Samochody ciężarowe ponad 16 t DMC

 

Rejestracji fabrycznie nowych samochodów było ponad 4,5 proc. więcej, używanych 2,7 proc. więcej, ogółem zanotowano ruch w górę o 3,6 proc., liczbowe dane z Samaru prezentujemy w trzech tabelach. Warto zwrócić uwagę, że rokrocznie (2017, 2018, 2019) pierwszy kwartał okazuje się coraz lepszy.

Wśród nowych pojazdów podium przedstawia się następująco: DAF, Scania, MAN (identycznie jest w ciągnikach siodłowych). A więc lider za cały zeszły rok utrzymał się na prowadzeniu, natomiast Scania i MAN zamieniły się miejscami. Na pozostałych pozycjach kolejność nie drgnęła w porównaniu z tym co było na Sylwestra: Volvo, Mercedes, Renault, Iveco. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że preferencje nabywców nowych ciągników siodłowych i „solówek” są stałe. A propos aut solo, po pierwszym kwartale prowadzi MAN, najlepszy w tym segmencie w ub.r., kolejna cecha rynku. Rejestracjami powyżej tysiąca, poza trzema najlepszymi, mogą pochwalić się jeszcze dwie marki, Volvo i Mercedes. Bardzo ilościowo odstają Renault i Iveco, przynamniej na koniec marca.

Przed dwoma laty, od stycznia do marca, zarejestrowano nieco więcej używanych niż nowych powyżej 16 t. W zeszłym roku tendencja odwróciła się, w bieżącym pogłębiła. Nie można napisać o dużej przewadze, obecnie raptem 222 sztuki, ale się utrzymuje. Rynek rozkręca się z miesiąca na miesiąc, luty był lepszy od stycznia, marzec od lutego. Prawidłowość ta dotyczy i nowych, i używanych.

 

Lubimy MAN-y z importu

Następne, charakterystyczne zjawisko w Polsce to inna hierarchia  w używanych niż w nowych. Taki sam jest dół zestawienia, tzn. Renault oraz Iveco na lokatach sześć i siedem. Najwięcej „używek” należy do MAN-a (trzeciego w nowych) najlepszego w ciągnikach siodłowych i w „solówkach”, potem do Mercedesa (piątego w nowych) i do Scanii (drugiej w nowych). „Salonowy” lider, DAF, tutaj zdobył dopiero piątą lokatę, z poważną stratą do MAN-a. Generalnie, w sprowadzonych pojazdach z drugiej ręki jest zdecydowanie większy udział solo niż w nowych, 2.531 do 1.049. 

 

Scania obiecująco

– Liczba rejestracji pojazdów ciężarowych Scania powyżej 16 t utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie – komentuje Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Scania Polska SA. – W pierwszym kwartale 2019 r. było ponad 1500 pojazdów, co daje prawie 22 proc. udziału w rynku. Prognozy na drugi kwartał są również bardzo obiecujące. Utrzymuje się zainteresowanie pojazdami Scania z napędem alternatywnym, w tym CNG dla służb komunalnych. Planowane są też dostawy pojazdów długodystansowych zasilanych LNG. Co więcej, w tym roku Scania Polska nie ma ograniczeń produkcyjnych, jakie występowały w roku ubiegłym. Przewidujemy, że jeśli chodzi o liczbę rejestracji, to w całym 2019 osiągnie ona podobny poziom, jak w ubiegłym roku.

 

Marki nowych ciężarówek powyżej 16 t dmc w 2019 r.

Marka

Liczba (w tym solo)

1. DAF

1.721 (208)

2. Scania

1.514 (197)

3. MAN

1.231 (222)

4. Volvo

1083 (127)

5. Mercedes-Benz

1002 (185)

6. Renault

335 (78)

7. Iveco

59 (17)

8. Pozostałe

15 (15)

Rynek ogółem

6.960 (1.049)

Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji 

 

 

Marki używanych ciężarówek powyżej 16 t dmc w 2019 r.

Marka

Liczba (w tym solo)

1. MAN

1.728 (689)

2. Mercedes-Benz

1.319 (702)

3. Scania

1.114 (387)

4. Volvo

953 (273)

5. DAF

902 (152)

6. Renault

469 (138)

7. Iveco

168 (108)

8. Pozostałe

85 (82)

Rynek ogółem

6.738 (2.531)

 

 

Pierwsze rejestracje ciężarówek powyżej 16 t dmc

Okres

Nowe (w tym solo)

Używane (w tym solo)

Suma (w tym solo)

2017

      25.065 (3.985)

22.517 (8.235)

47.582 (12.220)

2018

27.686 (4.959)

24.566 (9.498)

52.252 (14.457)

I-III 2017

5.779 (730)

5.977 (2.101)

11.756 (2.831)

I-III 2018

6.657 (1.077)

6.562 (2.441)

13.219 (3.518)

I-III 2019

6.960 (1.049)

6.738 (2.531)

13.698 (3.580)

Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji 

T&M nr 4/2019

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE