Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Projekt badawczy MAN

Pracownicy służb utrzymania autostrad i pracownicy zatrudnieni przy budowie dróg często muszą pracować w warunkach dużego ryzyka.

 

Pojazdy zabezpieczające wyposażone w dobrze widoczne urządzenia ostrzegawcze powinny ograniczyć to ryzyko. Jednak w praktyce co pewien czas zdarzają się poważne wypadki spowodowane najechaniem na pojazdy zabezpieczające, zwłaszcza w miejscach przewężeń na autostradach. Dlatego też MAN, we współpracy z siedmioma partnerami – przedsiębiorstwami przemysłowymi, placówkami naukowo-badawczymi i administracją – projektuje prototyp bezzałogowego pojazdu, który będzie podążać za maszynami roboczymi pracującymi na budowach, zabezpieczając je przed nadjeżdżającymi samochodami.

Projekt badawczy „aFAS“ realizowany wspólnie z Federalnym Urzędem Drogowym Niemiec (BASt) i wspierany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii Niemiec (BMWi) przewidujący zastosowanie w ruchu drogowym bezzałogowego automatycznego pojazdu, rozpoczął się już dwa lata temu. Głównym zadaniem projektu „aFAS" jest automatyzacja pojazdu ciężarowego z tablicą blokującą, który może być obsługiwany bez kierowcy. Testy prototypu przewidziane są na poboczach autostrad na terenie Landu Hesja.

Ze względu na założenie bezzałogowej obsługi pojazdu, projekt jest dużym wyzwaniem dla partnerów. Należy bowiem spełnić wyjątkowo wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonowania pojazdu oraz jakości rozwiązań technicznych. Układ kierowniczy i hamulcowy, czujniki, identyfikacja otoczenia oraz elementy oprogramowania sterującego muszą spełniać wysokie kryteria dla systemów istotnych dla bezpieczeństwa w pojazdach mechanicznych.

Projekt przewiduje zastosowanie przede wszystkich podzespołów seryjnych, zarówno w systemach normalnego sterowania, jak i do wdrożenia funkcjonalnych aspektów bezpieczeństwa. Otoczenie pojazdu będzie rejestrowane przy pomocy systemów kamer i radarów w wersjach zbliżonych do wyrobów seryjnych. Mają one odpowiadać między innymi za identyfikację obiektów, pasów jezdni i wolnej przestrzeni. Systemowi czujników towarzyszą układy bezprzewodowe transmisji istotnych danych między pojazdem roboczym a pojazdem zabezpieczającym.

Szczegółowe informacje dostępne są w aktualnym komunikacie prasowym na stronie projektu aFAS: www.aFAS-online.de/veroeffentlichungen.

 

Tekst: Zbigniew majerowski

T&M nr 11/2016

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE