NOWY STANDARD JAKOŚCI SPOSOBU PRZEWOZU ŁADUNKU

Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają finalne prace nad projektem rozporządzenia określającego sposób przewozu ładunku, z uwzględnieniem sposobu rozmieszczenia i wpływu mocowania ładunku na pojeździe, jak również zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochronę środowiska. W procesie merytorycznego opracowania projektu aktywnie uczestniczyli eksperci Instytutu Naukowego Logistic Technologies, Stowarzyszenia na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa w Transporcie Drogowym „Akademia Mocowania” oraz Stowarzyszenia Uczestników Rynku Komunikacji Samochodowej i Transportu Drogowego „Najlepsza Droga”.

Rozporządzenie będzie dotyczyło przede wszystkim stosowania norm związanych z wyliczaniem sił działających podczas przewozu oraz wymagań stawianych konstrukcjom zabudowy pojazdu, punktów mocowania, jak i wytrzymałości środków mocujących stosowanych w transporcie drogowym. Ponadto omawiane rozporządzenie odnosić się będzie również do wytycznych UE oraz standardów EUMOS. Ważnym aspektem jest także określenie wytrzymałości jednostek ładunkowych, opakowań zbiorczych, przewozu w cysternach, czy tzw. przewozu luzem. Rozporządzenie to będzie ponadto w pełni zgodne z normami prawa unijnego.

Wskazany powyżej zakres przedmiotowy aktu przez wiele lat pozostawał w polskim systemie prawnym nieuregulowany. Odpowiedni dobór środka transportowego, środków mocujących oraz metody unieruchomienia ładunku staną się standardem, z którym będą musieli się zmierzyć nadawcy, spedytorzy i przewoźnicy. Biorąc pod uwagę rangę tego rozporządzenia w odniesieniu do przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym stawia ono nowy standard jakościowy usług zarówno po stronie producenta ekspediowanego towaru, nadawcy oraz spedytora, jak i przewoźnika. Rozporządzenie wejdzie w życie najprawdopodobniej w 2018 roku..

inż. Jarosław Kędzior

Wiceprezes Instytutu Naukowego Logistic Technologies Sp. z o.o.

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE