Renault Trucks T High 520

Sama kabina ciągnika ma niski współczynnik oporu powietrza, m.in. dzięki pochylonej szybie czołowej. Ciągnik wyposażono oczywiście w boczne owiewki oraz w spoiler dachowy. Podwozie naczepy osłonięto po bokach i z przodu - osłona „zawija się" tuż za ciągnikiem, aby jeszcze bardziej poprawić przepływ powietrza. Z tyłu naczepy zaprojektowano dyfuzory, jak w samochodzie sportowym. Dach naczepy w tylnej części obniża się, co też poprawia opływ powietrza. Taki zestaw łatwiej przebija się przez masy powietrza.

 

Silne serce

Oferta 13-litrowych jednostek napędowych Euro VI Renault Trucks T obejmuje sześciocylindrowe, rzędowe silniki w trzech poziomach mocy: 440 KM/2.200 Nm, 480 KM/2.400 Nm i 520 KM/2.550 Nm. W tych motorach, w przeciwieństwie do jednostek 11-litrowych z common rail, stosowane są elektronicznie sterowane pompowtryskiwacze. Naszego bohatera napędzał silnik w najmocniejszej wersji. Jazda załadowanym zestawem w okolicach Warszawy, gdzie nie ma dużych podjazdów, była dla tego napędu przysłowiową „bułeczką z masłem”. Można było popisywać się szybkim rozpędzaniem po ruszeniu spod świateł. Przy takich okazjach widać było przewagę 520-konnego silnika nad większością tirów poruszających się po drogach. Dodatkowa siła przydawała się też, gdy trzeba było sprawnie wyprzedzać na zwykłej, ruchliwej drodze, gdzie miejsca i czasu na taki manewr było niewiele. Silnik współpracuje z zautomatyzowaną skrzynią biegów Optidriver. Kierowca ma do dyspozycji 12 synchronizowanych biegów w przód i trzy wstecz. W sytuacji chwilowego zapotrzebowania na wysoką moc, po pokonaniu wyczuwalnego oporu pedału przyspieszenia, kierowca włącza tryb Power.

 

Przyjemne miejsce pracy

Odchylana elektrycznie kabina zawieszona jest na czterech poduszkach powietrznych z regulacją położenia. Amortyzacja jest komfortowa. Znakomicie wyciszono kabinę - hałas jest ograniczony m.in. w efekcie dość niskich obrotów silnika. Płaska podłoga sprawia, że łatwo jest poruszać się w kabinie. Jest przestronnie, kierowca stojąc ma sporo przestrzeni nad głową, może się swobodnie przebrać. Klimatyzacja ma regulację elektroniczną, są podgrzewane lusterka, elektrycznie, impulsowo sterowane szyby, radio CD/MP3/USB z Bluetooth, elektryczny wywietrznik dachowy. Regulacja ustawienia kolumny kierownicy w trzech kierunkach pozwala dokładnie ją ustawić, według własnych preferencji. Pneumatycznie zawieszone, wszechstronnie regulowane fotele uszlachetniono skórzaną tapicerką. Kierowca może sobie ustawić m.in. podparcie lędźwiowe i długość siedziska, fotel jest ogrzewany, wentylowany, z dwoma podłokietnikami. Przyciskami na obszytej skórą kierownicy można sterować tempomatem i telefonem. Prowadzi się to auto przyjemnie. Na desce rozdzielczej zainstalowano kolorowy, 7-calowy wyświetlacz HD z ekranem dotykowym. Jest też stacja dokująca do smartfona. Oprócz standardowych osłon przeciwsłonecznych (czołowa sterowana elektrycznie), zainstalowano dodatkowe, w rogach szyby czołowej i bocznej. Nie przepuszczające światła zasłony ułatwiają zaśnięcie nawet w dzień, a ponieważ także odbijają promienie słoneczne, zapobiegają nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza w pojeździe zaparkowanym w nasłonecznionym miejscu.

Dolną leżankę można poszerzyć do spania do 800 mm. Można też na niej rozpiąć ruchome oparcie typu hamak i zrelaksować się w pozycji siedzącej. Po ułożeniu się na leżance, kierowca może za pomocą pilota zdalnego sterowania kontrolować oświetlenie wnętrza, funkcje telefonu i radia, ogrzewanie i klimatyzację, zamki drzwi, szyby boczne i wywietrznik dachowy. Do górnej leżanki zamocowano drabinkę. Leżankę tę można częściowo złożyć w kierunku tylnej ściany kabiny, tworząc w ten sposób dodatkową przestrzeń „schowkową". Z dwóch schowków pod leżanką, jeden dostępny jest od wewnątrz i od zewnątrz. Wszystkie schowki są wykonane ze specjalnego materiału, przyjemniejszego w dotyku, w porównaniu z konwencjonalnym tworzywem sztucznym. Do dyspozycji jest również chłodziarka o pojemności 40 l. Za fotelem kierowcy umieszczono gniazdo sprężonego powietrza, dzięki któremu łatwiej utrzymać czystość w kabinie. Oświetlenie w kabinie możemy ustawić w różnych wariantach - praca, odpoczynek, jazda nocna i precyzyjnie wyregulować jego jasność. Odpowiedni nastrój do odpoczynku kreuje miękkie światło punktowe, zaś jazdę w nocy ułatwia lubiane przez kierowców czerwone podświetlenie. Podobno to jedyna barwa, które nie dekoncentruje szofera w nocy. Starannie dobrano kolorystykę wnętrza. Elementy w dolnej części kabiny są pokryte ciemnymi materiałami, odpornymi na poplamienie i zużycie. Przechodząc do coraz wyższych jej partii, kolorystyka staje się coraz jaśniejsza, potęgując wrażenie przestronności i jasności wnętrza. Jaśniejsze kolory są również mniej męczące dla wzroku. Koresponduje z tym wnętrzem brąz skórzanej tapicerki.

 

Elektronika służy bezpieczeństwu

Systemów bezpieczeństwa w tym ciągniku jest sporo. W wytracaniu prędkości pomocny jest hamulec Optibrake. Jest to kombinacja hamulca wydechowego i dekompresyjnego silnika. Uzupełnieniem jest retarder hydrauliczny Voith o imponującej mocy 450 kW (612 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 3.250 Nm. Kontrolę toru jazdy i zabezpieczenie przed przewróceniem stanowi ESC (Electronic Stability Control). Pojazd wyposażono także m.in. w system wspomagania hamowania awaryjnego (AFU), układ zapobiegania poślizgowi kół (ASR), wspomaganie ruszania na pochyleniu (Hill Start Aid), system ostrzegania o przekroczeniu linii pasa ruchu (LDWS), reflektory przeciwmgłowe i doświetlające zakręty. Jednym z najnowszych rozwiązań jest system ostrzegania przed kolizją z przodu (FCW). Na trasie ekspresowej korzystaliśmy z adaptacyjnego tempomatu ACC. Ustawiamy odległość od pojazdu poprzedzającego i nasz zestaw mknie za nim automatycznie utrzymując zaprogramowaną odległość. Na łagodnych zjazdach wykorzystuje własną bezwładność, włączając bieg neutralny.

 

Auta pod nadzorem

System zarządzania flotą Optifleet pozwala m.in. na uzyskiwanie raportów danych technicznych do kontroli zużycia paliwa w danym pojeździe przez danego kierowcę, geolokalizację pojazdu, ustanawianie geobarier i analizę tras. Komunikator systemu umożliwia wysłanie adresu dostawy do wbudowanej nawigacji. Prooszczędnościowym rozwiązaniem jest Optifuel Infomax - system analizujący styl jazdy i monitorujący zużycie paliwa. Podsumujmy. Ciągnik Renault Trucks T 520 to silny, dynamiczny „koń”. W tej wersji można polecić go do transportu dalekobieżnego w trudnych warunkach, np. w górach. Wysoka, przestronna i dobrze wyposażona kabina High to przyjemne miejsce pracy. Silna jednostka napędowa może nie być tak oszczędna jak słabsze silniki stosowane w ciągnikach Renault, ale ciągnik o małych oporach powietrza w zestawieniu z aerodynamiczną naczepą na pewno ułatwi oszczędzanie paliwa.

 

Podstawowe dane - ciągnik siodłowy Renault Trucks T High 520

Dopuszczalna masa całkowita (ciągnik/zestaw)


19.000/40.000 kg

Rozstaw osi

3.805 mm

Typ kabiny, wymiary kabiny

Sypialna, High (wysoka), zawieszenie 4-punktowe pneumatyczne

Silnik

6-cylindrowy DTI 13, poj. 12,8 l, Euro VI

Moc maksymalna

520 KM przy 1.450-1.900 obr/min

Maksymalny moment obrotowy

2.550 Nm przy 1.050-1.400   obr/min

Skrzynia biegów

Zautomatyzowana Optidriver, 12 przełożeń

Napęd

4x2

Układ hamulcowy

Tarcze wentylowane, hamulce silnikowy Optibrake+, retarder hydrauliczny

Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: ESC, Hill Stard Aid, ASR, ABS, LDWS (asystent pasa ruchu), ACC (tempomat adaptacyjny), FCW (system awaryjnego hamowania przy zagrożeniu zderzeniem), światła LED, reflektory doświetlające zakręt, regulowane elektrycznie i podgrzewane lustreka, radio CD/MP3/USB, regulowane elektrycznie szyby (impulsowo), Bluetooth, elektryczny szyberdach, fotel kierowcy pneumatycznie zawieszony, podgrzewany, wentylowany, fotel pasażera pneumatycznie zawieszony, skórzana tapicerka, kierownica ze sterowaniem tempomatem i telefonem, obszyta skórą, oświetlenie do pracy, wypoczynku i nocne, klimatyzacja automatyczna, 40-litrowa chłodziarka.

 T&M 10/2015

 Tekst: Antoni Gostyński