Tu liczy się … ruch

 

Rozwiązanie łączy funkcjonalność wywrotek i standardowych naczep do transportu ładunków paletyzowanych. Umożliwia przewóz zarówno materiałów sypkich: zboża, trocin, piasku, jak i ładunków na paletach, bądź w workach. Głównym walorem jest możliwość szybkiego i łatwego rozładunku.

Pomysł zastosowania ruchomej podłogi powstał ponad czterdzieści lat temu. Opatentowane rozwiązanie firmy Wilkens dotyczyło systemu połączonych ze sobą listew, napędzanych hydraulicznym mechanizmem, a przesuwających się razem, wraz z rozładowywanym towarem. Pierwszą w Europie naczepę z ruchomą podłogą wyprodukowano końcem następnej dekady (Knapen). W kolejnych latach konstrukcje doskonalono, nie zmieniając generalnej zasady działania.             

 

Sztuka rozładunku

Podstawowa konstrukcja pozostaje taka jak w innych naczepach, może ją obsługiwać standardowy ciągnik siodłowy. Ruchoma podłoga to horyzontalny system załadunku/rozładunku naczep. Hydrauliczna podłoga naczepy wykorzystuje zjawisko tarcia. Poruszane przez siłowniki listwy powodują przesuwanie towaru w celu jego stopniowego wyładunku. Podłoga (zazwyczaj o szerokości 2,5 m) jest zwykle podzielona na 21 profili aluminiowych. Profile (w kształcie listew) z kolei są podzielone na 3 grupy, każda po 7 listew. Kiedy wszystkie trzy grupy poruszają się w tym samym czasie, ładunek się przesuwa. Następnie jedna z grup cofa się, a ładunek pozostaje w miejscu do czasu aż wszystkie trzy grupy wykonały ten sam ruch do tyłu. W tym momencie podłoga wykonała pełny ruch i cały cykl może zacząć się od nowa. Wszystko dzieje się szybko, proces rozładunku naczepy trwa nie więcej niż kwadrans. Producenci zazwyczaj oferują specjalnie dostosowane rodzaje ruchomej podłogi i naczep dla określonego rodzaju towarów, np. takie o wzmocnionych profilach przesuwnych.

 

Coraz popularniejsze

W Polsce naczepy z ruchomymi podłogami zagościły na dobre dopiero na kilkanaście lat temu. Teraz, rocznie sprzedaje się ok. ćwierć tysiąca pojazdów tego typu, drugie tyle stanowi import „używek”. Rokrocznie rośnie popyt, ostatnio wzrost ten generują zwłaszcza firmy z branży utylizacji odpadów, przewożące, m.in. biomasę oraz firmy obsługujące rolnictwo (naczepy służą najczęściej do przewozu zbóż, ale też lekkich ładunków, np. otrębów). Sporo takich naczep trafia też do branży drzewnej, zwłaszcza do przewozu trocin i zrębków. Przybywa też ostatnio zapytań o naczepy w wersji do transportu papieru.

Liderem rynku w ostatnich latach jest PTM Polska (naczepy marki Stas). Wśród pozostałych marek do najpopularniejszych należą: Feber-Legras, Fliegl, Knapen, Schwarzmuller. Sprzedawcy prognozują, że tegoroczny popyt będzie nieco większy od poziomu ubiegłorocznego. Zauważalny jest wzrost popularności pojazdów z ramami aluminiowymi (są też cięższe, stalowe), coraz więcej klientów zamawia naczepy z dodatkowymi drzwiami bocznymi, które ułatwiają załadunek długich przedmiotów (wózkiem widłowym) bez konieczności załadunku dźwigiem lub suwnicą od góry naczepy (skrócenie czasu załadunku i obniżenie jego kosztów). Wśród elementów wyposażenia ponadstandardowego są np. hydraulicznie otwierany dach, otwierany bok.  

Od pewnego czasu na rynku są też naczepy izotermiczne z ruchomą podłogą. Kraker Trailers CF-ISO jest naczepą, której używa się do transportu towarów paletowanych wymagających przewozu w klimatyzowanych warunkach (warzywa, owoce i kwiaty). Izolowane ściany boczne mają grubość minimum 45 mm i zgodnie z dyrektywą europejską musi mieć szerokość zewnętrzną 2,6 m (to pozwala na uzyskanie szerokości wewnętrznej 2,5 m).

 

Sterowanie i zabezpieczenia

Na porządku dziennym stają rozwiązania ułatwiające obsługę, np. systemy zdalnego sterowania. Producent ruchomych podłóg, Cargo Floor ma zresztą nowość w tej dziedzinie, dzięki niemu komfortowo i na odległość można obsługiwać system również za pośrednictwem aplikacji w smartfonie. Nowy pilot bezprzewodowy jest wygodniejszy, m.in. posiada oświetlenie przycisków, a także akumulator, który może być ładowany za pomocą dołączonej w zestawie ładowarki zapalniczkowej (USB). Powstają też rozwiązania służące odpowiedniemu zabezpieczeniu szczególnie wrażliwych elementów. Dostępne są np. pokrowce ochronne dla komponentów hydraulicznych (ochrona układu napędowego podłogi przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z zewnątrz), do dyspozycji są pokrowce ochronne cylindrów siłowników (górny oraz dolny), jak również elektrozaworów przy rozdzielaczu. Wspólną cechą każdej z wersji jest łatwość montażu (bez specjalnych narzędzi).

 

Są nowości

         Nie brakuje nowych rozwiązań. Nachodzące panele w naczepach z ruchomą podłogą pokazał niedawno Feber-Legras. Rozwiązanie pozwala na transport najbardziej sypkich materiałów, tj. rzepaku, trocin czy stłuczki szklanej o najdrobniejszej frakcji. Bardzo ważną zaletą tej podłogi jest fakt, że przewożony materiał nie dostaje się pomiędzy deski, co wydłuża żywotność podłogi. Grubość desek (7 mm górna + 3 mm dolna powierzchnia ścieralna) oraz pionowe żebrowania pozwalają poruszać się po podłodze wózkiem o masie 9t. Podłoga posiada wzdłużne żebrowania, które ułatwiają wyładunek palet. Końcowy odcinek podłogi wzmocniono blachą Hardox. Pojazd posiada aluminiową przesuwną ścianę przednią wyposażoną w plandekę w celu oczyszczania skrzyni podczas rozładunku.

Knapen, wśród innowacyjnych rozwiązań ma otwieranie / zamykanie dachu przy użyciu systemu Power Sheet, sterowanie bezprzewodowe dla systemu ruchomej podłogi, podnoszenia osi, włączanie LED-owych świateł roboczych pilotem radiowym. Marka może także poszczycić się nowym wzmocnionym modelem naczepy K100-Waste z głównym przeznaczeniem do różnego rodzaju odpadów (wzmocniona górna krawędź zabudowy, wyjątkowo mocne tylne drzwi czy zderzak typu Heavy Duty z osłonami na lampy). Na tegorocznych targach IAA w Hanowerze pokazano też nowa naczepę Knapen  Extreme. Na rynek trafi w 2019 r. i ma stać się bezpieczną alternatywą dla wywrotki o dużej objętości (do przewożenia złomu oraz odpadów budowlanych). Unikatową cechą Extreme jest m. in. samonośna konstrukcja podwozia wykonana z wyjątkowo odpornej na zużycie stali, stalowe ściany i podłoga. Ten model zaopatrzono w stalowe tylne drzwi bez górnej belki co umożliwia ładowanie gabarytów przez tylne drzwi. Dzięki chowanej na pilota tylnej płycie oświetleniowej z łatwością można będzie minimalizować ewentualne szkody mogące powstać przy za/ wyładunku.

 

        

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH NACZEP Z RUCHOMĄ PODŁOGĄ

FEBER

Feber jest wyłącznym przedstawicielem na Polskę francuskiej marki Legras. Oferuje ruchome podłogi, pojazdy o poj. 91 m.sześc. Aluminiowe panele podłogowe Legras, poruszane za pomocą systemu hydraulicznego Cargo Floor, umożliwiają rozładunek w 8-12 minut. Sterowanie elektroniczne rozładunkiem start/stop umieszczono na kablu, po lewej stronie pojazdu. Zakończenie desek, jak również końcowy odcinek podłogi wzmocniono dodatkowo stalą o wysokiej odporności na ścieranie. Podwozie bazuje na ramie pełnej (konstrukcja spawana ze stali wysokogatunkowej – zwiększona elastyczność oraz żywotność pojazdu). Dodatkowa, aluminiowa przesuwna ściana przednia pomaga oczyszczać skrzynię podczas rozładunku. Podłoga z nachodzącymi panelami daje możliwość transportu m.in. rzepaku.   

FLIEGL 

W budowie swych naczep z ruchomymi podłogami Fliegl bazuje na wytrzymałej, solidnej ramie stalowej. Masa własna naczepy wraz z kołem zapasowym wynosi 7,3 t. Skrzynia jest produkowana z najwyższego jakościowo i najtwardszego aluminium, 110 w skali Brinella. Ściana wewnątrz zabudowy jest ruchoma. Panele podłogi systemu Cargo Floor w standardzie mają 6 mm grubości, opcjonalnie 8 mm, 10 mm, stosowane są różnorodne rozwiązania technologiczne pozwalające na szczelne przewożenie materiałów płynnych. Standardem są kompletnie zespawane panele boczne o szerokości 600 mm. Liczba osi podnoszonych zależy od potrzeb klienta. Marki osi, do wyboru spośród: SAF lub BPW (z hamulcami tarczowymi o dużej średnicy). 

 

KNAPEN

         Wśród naczep marki Knapen Trailers są modele: K100 na ramie stalowej, K200 z ramą aluminiową i K502 z bokiem otwieranym na cynkowanej ramie stalowej o pełnej długości. Każda z naczep wyprodukowana w fabryce Knapen Trailers B.V.  i sprzedawana przez Autoryzowanego Dealera MA TRAIL to pojazd specyfikowany pod życzenie klienta. Oferowanych jest ponad 200 opcji dodatkowych. Naczepy K100, K200  mają kubaturę 92 m.sześc. W najlżejszej wersji naczepa waży zaledwie 6,93 t, przy pełnej pojemności. Stosowane są osie SAF Intradisc CD, Mercedes w wersji Heavy Duty lub BPW ECO HD. Jednostka napędowa to najnowszy system ruchomej podłogi Cargo Floor CF 500 SL C.

 

KRAKER  

Firma Kraker Trailers koncentruje się na rozwoju i budowie naczep najwyższej jakości. Są lekkie i solidne. Nadają się prawie do każdego transportu, są łatwe w utrzymaniu i naprawie. Standardowo wyposażone są w opcje, które ułatwiają pracę kierowcom, mechanikom i operatorom. Wiodącym na rynku produktem marki jest naczepa CF Best Advance.  Pojazd posiada stalową konstrukcję nośną, o przekroju dwuteownika, wykonaną z wysokogatunkowej stali, ze wspawanymi  belkami poprzecznymi i wspornikami osi,  z zamocowanym systemem Cargo Floor i podporami. Skrzynia aluminiowa ma kubaturę 92 m.sześc. (podłoga: 6, 7,8, 10 mm). 

 

SCHWARZMULLER

Firma Schwarzmüller oferuje naczepy w ruchomymi podłogami w kilku wariantach: z ramą aluminiową, z ramą stalową, z otwieraną ścianą boczną oraz z dachem otwieranym hydraulicznie. Do nowości należy Ultralight, pierwsza z ruchomą podłogą o masie własnej poniżej 7 t. Są dwa warianty: całe z aluminium i z podwoziem stalowym (po lewej stronie drzwi – skrócony czas załadunku i rozładunku palet). Oba dostępne są w wersji standardowej i gabarytowej. W przypadku wersji standardowej z aluminium poj. użytkowa wynosi 91 m sześc., a masa własna od 7 t. Wersja tzw. gabarytowa z aluminium to poj. 98 m sześc. i masa od 7,3 t. Wersja standardowa ze stali ma poj. 90 m.sześc. i masę od 8 t, a gabarytowa ze stali - 95 m.sześc. i masę od 8,3 t. Ściana przesuwna w środku naczepy umożliwia dostęp do przedniej części ładunkowej w trakcie rozładunku, ułatwia czyszczenie wnętrza pojazdu.

 

STAS

Naczepy STAS (w Polsce oferowane są przez PTM), model MF produkowane są w wersjach poj. od 55 do 92 m.sześc. Dostępnych jest 17 wersji, które podzielono na 3 kategorie: lekkie, mocne i specjalne. W zależności od pojemności, grubości podłogi (6,8,10 mm, lub inne profile aluminiowe i stalowe), oraz wyposażenia dodatkowego (np. hydraulicznie otwierany dach, otwierany bok) naczepy mają szerokie i uniwersalne zastosowanie. Wykorzystywane są do transportu towarów sypkich, luzem, np. transport zboża, biomasy, transportu odpadów komunalnych, ale także do przewozu towarów paletyzowanych. By precyzyjnie dopasować naczepę do własnych potrzeb, klienci mają możliwość skorzystania z dziesiątek opcji doposażenia.

 

TISVOL  

Firma Tisvol oferuje w pełni aluminiową zabudowę typu ruchoma podłoga dostosowaną do poziomego załadunku i rozładunku, z płaską strukturą boczną z panelem E-30. Model ten łączy korzyści ciężarówki typu przechyłowego z wodoodporną plandeką w jednym pojeździe, co umożliwia przewóz rożnych rodzajów produktów: odpadów komunalnych, śmieci, towarów łatwo psujących się, drewna, papieru itp. Dostępna jest w dwóch wariantach: ruchoma podłoga w modelu Argos oferuje najbardziej wszechstronne rozwiązanie dla transportu materiałów sypkich o niskiej gęstości oraz na paletach. Pojazd w całości z aluminium, o objętości do 94 m.sześc. Waga od 7,2 t. Z kolei ruchomą podłogę Eco-T zaprojektowano do transportu odpadów (100 proc. szczelności lub konfiguracja częściowej wodoszczelności) i posiada konfigurację „off road” dla wysypisk i dróg leśnych.

 

TMT

Włoska firma TMT oferuje wachlarz ruchomych podłóg: z otwieraniem bocznym, z opcją wodoszczelności, z podłogą typu „V” oraz nowość, ruchomą podłogę z chłodnią 2w1. Dzięki specjalnemu systemowi załadunku i rozładunku można rozładować materiał sypki bez podnoszenia. Przestrzeń ładunkowa dla ładunków na paletach jest miejscem zarówno dla ładunków o dużej objętości i drobnicowych wliczając w to również produkty mieszane. Transport materiałów sypkich na paletach, drobnicowych lub mieszanych i częściowym załadunku jest jedną z zalet naczepy Walking Floor. Niezależnie od rodzaju załadowanych towarów, firma TMT oferuje rozwiązania do pełnego wykorzystania potencjału pojazdu, a tym samym maksymalizacji zysku.

T&M nr 11/2018

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE