Wyzwania-rynek miejskiego transportu

Jeszcze bardziej radykalni są Holendrzy i Norwegowie, u których taki zakaz zacznie obowiązywać już w 2025 r. Zakazy te dotyczyć będą nie tylko samochodów osobowych, lecz także miejskich ciężarówek, choć producenci tych ostatnich będą mieć kilka lat więcej na przystosowanie się do nowych regulacji.

– Na naszych oczach zmienia się podejście do wymagań stawianych branży automotive. Rośnie znaczenie napędów alternatywnych. Przyszłość zdecydowanie będzie należała do pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, m.in. elektrycznych. Zmiany będą dotyczyły także naszej produkcji, ale jesteśmy na nie przygotowani. Dla jednego z naszych klientów już dostarczamy zmodyfikowane zabudowy do samochodu Volvo FE Electric – mówi Maciej Radomski, prezes zarządu MEGA Sp. z o.o.

Volvo FE Electric to trzyosiowy samochód ciężarowy o masie całkowitej do 27 ton. Elektryczny układ napędowy i zastosowane akumulatory są oparte na rozwiązaniach wykorzystywanych przez Volvo w autobusach.

Zaprojektowana przez skandynawski koncern elektryczna ciężarówka została zaprezentowana w 2018 r., a do sprzedaży trafiła rok później. Według informacji Volvo samochód jest przystosowany  m.in. do dostaw towarów i wywozu śmieci w obrębie miast czy też lekkiego transportu budowlanego. Jego wykorzystywanie przyczyni się do redukcji poziomu zanieczyszczeń oraz hałasu w zatłoczonych metropoliach. Najważniejsze jest to, że samochód może się poruszać w strefach czystego transportu, a dzięki cichej pracy układu napędowego znajduje też zastosowanie przy nocnych dostawach. W gęsto zaludnionych miastach to praktyczne i przyszłościowe rozwiązanie.

Partnerem nyskiej spółki MEGA na wymagającym norweskim rynku jest firma MAUR Bilpåbygg AS.. Współpraca rozpoczęła się już w 2014 r. i praktycznie w każdym kolejnym roku klient firmy MEGA wprowadza na swój rynek nowy produkt.

– Każdy proponowany przez nas prototyp jest na wstępnym etapie opracowywany koncepcyjnie razem  z producentem, następnie przygotowywany konstrukcyjnie i produkowany w Nysie.  Po testach u nas w Norwegii i informacjach zwrotnych, MEGA optymalizuje produkt, zanim dany rodzaj pojazdu czy zabudowy trafi do seryjnej produkcji – podsumowuje Roger Thorvaldsen, właściciel MAUR Bilpåbygg AS.

Produkcja dla firmy MAUR obejmuje obecnie: przyczepy typu tridem i tandem oraz przyczepy wywrotki na obrotnicy przeznaczone do ciężkich prac drogowo-budowlanych, naczepy wywrotki z ruchomymi osiami stworzone głównie do robót ciężkich (budowa tuneli, wożenie skał, ostrych odłamków skalnych, dużych kamieni i cięższego odpadu drogowego). Kolejnym produktem są zabudowy stalowe do aut Volvo, Scania, Mercedes i innych.

Do norweskiej firmy Tom Wilhelmsen AS, klienta MAURA, trafiły kilka dni temu trzy lekkie ciężarówki Volvo FE Electric wyposażone w zabudowy przygotowane przez zespół MEGA i Maura. To pierwsze w Europie pojazdy elektryczne w tej konfiguracji, spełniające wymagania związane ze zmniejszeniem emisji, CO2. Najlepszym dowodem znaczenia tego typu rozwiązań dla Norwegii, był udział w uroczystym przekazaniu pojazdów premier Norwegii – pani Ernie Solsberg.

Wszystkie produkty przeznaczone dla skandynawskich odbiorców wykonywane są ze stali Hardox, którą charakteryzuje bardzo duża wytrzymałość na ścieranie, uderzenia i inne uszkodzenia spotykane w ekstremalnych warunkach pracy.

– Nasi partnerzy z Norwegii przywiązują wielką wagę do detali i wykończeń. Skrzynie są dodatkowo zabezpieczane oraz powlekane najlepszymi lakierami – dodaje Krzysztof Grabowski, kierownik działu zabudów.

MEGA sp. z o.o. zajmuje się produkcją naczep, przyczep i zabudów do samochodów ciężarowych. Świadczy również usługi wynajmu oraz usługi serwisowe. W 2017 roku producent z Nysy zyskał inwestora branżowego – francuską grupę Benalu, która jest jednym ze światowych liderów segmentu pojazdów użytkowych. W skład grupy obok Benalu i firmy MEGA wchodzą obecnie Bennes Marrel i Maisonneuve. Zakłady produkcyjne funkcjonują w Liévin, Andrézieux-Bouthéon, Cérences i Nysie.

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE