Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Morzem i rzekami

Mało kto dziś marginalizuje rolę transportu wodnego, w wielu przypadkach stanowi on istotne uzupełnienie dla szybko rozwijających się przewozów drogowych czy kolejowych.

 

Organizowane są nowe połączenia, wielu operatorów kojarzonych dotąd raczej z transportem drogowym, powietrznym czy kolejowym również przewozy promowe wprowadza do swego portfolio.  Transport promowy, przez lata trochę niedoceniany, szybko się rozwija.  Również perspektywy są dość optymistyczne. Dotyczy to zresztą nie tylko promowego transportu morskiego, ale również rzecznego. Udrożnienie Odry i Wisły ma sprawić, że za kilkanaście lat to właśnie rzekami ma być przemieszczana znacząca część masy towarowej. „Biała Księga” Komisji Europejskiej określa strategię rozwoju transportu w Europie. Celem strategii jest przesunięcie, do 2030 r. 30 proc. ruchu drogowego na kolejowy i wodny śródlądowy. Do 2050 r. ma to być już połowa tego transportu.  

 

Siła w regularności

         Do największych morskich operatorów promowych należy Stena Line. Dysponuje kilkudziesięcioma statkami różnych typów, wykonując zadania na trasach do Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Państw Bałtyckich (w tym: Gdynia - Karlskrona; Trelleborg -Rostock;  Travemunde-Ventspils;  Liverpool-Belfast). To w istocie rozwinięta sieć połączeń nie tylko na Morzu Bałtyckim, ale też Północnym czy Norweskim. Stena Line ma w ofercie m.in. przewozy ładunków (w tym drobnicowych) na podwoziach typu RT (roll trailer) oraz wiele innych rozwiązań dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów.

         Rozwijającym się przewoźnikiem w segmencie cargo jest też Unity Line. Większość spośród eksploatowanych  na liniach do Szwecji promów zorientowana jest głównie na obsługę rynku towarowego (promy kolejowo-samochodowe oraz ładunkowo-pasażerskie).

         Kilkunastoletnią historię ma Rail & Sea Logistics Polska, spółka współpracująca z PKP Cargo, największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Ma  własny magazyn (blisko skrzyżowania dróg A4 i S1), który dzięki dogodnej lokalizacji (sieć kolejowa oraz drogowa), stanowi istotny element organizowanych przewozów multimodalnych. Rail & Sea Logistics Polska (we współpracy z operatorem promowym DFDS Tor Line) rozwija linie promowe ElbeBridge i ShortBridge, poszerzyła gamę oferowanych usług o regularne przewozy promowe na kierunku Niemcy - Wielka Brytania. Przeprawy do i z Anglii odbywają się codziennie.

 

Czas na Odrę, czas na Wisłę?

W latach 60-tych i 70-tych polskimi rzekami transportowano rocznie grubo ponad 20 mln t ładunków. Niczym nadzwyczajnym był wówczas widok kolejek barek ustawiających się przed śluzami, np. na odcinku Gliwice - Brzeg Dolny. To jednak już przeszłość, żegluga śródlądowa przechodzi kryzys (rzekami transportowanych jest dwukrotnie mniej towarów niż jeszcze cztery dekady temu).  Infrastruktura żeglugi śródlądowej jest w kiepskim stanie, tylko ok. 400 km liczą drogi wodne kategorii III (o głębokości głównego nurtu 1,8 m), stosowne dla barek mogących zabrać maksymalnie 700 t, natomiast zaledwie 6 proc. rzek spełnia wymagania stawiane szlakom o znaczeniu międzynarodowym. Największy polski przewoźnik rzeczny, OT Logistics chciałby to zmienić. Niedawno zorganizowano próbny transport rzeczny 250 t nawozów z Kędzierzyna Koźla do Polic. - W przeszłości korzystaliśmy już z żeglugi śródlądowej jako drogi transportu naszych produktów. Mamy własny port i połączenie z Kanałem Gliwickim. Chcemy włączyć się w rządowe plany użeglownienia Odry i wykorzystać związane z tym szanse biznesowe - mówił Kamil Bortniczuk, członek zarządu Grupy Azoty ZAK.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zamierza, do 2030 r. włączyć polskie drogi wodne do szlaków o znaczeniu międzynarodowym (co najmniej IV klasę żeglowności, możliwość pływania barek o ładowności 1-1,5 tys. t). To zobowiązanie w ramach „Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym” (AGN). Polskie drogi wodne, po uzyskaniu standardu określonego w AGN, będą mogły stać się docelowo elementami transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Szczególnie ważna jest Odrzańska Droga Wodna. W planach jest likwidacja „wąskich gardeł”, budowa Kanału Śląskiego oraz brakującego odcinka połączenia Dunaj-Odra- Łaba (o to najbardziej zabiegają Czesi, do nas należy zbudowanie 50-kilometrowego kanału między Kędzierzynem-Koźle a Bohuminem). Kluczowym zadaniem ma być  podwyższenie poziomu środkowego odcinka Odry.

Plany dotyczą także Wisły. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na projekt modernizacji Wisły. Chodzi w istocie o opracowanie studium wykonalności dla zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych od Gdańska do Warszawy i dalej do granicy polsko-białoruskiej w Brześciu oraz na odcinku od Wisły do Elbląga. - Projekt modernizacji Wisły będzie miał wpływ na cały kraj, jego bezpieczeństwo hydrologiczne, gospodarkę, rolnictwo czy turystykę - mówi Łukasz Greinke, prezes ZMPG.

 

Sztuka dobrej organizacji

         Transport promowy, szerzej wodny będzie się rozwijał, jeśli rozwijać się będą usługi z nim związane. Odpowiednia organizacja przepraw promowych ma kluczowe znaczenie. PromySkat to profesjonalny portal, umożliwiający dokonywanie przede wszystkim rezerwacji przepraw promowych dla transportu drogowego. Oferta  obejmuje całą Europę i łączy ponad dwieście portów. Portal jest obsługiwany przez zespół doświadczonych spedytorów promowych. Z racji tego, że PromySkat należy do renomowanej firmy transportowej SKAT Transport, która od ponad 25 lat realizując transporty własną flotą na destynacjach europejskich, wiedza spedytorów nie jest tylko teoretycznym doświadczeniem, ale wieloletnią stosowaną praktyką. - Klientami naszego portalu są przede wszystkim firmy transportowe oraz spedycyjne, które realizują zlecenia przewozów towarów drogą lądową z wykorzystaniem odcinków morskich. W tym celu kontaktują się z nami w celu dopasowania najlepszego rozwiązania przeprawy promem. Nasi specjaliści dokładnie określają możliwości przewozowe poszczególnych linii promowych, kalkulują czas oraz koszt rezerwacji promowej, uwzględniając zmienne elementy takie jak np. BAF (opłata paliwowa stosowana przez linie promowe). Ważnym aspektem jest również posiadanie tzw. stałych miejsc na promach, gdyż w przypadku dużego obłożenia na poszczególnych relacjach europejskich jest trudne do uzyskanie miejsce na interesującym nas odejściu promowym. Portal posiada również spore doświadczenie w przeprawach pojazdów z ładunkami ponadgabarytowymi – usłyszeliśmy od pracowników PromySkat.

O ile głównym zajęciem PromySkat jest przeprawianie pojazdów ciężarowych z ładunkami, to również realizuje transport promowy ładunków mobilnych, np.  pojazdów rolniczych, reachstackerów, maszyn do budowy dróg, pojazdy ciężarowych, czy nawet… autokarów. Różnica w realizacji takich zamówień jest duża ze względu na to, że należy zadbać nie tylko o miejsce na promie dla takiego ładunku, ale również zorganizować załadunek i wyładunek tych maszyn w określonych dnia i portach, dbając o to aby przy tym wszystkim była kompletna dokumentacja dotycząca tych ładunków i kwestii celnych. 

Z KIM NA PROM?

OT Logistics

OT Logistics jest wszechstronnym operatorem portowym w Polsce. Zarządza flotą ok. 800 jednostek śródlądowych. Grupa Kapitałowa OT Logistics prowadzi kompleksowe usługi przeładunkowo-magazynowe w oparciu o terminale morskie w Świnoujściu, Kołobrzegu i Gdyni, port śródlądowy we Wrocławiu oraz terminal przeładunkowy w Krównikach k. Medyki. Dzięki posiadaniu własnych spółek spedycyjnych C.Hartwig Gdynia oraz Rentrans International Spedition, może zaoferować dostawy wszelkich towarów masowych i drobnicowych – nawet tych najbardziej specjalistycznych. OT Logistics realizuje na rynku towarów masowych strategię One-Stop-Shop, która opiera się na oferowaniu pełnego łańcucha usług logistycznych bez względu na typ ładunku i środek transportu.

 

PKP CARGO

         PKP Cargo ma w swej ofercie również transport promowy (kolejowy i samochodowy do i ze Skandynawii). Przewóz przesyłek następuje w wagonach pojedynczych i całopociągowych na trasie Świnoujście -Ystad - Świnoujście, a przewozy ciężarówek w relacjach Świnoujście-Ystad, Świnoujście-Trelleborg, Gdynia-Karlskrona, Gdańsk-Nyneshamn. Rejsy promów odbywają się codziennie, operator korzysta z usług promowych Unity Line oraz Stena Line. Załadunek wagonów na promy nie wymaga przeładunku towaru. Usługa objęte są również przesyłki niebezpieczne i ładunki ponadgabarytowe. PKP Cargo zajmuje się również bookingiem i sprzedażą miejsc promowych dla samochodów ciężarowych w relacji pomiędzy Francją i Anglią. 

 

PROMYSKAT 

         PromySkat należy do renomowanej firmy transportowej SKAT Transport i jest profesjonalnym portalem umożliwiającym dokonywanie przede wszystkim rezerwacji przepraw promowych dla transportu drogowego. Oferta obejmuje całą Europę i łączy ponad 200 portów w 35 krajach w sieć kilkuset regularnych połączeń promowych. Portal ma również spore doświadczenie w przeprawach pojazdów z ładunkami ponadgabarytowymi. Posiadając bezpośrednie umowy z armatorami jesteśmy w stanie w krótkim czasie określić, który prom jest w stanie załadować pojazdy z bardzo dużym objętościowo lub wagowo ładunkiem oraz podać dokładną cenę za taki fracht. PromySkat publikuje codziennie aktualne wiadomości na tematy europejskiego rynku promowego. Treści są opracowywane przez ekspertów z branży promowej.

 

STENA  LINE

         Stena Line operuje czterdziestoma statkami różnych typów (m.in. Ro-Pax, Ro-Ro, promami kolejowymi), wykonując swe zadania na 22 trasach promowych do Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Państw Bałtyckich. Zgodnie z zasadą one-stop-shopping – każdy klient Stena Line posiada indywidualnego opiekuna handlowego, który służy pomocą w zakresie rezerwacji, jak i profesjonalnym doradztwem. Na pokładach swoich promów Stena Line przewozi pojazdy ciężarowe, jednostki intermodalne, pojazdy ponadgabarytowe, project cargo oraz wiele rodzajów materiałów niebezpiecznych. Ma też w swej ofercie przewozy ładunków (w tym ładunków drobnicowych) na podwoziach typu RT (roll trailer) oraz rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów.

T&M nr 3/2018

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE