Nowe DAF-y CF i XF-Pure Excellence

 

Innowacje związane z silnikiem i układem napędowym oraz optymalizacja aerodynamiczna przekładają się na niższe o 7% zużycie paliwa. Wydajność może zostać zwiększona w jeszcze większym stopniu dzięki nowemu systemowi zarządzania flotą DAF Connect. Nową generację CF i XF cechuje również zwiększona ładowność oraz poprawiony design kabiny wewnątrz i na zewnątrz. Nowe pojazdy mogliśmy poznać w maju, podczas prezentacji i jazd próbnych w okolicach Maastricht w Holandii.

 

Przyjazne dla kierowcy

Od momentu wejścia do kabiny w nowych pojazdach widać wyższy poziom jakości i komfortu kierowcy. Nowe, ciepłe i modne kolory deski rozdzielczej, foteli, zasłon, materaców oraz ścian tworzą przyjemne dla oka wnętrze. W modelu XF zastosowano nowe elementy dekoracyjne w kolorze piano black na desce rozdzielczej i tylnej ścianie, które zapewniają dodatkowe wrażenia estetyczne. 

Zegary na desce rozdzielczej również zostały przekonstruowane. Nowy krój czcionki zegarów nadaje wrażenie świeżości. Zmodyfikowana grafika panelu informacji kierowcy (DIP) powoduje, że jest on łatwiejszy do odczytania. Wszystkie intuicyjne funkcje ustawień prędkości (tempomat, adaptacyjny tempomat, przewidujący tempomat oraz kontrola prędkości przy zjeździe) są dostępne po prawej stronie koła kierownicy dla pełnej wygody korzystania.

Wszystkie funkcje oświetlenia wnętrza są kontrolowane za pomocą jednego, nowo opracowanego, obracalnego przełącznika. Ten panel kontrolny wyposażony jest również w pamięć umożliwiającą kierowcy zapamiętanie ustawień oświetlania zgodnie z indywidualnymi preferencjami.

Wysuwany stolik w centralnej części kokpitu jest poręczny i mocny – żeby to zobrazować, jeden z pracowników DAF-a usiadł na nim. Jak widać, można taki stolik wykorzystać do różnych celów...

Wyrazem najwyższego luksusu i komfortu jest nowa linia Exclusive Line, dostępna w nowych modelach CF i XF. Nowoczesną linię Exclusive Line cechuje deska rozdzielcza, panele drzwi (XF) i skórzane fotele w kolorze koniakowym, jak również stylowe, jasne kratki nawiewu powietrza. Skórzane koło kierownicy jest również oferowane w standardzie w luksusowych wersjach CF i XF.

 

Mniejsze spalanie, większa siła, niższe obroty

Silniki Paccar MX-11 oraz MX-13 zostały w znacznym stopniu przeprojektowane, aby umożliwić zmniejszenie prędkości obrotowej. W przypadku obu silników podzespoły, takie jak blok silnika, układ chłodzenia, wlot powietrza, łożyska wału korbowego zostały zaprojektowane na nowo. Proces spalania również został udoskonalony, a stopień sprężania zwiększony. Układ zasysania powietrza ponownie został usprawniony dzięki zastosowaniu nowej i jeszcze wydajniejszej turbosprężarki, nowego układu EGR oraz nowej konstrukcji napędu zaworów. Sprawność termiczna została zwiększona dzięki nowym tłokom, wtryskiwaczom i fazom wtrysku paliwa oraz wyższemu stopniowi sprężania.

Aby osiągnąć najniższe zużycie paliwa, zastosowano nowe, bardzo wydajne pompy cieczy chłodzącej, wspomagania układu kierowniczego oraz oleju o zmiennej prędkości, co pozwoliło uzyskać najwyższą sprawność mechaniczną.

Zwiększono maksymalny moment obrotowy silników MX-11 i MX-13 (wzrost od 50 do 200 Nm), który jest teraz dostępny już przy 900 obr./min. W rezultacie silniki nowych CF i XF pracują z prędkością około 1000 obr./min przy prędkości podróżnej pojazdu. Ciężarówka może też kontynuować jazdę na najwyższym biegu przy niskich obrotach. Powoduje to zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie elastyczności. Moc prawie każdej jednostki napędowej również została zwiększona od 7 kW/10 KM do 14 kW/20 KM. Podczas jazd próbnych załadowanym zestawem XF, po wyjściu z ciasnego ronda, pojazd wyciągał się na podjeździe na 12 biegu od około 800 obr./min. Niższe obroty przekładają się też na lepsze wyciszenie – w kabinie podczas jazdy jest ciszej niż w niejednym aucie osobowym.

 

Hamulec silnikowy wyznacza nowe standardy

Hamulec silnikowy MX dostępny w obu silnikach stał się jeszcze skuteczniejszy dzięki wdrożeniu innowacji w układzie rozrządu obejmujących zmiany profilu krzywki. Tak samo jak model MX-11, silnik MX-13 jest teraz wyposażony w hamulec silnikowy z funkcją „aktywacji pojedynczego zaworu”, która gwarantuje zwiększoną skuteczność hamowania przy niższej prędkości obrotowej silnika. Hamulce silnikowe w obu motorach zapewniają maksymalną wydajność w niezwykle szerokim zakresie prędkości obrotowej. Pozwala to nie tylko ograniczyć zużycie hamulców, lecz umożliwia utrzymanie wyższej średniej prędkości.

Moc hamulca silnikowego MX-11 została zwiększona o 10% i wynosi 463 KM. Co ważniejsze, moment obrotowy w zakresie między 1.200 i 1.500 obr./min został zwiększony o 20%. Dzięki takim osiągom firma DAF Trucks wyznaczyła nowe standardy w segmencie pojazdów ciężarowych z silnikiem o pojemności 11 l.

Hamulec silnikowy w MX-13 już wcześniej dostarczał niezrównaną moc przy niskich prędkościach obrotowych, a teraz technologia ta została jeszcze bardziej udoskonalona. W zakresie 1.000-1.450 obr./min nowy hamulec  zapewnia o 20% większą siłę hamowania, sięgającą nawet 30% przy 1.200 obr./min. Maksymalna siła hamowania -  490 KM przy 2.100 obr./min.

Auta do jazd próbnych wyposażono tylko w hamulce silnikowe, bez retardera. Aby nie używać hamulca zasadniczego, trzeba było jechać przewidująco, aby dostatecznie zwolnić przed ciasnym rondem lub tzw. szykaną, których w Holandii nie brakuje. Przy większych prędkościach przydałby się retarder, ale do 60 km/h taki hamulec silnikowy ma siłę większą niż retarder.

 

Nowa zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon

Nowa generacja pojazdów CF i XF firmy DAF jest wyposażana w zautomatyzowaną przekładnię 12-biegową w standardzie lub 16-biegową w ramach wyposażenia opcjonalnego. Oba warianty są dostępne w wersji z przełożeniem bezpośrednim lub nadbiegiem. Na życzenie oferowane są też skrzynie manualne.

Zautomatyzowana przekładnia TraXon dostępna jest w pięciu wersjach: transport standardowy, transport cieczy, ponadgabarytowy, w warunkach off-road i długi zestaw pojazdów (LCV). Dwie cechy wyróżniają najnowszą generację tej skrzyni: płynne zmiany biegów i niski poziom hałasu. Co równie istotne - zakres przełożeń umożliwia precyzyjne manewrowanie nawet przy długich przełożeniach tylnej osi. Jest to nie tylko praktyczne rozwiązanie, gdy pojazd może jechać z prędkością pieszego przy w pełni złączonym sprzęgle, lecz również zwiększa komfort jazdy w korku lub obszarach miejskich (w tym po rondach). Od teraz dostępne są również cztery biegi wsteczne.

Skrzynia TraXon zapewnia również korzyści w zakresie zwiększania wydajności pojazdu, a w szczególności umożliwia zminimalizowanie wewnętrznego tarcia. Zmiany biegów są wykonywane szybciej, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.

Oprogramowanie, które steruje układem napędowym w nowej generacji pojazdów, jest dostępne fabrycznie wraz z trybem Eco Fuel lub Eco Performance. Tryb Eco Fuel skupia się głównie na zminimalizowaniu zużycia paliwa, m.in. poprzez zmiany biegów na wyższy przy niższej prędkości obrotowej silnika - wyraźnie odczuwaliśmy to podczas jazd próbnych - oraz przyspieszenie reakcji układu napędowego na zmiany w położeniu pedału przyspieszenia. Natomiast tryb Eco Performance sprawia, że układ napędowy jest bardziej czuły poprzez nieznaczne podniesienie prędkości obrotowej, przy której następuje zmiana biegu na wyższy co umożliwia dynamiczniejsze przyspieszanie.

 

Tempomat lepszy na pagórkach

Kolejną innowacją jest praca tempomatu w nowej generacji pojazdów CF i XF w pagórkowatym terenie. W tym przypadku dynamiczna jazda gwarantuje szybsze zwiększanie momentu obrotowego na stromych zboczach w celu utrzymania możliwie jak najwyższej prędkości pojazdu przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa.

Tryb Eco Roll oraz tempomat przewidujący (PCC) również zostały zoptymalizowane. Wcześniej pojazd ciężarowy odłączyłby wtrysk paliwa zwalniając tuż przed szczytem wzniesienia. Obecnie skrzynia biegów przełącza się do położenia neutralnego za każdym razem, gdy pęd pojazdu ciężarowego jest wystarczający, by zestaw mógł przejechać przez wzniesienie z pomocą energii kinetycznej. Powoduje to znaczne zwiększenie odległości swobodnego toczenia się pojazdu ciężarowego, a w przypadku jazdy po międzynarodowych trasach transportowych może praktycznie podwoić czas użycia trybu EcoRoll.

 

Wysokowydajna konstrukcja osi tylnej

Konstrukcja osi tylnej została usprawniona w jeszcze większym stopniu, a w zależności od specyfikacji układu napędowego uzyskano przełożenia 2.05:1 pozwalające na jazdę z prędkością 85 km/h przy zaledwie 1.000-1.040 obr./min. Nowa generacja układów różnicowych osi tylnej ma całkowicie przeprojektowane koło talerzowe i wałek atakujący, co przekłada się na wysoką  trwałość i wydajność przy ekstremalnie niskim poziomie hałasu. Przyczynia się do tego nowa metoda produkcyjna, oparta na zastosowaniu nowoczesnego procesu szlifowania.

Zastosowanie olejów o niskiej lepkości i obniżenie poziomu oleju w osiach tylnych jeszcze bardziej zmniejszyło zużycie paliwa, podobnie jak koła zębate i łożyska o niskim współczynniku tarcia.

 

Powietrze lepiej opływa

Aby osiągnąć najniższe możliwe zużycie paliwa, poprawiono aerodynamikę pojazdu m.in. dzięki nowej osłonie przeciwsłonecznej dla modeli CF i XF. Dodatkowo nowy XF wyposażono w przedłużenia krawędzi nadkola i prowadnice przepływu powietrza za przednim grillem w celu uzyskania optymalnych własności aerodynamicznych wokół pojazdu, włącznie z komorą silnika. Nowe rozwiązania w przednim grillu redukują opór czołowy, a nowe wypełnienia szczelin między kabiną a panelem reflektorów głównych pozwalają uzyskać najlepszą możliwą aerodynamikę.

 

Niższa o 100 kilogramów masa własna

W nowych modelach CF i XF firma DAF opracowała całkowicie nowy, kompaktowy układ oczyszczania spalin (EAS), który pozwolił uzyskać większą ilość miejsca dostępnego w podwoziu dla, m.in. większych zbiorników paliwa, sprężarek, skrzynek narzędziowych czy podpór dźwigu.

Gabaryty układu EAS zmniejszono o 40%. Osiągnięto to bez kompromisów w zakresie ciśnienia wstecznego, okresów między usuwaniem popiołu czy wydajnością katalizatora DeNOx. Kompaktowa konstrukcja rozgrzewa się szybciej, co pozwala na szybsze osiągnięcie właściwych parametrów pracy silnika i częstsze korzystanie z najwydajniejszej mapy sterowania silnikiem, co obniża zużycie paliwa.

Kompaktowe rozmiary układu EAS oznaczają również, że w przypadku specjalistycznych zastosowań podwozi konwerter katalityczny DeNOx i filtr cząstek stałych DPF nie muszą być już rozdzielane, co podnosi ogólną wydajność układu.

Kolejną zaletą nowego, kompaktowego układu EAS jest mniejsza o ok. 50 kg masa. Dzięki dodatkowym zabiegom, takim jak optymalizacja masy silnika i podwozia, masy własne nowych modeli CF i XF zostały obniżone łącznie o 100 kilogramów, co bezpośrednio przekłada się na większą o 100 kg ładowność.

 

Rozpoczęcie produkcji - latem

Nowe modele CF i XF wejdą do produkcji latem 2017 roku jako ciągniki (FT) i podwozia (FA) 4x2 FT, ciągniki 6x2 FTG z kierowaną osią pchaną oraz nowym lekkim zawieszeniem (-29 kg) i FTP z osią pchaną wyposażoną w koła 18”, jak również jako podwozie 6x2 z pojedynczą osią wleczoną (FAR). Pozostałe konfiguracje zostaną udostępnione jesienią.

DAF-y CF i XF są cenione przez kierowców m.in. za przestronne kabiny i wygodne łóżka. Pojazdy nowej generacji powinny przynieść jeszcze więcej satysfakcji z jazdy, a pod względem efektywności stanowią duże wyzwanie dla konkurencji. Ich wydajność może zostać zwiększona w jeszcze większym stopniu dzięki nowemu systemowi zarządzania flotą DAF Connect.

 

 

Parametry nowych silników modeli CF i XF

Silnik

Wersja

Moc maks. (KM)

Maks. moment (Nm - obr./min)

MX-13

530

530

2.500/2.600 -1.000

480

483

2.350/2.500 – 900

430

428

2.150/2.300 – 900

MX-11 długodystansowe

450

449

2.200/2.300 – 900

410

408

2.000/2.100 – 900

370

367

1.800/1.900 – 900

MX-11 dystrybucyjne

340

340

1.500 – 900

300

299

1.350 – 900

 

 T&M nr 5/2017

Tekst: Zbigniew Majerowski

 

 

 <podpisy do zdjęć zrobię po wybraniu fotek>