Teraz bez przeciążania

 

Rynek takich pojazdów w Polsce ożywił się w znacznej mierze w efekcie zaostrzonych rygorów w portach, gdzie skrupulatnie przestrzega się, aby  pojazd nie były przeciążane. Jak powiedział nam Sławomir Głodek z firmy Timex (Kässbohrer), sporym popytem cieszą się ostatnio lekkie naczepy, w przypadku których po załadowaniu kontenerów nie dochodzi do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej.

Dzięki stosowaniu do konstrukcji takich naczep stali o wysokiej wytrzymałości, a także wyrafinowanych sposobów jej obróbki i spawania,  uzyskuje się zmniejszoną masę własną pojazdów, przy zachowaniu tej samej lub nawet większej wytrzymałości. Trwałość podwozi zwiększa się stosując coraz częściej antykorozyjne zabezpieczenia w postaci kataforezy (KTL). Na przerdzewienie  udziela się nawet 10 lat gwarancji. Dostępne wyposażenie upraszcza i ułatwia użytkowanie nawet mniej doświadczonym kierowcom.

Wyzwaniem dla konstruktorów pozostaje tworzenie uniwersalnych pojazdów, które szybko można dostosować do przewozu różnego rodzaju kontenerów. W sukurs idzie rozsuwanie naczepy z wykorzystaniem systemu pneumatycznego, czy regulowana długość ramy. Tak więc, oprócz „kontenerówek” w wersji stałej, coraz powszechniejsze stają się modele z  rozsuwanym tyłem i/lub przodem, dzięki czemu można nimi przewozić kontenery każdego rozmiaru.

Coraz częściej daje się nabywcom możliwość dość dowolnego konfigurowania naczep w zależności od czekających je zadań. W wielu przypadkach mogą oni wybierać aluminiowy osprzęt naczepy, czyniąc ją dodatkowo lżejszą. Co prawda aluminiowe felgi, zbiorniki powietrza czy nogi podporowe zwykle są  droższe od stalowych, ale poniesione wydatki zwracają się w postaci bardziej ekonomicznej eksploatacji, dzięki mniejszemu zużyciu paliwa lub większej ładowności.

 

Jest miejsce dla nowych graczy  

CIMC Vehicles ze swoją fabryką montażową w Gdyni coraz bardziej ekspansywnie działa na rynku europejskim. Do niedawna asortyment naczep podkontenerowych ograniczał się do naczepy przystosowanej do przewozu kontenerów maksymalnie 40-stopowych zarówno w wersji ISO jak i HiCube. Rynek lokalny jednak kładzie coraz większy nacisk na możliwość przewozu kontenerów 45-stopowych. Na odpowiedź najmłodszego na rynku producenta nie trzeba było długo czekać i już w połowie czerwca do portu w Gdyni wpłynęły pierwsze egzemplarze naczepy do przewozu kontenerów 45-stopowych ISO, HiCube LT i HiCube ST.

– Na chwilę obecną mamy do dyspozycji naczepę z tylnym rozsuwem pneumatycznym, przystosowaną do przewozu wszystkich dostępnych rodzajów kontenerów standardowych – od 20-stopowych do 45-stopowych o zwiększonej kubaturze, z długim i krótkim tunelem – mówi Michał Rzoska, dyrektor operacyjny na rynki Europy Centralno-Wschodniej.

Nowa naczepa wykonana jest w całości z wysokogatunkowej, drobnoziarnistej stali S700MC i S460MC. W ok. 98% spawana jest na w pełni zrobotyzowanej linii, a następnie pokrywana warstwą antykorozyjną w procesie cynkowej kataforezy elektrolitycznej (KTL Zn+). Całość procesu zwieńcza lakierowanie proszkowe nakładane w wysokich temperaturach jako wierzchnia warstwa zabezpieczająca i wykańczająca. Tak jak w innych pojazdach CIMC Vehicles zastosowane zostały tu tylko markowe komponenty sprawdzonych dostawców – osie BPW (w najbliższej przyszłości również SAF), pneumatyka WABCO, oświetlenie i elektryka Hella oraz zamki kontenerowe firmy JOST. Waga pojazdu w wykonaniu podstawowym wynosi ok. 5,1 t. W standardzie naczepy wyposażone są m.in. w podłogę do rozładunku centralnie załadowanego kontenera 20-stopowego, trzecią oś podnoszoną i asystenta ruszania w trudnych warunkach na osi pierwszej. CIMC Vehicles zapewnia też  24-miesięczną gwarancją całopojazdową, a na dodatek wszystkie pojazdy poddane spawaniu zrobotyzowanemu i procesowi KTL objęte są 10-letnią gwarancją na korozję i integralność ramy. Pierwszy pojazd opuścił już fabrykę i trafił do klienta w Warszawie. W najbliższych dniach będzie można na pewno zobaczyć go na drodze w zestawie z czarnym ciągnikiem siodłowym Scania.

–  Początkowo podchodziliśmy z pewną doza nieufności do nowego produktu, jednak skala działania CIMC na całym świecie przekonała nas do podjęcia wyzwania – mówi Jan Łuczak, nabywca naczepy. – Działamy w transporcie kontenerów od ponad 25 lat i eksploatowaliśmy różne pojazdy. Dbamy o wizerunek naszej firmy jako solidnego partnera z doskonałą flotą. Pojazd, który otrzymaliśmy przeszedł nasze oczekiwania w kwestii jakości i estetyki wykonania, a tym samym doskonale wpisuje się w przyjętą przez nas filozofię działania. To pierwszy, ale na pewno nie ostatnia.

 

W stronę lekkości

Podobnie jak w przypadku innych naczep, producenci starają się ograniczać masę własną kontenerówek. Przykładem może być lekka naczepa  Kässbohrer K.SHG.L, której masa własna z aluminiowymi komponentami wynosi tylko 3.680 kg (w podstawowym wyposażeniu to ok. 3.840 kg). Dzięki zastosowaniu unikatowego rozwiązania regulacji zamków kontenerowych można nią przewozić zarówno kontenery 40 ft  jak i 45 ft. Konstrukcja pojazdu  umożliwia przewożenie cięższych ładunków, a także łatwe oraz bezpieczne mocowanie kontenerów z wykorzystaniem zaledwie czterech blokad. Podwozie wykonane jest ze stali S700 MC, o dużej wytrzymałości na naprężenia. Konstrukcję zabezpiecza się antykorozyjnie metodą zanurzeniową w procesie kataforezy cynkowej KTL Zn+.

Układ hamulcowy - dwuobwodowy (tarcze 430 mm) Wabco EBS 2S/2M z systemem RSS, hamulec postojowy sprężynowy zgodny z wymogami Dyrektywy 71/320/EWG.

Stalowe nogi podporowe marki Jost mają nośność 24 t; 2-biegowe. Pojazd osadzany jest na osiach BPW, o nośności 9 t; zawieszenie pneumatyczne. Stosuje się boczne osłony przeciwwjazdowe aluminiowe oraz zderzak wysuwany mechanicznie. Naczepa o wysokości siodłowej 1.100 mm ma rozstaw osi 7.480 mm, długość całkowitą (zewn.) 13.280 mm - transport kontenerów 45’ bez przekraczania dopuszczalnej długości całkowitej - szerokość całkowitą (zewn.) 2.550 mm i wysokość całkowitą (kontener HC) 3.995 mm.

Dopuszczalne  obciążenie siodła wynosi 15 t, dopuszczalna masa całkowita    - 42 t (homologacja polska – 35,5 t).

W wyposażeniu standardowym przewidziano blokady do mocowania kontenerów - 2 pary zamków  pod kontenery (1 x 40 ft, 1 x 40 ft, HC 1 x 45 ft, 1 x 45 ft HC). Na życzenie nabywcy montowane jest m.in. podnoszenie pierwszej osi, felgi aluminiowe, aluminiowe nogi podporowe, skrzynka narzędziowa i pakiet ADR.

 

Coraz bogatsze wyposażenie

Wyposażenie poprawiające funkcjonalność naczep, bezpieczeństwo transportu i ułatwiające ich obsługę można dodatkowo konfigurować, dzięki różnym wariantom dostępnym na zamówienie. O solidnej konstrukcji, wysokiej jakości obróbce oraz o wysokim standardzie wyposażenia swoich pojazdów zapewnia Kögel. Do rodziny Kögel Port należy siedem różnych naczep przeznaczonych dla spedytorów zajmujących się kombinowanym przewozem kontenerów. W zależności od wersji – sztywnej lub z pneumatycznym wysuwem – można przewozić kontenery o długości od 20 do 45 stóp. Uzyskano ładowność do 30 t przy środkowej pozycji kontenera 20-stopowego. Dzięki umieszczeniu konsoli operatorskiej z boku pojazdu można ją obsługiwać także w niekorzystnych warunkach pogodowych. Posiada ona blokadę pneumatyczną. Jeśli chodzi o blokady kontenerów, to wyposażenie obejmuje zamek typu twist-lock: blokada kontenerów ISO, sztywna (teleskopowa/z regulacją wysokości) lub składana w postaci składanego zamka twist-lock. Opcjonalnie - Quick-lock: samoczynnie (mechaniczno-automatycznie) blokujący się system zamykający. Pneumatyczny wysuw stosowany jest w zależności od wersji. Siłownik pneumatyczny montowany jest bezpiecznie w wysuwie, aby uniknąć uszkodzeń. Wysuw odbywa się na sprężynowanych łożyskach rolkowych w celu tłumienia uderzeń podczas załadunku. EBS montowany jest seryjnie. Oświetlenie na życzenie nabywcy może być w całości wykonane w wersji LED, dla zapewnienia trwałości i niskiego zużycia energii. Zapewniono zgodność z ADR.

Wyposażenie seryjne obejmuje także system zwiększający trakcję podczas ruszania i cztery pary mocowań ładunku na naczepie kontenerowej do transportu na promie i zamknięty boczny system zabezpieczający.

        

Opcjonalne wersje produktowe i wyposażenia:

  • Port 20 Tankplex: podwozie kontenera zbiornikowego do transportu 20-, 23- i 25-stopowych kontenerów zbiornikowych, 20-stopowych kontenerów ISO oraz kontenerów wymiennych o długości całkowitej do 7,82 m.
  • Port 40: sztywna naczepa do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, jak również kontenerów 40-stopowych High Cube.
  • Port 40 Simplex: elastyczna naczepa z tylnym wysuwem do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, jak również kontenerów 40-stopowych High Cube.
  • Port 40 Simplex: elastyczna naczepa z tylnym wysuwem do transportu kontenerów 20- (w pozycji środkowej lub tylnej) i 30-stopowych oraz kontenerów 40-stopowych High Cube.
  • Port 45 Simplex: elastyczna naczepa z tylnym wysuwem do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, a także 40- i 45-stopowych High Cube.
  • Port 45 Duplex: elastyczna naczepa z przednim i tylnym wysuwem do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych oraz 40- i 45-stopowych High Cube.
  • Port 40 Multiplex: naczepa z saniami do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, jak również 40-stopowych High Cube.
  • Port 45 Multiplex: naczepa z saniami do transportu kontenerów 20- i 30-stopowych, a także 40- i 45-stopowych High Cube.

Naczepy Kögel oferuje Grupa DBK, największy w Polsce dostawca produktów i usług dla branży TSL. Tworzą ją powiązane ze sobą kapitałowo spółki, dzięki którym możliwa jest kompleksowa obsługa flot pojazdów ciężarowych – od finansowego wsparcia podczas zakupu, przez dobór odpowiedniego pojazdu, po pełną obsługę posprzedażową. Siłą Grupy DBK jest rozbudowana sieć serwisowo-sprzedażowa w całej Polsce (20 oddziałów). W każdym punkcie przedsiębiorca otrzymuje pełen pakiet produktów i usług.

 

Możliwości rosną

Poprzez zmiany konstrukcyjne producenci zwiększają możliwości przewozowe naczep i poprawiają bezpieczeństwo transportu. W Krone Box Liner SDC27 eL20 inżynierowie poprawili rozkład obciążenia, jak również załadunek krótkiego kontenera. Przy wysyłce kontenera 20-stopowego ładowność jest priorytetem. Wcześniej, wymagana przez prawo odległość pomiędzy środkiem tylnym a tylnym wahaczem wynosiła od 700 do 900 mm podczas ładowania z tyłu. Teraz strefa deformacji została przeprojektowana. W rezultacie pojemnik został przesunięty do przodu na podwoziu o ok. 20 cm. Zmiana ta ma następujące zalety: nacisk naczepy wzrasta (około jednej tony) i trakcja poprawia się. Zamiast 27 ton ładunku, kontener o pojemności 20 stóp może zabrać do 28 ton w standardowym ruchu drogowym. W transporcie intermodalnym ładowność sięga 32 ton przy dmc 44 ton. Kompaktowy tylny koniec zaprojektowany przez producenta powoduje przesunięcie środka ciężkości naczepy w kierunku środka pojazdu. Jest to zasada, która stanie się normą: krótsze podwozie używane w celu lepszego rozkładu obciążenia.

W rodzinie Box Liner wielofunkcyjne podwozie kontenerowe SDC 27 eLTU70 będzie wyposażone w kompaktową obudowę tylną. Przeprojektowany pojazd jest przeznaczony dla kontenerów od 20 stóp do 45 stóp. Jest on zbudowany w sposób modułowy i jest łatwy w obsłudze. Ponadto zoptymalizowano ładowność. Masa podwozia SDC 27 eLTU70 wynosi od 500 do 900 kg mniej, w zależności od typu belek i bocznych szyn. Nowa tylna konstrukcja powoduje przesunięcie środka ciężkości do przodu o ok. 200 mm. W efekcie poprawia się przyczepność pojazdu i zwiększa ładowność z 24 do 28 ton. Podwozie wielofunkcyjne SDC 27 eLTU 70 zostało udoskonalone w porównaniu z modelami konkurencji, zwłaszcza w przypadku przedniej belki.

Krone oferuje kontenery zgodne z zasadami dotyczącymi wag i wymiarów. W tym giętkie, płaskie podwozie, krótkie i długie wersje do kontenerów 20 stóp oraz uniwersalne podwozie do wszystkich kontenerów o wymiarach od 20 stóp do 45 stóp, w tym z krótkim i długim tunelem lub bez.

 

Duża ładowność

Najnowsze konstrukcje nie boją się dużych obciążeń. Jako mocnego tragarza firma LAG proponuje lekką, wytrzymałą naczepę 20-30 FT, w wersji lekkiej, otwartej. Naczepa przystosowana jest do transportu jednego kontenera 30-stopowego, także jednego tank kontenera 20-stopowego (o długości 7,15 m, 7,45 m i 7,82 m). Dopuszczalną ładowność pojazdu o masie własnej od 3.450 kg określono aż na 39.000 kg.

Długość ramy wynosi 9.735 mm. Dopracowana, modułowa konstrukcja ramy tylnej zapewnia bezpieczny i wygodny dostęp do kontenera z każdej strony naczepy.

Producent stosuje nogi podporowe Jost Modul B/S 2 × 12 000 kg. Osie - BPW ECO Plus (rozstaw osi - 1310 mm × 1410 mm). Układ hamulcowy – tarczowy Wabco EBS-E z układem RSS. Hamulec postojowy działający na dwie osie.

W wyposażeniu przewidziano szybkie opróżnienie układu pneumatycznego, zawieszenie pneumatyczne Airlight II, zawór podnoszenia i opuszczania typu Colas z funkcją powrotu do wysokości jazdy, obręcze kół ze stopu lekkiego, odpływy ze stali nierdzewnej. platformy robocze, składane poręcze ze stali nierdzewnej. Na życzenie - pełne wyposażenie ADR do przewozu materiałów niebezpiecznych.

 

Na różne potrzeby

Wielton oferuje sześć modeli naczep kontenerowych, które, zdaniem przedstawicieli producenta, są w stanie zaspokoić potrzeby wszystkich przewoźników operujących w tym segmencie. Można wyróżnić dwie grupy firm transportowych. Do pierwszej należą przewoźnicy przewożący jeden typ kontenera, którzy potrzebują naczepy na sztywnej ramie i zależy im na niskiej masie własnej oraz przewoźnicy, którzy wożą kontenery różnej wielkości i im zależy na modelu rozsuwanym z różnymi możliwościami transportu kontenerów. Dla pierwszej grupy przeznaczone są naczepy NS 3 P 20, NS 3 P 30 oraz najbardziej popularna NS 3 P 40 SL - model o sztywnej ramie pozwalający na transport dwóch kontenerów 20” lub jednego 40” ISO lub High Cube. To mocna i sprawdzona konstrukcja przeznaczona do transportu kombinowanego lub intermodalnego, charakteryzująca się niską masą własną - od 3.870 kg przy zastosowaniu opcjonalnego wyposażenia z aluminium, jak nogi podporowe, zbiorniki powietrza, czy felgi. Przewoźnikom poszukującym bardziej wszechstronnej naczepy producent z Wielunia proponuje dwa modele - NS 3 P 45 R1 SL lub NS 3 P 45 R2 SL. Pierwsza z nich posiada wysuwany tył mechanicznie lub pneumatycznie, co pozwala na transport w następujących konfiguracjach 1x20” (dwa ustawienia), 2x20”, 1x30”, 1x40” także ISO oraz HC oraz 1x45”.

Stała belka przednia przystosowana jest do dwóch rodzajów zapięć, a krótki tylny zwis w przypadku transportu kontenera 20” na tyle zapewnia optymalne prowadzenie zestawu w trudnych warunkach drogowych oraz łatwy rozładunek. Tył naczepy jest rozsuwany przy pomocy płyt teflonowych oraz rolek. Masa naczepy R1 SL wynosi od 4.680 kg.

Model R2 SL jest w zasadzie bliźniaczą konstrukcją R1, ale oferuje także wysuwaną mechanicznie przednią belkę, co sprawdzi się głównie przy transporcie kontenerów 45-stopowych. Wysuwamy wtedy przednią belkę, dzięki czemu kontener jest mocno przesunięty do przodu i zestaw zachowuje wymiar 16,5 metra długości, a więc nie ma potrzeby ubiegania się o pozwolenie na przewóz ponadnormatywny. Naczepa ta wyposażona jest w tylny podest dla kontenera pozwalający na rozładunek wózkiem widłowym, masa tego modelu wynosi od 4.820 kg. Wszystkie naczepy typu SL oferowane są z dwiema wysokościami siodła 1.170 oraz 1.090 mm z ogumieniem 385/55 co umożliwia transport kontenerów 40” HC oraz 45”HC. Wielton oferuje również podnoszoną trzecią oś. W ofercie znajduje się również naczepa NS 3 P 45 R3 Slider głównie dedykowana i oferowana na rynku włoskim pod marką Merker. Oprócz rozsuwanego przodu i tyłu posiada ona możliwość regulacji odległości osi względem sworznia, co pozwala na transport kontenerów 1x20” w trzech ustawieniach, 2x20”, 1x30”, 1x40” oraz 1x45” ISO i HC. To mocna konstrukcja ceniona na rynku włoskim, która jest zabezpieczona przed korozją w technologii kataforezy.

 

T&M nr 7/8-2017

Tekst: Antoni Gostyńki

                      ZYJ ONLIE