Czas LED-ów

 

Światła dzienne w pojazdach użytkowych zdecydowanie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, przy okazji pozwalają zaoszczędzić nieco paliwa, co przy ciągłej eksploatacji ciężarówki ma wymierne znacznie. W światłach dziennych króluje technologia LED (Light Emitting Diode), zarówno w montowanych niezależnie, jak i w tych stanowiących elementy reflektorów zasadniczych. Ten trend stal się już standardem i nowe modele pojazdów są w takie oświetlenie wyposażane.

         Eksperci firmy Hella podkreślają, że również w tylnych lampach pojazdów użytkowych LED-y są już niemal standardowe. Pojawiają się także lampy wzorniczo bardzo charakterystyczne dla danej marki. Na przykład Krone w tylnych lampach umieszcza światło pozycyjne w formie charakterystycznej dla marki korony.

Oprócz tego reflektory LED pojawiają się w najnowszych konstrukcjach aut użytkowych. Są to rozwiązania technicznie uproszczone, zachowujące wymaganą przepisami funkcjonalność. Zwykle systemy LED stosuje się w światłach mijania i są to reflektory w technologii Free Form, czyli segmentowo podzielonego odbłyśnika kierującego światło na konkretny obszar przed pojazdem. Jako źródło światła stosuje się zwykle jednoelementową matrycę LED o mocy w granicach 25-40 W. Światło z matrycy pada nie bezpośrednio w kierunku jazdy, ale na ustawione kątowo elementy odbłyśnika dla zapewnienia równomierności i symetrii plamy świetlnej. Trend ten wydaje się bardzo silny i niedługo każdy producent ciężarówek tego typu rozwiązania będzie wprowadzał do swojej oferty.

        

Reflektory modułowe

Na rynku widoczny jest jeszcze jeden kierunek. Wytwórcy oświetlenia oferują rozwiązania uniwersalne pozwalające na korzystanie z technologii LED przez producentów pojazdów specjalnych czy budowanych w małych seriach. Przykładem może być propozycja firmy Hella przednich modułowych reflektorów serii 90 mm. Oferta obejmuje reflektory mijania, drogowe i przeciwmgłowe oraz kombinacje tych rozwiązań uzupełnionych o światła dzienne lub kierunkowskaz. Moduły można ustawiać w różne zestawy zarówno funkcjonalne jak i wzornicze. Podstawą systemu modułowego są reflektory świateł mijania w wersji jednofunkcyjnej lub moduł BiLED realizujący światło mijania i drogowe. Pozostałe moduły to światła drogowe lub przeciwmgłowe z lub bez światła dziennego lub kierunkowskazu. Nie ma modułu zawierającego światło dzienne i kierunkowskaz jednocześnie.

Ciekawym uzupełnieniem tej modułowej serii jest trójfunkcyjna przednia lampa LED o średnicy 83 mm dla światła pozycyjnego, dziennego i kierunkowskazu. Ze względu na uniwersalny charakter modułów, łatwość ich montażu (jednakowa ramka montażowa dla wszystkich modułów) i łatwość instalacji (napięcie zasilania w zakresie 9-33 V, współpraca z systemem określania awarii oświetlenia pojazdu) seria ta cieszy się dużym zainteresowaniem producentów autobusów, pojazdów kempingowych czy małych serii samochodów specjalnych.

 

Ksenony sprawdzają się

Wielu producentów samochodów użytkowych od kilku lat stosuje reflektory ksenonowe. Technologia, która zdaje się już zanikać w autach osobowych, zwłaszcza w tych z wyższej półki, tu sprawdza się znakomicie. Ksenonowe oświetlenie daje silne, jasne światło, znacznie poprawiające widzialność w nocy i nie powoduje silnego zmęczenia wzroku kierowcy. Chodzi też o utrzymanie sprawności oświetlenia. Żarniki ksenonowe pracują zwykle trzy razy dłużej niż żarówki halogenowe.

T&M nr 7-8/2019

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE