GREIFUS czyli…

 

Ponad jedna trzecia zgłaszanych zdarzeń z udziałem ciężarówek to właśnie rezultat kłopotów z ogumieniem. Nierzadko takie zdarzenia mają miejsce na autostradzie. Wymiana uszkodzonego, ważącego grubo ponad 100 kg koła naczepy bywa sporym problemem. Trwa długo, a kierowca narażony jest na niebezpieczeństwo oraz konieczność dźwigania dużych ciężarów. Jednostronny podnośnik uszkodzonego koła – GREIFUS, ma pomóc zminimalizować: niebezpieczeństwo oraz koszty konsekwencji „gumowego problemu” czy zblokowanych hamulców lub łożyska .

GREIFUS jest stosunkowo nowym produktem na rynku. Ten montowany jednostronnie do ramy naczepy podnośnik osi niedawno trafił też do Polski, jest dostępny dla naszych przewoźników. Produkt jest dziełem niemieckiej firmy GTM Fahrzeugbaumodule, a w Polsce wyłączność na jego sprzedaż ma firma arex solutions.

Cel konstruktora Güntera Michalke był jasny, chodziło o bezpieczeństwo kierowcy i stworzenie urządzenia sprawiającego, iż uszkodzone koło można unieść tak, aby pojazd mógł bez problemu dalej poruszać się po drodze, dojechać do serwisu celem dokonania tam fachowej naprawy. GREIFUS znajduje zastosowanie także przy uszkodzeniach łożysk, felg, poduszek (miechów) czy osi montowanych w naczepach.

Jak to działa? Pierwszym krokiem do zamontowania urządzenia jest podniesienie naczepy do maksymalnej wysokości. Następnie, na wewnętrznej stronie podłużnicy naczepy, za pomocą odpowiednich śrub i podkładek dystansujących mocuje się pionowy uchwyt urządzenia. Kolejnym krokiem jest opuszczenie na poduszkach całej naczepy tak nisko, jak to jest tylko możliwe. Później pozostaje już tylko zamocować i zabezpieczyć poziomą belkę za pomocą zawleczki (dokładnie pod miechem osi z uszkodzonym kołem, łożyskiem), jak również podnieść naczepę na układzie pneumatycznym do wysokości transportowej, czyli ok. 5 cm nad powierzchnię jezdni.A co najważniejsze nawet przy pełnym załadunku !

Producent zapewnia, że GREIFUS jest bardzo łatwy w montażu i nie wymaga praktycznie żadnego specjalnego przygotowania i dodatkowego sprzętu. Trwa też krótko, zamontowanie urządzenia na drodze i podniesienie osi pojazdu trwa co najwyżej parę minut.W przypadku chłodni (Schmitz ) montaż trwa zaledwie kilkadziesiąt sekund !Urządzenie jest też stosunkowo lekkie, waży ok.9 kg sam GREIFUS a cała skrzynka ok.18 kg.

W istocie GREIFUS w pewnym sensie zastępuje koło zapasowe. Dodatkowym bonusem jest to, iż nie trzeba wozić ze sobą „zapasówki”, co pozwala zaoszczędzić na wadze pojazdu nawet ok. 150 kg, zwiększając tym samym ładowność pojazdu.

Kluczową sprawą pozostaje jednak zmniejszenie ryzyka związanego z niebezpiecznymi sytuacjami awaryjnymi na miejscu zdarzenia, zwłaszcza na autostradach. Lista walorów jest zresztą dłuższa. Przede wszystkim GREIFUS dba o bezpieczeństwo kierowcy i daje możliwość szybkiego oraz prostego dojechania do najbliższego parkingu lub pobliskiego serwisu ogumienia. Nie wymaga fachowej wiedzy związanej z wymiana kół, pozwala też „poradzić sobie samemu” w trasie bez konieczności korzystania np. z mobilnego serwisu ogumienia. Po to by zastosować urządzenie nie jest potrzebny twardy grunt, można zatem to zrobić w dowolnym miejscu, np. na nieutwardzonym poboczu.

Urządzenie adresowane jest wprawdzie do posiadaczy pojazdów, ale można je z powodzeniem stosować także w warsztatach samochodowych. Niezależnie od stopnia zaawansowania naprawy hamulców, łożysk lub osi, GREIFUS sprawdza się w przygotowaniu i manewrowaniu naczepą. Eliminuje też konieczność założenia kół po to, aby przestawić pojazd na placu lub w hali.

GREIFUS występuje w kilku wersjach, m.in. w wersji uniwersalnej, a także w wersji do naczep plandekowych, czy naczep chłodniczych. Zapraszamy na stronę www.greifus.pl

T&M nr 9/2019

Tekst: Michał Jurczak

(MJ)

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE