzymywania higieny oraz czystości. Schmitz Cargobull dostarcza zabudowy i naczepy chłodnicze oraz izotermiczne, w tym także w wersji dwupoziomowej. W obsłudze pomaga system, telematyczny Trailer Connect. Monitorowanie, przechowywanie i analiza danych temperaturowych, układu ABS i innych czujników będących na wyposażeniu chłodni odbywa się bezpośrednio przez telematykę, bez konieczności stosowania zewnętrznego rejestratora temperatury.  Funkcja rejestratora monitoruje i zapisuje wszystkie dane z wnętrza chłodni poprzez jednoprzewodowe czujniki temperatury stanowiące wyposażenie standardowe pojazdu.

 

THERMO KING

Nowy agregat elektryczny E-200 dedykowany jest do małych i średnich pojazdów dostawczych. Stworzono go głównie z myślą o autach elektrycznych ale dzięki swojej unikatowej konstrukcji współpracuje także z konwencjonalnym napędem spalinowym. Zastosowanie inwertera (falownika) zapewnia zdolność utrzymania stałej wydajności niezależnie od obrotów silnika pojazdu. Nowy sterownik - DSR IV, umożliwia montaż agregatu w samochodach  z systemem start/stop bez konieczności dokonania dodatkowych modyfikacji. Dzięki zastosowaniu lżejszych materiałów sekcja skraplacza waży jedyne 39 kg. Wymagania energetyczne są niewielkie, maksymalny pobór prądu to 110A (auta elektryczne) i 180A (silniki spalinowe). Opcjonalnie agregat można doposażyć w baterie. Dzięki wbudowanemu w E-200 modułowi BlueBox, telematyka jest integralną częścią zestawu. Thermo King E-200 to model dający początek nowej serii agregatów, urządzeń cichych, o zerowej emisji zanieczyszczeń, która w przyszłości będzie rozszerzana o adaptacje do większych aut dostawczych i ciężarowych.

 

T&M nr 4/2020

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE