Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Większy, mocniejszy, efektywniejszy

MAN Lion’s City 18 E, miejski autobus przegubowy o długości 18 metrów z napędem elektrycznym, to perfekcyjne rozwiązanie do obsługi często używanych połączeń liniowych.

 

Może on w bezpiecznych i komfortowych warunkach bezemisyjnie przewozić do 120 pasażerów. W drugiej połowie 2020 r. pierwsze autobusy demonstracyjne pojawią się na ulicach Barcelony i Kolonii.

  • Dwa silniki centralne i dwie napędzane osie zapewniają lepszą stabilność jazdy i większe bezpieczeństwo
  • Nowy autobus przegubowy, podobnie jak wariant pojedynczy, umożliwia w całym okresie życia akumulatorów zasięg 200 km, a w korzystnych warunkach nawet do 270 km

Firma MAN Truck & Bus dostarczy w tym roku w ramach eMobility-Roadmap flotę piętnastu elektrycznych autobusów demonstracyjnych, które będą testowane w rzeczywistych warunkach u klientów w pięciu krajach europejskich. Wśród 15 pojazdów testowych znajdują się dwa nowe autobusy MAN Lion’s City 18 E, których premiera w ruchu liniowym będzie miała miejsce na ulicach Barcelony i Kolonii. Sprzedaż nowego elektrycznego autobusu przegubowego rozpoczyna się już w kwietniu.

„Nowy elektryczny autobus MAN Lion’s City 18 E o długości 18 metrów jest idealnym rozwiązaniem dla wszystkich przedsiębiorstw zainteresowanych flotą autobusów miejskich napędzanych wyłącznie elektrycznie, a zatem lokalnie bezemisyjnych, które mogą przewozić wielu pasażerów”, podkreśla Rudi Kuchta, Head Business Unit Bus w MAN Truck & Bus.

Niezbędną w ruchu miejskim moc zapewniają dwa centralne silniki elektryczne umieszczone przy drugiej i trzeciej osi. Są one, w porównaniu z silnikami elektrycznymi instalowanymi przy piastach kół, łatwiej dostępne i mają prostszą konstrukcję, co zapewnia operatorowi wygodę podczas przeglądów i konserwacji oraz korzyści pod względem Total Cost of Ownership (TCO). Dwie napędzane, elektronicznie zsynchronizowane osie mają ponadto korzystny wpływ na zachowanie autobusu przegubowego podczas jazdy, zwiększając jego stabilność i bezpieczeństwo. Autobus posiada także zabezpieczenie przed zgnieceniem i system sterujący kątem zginania, które optymalizują stabilność jazdy. Rozkład momentów obrotowych na dwie napędzane osie uzależniony od aktualnych okoliczności zapobiega powstawaniu sytuacji krytycznych.

Napęd na dwie osie zwiększa także możliwość maksymalnego odzysku energii podczas hamowania. „Dzięki poprawie rekuperacji elektryczny autobus przegubowy jest bardzo efektywny, niezależnie od stylu jazdy i topografii”, mówi Kuchta. W pełni elektryczny układ napędowy zastosowany w autobusie MAN Lion’s City 18 E zapewnia moc od 320 kW do maksymalnie 480 kW. Niezbędna do tego energia dostarczana jest przez modułowe akumulatory o zainstalowanej mocy 640 kWh. Firma MAN zastosowała tu produkowane w koncernie zaawansowane technologicznie akumulatory litowo-jonowe (NMC). Dzięki zoptymalizowanemu pod kątem specyfiki autobusów miejskich inteligentnemu systemowi zarządzania temperaturą zapewniona jest wyjątkowo dobra dostępność o każdej porze roku. W ten sposób autobus przegubowy MAN Lion’s City 18 E zapewnia w całym okresie życia akumulatorów zasięg 200 km, a w korzystnych warunkach nawet do 270 km.

Osiem pakietów akumulatorów umieszczonych jest na dachu autobusu. Znajdują się one poza strefą narażoną z tyłu na zgniecenie i są łatwo dostępne przy serwisowaniu, co jest istotną zaletą takiego rozwiązania. Akumulatory ładowane są w zajezdni przez łącza CCS (Combined Charging System). Przy przeciętnej mocy ładowania wynoszącej 100 kW i maksymalnej mocy do 150 kW autobus przegubowy zostaje całkowicie naładowany w niespełna cztery godziny.

Zastosowanie napędu elektrycznego ma także wpływ na aranżację wnętrza pojazdu. Dodatkowe wolne miejsce po komorze silnika umożliwiło projektantom optymalne zaprojektowanie tyłu pojazdu. „Możliwość tę wykorzystaliśmy w pełni. Docenione wcześniej przez pasażerów dwunastometrowego autobusu pojedynczego lepsze warunki oświetlenia i cztery dodatkowe miejsca siedzące z tyłu znalazły zastosowanie także w autobusie przegubowym, zwiększając komfort jazdy i zapewniając miłą atmosferę w pojeździe”, mówi Rudi Kuchta. Przegubowy autobus Lion’s City E o długości 18 metrów może pomieścić 120 pasażerów, gdyż dzięki zastosowaniu alternatywnych napędów całkowita masa dopuszczalna elektrycznego autobusu MAN została zwiększona do 30 ton.

Zalety autobusu MAN Lion’s City E nie ograniczają się jednak tylko do aranżacji wnętrza. Wzrok na ulicach miasta przyciąga także jego sylwetka, której szlachetne i nowoczesne wzornictwo nadaje nowe, dynamiczne akcenty. Nic dziwnego, że jury międzynarodowego konkursu iF International Forum Design przyznało w tym roku elektrycznemu autobusowi MAN nagrodę iF Gold Award w kategorii „Automobile/Vehicle/Bike”. „MAN Lion’s City E uzupełnia naszą nową rodzinę autobusów miejskich o bezemisyjny wariant nagrodzony za wzornictwo. Cieszymy się, że możemy teraz zaproponować wszystkim operatorom i miastom bardzo efektywną i przyciągającą wzrok osiemnastometrową wersję autobusu elektrycznego, przeznaczoną głównie do obsługi połączeń liniowych o dużym natężeniu ruchu”, mówi Rudi Kuchta.

 

MAN eMobility-Roadmap

W grudniu 2019 r. firma MAN Truck & Bus przekazała dwa pierwsze autobusy elektryczne o długości 12 metrów spółkom transportowym Hamburger Hochbahn AG i Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH do obsługi połączeń liniowych w hanzeatyckim mieście Hamburg. W tym roku w ramach eMobility-Roadmap testowanych będzie w praktyce kolejnych 13 autobusów demonstracyjnych. Flota demonstracyjna autobusów elektrycznych obejmująca w sumie 15 pojazdów pojawi się w trakcie roku 2020 także u klientów w pięciu państwach europejskich (Niemcy, Hiszpania, Luksemburg, Belgia, Francja). W ramach tego projektu firma MAN przekaże elektryczny autobus przegubowy o długości 18 metrów do planowanych testów zakładom komunikacji VerkehrsBetriebe AG (KVB) w Kolonii i hiszpańskiemu operatorowi Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Pierwsze produkowane seryjnie autobusy MAN Lion’s City E w wersji 12-metrowej mają być dostarczone klientom w czwartym kwartale 2020 r. Przegubowy autobus miejski Lion’s City E powinien pojawić się ponad pół roku później. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej planowane jest na pierwsze półrocze 2021.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE