Zarządzanie flotą

 

Sprzyjają temu rozwiązania telematyczne. Ich zadaniem jest rejestrowanie i przekazywanie informacji z pojazdów do systemu nadzorującego ich wykorzystanie. Stanowią bogatą bazę danych m.in. o tym, gdzie i jak operuje pojazd oraz jego kierowca, umożliwiając podejmowanie stosownych decyzji. Wprawdzie, zarówno z punktu widzenia dostawców, jak i odbiorców usług podstawowym zadaniem jest ciągle zapewnienie możliwie szybkiego i bezpiecznego przewiezienia towarów z punktu A do punktu B, jednak wymagania samych posiadaczy flot rosną. Stąd m.in. coraz bogatsza oferta  rozwiązań telematycznych, pozwalających na śledzenie statusu realizacji zlecenia na każdym z etapów oraz umożliwiających archiwizację przepływających danych. Stają się też nieodzowne w kontrolowaniu czasu pracy kierowców.

 

Mobilny Dynafleet

Volvo było pierwszym europejskim producentem ciężarówek oferującym własny system zarządzania flotą. System Dynafleet jest na rynku już od prawie ćwierć wieku. Podlegał w tym czasie systematycznym zmianom, w ostatnich latach jego sprzedaż znacznie wzrosła, jest dostępny w kilkunastu wersjach językowych, na wszystkich rynkach europejskich oraz w Ameryce Południowej i Afryce. Dzięki nowej aplikacji, flotą można zarządzać on-line także za pośrednictwem urządzeń mobilnych (aplikacja na smartfon lub tablet). Tym samym informacje stały się łatwiej dostępne, gospodarze flot mogą w czasie rzeczywistym monitorować lokalizację pojazdów, zużycie paliwa, czasy pracy kierowców, czy emisję dwutlenku węgla. - Wraz z udostępnieniem nowej aplikacji, Dynafleet został wzbogacony o funkcję oceny stylu jazdy kierowcy. Poprzez precyzyjne monitorowanie zużycia paliwa w każdym pojeździe i dla każdego kierowcy, aplikacja ocenia styl jazdy kierowcy w czterech kluczowych obszarach: przewidywanie sytuacji i hamowanie, wykorzystanie silnika i skrzyni biegów, dostosowanie prędkości i zachowanie na postoju. Każdą z tych ocen można rozbić na poszczególne parametry składowe, co umożliwia precyzyjną identyfikację obszarów wymagających poprawy oraz korygowanie działań i programów szkolenia – informuje Jarkko Aine (Volvo Trucks). 

 

Iveco z UTP

Iveco docenia rolę telematyki m.in. w kontekście całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO). Chodzi o wartość zakupu, przeglądy i naprawy, zużycie paliwa, płace kierowców, opłaty drogowe i podatki… W Iveco przekonują, że rozwiązania telematyczne w połączeniu z gamą usług serwisowych Assistance NonStop, usług zarządzania flotą i szkoleniem dla kierowców z zakresu zasad ekonomicznej jazdy mogą przynieść redukcję TCO nawet o ok. 6 proc. (pojazd wykorzystywany w transporcie międzynarodowym, przebieg do 150 tys. km rocznie). UTP (Unified Telematics Platform) to jednolita platforma telematyczna opracowana wspólnie przez Iveco oraz Omnitracs. W Eurocargo zastosowano instalację ułatwiającą integrację pojazdu z urządzeniem wybranym przez kierowcę. Pomaga w instalowaniu aplikacji umożliwiających zdalną łączność i korzystanie z podstawowych usług telematycznych (wykrywanie pozycji GPS, geofencing, import danych z tachografu, raporty zużycia paliwa, transmisja danych dotyczących oceny stylu jazdy kierowcy), jak i usług zindywidualizowanych (zarządzanie dostawami, informacje o ruchu drogowym, instrukcje dotyczące jazdy). W Stralisie wprowadzono m.in. system wspomagania jazdy przewidujący profil drogi na podstawie map 3D i pozycjonowania GPS oraz rozwiązania sprzyjające obniżeniu zużycia paliwa i poprawie parametrów ekologicznych. Kompletny zestaw rozwiązań obejmuje m.in. cotygodniowy raport na temat stylu jazdy i zużycia paliwa oraz doradztwo w zakresie paliwa na podstawie rzeczywistych raportów. Usługi telematyki przewidują dwustronną komunikację pomiędzy kierowcą a biurem. UTP przesyła drogą radiową dane pojazdu, pozycję geograficzną, dane z tachografu oraz dane FMS/CAN. Oprócz UTP niezbędne jest oprogramowanie, czyli system Iveconnect, wraz z funkcją „Pomoc non-stop” (ANS 24 h). Zapewnia kierowcy (oraz pojazdowi) bezpośredni kontakt z centrum obsługi klienta (Iveco CustomerCenter), które automatycznie pobiera pozycję geograficzną pojazdu oraz kody błędów pokazywane na wyświetlaczu, co umożliwia szybsze i lepsze zapewnienie pomocy. Kluczową pozycję w telematyce Iveco zajmują raporty: DSE – ocena stylu jazdy oraz DAS – monitorowanie koncentracji kierowcy. Informacje pojawiają się na wyświetlaczu lub ekranie radia, dane pokładowe związane z oceną stylu jazdy oraz monitorowaniem koncentracji kierowcy są przesyłane do kierownika floty. Może on optymalizować frachty wybierając dostępnych kierowców w oparciu o ich indywidualne umiejętności. Ogólny poziom DSE jest obliczany przez podsumowanie wszystkich aspektów zachowania za kierownicą przy wykonywaniu określonego zadania i kalkulację końcowego wskaźnika. Drugi  wynik obrazuje wykorzystanie hamulca pomocniczego (czy kierowca zwalnia przy pomocy silnika lub retardera zamiast hamulca zasadniczego).

Jeżeli pojazd wykorzystuje system Iveconnect Fleet manager floty może śledzić wyniki kierowców w czasie rzeczywistym. Fleetvisor umożliwia sprawdzanie położenia pojazdów, ich „historyczne” trasy, obustronne komunikowanie się z kierowcą, wysyłanie zleceń transportowych. System daje również możliwość zdalnego zgrywania danych z tachografu i karty kierowcy.

 

FleetBoard komunikuje i… pomaga oszczędzać  

Podobne zadania ma do wykonania FleetBoard, rozwiązanie stosowane przez Mercedesa. Konfiguracja dostosowywana jest do specyficznych potrzeb konkretnego rodzaju transportu. Doświadczenia pokazują, że w wyniku zastosowania systemu np. w transporcie dystrybucyjnym, następuje redukcja zużycia paliwa o 5 do 15 proc. Elementem FleetBoard jest TiiRec — zainstalowany na stałe komputer pokładowy z modemem GSM i odbiornikiem GPS. TiiRec jest wykorzystywany do zarządzania pojazdem oraz czasem. Przekazuje dane techniczne managerowi floty, który rejestruje i opracowuje te dane. Wykazywane są np. prędkość, użycie hamulców, mapa charakterystyk, postoje, czas postoju przy pracującym silniku jak również warunki pracy pojazdu przy średnim wzniesieniu i obciążeniu pojazdu. Indywidualne wskazówki dla kierowców wpływają na polepszenie sposobu jazdy, natomiast analiza użytkowania może stanowić podstawę systemu premiowania.

Komunikacja podstawowa pomiędzy dyspozytornią a kierowcą następuje poprzez wysłanie tekstów, wymianę wiadomości i raportowanie statusów realizacji zlecenia. Pozycja pojazdu widoczna jest w usłudze FleetBoard Mapping. Wiadomości z dyspozytorni przekazywane są z DispoPilot.guide bezpośrednio do kabiny kierowcy. Za pomocą DispoPilot.guide z urządzeniem nawigacyjno-komunikacyjnym można przesyłać adresy przekazane przez dyspozytornię (do naprowadzania). W nawigacji zintegrowano również informacje o korkach i dane nt. wymagań transportów towarów niebezpiecznych (ważne przy planowaniu trasy). Oferta dostępna jest też w formie aplikacji (FleetBoard App). Dyrektorzy, kierownicy taboru oraz dyspozytorzy mają dostęp do aktualnych i wstecznych danych poprzez urządzenia mobilne. Można również szybko zareagować na zapytania dotyczące transportu lub opóźnienia wynikające z korków. FleetBoard może wykonywać także inne zadania, np. stale sprawdza status układów pojazdu. Jeśli ujawniają się potrzeby w zakresie przeglądów lub napraw, zgłasza automatycznie pojazd do serwera serwisu Mercedes-Benz (warunkiem korzystania z produktu serwisowego jest posiadanie platformy FleetBoard Connectivity). Serwer serwisu Mercedes-Benz analizuje dane i na podstawie zapisanych algorytmów sporządza, w czasie rzeczywistym, interpretację usterek i przesyła ją wraz z zaleceniami działań do organizacji serwisowej. Ta wykorzystuje automatycznie wytworzone informacje, kontaktuje się z klientem, wspiera go konkretnymi zaleceniami działań i na życzenie zajmuje się poszukiwaniem warsztatu i organizacją naprawy. Dzięki czujnikom umieszczonym w pojeździe analizowane są (przy pomocy FleetBoard Connectivity) elementy techniczne pojazdu, informacja jest dostępna przez magistralę danych CAN. Są wśród nich także dane o poziomie płynów eksploatacyjnych, włącznie z AdBlue.

 

TeleMatics i…przyszłościowe RIO

MAN promuje swój TeleMatics jako narzędzie, dzięki któremu można unikać pustych przebiegów i objazdów, producent zapewnia też, że możliwe jest obniżenie zużycia paliwa nawet o 10 proc. System ma też pomóc aktywnie zarządzać przeglądami (z przekazywanych z pojazdów danych wynikają terminy przeglądów). TeleMatics umożliwia także niezależną kontrolę stanu hamulców każdego z kół. Przekazywane są również dane dotyczące ciśnienia opon na wszystkich kołach, także w naczepie, które mogą być centralnie analizowane przez zarządzającego parkiem pojazdów (bezpieczeństwo; niższe zużycie paliwa). Managerowie techniczni mogą także monitorować poziom paliwa i AdBlue w zbiornikach oraz poziom oleju silnikowego. Za pośrednictwem portalu TeleMatics dostępne są też informacje dotyczące naczep. Dane, przekazywane w czasie rzeczywistym umożliwiają zarządzanie parkiem środków transportu z komputera lub smartfona. Oprócz danych kierowcy można przesyłać dane z pamięci masowej cyfrowego tachografu i archiwizować je.

Wśród aplikacji TeleMatics jest DriverConnect umożliwiająca  komunikację między kierowcą a managerem floty, np. przy zarządzaniu zleceniami. Interesujące możliwości daje usługa Connected CoDriver. To zdalny, trwający przez okres od tygodnia do trzech miesięcy trening, podczas którego instruktor śledzi pracę kierowcy. Analizuje pracę kierowcy, zachowanie pojazdu i profil trasy. Ocena trybu jazdy kierowcy odbywa się w warunkach rzeczywistych, a kontakt telefoniczny umożliwia omówienie wszystkich wątpliwości.

Nowością (pokazano ją jesienią ubr. a do pierwszych aut MAN-a oraz Scanii trafi niebawem) jest rozwiązanie RIO, dzięki któremu uczestnicy łańcucha dostaw – nadawca, spedycja, przedsiębiorstwo transportowe, firma załadowcza, dysponent, kierowca i odbiorca – zostaną powiązani w ramach jednolitego systemu informatycznego. Inicjatorami systemu są m.in. Continental, Schmitz-Cargobull, Krone, Meiller i Tom Tom. Dzięki inteligentnym algorytmom system łączy i analizuje najróżniejsze źródła danych o ciągniku, przyczepie, zabudowie, kierowcy i zleceniu oraz nakłada na nie dane zewnętrzne dotyczące np. natężenia ruchu, warunków atmosferycznych i informacje nawigacyjne. Dzięki aplikacji na smartfonie kierowca otrzymuje istotne wskazówki, np. informacje o nowych zleceniach. Przy pomocy jednego kliknięcia uruchamiana jest bezpośrednio nawigacja do klienta. Funkcja Truck Share pozwala przekazywać pojazdy za pośrednictwem cyfrowego kodu dostępu. Loadfox jest z kolei aplikacją umożliwiającą inteligentne zarządzanie zleceniami w zakresie ładunków częściowych. Dodatkowe ładunki na trasie przydzielane są pojazdom z niepełnym ładunkiem, co pozwala na lepsze wykorzystanie potencjału transportowego.   

System może być stosowany niezależnie od marki pojazdu i użytkowanego systemu telematycznego. RIO pozwoli na ewidencjonowanie, zarządzanie i zintegrowane wykorzystywanie w ramach jednolitej platformy wszystkich danych i informacji dostępnych w systemie transportowym. Skorzysta na nim także środowisko naturalne, dzięki zmniejszeniu ilości pustych przejazdów. RIO jest interesującym rozwiązaniem nie tylko dla operatorów dużych flot, ale również dla małych i średnich przedsiębiorstw transportowych. RIO, analogicznie jak systemy operacyjne smartfonów, pozwala na stosowanie różnych aplikacji, które zapewniają intuicyjną obsługę i działają na każdej popularnej przeglądarce internetowej.        

T&M nr 3/2017

Tekst: Michał Jurczak

 

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE