Po prostu niezbędne

 

Ten niezbędny element wyposażenia ciężarówek znajduje zastosowanie również w innych pojazdach i w maszynach budowlanych. Tak dla przypomnienia, ogrzewanie postojowe może być wodne, albo powietrzne.  W pierwszym rozwiązaniu podgrzewa się ciecz chłodzącą silnik. W drugim zimne powietrze z kabiny, ładowni, lub z podwórka podlega ogrzaniu i jest wdmuchiwane do kabiny. W obu systemach agregaty ogrzewające ciecz względnie powietrze potrzebują oleju napędowego, albo prądu 230 V, albo gazu. Jakie ciekawe modele, w tym nowe, proponują najbardziej znani producenci?

 

Nowa rodzina Eberspaechera

Eberspaecher promuje nową rodzinę ogrzewania powietrznego składającą się z trzech przedstawicieli: Airtronic S2 Commercial, Airtronic M2 Commercial,  Airtronic M2 Recreactional. Ten ostatni nadaje się do kamperów, ambulansów, łodzi, czyli do długich i złożonych systemów rozprowadzenia powietrza. Generalnie jest to dalszy rozwój sprawdzonych ogrzewań powietrznych. Dzięki wytrzymałym komponentom i najnowszemu systemowi sterowania Airtronic oferuje nowe funkcje i dłuższą żywotność. Na przykład nowy, bezszczotkowy silnik wydłużył żywotność urządzenia do 5.000 godzin. Start jest możliwe nawet przy -46 stopniach Celsjusza, natomiast wbudowany czujnik wysokościowy automatycznie dostosowuje sprzęt do wysokości do 3000 m. Nowy Airtronic korzysta z sieci CAN Ebespaechera. Urządzenie grzewcze wykazuje odporność na pył, uderzenia wody pod zwiększonym ciśnieniem, na wodę i parę podczas mycia wysokociśnieniowego (pod warunkiem, że nie jest włączone). Moc, regulowana bezstopniowo, wynosi 0,9-2,2 kW dla S2 Commercial i 0,9-4,0 kW dla dwóch pozostałych (M2 Commercial ma również odmianę na benzynę). 

Z ogrzewań wodnych warto zwrócić uwagę na model Hydronic S3, z bezszczotkowym silnikiem. Kompaktowe wymiary i przemyślana konstrukcja zapewniają łatwy montaż i umożliwiają szereg zastosowań. Hydronic S3 Economy wykorzystuje pionierską technologię magistrali CAN Eberspaecher. S3 Economy został wykonany z wytrzymałych komponentów zapewniających właściwą ochronę przed pyłem i wodą. Regulacja mocy grzewczej przebiega bezstopniowo. Wersje na olej napędowy (są też na benzynę) D4E i D5E wytwarzają moc grzewczą, odpowiednio, 1,3-4,3 kW oraz 1,3-5,0 kW. Mocniejsza odmiana, Hydronic S3 Commercial (24 V), o mocy do 5,6 kW została przeznaczona dla ciężarówek i maszyn budowlanych,                       

        

Webasto Air Top

Webasto oferuje powietrzny agregat Air Top 2000 STC o mocy grzewczej 0,9-2,0 kW dla wariantu na olej napędowy. Budzi on uznanie z powodu wszechstronności i niskiego zużycia paliwa, łatwości serwisowania i naprawiania. Trzeba zaznaczyć, że model ten nadaje się do pojazdów przewożących materiały niebezpieczne ADR. Kompaktowa konstrukcja umożliwia szybki montaż. Urządzenie cicho i szybko ogrzewa powietrze w kabinie, lub w przestrzeni ładunkowej utrzymując ustawioną temperaturę. Można wybierać między trybem recyrkulacji i trybem świeżego powietrza. Agregat współpracuje z nowymi elementami sterującymi Multi Control HD i Smart Control. Na przykład dzięki Multi Control HD można zaprogramować do trzech okresów pracy na maksymalnie siedem następnych dni. Agregat jest w pełni kompatybilny z magistralą W-bus.  

 

Defa WarmUp

Defa WarmUp jest wodnym ogrzewaniem zasilanym prądem zmiennym z sieci 230 V. Urządzenia tego producenta znajdują szerokie zastosowanie w autach ciężarowych, dostawczych, osobowych, autobusach, w pojazdach specjalnych. System ten w sposób wygodny, bezpieczny i wydajny sprawia, że silnik łatwo się uruchamia, kabina ma odpowiednią temperaturę, zaś akumulator pozostaje w pełni naładowany przez całą zimę. Radykalnie zatem poprawia komfort użytkowników, zwiększa żywotność jednostki napędowej przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania.

Istotę oferty pozwalającą spełniać oczekiwania klientów stanowi możliwość układania ogrzewania z „klocków”. Modułowa budowa pozwala nie tylko dostosować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb, również zdecydowanie ograniczyć koszty. Oferta konstruowana jest pod konkretną jednostkę napędową, co gwarantuje efektywność pracy, wydajność i bezpieczeństwo. Podstawowy system jest zbudowany w oparciu o grzałkę silnika. Grzałkę uzupełniają przewody z gniazdem przyłączeniowym oraz przewód łączący gniazdo w pojeździe z zewnętrznym źródłem energii 230 V. Kolejny element to automatyczna ładowarka akumulatora. Zaczyna ona pracę natychmiast po podłączeniu do zasilania, nawet gdy podgrzewanie silnika i przedziału kierowcy jest wyłączone. Po całkowitym naładowaniu akumulatora ładowarka przechodzi w tryb podtrzymania, zabezpieczając baterię przed przeładowaniem. W celu ochrony akumulatora przed uszkodzeniem, napięcie ładowania jest korygowane zależnie od temperatury otoczenia. Komfort użytkowania pojazdu zdecydowanie poprawia ogrzewacz wnętrza. Uzupełnieniem systemu jest programator. Warto podkreślić bezobsługowość, WarmUp praktycznie nie wymaga bieżącej konserwacji.

T&M nr 10/2019

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE