Dla budownictwa

 

DAF to trwałe ciągniki i podwozia pod wywrotkę, betonomieszarkę hakowiec oraz wiele innych zabudów. Pojazdy serii CF i LF oferowane są w wersji Construction, specjalnie opracowanej do zastosowań w trudnym terenie. Dzięki dużemu prześwitowi i kątowi natarcia sprawdzą się na placu budowy oferując najmniej przestojów, jak to tylko możliwe. Istotnym kryterium dla konstruktorów była bardzo duża odporność na uszkodzenia i bezawaryjność. Te cechy powodują, że DAF rzetelnie wykona każdą pracę za najmniejszą cenę kilometra. Liczą się tu przemyślane rozwiązania. Wysokie walory trakcyjne wynikają z konstrukcji tylnego wózka napędowego mocowanego na 8 drążkach reakcyjnych. Dzięki temu nie ma konieczności stosowania stabilizatora, co gwarantuje jednakowy nacisk kół po prawej i lewej stronie niezależnie od wychylenia osi.

 

Nowa era skrzyń biegów – półautomatyczne przekładnie TraXon

Pojazdy dla budownictwa są wyposażone w silniki PACCAR MX-11 i MX-13, standardowo sprzęgnięte ze zautomatyzowanymi skrzyniami biegów TraXon. Przekładnie te mają niższe straty spowodowane tarciem wewnętrznym i charakteryzują się błyskawiczną zmianą biegów. W modelach typu Construction serii CF FAD, FAT (podwozia pod zabudowę, odpowiednio 8x4 i 6x4) i FTT (ciągniki siodłowe 6x4) TraXon posiada dodatkowe oprogramowanie terenowe zapewniające optymalne przełączanie biegów i operowanie sprzęgłem. Po uruchomieniu trybu off-road w skrzyni TraXon zmiany biegów są bardzo szybkie i następują przy wyższych prędkościach obrotowych silnika, aby zapewnić doskonałą trakcję i przyczepność kół osi napędowych. Do zastosowań terenowych powrócił kick down. Możliwe jest również całkowite wyłączenie ASR, co poprawia trakcję w trudnych warunkach.

O jakości tych rozwiązań świadczy fakt, że każdy z klientów, który przetestował DAF-a w wersji Construction ze skrzynią TraXon, pomimo początkowych wątpliwości, kolejne pojazdy zamawiał z tego typu przekładnią. Zmiana biegów, bowiem, następuje tak szybko, że samochód nie wytraca prędkości nawet podczas jazdy pod stromą górę.

 

Najniższa masa własna

Kolejną kluczową cechą pojazdów DAF jest wyjątkowa, niska masa własna, co wynika z zastosowania najlepszych materiałów. Podwozia pod zabudowę wyposażono w niezwykle kompaktowy moduł EAS (układ końcowego oczyszczania spalin), który można obecnie zamontować jako pojedynczy komponent między pierwszą a drugą osią przednią w modelach 8x4 FAD. Pozwala to na wykorzystanie wolnej przestrzeni na podpory dźwigu, skrzynki narzędziowe lub dodatkowe zbiorniki. Zapewnia to także większą swobodę w rozmieszczeniu niezbędnych komponentów zabudowy i zwiększoną ładowność dzięki masie własnej pomniejszonej o 50 kg.

Dodatkową redukcję masy w wieloosiowych ciągnikach i podwoziach pod zabudowę osiągnięto również dzięki układom napędowym, które są o 100 kg lżejsze. W nowych pojazdach 8x4 firma DAF prezentuje nowe zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicą (HR1670T) do intensywnego zastosowania terenowego. Taki zestaw osi ma zupełnie nową żeliwną pochwę, lżejszą o dodatkowe 60 kg. Dzięki tym modyfikacjom możliwe jest uzyskanie całkowitej oszczędności masy do 250 kg w modelach CF FAD 8x4 do zastosowań budowlanych.

 

Łatwa zabudowa

Proces zabudowania DAF-ów stał się również najłatwiejszy z możliwych. Dzięki temu pojazdy DAF są w tej chwili najchętniej zabudowywanymi podwoziami na rynku. Dzieje się tak, ponieważ producent zadbał o to, by wykonanie i montaż zabudowy były znacznie ułatwione. Nowe moduły mocowania zabudowy (BAM) odgrywają istotną rolę w szybkim montażu ciężkiego dźwigu czy wywrotki. Proces sterowania silnikiem przez urządzenia napędzane przystawkami odbioru mocy jest zintegrowany z komputerami pojazdu, co daje olbrzymią ilość dostępnych kombinacji parametrów działania przystawek.

 

Zwrotny tridem

Gama pojazdów DAF dla budownictwa została jeszcze powiększona o nowe podwozie FAW, dostępne w serii CF i XF. Charakteryzuje się potrójną osią (tzw. tridem). Obejmuje ona podwójną oś napędową gwarantującą świetną trakcję oraz kierowaną wleczoną oś tylną, zapewniającą promień skrętu zaledwie 15,6 metra i najlepszą w branży zwrotność. Nowe podwozie stanowi doskonałą podstawę dla wywrotki, betonomieszarki lub hakowca. Coraz częściej bowiem w obszarach miejskich prace są wykonywane na coraz mniejszych działkach i kluczowymi stają się takie parametry jak zwrotność przy zachowaniu przez pojazdy technicznych możliwości transportu. Promień zawracania nowego FAW jest o 1,5 m mniejszy niż standardowego podwozia 8x4 z zabudową o takich samych wymiarach, co przekłada się na znacznie większą szybkość manewrowania na placu budowy i znaczną oszczędność ogumienia.

 

Kontrakty, szkolenia

Najbardziej kompletna oferta obejmuje również usługi przeznaczone specjalnie dla segmentu budowlanego, przykładowo dopasowane do konkretnych potrzeb kontrakty serwisowe DAF MultiSupport, oferujące zaawansowane pakiety z gwarancją maksymalnego czasu pracy bez przestojów. Ponadto Akademia DAF proponuje specjalne szkolenia dla kierowców pojazdów budowlanych.

 

T&M nr 3/2020

Tekst: T&M

Add comment

Security code Refresh

T&M okładki

.             Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE