Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Produkcja seryjna eActrosa w roku 2021

„Now & Next” – pod tym hasłem Mercedes-Benz Trucks w zakładzie w Wörth przedstawia nowe produkty oraz perspektywy rozwoju zrównoważonej mobilności.

 

Jedną z zaprezentowanych nowości jest przedseryjny prototyp eActrosa z elektrycznym napędem akumulatorowym, przeznaczonego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, który bardzo konkretnie ukazuje już przyszły pojazd seryjny. Produkcja seryjna tej ciężarówki ma ruszyć w roku 2021 w fabryce w Wörth –  obok dotychczasowej produkcji samochodów ciężarowych z silnikami spalinowymi. Zaprojektowany do zastosowań komunalnych eEconic, oparty na Mercedes-Benz eActrosie, ma zostać wprowadzony do produkcji seryjnej w 2022 roku.

Dr Matthias Jurytko, szef zakładu i produkcji w Wörth: „Jestem bardzo zadowolony, że pierwszą generację Mercedes-Benz eActrosa będziemy produkować tu, w Wörth. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej w przyszłym roku będzie przełomowym wydarzeniem dla tej fabryki i regionu. Rozszerzymy w ten sposób portfolio zakładu w Wörth i uczynimy kolejny konsekwentny krok w kierunku transportu neutralnego pod względem emisji CO2”. Elektromobilność otwiera nowe perspektywy także przed osobami zatrudnionymi przy produkcji, tworząc nowe obszary zadań i profile zawodowe. Dr Matthias Jurytko: „Zakład prowadzi właśnie intensywne przygotowania, aby sprostać wymogom produkcji samochodów ciężarowych w powiązaniu z napędami elektrycznymi. Kształcimy obecnie na przykład naszych przyszłych specjalistów w zakresie wysokich napięć – są to kompetencje niezbędne w montażu akumulatorów samochodowych i budowie elektrycznych ciężarówek”.

Decyzja o wyborze fabryki cieszy się również poparciem załogi. Thomas Zwick, przewodniczący rady zakładowej fabryki w Wörth: „Pozyskanie przez nas dla Wörth pierwszego montażu seryjnego eActrosa jest bardzo dobrym i ważnym sygnałem, zwłaszcza w tych czasach. Bardzo o to zabiegaliśmy i jestem dumny, że powierzono nam budowanie naszych przyszłościowych produktów. W ten sposób zapewniamy zatrudnienie w zakładzie i wraz z załogą podążamy dalej drogą, która jeszcze przed nami: drogą transformacji całej branży ku nowym systemom napędowym, zwiększeniu elastyczności i ku łączności sieciowej”.

 

Elastyczna produkcja samochodów ciężarowych – modele elektryczne i konwencjonalne w dużym stopniu na jednej linii

Elektryczne modele samochodów ciężarowych będą elastycznie włączane w proces montażu ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy pojazd będzie wyposażony w konwencjonalny silnik spalinowy, czy w elektryczny układ napędowy. Proces produkcyjny ulegnie modyfikacjom odpowiednio do typu pojazdu. Montaż różnych elementów napędu niekonwencjonalnego odbywał się będzie w ramach odrębnego procesu, podobnie jak montaż elektrycznego układu napędowego eActrosa. Kluczowym punktem przyszłej produkcji eActrosa jest hala produkcyjna w budynku 75 zakładu w Wörth. Od około roku trwają w niej prace związane z przebudową oraz przygotowania do wdrożenia nowych procesów produkcyjnych. Obejmują one m.in. budowę nowej linii montażowej, na której powstawać będzie kompletna konstrukcja elektryczna eActrosa, a w szczególności komponenty wysokiego napięcia. Tu także będą one uruchamiane. Następnie pojazdy będą ponownie włączane w regularny proces produkcji w celu wykończenia i przeprowadzenia kontroli końcowej.

 

Seryjny eActros – doskonałe osiągi

Na targach motoryzacyjnych IAA 2016 Mercedes-Benz Trucks, jako pierwszy producent na świecie, zaprezentował ciężki samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Na początku 2018 roku ten lider technologiczny celebrował światową premierę udoskonalonego Mercedes-Benz eActrosa, a od jesieni 2018 roku trwają jego intensywne testy praktyczne w firmach klientów. Pojazdy przeznaczone do testów z udziałem klientów powstały wspólnym wysiłkiem w zakładach w Wörth, Mannheim i Stuttgarcie.

Wnioski wypływające z testów klienckich wnoszą bezpośredni wkład w dalszy rozwój prototypu – aż po jego wdrożenie do produkcji seryjnej. Do tej pory pokazały one, że eActros napędzany wyłącznie elektrycznym napędem akumulatorowym jest idealny do ekologicznego, ciężkiego transportu dystrybucyjnego. W ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim nie ustępuje on konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dyspozycyjności i wydajności. Deklarowany zasięg prototypu, wynoszący ok. 200 km, okazał się całkowicie realistyczny – i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. Kierowcy chwalą jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód prowadzi się przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację.

Jednak w niektórych aspektach seryjny eActros będzie zdecydowanie lepszy od dotychczasowego prototypu – np. pod względem zasięgu, osiągów napędu i bezpieczeństwa. Natomiast jego ładowność dorówna ładowności konwencjonalnego Actrosa. eActros pojawi się na rynku w wersji dwu- i trzyosiowej. Daimler Trucks włączy ten pojazd w kompleksowy ekosystem, obejmujący m.in. usługi doradztwa w zakresie wszelkich aspektów elektrycznej mobilności, a więc także analizy tras, dostępnych subwencji, wsparcia operacyjnej integracji floty i wypracowania odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury.

 

Przyszłościowa inwestycja – napęd elektryczny również w Econicu

Od roku 2022, oprócz eActrosa, z linii produkcyjnej zakładu w Wörth zjeżdżać ma również Mercedes-Benz eEconic z elektrycznym napędem akumulatorowym. To kolejny krok Daimler Trucks w kierunku elektryfikacji samochodów ciężarowych. Techniczną podstawę dla eEconica stanowi eActros. Oba pojazdy korzystają z globalnej strategii platformowej Daimler Trucks & Buses. Umożliwi ona bezproblemowe rozwinięcie produkcji seryjnej modeli elektrycznych. Dzięki swojej ergonomiczności i właściwościom w zakresie bezpieczeństwa eEconic jest idealnym pojazdem do wywozu i utylizacji odpadów w zastosowaniach komunalnych, w tym przede wszystkim w ruchu miejskim. Ze względu na stosunkowo krótkie i powtarzalne trasy o długości ok. 100 km oraz bardzo dużą liczbę przystanków jest to doskonały obszar eksploatacji dla samochodów ciężarowych z elektrycznym napędem akumulatorowym.

Daimler Trucks konsekwentnie kontynuuje transformację swojego modelu biznesowego w kierunku osiągnięcia w przyszłości neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Mercedes-Benz Trucks będzie nadal inwestować w swoją globalną sieć produkcyjną. Skoncentruje się przy tym na działaniach infrastrukturalnych oraz inwestycjach w specjalne maszyny i instalacje techniczne.

 

Produkcja w Wörth również osiągnie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla

Co więcej, Daimler Trucks & Buses ukierunkowuje się w Niemczech i Europie na „zieloną” produkcję: planuje się, że do roku 2022 zasilanie energią wszystkich fabryk na terenie Niemiec i całej Europy będzie już neutralne pod względem emisji CO2. Następnie w ich ślady pójdą wszystkie inne zakłady. Konkretnie oznacza to, że istniejące fabryki ciężarówek i autobusów będą czerpały energię elektryczną wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Także fabryka w Wörth przestawi się stopniowo na „zieloną” produkcję, przyczyniając się do dekarbonizacji Daimler Trucks.

 

Informacje o fabryce Mercedes-Benz w Wörth

Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth am Rhein powstał w roku 1963. Produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa, cieszącego się największą popularnością na całym świecie. Powstają tu także pojazdy specjalne Mercedes-Benz ‒ Econic, Unimog i Zetros. Dziennie Wörth opuszcza nawet 470 samochodów ciężarowych, wykonanych dokładnie według życzenia klienta. Klienci w ponad 150 krajach cenią jakość „made in Wörth”. Zakład nad Renem jest centrum kompetencyjnym globalnej sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Ponadto zakład Mercedes-Benz w Wörth posiada ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji w systemie CKD (completely knocked down); na wiele rynków zamorskich dostarcza zestawy pojazdów do ostatecznego montażu na miejscu – do tej już ponad 750 tysięcy zestawów. Zatrudniający około 10 300 pracowników zakład Mercedes-Benz w Wörth jest drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE