Światowe nowości MB Trucks

Już od wielu lat firma inwestuje setki milionów euro w badania i prace rozwojowe nad możliwościami coraz lepszego wsparcia pracy kierowców za pomocą systemów asystujących oraz nad zwiększeniem bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Przykładem najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie są dwa systemy zaprezentowane światowej publiczności jesienią ubiegłego roku: Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania oraz Active Drive Assist 2 ze zautomatyzowaną funkcją awaryjnego zatrzymania pojazdu. Już teraz klienci z 24 krajów Unii Europejskiej i na wybranych rynkach pozaunijnych mogą zamawiać te nowe systemy asystujące dla szeregu modeli samochodów ciężarowych Mercedes-Benz, dla których są one dostępne. Produkcja rozpocznie się w czerwcu 2021 r.

 

Asystent martwego pola Mercedes-Benz dostępny na rynku od 2016 r.

Prowadzenie ciężkiej ciężarówki w ruchu miejskim, na niekiedy wąskich ulicach i zagmatwanych skrzyżowaniach, jest wielkim wyzwaniem dla wielu zawodowych kierowców. Dotyczy to szczególnie manewrów skrętu, podczas których kierowca musi z jednej strony zwracać uwagę na sygnalizację świetlną, znaki oraz pojazdy nadjeżdżające z przeciwka i przecinające tor jazdy, a z drugiej strony obserwować pieszych i rowerzystów po bokach. Jednocześnie uczestnicy ruchu drogowego pozbawieni dodatkowej ochrony często nie są nawet świadomi, że w określonych sytuacjach kierowca ciężarówki może ich nie dostrzegać. Ponadto ciężkie samochody ciężarowe o długim rozstawie osi lub z przyczepą skręcają często w sposób niezrozumiały dla innych użytkowników dróg: przed skrętem wjeżdżają najpierw prosto na skrzyżowanie, co pozwala uwzględnić charakterystykę nadążania naczepy bądź przyczepy. Rowerzysta znajdujący się po stronie pasażera lub pieszy przechodzący przez jezdnię może wtedy nawet nie spodziewać się skrętu ciężarówki, ale sądzić raczej, że będzie ona kontynuowała jazdę na wprost.

W powyższych sytuacjach z pomocną interwencją przychodzi opracowany przez Mercedes-Benz Trucks asystent martwego pola (S1R), już od 2016 r. dostępny fabrycznie dla wielu modeli z typoszeregów Actros, Arocs lub Econic. Jeśli ten asystent martwego pola podczas skręcania w prawo w monitorowanej strefie wykryje na przykład rowerzystę lub osobę pieszą po stronie pasażera, ostrzega o tym kierowcę w ramach wielostopniowego procesu.

 

Nowość: Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania

Od czerwca 2021 r. w dużej części modeli Actrosa i Arocsa asystent martwego pola S1R zostanie zastąpiony nowym asystentem martwego pola S1X z dodatkową funkcją, która może uratować życie: Dostępny od miesiąca produkcyjnego czerwca Active Sideguard Assist (ASGA) już nie tylko ostrzega kierowcę przed znajdującymi się i poruszającymi po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, ale także (do prędkości skrętu 20 km/h) uruchamia zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, jeśli kierowca sam nie zareaguje w odpowiednim czasie. System ASGA rozpoznaje konieczność hamowania na podstawie kąta skrętu, i w idealnym przypadku może zapobiec ewentualnej kolizji. Mercedes-Benz Trucks jest pierwszym na świecie producentem samochodów ciężarowych oferującym tego rodzaju system z aktywną funkcją hamowania – chce w ten sposób przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków podczas skrętu w prawo, skutkujących ciężkimi obrażeniami lub nawet śmiercią.

 

Nowość: Active Drive Assist 2 z funkcją awaryjnego zatrzymania pojazdu

Kolejnym krokiem w rozwoju systemów bezpieczeństwa jest Active Drive Assist (ADA), który w roku 2018 po raz pierwszy na świecie umożliwił w nowym Actrosie częściowo zautomatyzowaną jazdę seryjną ciężarówką (poziom 2. zautomatyzowanej jazdy). W określonych warunkach aktywnie wspiera on kierowcę we wzdłużnymi i poprzecznym prowadzeniu ciężarówki – potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspieszać oraz skręcać, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Jeżeli kierowca zbyt mocno zbliży się do poprzedzającego pojazdu, system ADA może samoczynnie wyhamować pojazd aż do osiągnięcia ustawionego wcześniej odstępu. Gdy następnie odległość od poprzedzającego pojazdu znów będzie wystarczająca, system ponownie przyspieszy do ustawionej prędkości.

Dostępna od czerwca 2021 roku jego najnowsza generacja, ADA 2, potrafi jeszcze więcej – może zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli wykryje, że kierowca zaprzestał ingerowania w proces prowadzenia pojazdu, na przykład z powodu problemów zdrowotnych. Najpierw, za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych, system wzywa kierowcę, aby położył ręce na kierownicy. Jeżeli po 60 sekundach, w tym kilku ostrzeżeniach, kierowca nie zareaguje skrętem kierownicy, przyspieszeniem, hamowaniem lub obsługą systemów pojazdu (na przykład za pomocą przycisków na kierownicy), system (w granicach swoich możliwości) może bezpiecznie zwolnić na pasie ruchu aż do zatrzymania pojazdu, ostrzegając przy tym kierowców następnych pojazdów za pomocą świateł awaryjnych. Zainicjowane przez system awaryjne zatrzymywanie pojazdu można w każdej chwili przerwać poprzez użycie funkcji kickdown. Po zatrzymaniu pojazdu system automatycznie uruchamia nowy elektroniczny hamulec postojowy, a ponadto odryglowuje drzwi, aby w razie zaistnienia zdarzenia medycznego umożliwić ratownikom medycznym, lub innym osobom udzielającym pomocy, szybkie dotarcie do kierowcy.

 

Active Brake Assist 5 – asystent hamowania awaryjnego na autostradzie i w ruchu miejskim

Nie należy mylić zautomatyzowanego hamowania przez system Active Sideguard Assist czy automatycznego zatrzymania pojazdu przez Active Drive Assist 2 z funkcją hamowania awaryjnego systemu Active Brake Assist 5. ABA 5 współpracuje z połączonym systemem radarów i kamer oraz, w porównaniu z ABA 4, przy prędkości pojazdu do 50 km/h reaguje na poruszające się osoby nie tylko hamowaniem częściowym, lecz pełnym automatycznym hamowaniem.

Gdy ABA 5 rozpozna niebezpieczeństwo kolizji z poprzedzającym pojazdem, nieruchomą przeszkodą lub z przecinającą tor jazdy, nadchodzącą z przeciwka, poruszającą się na pasie lub zatrzymującą się nagle ze strachu osobą, najpierw ostrzega o tym kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, w drugim kroku system inicjuje częściowe hamowanie z opóźnieniem trzech metrów na sekundę – odpowiada to mniej więcej połowie maksymalnej mocy hamowania. Jeśli pomimo tego niebezpieczeństwo kolizji nie mija, system ABA 5, w granicach swoich możliwości, automatycznie wykonuje pełne hamowanie, a po zatrzymaniu pojazdu uruchamia nowy elektroniczny hamulec postojowy.

Wszystkie systemy asystujące Mercedes-Benz Trucks są zawsze zaprojektowane w taki sposób, aby optymalnie wspomagały kierowcę w granicach działania systemu. Jednocześnie ‒ zgodnie z przepisami prawa ‒ kierowca zachowuje zawsze kontrolę nad pojazdem i ostateczna odpowiedzialność za ciężarówkę spoczywa właśnie na nim.

W latach 2008-2012 niemiecki Federalny Związek Transportu, Logistyki i Recyklingu wraz z Branżowym Zrzeszeniem Transportu i Gospodarki Transportowej oraz firmą ubezpieczeniową Kravag-Versicherung przeprowadziły badania terenowe z udziałem ponad 1000 pojazdów, które wykazały, że systemy asystujące, które w rozpoznanych przez system sytuacjach krytycznych zapewniają kierowcy aktywne wsparcie, mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Testy te dowiodły, że samochody ciężarowe wyposażone w systemy asystujące kierowcy wykazują o 34 procent niższe prawdopodobieństwo udziału w wypadku niż referencyjne pojazdy tego samego rodzaju.

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE