Z myślą o kierowcach

 

Internetowa konferencja prasowa została przeprowadzona w czwartek, 5 marca, jeszcze przed nasileniem epidemii koronawirusa. Nawet dwa razy, rano i po południu, żeby dziennikarze mogli sobie wybrać dogodną godzinę. Roger Alm, prezes Volvo Trucks, podkreślał znaczenie kierowców dla sprawnego funkcjonowania transportu drogowego i to na całym świecie. Szacunki wskazują, iż około 20 proc. wszystkich miejsc pracy dla zawodowych kierowców pozostaje nieobsadzonych. W niektórych państwach problem nabrał szczególnego znaczenia, przykładem Brazylia gdzie brakuje 100.000 ludzi na tych stanowiskach. Czym więc przyciągnąć kierowców? Międzynarodowe badania wykazały, że przede wszystkim płacami, ale także jakością prowadzenia, bezpieczeństwem, zaawansowaniem technicznym (wydajnością) ciężarówek. I w takim kierunku Volvo podążyło.

– Dobry kierowca może w znacznym stopniu przyczynić się do rentowności działalności naszego klienta – uważa prezes Roger Alm. – Kierowcy, którzy bezpiecznie i efektywnie obsługują samochody ciężarowe, są nieocenionym atutem dla każdej firmy transportowej.       

 

Lepszy interfejs

Ponieważ większość zmian jest wspólnych, traktujemy je łącznie, bez szczegółowego rozpisywania się o poszczególnych modelach. Wszystkie modele wyposażono w nowy interfejs kierowcy do obsługi informacji i komunikacji. Dzięki temu prowadzący może łatwiej przeglądać i nadzorować różne funkcje, a wykonywane przy tym czynności mniej stresują i mniej rozpraszają. Wyświetlacz zestawu wskaźników jest całkowicie cyfrowy, z 12-calowym ekranem, który znacznie ułatwia kierowcy wybranie aktualnie potrzebnych informacji. W miejscu łatwo dostępnym dla kierowcy znajduje się 9-calowy wyświetlacz obsługujący system infotainment, nawigację, informacje na temat transportu oraz obraz z kamer. Tymi funkcjami można sterować przyciskami na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem ekranu dotykowego i panelu sterowania.

 

Przestrzeń i widoczność

FM i FMX mają nową, większą kabinę, a także wiele takich samych funkcji wyświetlacza w zestawie wskaźników jak większe Volvo. Kierownica została wyposażona w funkcję pochylania, co pozwala kierowcy lepiej dobrać pozycję podczas jazdy. Dolna leżanka w kabinie sypialnej jest umieszczona wyżej niż poprzednio. Daje to większy komfort i dodatkowe miejsce do przechowywania pod spodem. Przejście z fotela na leżankę jest łatwiejsze ze względu na nowy, cieńszy i ergonomicznie zaprojektowany wybierak zakresów skrzyni biegów I-Shift.

Kabina dzienna ma na tylnej ścianie nowy, 40-litrowy schowek z wewnętrznym oświetleniem. Komfort kabiny zwiększa lepsza izolacja przed zimnem, gorącem i hałasem. Sterowana czujnikiem klimatyzacja, z filtrem węglowym, gwarantuje dobrą jakość powietrza w każdych warunkach.

Objętość wnętrza zwiększono nawet o jeden metr sześcienny, przede wszystkim dzięki pionowym, przednim słupkom, zapewniając większy komfort i więcej miejsca do pracy. Widoczność jest lepsza dzięki większym oknom, obniżonej linii drzwi, nowym lusterkom. Istnieje także możliwość uzyskania jeszcze lepszej widoczności — wystarczy zamontować kamerę narożną po stronie pasażera przesyłającą widok z boku pojazdu na 9-calowy, dodatkowy  wyświetlacz. Kamera jest również dostępna w Volvo FH i Volvo FH16.

 

Bezpieczeństwo!

Bezpieczeństwo w FH i FH16 zostało jeszcze bardziej zwiększone dzięki takim funkcjom jak reflektory z aktywnymi światłami mijania. Ten system poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi, ponieważ automatycznie wyłącza wybrane segmenty świateł drogowych LED, kiedy ciężarówka zbliża się do innych pojazdów. Światła drogowe są w ten sposób dostosowywane do aktualnej sytuacji, gdy kamera i radar wykryją inne pojazdy lub jak kamera wykryje zmiany ilości światła wokół Volvo.

Do innych funkcji FH i FH16 polepszających bezpieczeństwo należy tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy), który ustawia maksymalną prędkość, aby ułatwić zapobieganie niepożądanemu przyspieszeniu. W każdym z czterech modeli udoskonalony tempomat adaptacyjny (ACC) działa w całym zakresie prędkości, nawet do 0 km/h, czyli do zatrzymania auta.

Do wszystkich czterech modeli można dokupić aktywny układ kierowniczy z takimi funkcjami jak monitorowanie pasa ruchu i wspomaganie stabilności. Monitorowanie pozwala uniknąć niezamierzonego zjechania z pasa ruchu. Wykrywa znoszenie pojazdu w kierunku oznaczeń pasa na drodze i powiadamia o tym wibracjami kierownicy. Ponadto delikatnie interweniuje, kierując samochód z powrotem na środek pasa. Funkcja wspomagania stabilności pomaga zachować własności trakcyjne na śliskiej nawierzchni, automatycznie kierując samochód w stronę przeciwną do znoszenia, co ułatwia kierowcy odzyskanie kontroli.

 

T&M nr 3/2020

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE