Od tankowania się zaczyna

 

Tankowanie oleju napędowego pozostaje najważniejszą sprawą, ale poza tym czeka wiele innych propozycji. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w przypadku stacji należących do dużych, znanych sieci. AdBlue z dystrybutora, parking (najlepiej monitorowany), gastronomia, prysznice, sklep przy stacji z towarami nie tylko motoryzacyjnymi, do tego wygodny wjazd i wyjazd, manewrowanie. To niektóre czynniki decydujące o wyborze tej a nie innej stacji, czy sieci stacji.

Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik BP, uważa że bardzo istotny w tym wszystkim jest punkt. Jej zdaniem dla firm transportowych nie jest najważniejszy dostęp do zwiększonej liczby stacji, ale do dobrze zlokalizowanych stacji. Nie liczba stacji, tylko to, gdzie te stacje są położone i co oferują dla transportu.

Eksperci Orlenu, zdecydowanego lidera w Polsce, twierdzą, że znaczenie mają takie elementy jak: liczba stacji (czyli dostępność oferty), lokalizacja stacji, nowoczesna infrastruktura obiektu pozwalająca na szybkie zakupy paliwa. Przedstawiciele Orlenu podkreślają rolę parkingów. Istotne znaczenie ma tutaj rozmiar terenu przeznaczonego do zagospodarowania. Jego powierzchnia musi być na tyle duża, aby oprócz stacji paliw możliwa była budowa parkingu o określonym standardzie. Orlen dba o odpowiednie utwardzenie terenu, wyznaczenie miejsc parkingowych, oświetlenie, utrzymanie czystości, wywóz śmieci, dostęp do toalet. Utrzymanie wysokiej jakości usług parkingowych generuje koszty, dlatego na wybranych stacjach zostały wdrożone opłaty postojowe za parking, jednocześnie przekazano zarządzanie nimi wybranym podmiotom.

Cena, bezpieczeństwo, dogodne lokalizacje stacji – te czynniki wymienia Adam Pawłowicz, wiceprezes Lotos Paliwa ds. handlu. Kilka zdań o bezpieczeństwie, szeroko rozumianym. Składa się na nie wysoka jakość paliwa, niwelująca ryzyko awarii i przestoju (co ma szczególne znaczenie dla przewoźników wykonujących zlecenia od klientów pracujących w modelu just-in-time); wyposażenie stacji zapewniające komfortowe tankowanie i odpoczynek kierowcy oraz wykwalifikowana załoga stacji dbająca o poprawny przebieg transakcji kartami paliwowymi.

         Jak argumentuje Adam Pawłowicz, dla kierowców ciężarówek ważne jest, aby stacja była nie tylko źródłem paliwa, ale także by zapewniła wysoki standard odpoczynku. W transporcie obowiązują przecież rygorystyczne przepisy dotyczące czasu pracy.

– Warto pamiętać o komforcie kierowców, dużym powodzeniem cieszą się prysznice – dodaje Adam Pawłowicz. – Wraz z unowocześnianiem taboru w firmach transportowych na znaczeniu zyskała dostępność na stacji produktu AdBlue (NOxy), zwłaszcza w postaci sprzedaży z dystrybutora. Z uwagą wsłuchujemy się w uwagi kierowane do nas przez przewoźników i przedstawicieli stowarzyszeń transportowych. Staramy się reagować na zgłaszane przez nich potrzeby, aby stacje Lotos stawały się obowiązkowymi przystankami w długiej trasie.

 

Dobrze zjeść

W ostatnich latach na stacjach Lotos zauważa się wzrost wymagań dotyczących jakości usług gastronomicznych. Coraz więcej kierowców wybiera jako miejsce posiłku stację z atrakcyjną ofertą gastronomiczną zamiast przydrożnych barów. Dużym zainteresowaniem cieszą się stacje z konceptem Subway, dlatego pojawia się on w coraz większej ilości lokalizacji.

Inne sieci także przywiązują coraz większą uwagę do gastronomii. BP cały czas rozwija markę Wild Been Cafe. Jej  oferta jest dzisiaj bardzo podobna do tego, co mają kawiarnie w centrach dużych miast (i podobnie jak w nich są kawy sezonowe). Cafe Moya, tak nazywa się koncept gastronomiczny sieci Moya. Oferta obejmuje hot dogi, zapiekanki, kanapki, ciastka, kawę. Nowością jest kolejny koncept Pizza & Cafe Moya – świeżo wypiekana na miejscu pizza w kilku wariantach smakowych.   

– Najważniejszą zmianą w obrębie oferty gastronomicznej, jest program barista, w ramach którego uczymy naszych pracowników profesjonalnego przyrządzania kawy – podkreśla Magdalena Kandefer-Kańtoch z BP – Oferta Wild Bean Cafe jest spójna, to znaczy, że na większości stacji klienci mogą zakupić te same produkty, aczkolwiek, w zależności od lokalizacji, dostosowujemy różnorodność oferty do oczekiwań klientów. Na przykład na  stacjach autostradowych serwujemy gorące śniadania przygotowywane na miejscu – polskie, angielskie oraz francuskie. W porze lunchu na naszych stacjach autostradowych serwujemy dania obiadowe. Stawiamy na świeżość, autentyczność i indywidualne podejście do klienta. Dlatego też, w naszej kawiarence przygotowujemy na oczach klienta kanapki. Pieczywo do nich jest wypiekane na stacji, wszystkie komponenty są przetwarzane i dodawane na miejscu.

Z biura prasowego Orlenu otrzymaliśmy ciekawą statystykę. Obecnie można korzystać ze 1667 punktów Stop Cafe w Polsce, 270 Stop Cafe w Czechach, 23 Stop Cafe na Litwie oraz 56 Star Connect w Niemczech. Szeroka paleta dań, sałatek, napojów oraz rozpoznawalne i cieszące się popularnością hot dogi i kawa decydują o tym, że kierowcy ciężarówek często wybierają stacje Orlenu.

 

A co ze sklepami?

Każda szanująca sie stacja prowadzi sklep, choć oferta handlowa może się znacznie różnić. Oleje silnikowe i inne płyny eksploatacyjne znajdziemy praktycznie zawsze. Interesujące jest spostrzeżenie specjalistów z Orlenu.  Z ich obserwacji wynika, że kierowcy samochodów TIR nie dokonują zakupów akcesoriów do tego typu pojazdów na stacji. Niemniej korzystają z oferty sklepu stacyjnego, gdzie zaopatrują się w akcesoria do swoich prywatnych aut osobowych. Chętnie kupują także prasę, napoje czy przekąski.

 

Moya rozwija się

MOYA to najszybciej rosnąca sieć stacji paliw w Polsce, która w tym roku świętuje dekadę działalności na polskim rynku. Założona w 2009 roku, należąca do polskiej spółki ANWIM S.A. sieć, liczy obecnie 211 placówek, w tym ponad 35 z nich to stacje własne. Swój dynamiczny rozwój MOYA zawdzięcza znajomości rynku paliwowego oraz korzystnym warunkom współpracy z partnerami. Wszystkie stacje działające w ramach sieci MOYA spełniają jednolite standardy obsługi i jakości.

 

Stacje MOYA, obecne we wszystkich województwach przy głównych trasach tranzytowych, drogach lokalnych i w miastach, oferują pełną gamę usług: od sprzedaży paliwa, przez własny koncept gastronomiczny CAFFE MOYA, sklep z produktami pod własną marką, aż po ofertę dla klientów biznesowych: atrakcyjny program flotowy MOYA FIRMA.

 

Większość stacji MOYA dedykowanych obsłudze średniego i dużego taboru jest wyposażona w wygodny i szeroki podjazd, szybki dystrybutor 120 l/min oraz dystrybutor z AdBlue. Gwarancją jakości paliwa na stacjach w barwach MOYA jest niezależny program badania paliw - TankQ. Ambitne plany spółki ANWIM S.A. zakładają 350 stacji do końca 2023 roku.

 

Karty przyciągają

         O kartach paliwowych obszernie pisaliśmy w poprzednim numerze.  Teraz sygnalizujemy tylko, że taka karta może związać przewoźnika z daną siecią stacji. Magdalena Kandefer-Kańtoch z BP:

         – Korzyści korzystania z karty paliwowej BP Plus, to nie tylko specjalna cena, ale przede wszystkim pakiet produktów i usług połączonych z kartą. Ważne jest to, że w ramach jednej karty zaspokajane są wszystkie potrzeby kierowcy i właściciela firmy. Oprócz płatności za paliwo, naszą kartą można także regulować opłaty autostradowe, przewozy promowe, przejazdy płatnymi tunelami i mostami. Dodatkowa możliwość korzystania ze specjalistycznych narzędzi informatycznych, korzystanie ze specjalistycznego raportowania kosztów paliwowych oraz drogowych, to tylko próbka wybranych produktów i usług stowarzyszonych z kartą.

 

Dokładniej policzyli

         Dane liczbowe zawsze opieramy na rocznych raportach Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). W ostatnim takim opracowaniu, za zeszły rok, przykuwa uwagę wzrost liczby stacji niezależnych o prawie tysiąc! Jednak nie doszło do żadnego boomu, tylko jest to efekt związany z nową bazą danych Urzędu Regulacji Energetyki (URE), która uporządkowała statystykę stacji paliw działających w formule pełnej niezależności. Dodajmy, że ogólna liczba 7.765 dotyczy punktów sprzedających co najmniej dwa gatunki paliw. Jeśli uwzględni się placówki oferujące tylko olej napędowy albo tylko gaz LPG, możemy mówić o 8100-8150 stacjach – uważa Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw POPiHN.

 

 

Stacje paliw w Polsce

Nazwa

Liczba, 2018/2017*

PKN Orlen

1787/1.776

BP

552/537

Grupa Lotos

495/493

Shell

420/423

Statoil / Circle K

349/349

Amic / Lukoil

115/115

AS 24

30/26

Total

32/23

IDS

14/14

Stacje w sieciach prywatnych

1071/932

Stacje przymarketowe

192/187

Stacje niezależne

2.708/1.768

Ogółem

7.765/6.643

*dane na koniec lat 2018 i 2017, wg raportów Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN)

T&M nr 4/2019

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE