Oleje przekładniowe w ciężarówkach

 

         Jak zaznacza Agata Koźmińska, menadżer ds. marketingu Fuchs Oil Corporation (PL), trzeba przede wszystkim sprawdzić zalecenia producenta samochodu i wymieniać olej zgodnie z przewidywanymi interwałami lub wcześniej. Okresy wymian oleju w skrzyniach biegów pojazdów użytkowych różnią się znacznie. Zależą przede wszystkim od typu skrzyni, rodzaju eksploatacji oraz oleju. W większości przypadków, dla nowoczesnych skrzyń, przykładowo Tip Matic w MAN-ach czy I-Shift w Volvo, okresy wymian wynoszą około 300 tys. km w transporcie długodystansowym. Istnieją również oleje spełniające najbardziej wyśrubowane normy, które w tego typu skrzyniach umożliwiają eksploatację na ponad 400 tys. km. Skrzynie z przekładnią hydrokinetyczną, tarczami ciernymi i przekładniami planetarnymi, takie jak np. Allison HD, mają krótsze okresy wymian. Przykładowo w Scaniach jest to około 120 tys. km.

Interwały wymian różnią się bardzo w zależności od warunków pracy. W przypadku skrzyń manualnych, olej, który jest przewidziany w transporcie długodystansowym, może być zmieniany co 240 tys. km. Natomiast w pojeździe użytkowanym na placu budowy dystans należy skrócić nawet do 80 tys. km.

– W przypadku określania czasu, co jaki należy wymieniać olej, nawet gdy nie osiągnął określonego przebiegu, sugerujemy 2-3 lata dla pojazdów poruszających się po trasach – radzi Agata Koźmińska z Fuchsa. – Inaczej jest, jeżeli chodzi o pojazdy budowlane. Ze względu na silne zapylenie i zjawisko polegające na zmianie objętości oleju na skutek zmian temperatury, olej w skrzyni biegów pochłania zanieczyszczenia z zewnątrz. Z tego względu sugerujemy wymianę co rok.

         Przemysław Szczepaniak, doradca ds. olejów samochodowych Exxon Mobil Poland, dodaje że jeżeli olej jest wymieniany rzadko, bo tak zaleca producent pojazdu, a użytkownik ma wątpliwości co do skuteczności ochrony przekładni, warto rozważyć przeprowadzenie analizy olejowej. Taka usługa jest oferowana firmom z branży przemysłowej oraz transportowej i posiada 25 opcji analiz. Podstawowa korzyść wynikająca z regularnego zlecania analiz olejowych to możliwość wczesnego dostrzeżenia nieprawidłowości w pracy sprzętu i tym samym uniknięcia przestojów w firmie.

        

Który wybrać?

Rynek oferuje wiele produktów, jak więc wybrać ten właściwy, ten z którego będziemy zadowoleni? Piotr Niemiec z Lotos Oil, koordynator ds. rozwoju portfolio produktowego, przypomina, że szczegółowe wytyczne dotyczące doboru i eksploatacji olejów przekładniowych są w instrukcjach obsługi pojazdów. Pomocne mogą się okazać również aplikacje internetowe. P. Niemiec rekomenduje stosowanie markowych produktów, pochodzących od wiarygodnych producentów.

         – Podstawą jest spełnianie wymagań jakościowych API GL i lepkościowych SAE – przypomina P. Szczepaniak z Exxon Mobil Poland. – Wielu producentów pojazdów ciężarowych ustala również własne normy olejowe i wydaje olejom aprobaty. Z pewnością warto rozważyć stosowanie olejów syntetycznych. Ich przewaga nad produktami konwencjonalnymi to nie tylko wyższa skuteczność ochrony i wydłużone interwały pracy, ale również możliwość ograniczenia zużycia paliwa.

Pozostaje jeszcze sprawa produktów uniwersalnych nadających się np. do skrzyń i mostów napędowych. Piotr Niemiec (Lotos Oil) komentuje tak:

         – Oleje uniwersalne są formalnie aprobowane zarówno przez producentów samochodów jak i przekładni, zatem jeśli można pokryć wymagania jednego pojazdu lub ich floty stosując mniejszą liczbę produktów to, ze względów logistycznych, warto zainteresować się ofertą tego typu.

 

Wymagania rosną

Oleje przekładniowe są nieustannie udoskonalane. Widać to m.in. po wprowadzaniu nowych produktów, a także po kolejnych, bardziej zaawansowanych aprobatach producentów przekładni.

         – Park samochodów ciężarowych ulega dynamicznym zmianom – mówi Katarzyna Starzec, specjalista ds. badań i rozwoju Orlen Oil. – Nowe wymagania środowiskowe, zmniejszanie zużycia paliwa oraz rosnące znaczenie  zwiększania żywotności poszczególnych elementów maszyn narzuca na producentów stosowanie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Przekłada się to oczywiście na rosnące oczekiwania względem olejów, w tym także przekładniowych. Dla nowych pojazdów niemalże powszechnym już jest stosowanie syntetycznych olejów w klasach lepkości 75W-80 i 75W-90. Wyraźnym drugim kierunkiem zmian jest rosnąca popularność przekładni automatycznych. Jeszcze kilkanaście lat temu samochody ciężarowe z automatami należały do rzadkości.

 

Prawie 13 tysięcy ton

Ostatni roczny raport Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego pt. „Przemysł i handel naftowy 2015” podaje, że motoryzacyjne oleje przekładniowe stanowiły 4,62 proc. rynku olejów smarowych w naszym kraju. Środki do automatycznych przekładni, klasyfikowane oddzielnie, zanotowały udział 0,91 proc, tak więc razem było 5,53 proc. (rok wcześniej, przy nieco mniejszym rynku ogółem - 6,87 proc.). W liczbach bezwzględnych 5,53 proc. z 232.112 ton dało 12.836 ton sprzedanych olejów przekładniowych.

 

Charakterystyki popularnych olejów przekładniowych

Europart

Synthogear Int. 75W-80. Syntetyczny, wydajny olej do skrzyni biegów narażonych na wysokie obciążenia z retarderem lub intarderem, albo bez tych urządzeń, oraz z przystawką odbioru mocy. Dzięki technologii syntetycznej można uzyskać okres między wymianami oleju wynoszący nawet przy wysokich temperaturach do 400 000 km (w zależności od instrukcji producenta). APL GL-4, aprobaty: MAN 341 Z4, ZF TE-ML 02L, 16K (ZF001875), spełnia wymagania: DAF, Eaton Europe, Iveco 18-1807, MAN 341 E3, Z4, MB 235.11, Renault (B0032/3 Annex 3), Volvo 97305, ZF TE-ML 01L, 08.

Synthogear SL 75W-90. Syntetyczny, wysokowydajny olej do przekładni głównych oraz skrzyni biegów. Olej wysokiej jakości do bardzo długich okresów między wymianami, nawet do 500 000 km (w zależności od instrukcji producenta). Zapewnia najwyższą ochronę przed zużyciem. API: GL-4, GL-5, MT-1. Spełnia wymagania: Arvin Meritor 0-76-N, DAF (GL-5), Iveco (MIL-PRF-2105E), MAN 341 E 3, MAN 341 Z2, MAN 342 S1, MB 235.8, Mack GO-J, Renault Axle (B0032), Scania STO 1:0, Volvo  97312, ZF TE-ML 02B, 05B, 07A, 08, 12B, 16F, 17B, 19C, 21B.

 

Fuchs

Titan Cytrac HSY 75W-90. Najwyższej jakości, zawierający w pełni syntetyczne oleje bazowe, do mechanicznych skrzyń biegów oraz osi napędowych pojazdów użytkowych. Zapewnia skuteczną ochronę przed zużyciem oraz zmniejszone zużycie paliwa nawet przy krótkich cyklach pracy w niskich temperaturach otoczenia. Olej skutecznie chroni przed korozją, jest kompatybilny z materiałami wykonanym z metali nieżelaznych. Wysoka odporność na utlenianie zapewnia ochronę przed zjawiskiem zwiększania lepkości oraz powstawania osadów.

Titan Supergear MC 80W-90. Bardzo wysokiej jakości olej, na bazie technologii MC, na wydłużone przebiegi między wymianami. Zapewnia właściwą pracę przekładni nawet w trudnych warunkach klimatycznych, płynną zmianę przełożeń oraz smarowanie mechanizmów skrzyni biegów nawet przy niskiej temperaturze oleju. Odznacza się dużą odpornością na ścinanie i kompatybilnością z uszczelnieniami. Nie ulega pienieniu, również przy bardzo dużych prędkościach obrotowych.

 

Lotos

LOTOS Titanis GL-5 80W-90 jest przeznaczony do przekładni hipoidalnych samochodów i innych pojazdów pracujących w skrajnie trudnych warunkach, to jest przy dużych prędkościach i skokowych obciążeniach, dużych prędkościach i małym momencie obrotowym oraz przy małych prędkościach i wysokim momencie obrotowym, gdzie są wymagane środki klasy API GL-5 i lepkości 80W-90. Zapewnia bardzo dobrą czystość przekładni, umożliwia łatwy rozruch w niskich temperaturach, zapobiega powstawaniu osadów, zmniejsza zużycie elementów przekładni. API GL-5, ZF TE-ML 16B, 17B, 19B, 21A.

Titanis Super GL-5 80W-90, przeznaczony do przekładni, w tym hipoidalnych, samochodów i innych pojazdów pracujących w skrajnie trudnych warunkach, to jest przy dużych prędkościach i skokowych obciążeniach, gdzie są wymagane środki klasy API GL-4 lub GL-5 i lepkości 80W-90. Zapewnia bardzo dobrą czystość przekładni, umożliwia łatwy rozruch w niskich temperaturach, zapobiega powstawaniu osadów, zmniejsza zużycie elementów przekładni. API: GL-4, GL-5, MAN 341 E2, MAN 341 Z2, MAN 342 M2, ZF TE-ML 02B, 05A, 12L, 12M, 16B, 17B, 19B, 21A.

 

Mobil

Delvac 1 Transmission Fluid V30 75W-80 to w pełni syntetyczny olej do ręcznych przekładni pracujących w ciężkich warunkach. Zalecany do smarowania przez cały rok ręcznych przekładni w pojazdach i maszynach drogowych, terenowych i roboczych pracujących przy różnych obciążeniach, od lekkich do dużych, w wielu różnych środowiskach. Zapewnia większą niż konwencjonalne produkty wytrzymałość filmu olejowego w wyższych temperaturach. Dopuszczenia: MAN 341 E4, Volvo Transmission Oil 97307, 97318.

Delvac 1 Transmission Fluid MBT 75W-90 jest olejem w pełni syntetycznym. Odznacza się małymi zmianami lepkości związanymi z temperaturą. Zawiera technologicznie zaawansowany pakiet dodatków uszlachetniających, zapewniających stabilność termiczną oraz odporność na zużycie. Zapewnia niższe temperatury pracy przekładni w porównaniu z konwencjonalnymi olejami. Posiada dopuszczenie MB 235.11 obejmujące przekładnie ręczne Actros oraz przekładnie wraz ze skrzynkami rozdzielczymi.

Motul


Motylgear LD 75W-80 - olej Technosynthese specjalnie opracowany do mocno obciążonych przekładni i długich przebiegów (Long Drain, LD) między wymianami. Zalecany do przekładni: Eaton, MAN, Renault, Volvo, ZF z intarderem lub bez niego. Nadaje się do wszystkich rodzajów przekładni pracujących przy standardowych obciążeniach i prędkościach obrotowych. W wysokich temperaturach redukuje drgania przekładni i umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa. API GL-4, poziom jakości: Eaton, MAN 341 Z3 (poprzednio MAN 341 TL), Renault VI, Volvo 97305, 97307, ZF TE-ML 02D.

Gear Synt TDL 75W-90 to olej w 100 proc. syntetyczny, specjalnie opracowany do mocno obciążonych mechanicznych przekładni  w pojazdach użytkowych i do długich przebiegów między wymianami. Zalecany do pojazdów: MAN, Scania, Volvo, do skrzyń ZF (Ecolite, Ecomid, Ecosplit oraz Astronic 1 bez intardera). Lepkość 75W-90 zapewnia bardzo dobrą odporność filmu olejowego w wysokich temperaturach i zmniejszenie hałasu pracy przekładni oraz płynność w niskich temperaturach, umożliwiającą łagodną zmianę biegów. API: GL-4, GL-5, MT-1, Volvo 97312, ZF TE-ML 02B, 05A,12L, 12N, 16F, 17B, 19C, 21A.

Orlen Oil

Platinum Gear SV 75W-80 – syntetyczny, wysokiej klasy, przenosi wysokie obciążenia dzięki nowoczesnym dodatkom typu Extreme Pressure (EP). Przeznaczony do skrzyń biegów, przekładni, mostów napędowych m.in. w ciężarówkach i ciężkich maszynach budowlanych. Najwyższej jakości syntetyczny olej bazowy gwarantuje utrzymanie bardzo dobrych właściwości smarnych podczas całej eksploatacji. Spełnia wymagania: DAF, Eaton, Iveco, MAN 341 Z2, MB 235.5, ZF TE-ML 01, 02, 08.  

Platinum Gear SX 75W-90 to syntetyczny produkt wysokiej jakości dla pojazdów ciężarowych, maszyn budowlanych i rolniczych. Jest przeznaczony przede wszystkim do przekładni głównych i tylnych mostów. Stabilność właściwości i ochronę elementów przeniesienia napędu w czasie całej eksploatacji zapewnia nowoczesna technologia syntetycznych olejów bazowych. Olej odznacza się wysoką zdolnością do przenoszenia obciążeń. Spełnia wymagania: NATO O-226, ZF TE-ML 05A, 7A, 12E, 16B, 16C, 16D, 17B, 19B, 21A. 

Shell 

Spirax S6 GXME 75W-80 - uniwersalny, syntetyczny, zalecany do ręcznych, zautomatyzowanych i automatycznych skrzyń biegów w samochodach ciężarowych. Przeznaczony również do wszystkich skrzyń z intarderami. Specjalnie dobrana syntetyczna baza Shell Pure Plus w połączeniu z nowoczesnym pakietem dodatków poprawiają właściwości smarne oleju i wydłużają do maksimum jego eksploatację bez konieczności wymiany. API: GL-4, MT-1, MAN 341 Z5, Volvo 97307 (spełnia wymagania), ZF TE-ML 01L, 02D, 16K.
Shell Spirax S3 G 80W - wysokiej klasy mineralny olej do manualnych skrzyń biegów. Został zaprojektowany, aby sprostać wymaganiom stawianym różnym typom przekładni stosowanych w transporcie, maszynach rolniczych, w tym w ciągnikach. Dzięki swojej lepkości przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa. Zapewnia długie przebiegi bez konieczności wymiany oraz niezawodność działania skrzyni w dużym zakresie temperatur otoczenia. Specyfikacje: API GL-4, MAN 341 E2, MAN 341 Z2, MB 235.5, ZF TE-ML 02B, 17A.

Tedex

Gear Synthetic SAE 75W-80 to wysokiej jakości olej, opracowany w technologii syntetycznej, przeznaczony do stosowania w wysoko obciążonych ręcznych skrzyniach biegów pojazdów ciężarowych i osobowych. Użycie specjalnych olejów bazowych oraz nowoczesnego pakietu dodatków uszlachetniających pozwoliło otrzymać produkt charakteryzujący się wysoką stabilnością termiczną, szerokim zakresem temperatur stosowania, wysoką odpornością na utlenianie. API: GL-3+, GL-4, GL-5, DAF, Eaton Extended Drain, Iveco, MAN 341 E3, MAN 341 Z-4, MB 235.4, Renault LKW, Volvo 97305, ZF-TE-ML 01L, 02L, 08, 16K.

 

Super Gear Synthetic SAE 75W-90 – syntetyczny, wysokociśnieniowy, wielosezonowy olej do przekładni pojazdów wyprodukowany jako TDL (Total Drive Line) do ręcznych skrzyń biegów, jak i hipoidalnych. Syntetyczne oleje bazowe gwarantują doskonałe lepkość i stabilność temperatury. Specyfikacje i normy, API: GL-4, GL-5, MT 1, Arvin Meritor 0-76-N, DAF, Iveco, MAN 341 E3, MAN 342 M-3, MAN M 3343 S, MB 235.8, MIL-PRF-2105, Scania STO 1:0, Volvo 1273.10, ZF-TE-ML 02B, 05B, 07A,12B, 16F, 17B, 19C, 21B.

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE