Mercedes-Benz eActros

Ta rodzinna firma z siedzibą w Waldenbuch koło Stuttgartu, znana z wytwarzania kwadratowych tabliczek czekolady, testuje eActrosa w zaopatrzeniu produkcji, na trasie między magazynem w Dettenhausen a zakładem produkcyjnym w Waldenbuch. Ritter Sport używa eActrosa w elastycznym transporcie wahadłowym, aby zapewnić na czas dostawy orzechów, migdałów, folii i materiałów opakowaniowych do zakładu produkcji czekolady z oddalonego o około siedem kilometrów magazynu w Dettenhausen. eActros zaopatruje także „SchokoShop” – sklep fabryczny Ritter Sport w siedzibie firmy w Waldenbuch – w świeżo wyprodukowaną czekoladę z pobliskiej fabryki. 18-tonowa ciężarówka o zasięgu ok. 200 kilometrów jest wyposażona w zasilaną również elektrycznie, a więc bezemisyjną wymienną zabudowę chłodniczą firmy Schmitz Cargobull. Akumulatory tego elektrycznego samochodu ciężarowego można ładować po zakończeniu codziennych przejazdów, w nocy, na terenie zakładowym Ritter Sport.

Jasper Hafkamp, Head of Global Marketing Mercedes-Benz Trucks: „Od ponad dwóch lat wielu klientów, w różnych obszarach zastosowań, intensywnie testuje nasze eActrosy z elektrycznym napędem akumulatorowym, przeznaczone do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Jesteśmy bardzo zadowoleni. że teraz także Ritter Sport – uznany producent popularnych kwadratowych tabliczek czekolady – w rejonie Stuttgartu stawia na eActrosa dla zapewnienia odpowiedniego zaopatrzenia produkcji”.

Andreas Ronken, dyrektor generalny w Ritter Sport: „Jesteśmy firmą rodzinną, dlatego integralną częścią naszej działalności biznesowej jest ochrona zasobów naturalnych. Naszym celem jest gospodarowanie w harmonii z człowiekiem i naturą. Obejmuje to oczywiście również logistykę transportu jako część łańcucha dostaw. Testujemy teraz Mercedes-Benz eActrosa – rozwiązanie transportowe o neutralnym bilansie emisji CO2, realizujące nasze wartości korporacyjne w zakresie zrównoważonego rozwoju i przejrzystości”.

 

Wymienna zabudowa chłodnicza z elektrycznym agregatem chłodniczym firmy Schmitz Cargobull

Wymienna zabudowa chłodnicza, w którą wyposażony jest eActros eksploatowany przez firmę Alfred Ritter, to model „W.KO COOL” Schmitz Cargobull. Posiada ona ulepszoną termoizolację, przeznaczoną do wydajnego energetycznie przewozu towarów chłodzonych. Solidna zabudowa znakomicie sprawdza się w intensywnej codziennej eksploatacji. Jej agregat chłodniczy, zasilany wyłącznie energią elektryczną, działa całkowicie bezemisyjnie i został zaprojektowany specjalnie do zastosowań w transporcie dystrybucyjnym. Także w drugim etapie testów większość zabudów do testowanych pojazdów dostarcza firma Schmitz Cargobull.

Boris Billich, dyrektor ds. sprzedaży Schmitz Cargobull: „Zgodnie z naszymi podstawowymi wartościami marki, jakimi są «niezawodność i innowacyjność», jako wiodący producent zabudów stale pracujemy nad wdrażaniem przyjaznych dla środowiska i zrównoważonych rozwiązań transportowych. Dzięki takim konstrukcjom, jak bezemisyjna wymienna zabudowa chłodnicza na eActrosie eksploatowanym przez Ritter Sport, przyczyniamy się do redukcji emisji CO2 i oferujemy zrównoważony system dla zoptymalizowanych ekologicznych rozwiązań transportowych i logistycznych”.

 

Liczne wnioski wypływające z pierwszej fazy testów

Od 2020 r. trwa druga faza praktycznych testów eActrosa, który sukcesywnie trafia w ręce kolejnych klientów w ramach tzw. „floty innowacyjnej”. Jeden z licznych wniosków wypływających z praktycznych testów pojazdu jest taki, że deklarowany zasięg eActrosa, wynoszący ok. 200 km, okazał się całkowicie realistyczny – i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. W ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim eActros nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dostępności i wydajności. Zarówno układ chłodzenia ładunku, jak i układ klimatyzacji – oba zasilane elektrycznie – działają bez żadnych ograniczeń nie tylko w ekstremalnym upale, ale również w warunkach zimowych. Kierowcy chwalą dobry moment obrotowy pojazdu, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód jest cichy podczas jazdy; prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację, czyli hamowanie silnikiem. Dzięki temu rzadko konieczne jest użycie pedału hamulca.

 

eActros – alternatywa w miejskim transporcie dystrybucyjnym o lokalnie neutralnej emisji dwutlenku węgla

eActros jest zbudowany na ramie Mercedes-Benz Actrosa. Poza tym jednak architektura tego pojazdu została całkowicie dostosowana do napędu elektrycznego i charakteryzuje się wysokim udziałem specjalnych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi; każdy z nich osiąga moc 126 kW i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po przełożeniu daje to 2 x 11 000 Nm ‒ moc, która nie ustępuje mocy konwencjonalnych ciężarówek. Energii dostarczają eActrosowi akumulatory litowo-jonowe 240 kWh. W zależności od dostępnej mocy ładowania, akumulatory można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy mocy 150 kW).

Rozwój i testy ciężkich ciężarówek elektrycznych w transporcie dystrybucyjnym są w różnym stopniu finansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU) i Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach projektu „Concept ELV²”.

 

Doskonałe osiągi seryjnego eActrosa

W niektórych aspektach seryjny eActros będzie zdecydowanie lepszy od dotychczasowego prototypu – np. pod względem zasięgu, osiągów napędu i bezpieczeństwa. eActros pojawi się na rynku w wersji dwu- i trzyosiowej. Produkcja seryjna tej ciężarówki ma ruszyć w roku 2021 w fabryce w Wörth am Rhein. Ponadto Daimler Trucks włączy ten pojazd w kompleksowy ekosystem, obejmujący m.in. usługi doradztwa w zakresie wszelkich aspektów elektrycznej mobilności, a więc także analizy tras, dostępnych subwencji, wsparcia operacyjnej integracji floty i wypracowania odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury ładowania.

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE