„Ropa” to początek

 

Jak w przypadku innych rynkowych rozwiązań, również karty ewoluują, nadążając za postępem technologicznym. Najważniejszym zadaniem kart jest wciąż dostarczanie paliwa flotom, ale jako dodatek bardzo często możemy znaleźć produkty pozapaliwowe, opłaty drogowe, myjnie itp. Można stwierdzić, że karty paliwowe to dzisiaj środek, który zapewnia wszelkie potrzebne rzeczy w trasie. Zarazem przyczyniają się one do szeroko rozumianej optymalizacji kosztów.

         – Dla zarządców flot optymalizacja oznacza zwiększanie efektywności w zakresie wykorzystania zasobów oraz obniżanie kosztów transportu – wyjaśnia Monika Przybysz, dyrektor sprzedaży kart paliwowych Shell
w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich. – Wsparcie w tych obszarach zapewnią im właśnie karty paliwowe, które ze względu na rozbudowany zakres usług coraz częściej określane są flotowymi lub serwisowymi. Oprócz bezgotówkowych transakcji za paliwo oferują wiele usług dodatkowych związanych z zarządzaniem gospodarką paliwową, planowaniem tras, czy rozliczeniami i obsługą administracyjną.

Dynamiczny rozwój skłania do inwestowania w rozwiązania mobilne, takie jak aplikacje na smartfony czy – w przyszłości – urządzenia, które będą autonomicznie zarządzały miejscem i ilością tankowanego paliwa. Jak przewiduje Walery Waits, prezes zarządu E100, w przyszłości najprawdopodobniej emitenci będą zupełnie odchodzić od fizycznych kart i w pełni zastąpią je aplikacjami, kodami QR czy weryfikacją biometryczną.

Na razie mamy jeszcze klasyczne karty, potocznie zwane „paliwowymi”, ale bardziej odpowiadające ich roli zdaje się określenie „paliwowo-serwisowe”. Wydawać by się mogło, że to tylko kawałek plastiku, ale większość współczesnych przewoźników nie wyobraża sobie bez niego codziennego funkcjonowania.

 

Tańszy „napęd”

Nadal główna cecha kart to oszczędność na paliwie. Ile tańszy może być olej napędowy w porównaniu z tym co na dystrybutorze i pylonie? Od czego to zależy?

         – Każdy klient ma możliwość wynegocjowania dla siebie indywidualnych warunków handlowych – odpowiada Marcin Puchalski, z sieci Moya, menedżer ds. sprzedaży kart flotowych. – Wszystko w zależności od ilości paliwa, określenia cyklu fakturowania, terminów płatności oraz czy na przykład Moya jest jedynym dostawcą paliwa czy nie.

         Specjaliści z DKV oceniają, że średnio można tankować około 40 gr/l taniej. Jednak stali klienci, tankujący największe ilości paliwa w wyznaczonych miejscach, mogą otrzymać stawki nawet do 80 gr niższe niż na okolicznych stacjach. A to już oznacza poważne pieniądze niewydane przez firmę transportową. Ale – powtarzamy – dotyczy przewoźników tankujących „największe ilości”. Na całym świecie o polityce cenowej decydują koncerny paliwowe, na bazie sytuacji mikro- i makroekonomicznej. Stąd korzystanie z kart paliwowych, dających szeroki wybór stacji różnych marek, stwarza pole do optymalizacji. Mając dobrego, sprawnego operatora kart, proponującego rozbudowane usługi on-line można zaoszczędzić. Można powiększać korzyści, przesuwając punkty tankowań pomiędzy konkretnymi lokalizacjami w danej miejscowości, między sieciami stacji poszczególnych koncernów czy nawet zalecając przeniesienie tankowań pomiędzy krajami. Ba, zdarza się, że stacje położone blisko siebie, różnią się nawet o 40 gr. Polityka cenowa koncernów paliwowych może spowodować sytuację, gdy po jednej stronie ulicy cena jest znacząco niższa niż po drugiej!

         Niektórzy emitenci, jak UTA, dają możliwość wyboru spośród dwóch modeli cenowych. Pierwszy to zakup ON na stacjach w oparciu o cenę „ze słupka” pomniejszoną o indywidualnie ustalane rabaty.

– Drugi model, cieszący się dużą popularnością wśród klientów, umożliwia tankowanie na wybranych stacjach po cenach na bazie SPOT, obniżonych dodatkowo o atrakcyjne rabaty – informuje Monika Bielec, specjalista ds. marketingu. – Sieć punktów, na których nasi klienci mogą skorzystać z oferty SPOT stale rośnie i obecnie obejmuje prawie 300 doskonale zlokalizowanych stacji, także autostradowych i przygranicznych. 

 

Wymagania dla małych

Bariera wejścia, jakie warunki musi firma spełnić? Czy małe podmioty, w praktyce, są w stanie sprostać wymaganiom? Pytania życiowe, bo jak sama przyznaje Monika Bielec z UTA sp. z o.o., często małe firmy nawet nie podejmują próby nawiązania współpracy z emitentem kart paliwowych, ponieważ obawiają się, że nie sprostają wymaganiom.

– Tu należy dokonać segmentacji w zależności od wielkości firmy – uważa Marcin Puchalski z sieci Moya. – Małe firmy i jednoosobowe działalności istniejące na rynku krócej niż 12 miesięcy mogą liczyć w Moya na kartę gotówkową lub przedpłaconą. Po trzech-sześciu miesiącach, gdy wszystkie należności będą regulowane na bieżąco, mogą ubiegać się o kartę z odroczonym terminem płatności. W tym celu muszą przedłożyć dokumenty finansowe, aby firma ubezpieczeniowa dokonała oceny ryzyka. Z kolei średnie i duże firmy otrzymują dostęp do wszystkich rozwiązań po weryfikacji finansowej.

         Przedstawiciele Tankpool 24 zaznaczają, że dla nowo powstałych firm mają opcję dogodnej współpracy. W takiej sytuacji proponują kartę pre paid (przedpłaconą), która umożliwia nowej firmie tankowanie oleju napędowego i Ad Blue, w zależności od indywidualnego zapotrzebowania. Klient nie musi wpłacać depozytu na tankowania za cały miesiąc z góry, lecz zgodnie ze swoim  realnym zapotrzebowaniem. Karta pre paid jest dostarczana w kilka dni roboczych. 

 

Poza paliwem

 

A z jakich pozapaliwowych możliwości nasi przewoźnicy najchętniej korzystają? Jerzy Jezuit, kierownik sprzedaży w DKV:

– Zależy czy mówimy o Polsce, czy trasach zagranicznych. Za granicą połowa transakcji dokonywanych za pośrednictwem DKV dotyczy rozliczania opłat drogowych. DKV jest od lat liderem tych usług i pionierem wprowadzającym na rynek najnowocześniejsze rozwiązania. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem pełnej funkcjonalności EETS w urządzeniu DKV Box Europie. Mam na myśli elastyczne włączanie i wyłączanie krajów rozliczanych tym boxem lub też możliwość dowolnego przenoszenia urządzenia z pojazdu do pojazdu. DKV Box Europe od maja działać będzie w takich krajach, jak: Belgia, Niemcy, Austria, Francja, Hiszpania czy Portugalia.

Monika Przybysz z Shella zaznacza, iż wśród użytkowników ich kart przeważają klienci o znaczącej skali prowadzonego biznesu, realizujący usługi transportowe i logistyczne w całej Europie. Dla nich istotna jest możliwość wygodnego, bezgotówkowego regulowania opłat za przejazdy autostradami, promami, mostami i tunelami w całej Europy, a także przyspieszonego zwrotu podatku VAT oraz akcyzy.

– Ponieważ obecnie nie ma na rynku urządzenia do elektronicznego poboru opłat, które obejmowałoby zasięgiem wszystkie państwa członkowskie, skupiamy się na zapewnieniu przewoźnikom pełnego wsparcia w zakresie doboru odpowiedniego rozwiązania – mówi Monika Przybysz. – Klienci Shell mogą wybierać spośród bogatej oferty nowoczesnych narzędzi, co pozwala im znaleźć urządzenie działające w kilku krajach leżących na trasach ich przejazdów. Kierowcy chętnie też korzystają z myjni sieci Citronex zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie głównych szlaków tranzytowych zachodniej Polski. Są one wyposażone w zaawansowane systemy automatycznych bram myjących .

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH KART PALIWOWYCH

 

AS24

Firma paliwowa AS24 specjalizuje się w kompleksowej obsłudze flot samochodów ciężarowych. Europejska sieć ponad 800 stacji własnych i 12.000 partnerskich jest przystosowana do szybkiego tankowania i łatwego manewrowania dużymi pojazdami. Zgodnie z potrzebami klienta karty mogą być przypisane do pojazdów i kierowców. Przewoźnicy otrzymują dostęp do Strefy Klienta on-line, w której mogą zarządzać flotą, pobierać raporty oraz faktury, kontrolować ceny, zamawiać karty i urządzenia. Kartami AS24 i AS24 Eurotrafic można uiszczać należności za ON, Ad Blue, gaz ziemny, za myjnie, opłaty drogowe i niektóre podatki, za mandaty i pomoc drogową. Obie karty charakteryzują się wysokim poziomem bezpieczeństwa, posiadają zabezpieczenie chipem, a ich użycie wymaga wprowadzenia PIN-u.

 

Berlio

Berlio to procesorowa karta płatnicza, programowana na życzenie klienta, co do rodzaju produktów lub usług, normy dobowej, normy wartościowej (wynika ona z pokrycia karty, weryfikowana przez system automatycznie). Jest wydawana bezterminowo, bezpłatnie, zabezpieczona czterocyfrowym numerem PIN. Prowizje i rabaty są uzgadniane z klientem indywidualnie. 804 stacje na Białorusi, 379 w Rosji, w Polsce – wszędzie gdzie są obsługiwane karty Berlio i Routex, w Europie – Routex. Kartami Berlio można opłacić: paliwo, gaz, oleje, myto, parkingi, myjnie, usługi agencji celnych, artykuły spożywcze, artykuły przemysłowe, naprawy, przeglądy techniczne, odkurzanie, operatorów sieci komórkowej.

 

BP

Karta BP + Aral umożliwia bezgotówkowe regulowanie opłat za wybrane produkty i usługi na 20.000 stacji w 32 krajach Europy, zrzeszonych w porozumieniu Routex: Aral, BP, Eni, OMV, Circle K. Od niedawna akceptowana jest również we wschodniej części Rosji (wybrane stacje BP, Rosneft, TNK, Circle K). Karta to bezpieczeństwo transakcji – bezpieczne, monitorowane stacje BP, weryfikacja w czasie rzeczywistym, indywidualne definiowane grup produktów w ofercie dla danej karty, poza tym  dostęp do paliwa najwyższej jakości, regulowanie opłat i usług drogowych. Cechuje się łatwość administrowania oraz benefitami płynącymi z atrakcyjnych warunków handlowych. Użytkownicy mają dostęp do oferty zwrotu VAT-u w trybie ekspresowym oraz do uniwersalnego urządzenia BP Toll Box pozwalającego rozliczać opłaty we wszystkich krajach Europy objętych systemem EETS.

 

BZA-Esso

BZA-Esso Card to karta, którą można posługiwać się w Europie (Francja, Niemcy, Norwegia, Holandia, Luksemburg, Belgia, Włochy, Wielka Brytania, Czechy, Słowacja, Austria, Węgry, Bułgaria) na stacjach Esso, na stacjach partnerskich Shell, BP w Wielkiej Brytanii oraz Avia we Francji. Możliwe jest uiszczanie opłat drogowych i tuneli w Europie oraz w Polsce w systemie viaToll. Klienci mogą korzystać z usługi zwrotu zagranicznego podatku VAT  i akcyzy na preferencyjnych warunkach. W Portalu Transportowym jest możliwy podgląd transakcji, wystawionych faktury, salda oraz rozrachunków, co ułatwia zarządzanie wydatkami na paliwo. Rozliczenie zależy od rodzaju karty. Może być z odroczonym terminem płatności lub w wariancie przedpłaty. Fakturowanie raz lub dwa razy w miesiącu.

 

DKV

Ponad 84 tys. punktów honoruje karty paliwowo-serwisowe DKV w 42 państwach Europy, w tym 4.300 stacji paliw w Polsce (200 nowych dołączyło do sieci w ub.r.). Obok paliw tradycyjnych stacje oferują paliwa alternatywne, w tym: 12 tys. autogaz, 1.135 CNG lub LNG, 15 tys. punktów ładowania energią elektryczną oraz 12 tys. stacji serwisujących pojazdy, do tego 21 tys. punktów z Ad Blue. Karta umożliwia bezgotówkowe tankowanie na stacjach wszystkich liczących się marek oraz dostęp do usług dodatkowych, są to np.: zwrot zagranicznych podatków akcyzy oraz VAT-u (również w formie fakturowania netto), serwisy naprawcze, 24 h pomoc drogowa, internetowy serwis do zarządzania transakcjami e-Reporting DKV oraz DKV Cockpit, planowanie podróży, usługi promowe, doradztwo. Klienci mają do dyspozycji przejrzystą stronę internetową (nowe funkcje e-faktury oraz możliwość sprawniejszego analizowania i raportowania).

 

E100

Karta paliwowo-serwisowa E100 to pełen pakiet usług, niezależnie od wielkości floty i kierunku przejazdów. 16.500 punktów akceptacji w Unii Europejskiej i Wspólnocie Niepodległych Państw, w tym ponad 2.500 w naszym kraju. Warto podkreślić ofertę 150 stacji E100 Power Max, w różnych krajach, z hurtowymi cenami paliwa. Opłaty drogowe w 24 krajach i uniwersalne urządzenie pokładowe E100 One Toll. Zwrot VAT-u z 28 krajów (w tym fakturowanie netto) i zwrot akcyzy na paliwo z 7 państw. Poza tym tunele, mosty, parkingi, RoLa, pomoc drogowa. Możliwość wyboru trybu płatności: przedpłata lub odroczenie. Usługa hotline 24/7, Strefa Klienta do zarządzania flotą on-line, aplikacja mobilna dla kierowców. Wsparcie osobistego opiekuna z bezpłatną usługą optymalizacji kosztów cost management.

 

Eurowag

Ponad 770 punktów akceptacji  w Polsce, w Europie ponad 11.000 stacji oraz 16 dedykowanych stacji Eurowag. Dodatkowa propozycja to karty Master Card Eurowag, które mogą zostać zasilone w kilka sekund, aby kierowca mógł zapłacić wszędzie tam, gdzie akceptowana są karty Master Card lub wypłacić pieniądze z bankomatu. Oprócz paliwa: Ad Blue, opłaty drogowe i autostradowe w Polsce i Europie, płatność za mosty, tunele, promy, parkingi i myjnie w wybranych punktach i truckparkach. Usługa zwrotu zagranicznego podatku VAT (również fakturowanie netto) i akcyzy. Dwa systemy fakturowania: jeden jest usługą abonamentową, a drugi usługą przedpłaconą. Każdy klient korzysta ze spersonalizowanej oferty w oparciu o jego potrzeby. Wszystkie faktury są przejrzyste, bez ukrytych opłat i dostępne w Sekcji Klienta na stronie internetowej Eurowag.

 

Moya

Dostępne są dwie karty: Moya Firma i Moya IQ Europe. Karta Moya Firma jest akceptowana na wszystkich, ponad 200 stacjach sieci Moya, w tym na 12 automatycznych w kluczowych lokalizacjach przy głównych szlakach tranzytowych. Umożliwia zakup wszystkich paliw, Ad Blue, płynu do spryskiwaczy. Klienci mają dostęp do panelu on-line, w którym mogą zarządzać kartami i rozliczeniami z zakupów oraz w czasie rzeczywistym podglądać widok z kamer na stacjach automatycznych. Karta występuje w trzech wersjach: gotówka, bez gotówki i prepaid. Każda zapewnia atrakcyjne warunki handlowe. Dodatkowo możliwe jest otrzymywanie faktur zbiorczych. Wsparcie techniczne dla klientów dostępne 24 h i 7 dni w tygodniu. System autoryzacyjny działa w trybie on-line, co dodatkowo zabezpiecza przewoźników w przypadku zgubienia lub kradzieży karty poprzez ich natychmiastowe zablokowanie. Moya IQ Europe jest akceptowana na ponad 1.700 stacjach w większości krajów Unii. Umożliwia zakup wszystkich paliw, dokonanie opłat drogowych, zwrot VAT-u i akcyzy. Podobnie jak w przypadku karty Moya Firma, jest darmowy dostęp do panelu klienta IQ Net Service, system autoryzacyjny również pracuje on-line.

 

Shell

Shell Card jest akceptowana w jednej z największych sieci stacji paliw w Europie, czyli w 22.000 punktów w 35 krajach, z czego 2,5 tys. lokalizacji jest specjalnie przystosowanych do obsługi pojazdów ciężarowych. W Polsce użytkownicy karty mają do dyspozycji łącznie prawie 900 stacji Shell i Lotos. Karta umożliwia bezgotówkowe tankowanie, zakupy na stacjach, opłaty za serwisy drogowe (np. w Polsce za viaToll, za autostrady A1, A2 i A4), a także za przejazdy przez tunele i mosty we Francji, Hiszpanii, Belgii czy Portugalii. Do zarządzania kartami służy intuicyjna platforma Shell Card Online, która umożliwia monitorowanie wydatków, zużycia paliwa, generowanie raportów, określenie własnych parametrów kontrolnych oraz alertów w formie wiadomości e-mail lub SMS ostrzegających o podejrzanych transakcjach. Wszystkie karty są zabezpieczone chipem i kodem PIN.

 

Tankpool 24

Tankpool 24 oferuje kartę do tankowania oleju napędowego oraz Ad Blue na ponad 750 stacjach w Europie, w dogodnych lokalizacjach z punktu widzenia transportu międzynarodowego. Stacje te spotkać można w Niemczech, Belgii, Francji, Danii, Holandii, Hiszpanii, Austrii, Luksemburgu, Polsce, Szwecji i na Węgrzech. Lokalizację każdej stacji wraz ze współrzędnymi geograficznymi  oraz podstawowe informacje na ich temat można znaleźć na stronie internetowej. Tankpool 24 oferuje kartę z odroczonym terminem płatności (7-14 dni) lub kartę PrePaid (przedpłaconą), która jest doskonałym rozwiązaniem dla nowych firm. Firma Tankpool24 udostępnia swoim klientom portal klienta do samodzielnego zarządzania kartami (limity, blokowanie/odblokowywanie kart, kontrola tankowań), aplikację GPS do zainstalowania w telefonach komórkowych, bezpłatne atlasy z lokalizacjami stacji oraz bezpłatną infolinię dostępną 24/7. 

UTA

UTA Full Service Card  to bezgotówkowe płatności w ponad 61.000 punktów akceptacji w 40 krajach Europy. Oferuje wszystko to, co potrzebne kierowcy w trasie m.in. zakup paliwa, opłaty drogowe, myjnie, usługi serwisowe, pomoc drogową, zwrot podatku VAT. Zaletą współpracy z UTA jest także odroczony termin płatności, lepsza kontrola wydatków, e-faktury, indywidualne doradztwo, niskie ceny na stacjach oraz korzystne rabaty. Już na początku 2018 r. UTA udostępnia klientom UTA One, czyli urządzenie do opłat drogowych w systemie EETS. UTA One ma największy zasięg ze wszystkich dostępnych urządzeń na rynku i obsługuje już teraz 8 systemów myta w: Belgii, Włoszech, Austrii, Francji, Hiszpanii, Portugalii i w Polsce (autostrada A4). Wkrótce zostanie uruchomiony Toll Collect w Niemczech.

T&M nr 3/2019

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE