Ogrzewanie postojowe

 

Często jest to skutek niewłaściwego obchodzenia się z nimi w ciągu roku, także... latem. Obecnie mniej niż jeszcze kilka lat temu przewoźników wyposaża swoje używane pojazdy w systemy ogrzewania postojowego, ponieważ większość ciężarówek wyjeżdża uzbrojona w nie już z fabryki. Zdarzają się jednak różne sytuacje, np. ciężarówka wcześniej wykorzystywana w transporcie regionalnym zaczyna jeździć w dalekobieżnym i kierowca musi nocować w kabinie. Zamontowanie ogrzewania w specjalistycznym warsztacie kosztuje kilkaset złotych i zajmuje kilka godzin.

 

Doposażenie jest proste

 Montaż ogrzewania nie wymaga znaczącej ingerencji w instalację elektryczną i konstrukcję pojazdu. Wystarczy podłączyć instalację elektryczną ogrzewania do rozdzielni prądu i „przeprowadzić" na deskę rozdzielczą auta lub na ścianę. Podobnie jest z sondą w zbiorniku paliwa. Jej montaż wymaga albo podłączenia pod oryginalne wyjście przygotowane przez producenta w czujniku paliwa, albo bepośredniego podłączenia do przewodu zasilającego w paliwo, ewentualnie wykonuje się otwór w zbiorniku i wpuszcza tam sondę. Agregat umieszczany jest zazwyczaj pod łóżkiem lub fotelem kierowcy albo pasażera, ewentualnie na ścianie bocznej.

 

Olejowe i gazowe

 Webasto, Eberspächer, Defa, Truma i Snugger to najpopularniejsze marki ogrzewania postojowego na polskim rynku. Urządzenia tych marek są powszechnie stosowane w pojazdach ciężarowych, specjalnych, a także w maszynach budowlanych, drogowych i rolniczych. Największym powodzeniem cieszą się urządzenia zasilane olejem napędowym bezpośrednio z baku pojazdu, rzadko natomiast wybierane są ogrzewacze spalające benzynę lub biopaliwo. Ogrzewacze postojowe zasilane gazem propan-butan i ziemnym, produkowane przez firmę Truma Geratetechnik, są montowane najczęściej przez użytkowników zabudów specjalistycznych (do ogrzewania przestrzeni ładunkowej) i pojazdów technicznych.

Urządzenia grzewcze wykorzystujące do swojej pracy olej napędowy są prostsze w eksploatacji od gazowych, spalając to samo paliwo, którym napędzany jest pojazd. Ogrzewacze gazowe za to są trwalsze i tańsze w eksploatacji (gaz jest znacznie tańszy od ON), szybciej nagrzewają kabinę czy ładownię. W porównaniu do olejowych czy benzynowych, praca systemów gazowych jest też znacznie cichsza i są bardziej ekologiczne - w wyniku spalania gazu do atmosfery dostaje się tylko nieszkodliwa para wodna, natomiast w systemach olejowych na zewnątrz ogrzewanej kabiny odprowadzane są spaliny. Gazowe nie wymagają również tak częstych przeglądów technicznych i serwisowania. Ich wadą są większe gabaryty, nie da się ich zamontować we wszystkich samochodach. Mankamentem jest konieczność instalowania dużej butli i jej okresowej wymiany. Wybierając agregat zasilany gazem przewoźnik musi też liczyć się z podwójnymi tankowaniami: olej napędowy do jazdy i gaz do grzania. W warunkach zimowych utrudnieniem jest też konieczność napełniania butli odpowiednim rodzajem gazu: odpowiedni w niskich temperaturach czysty propan nie jest dostępny na wszystkich stacjach. Niemniej, z powodu rosnących cen oleju napędowego, nabywcy częściej niż jeszcze przed kilkoma laty rozważają zakup ogrzewaczy gazowych. Zestawienie rocznych kosztów zakupu gazu, oleju napędowego i benzyny przemawia na korzyść tych pierwszych.

Wadą urządzeń olejowych jest to, że w agregacie osadza się sadza. Dlatego, żeby uniknąć zatkania dysz dostarczających paliwo do agregatu, urządzenie trzeba raz w miesiącu, a niektórzy radzą - co drugie tankowanie – „przepalić", włączając ogrzewanie na pełną moc na ok. 15-30 minut.

Powyższe jest błędnym rozumowaniem i nie jest ich wadą.

Okresowe uruchamianie nawet latem przede wszystkim przyczynia się do rozruszania elementów mechanicznych typu pompa i dmuchawa w celu przedłużenia ich trwałości.

- Takie przepalanie należy przeprowadzać nawet latem, gdy nie korzystamy z ogrzewania postojowego - radzi Przemysław Lis, kierownik serwisu Autos Truck w Inowrocławiu.

 

Powietrzne czy wodne?

Kwestia rozprowadzenia ciepła, a więc urządzenia powietrzne czy wodne? Więcej zwolenników mają te pierwsze. Jak twierdzi nasz ekspert, Przemysław Lis, dzieje się tak, dlatego że agregaty powietrzne zużywają mniej paliwa (ON). Ponadto powietrzne nie eksploatują tak jak wodne akumulatorów, bo mają mniej podzespołów napędzanych prądem elektrycznym (pompa wody, wentylatory). Nasz rozmówca zwraca jednak uwagę, że agregaty wodne też mają swoje zalety, choćby takie, że mogą ogrzewać nie tylko kabinę, jak to się dzieje w przypadku powietrznych, lecz także silnik, dzięki czemu ułatwiają jego uruchomienie na mrozie.

- Jeśli przewoźnik jeździ na przykład do Rosji to zalecamy nawet korzystanie z dwóch urządzeń: powietrznego do ogrzewania kabiny i wodnego do ogrzewania silnika przed rozruchem - ujawnia nasz rozmówca.

Istotne jest regularne serwisowanie urządzeń grzewczych, m.in. coroczne czyszczenie komory spalania w ogrzewaczach olejowych oraz sprawdzanie szczelności przewodów doprowadzających paliwo i powietrze oraz odprowadzające spaliny.

- Ważne jest też czyszczenie, odkurzanie wlotów i wylotów powietrza z zewnątrz. W sezonie powinno się to robić nawet co miesiąc. Bywa, że zatyka je kurz i urządzenie wyłącza się automatycznie ze względów bezpieczeństwa - zwraca uwagę szef serwisu Autos. Wystarczy raz w roku przed sezonem.

Do niedawna ogrzewacze były uruchamiane tylko za pomocą panelu w kabinie pojazdu. Teraz sterować nimi można też pilotem lub telefonem. Zlecający montaż ogrzewania w autach używanych raczej nie decydują się na takie udogodnienia. Chętniej wybierają sterowniki, pozwalające na zaprogramowanie pracy urządzenia, czyli np. włączenie o określonej godzinie (w nowych pojazdach oferowane już powszechnie w standardzie). Jeśli komuś nie wystarcza obsługa manualna, musi dopłacić za takie dobrodziejstwo kilkaset złotych.

 

Elektryczne też do ciężarowych

Coraz większą popularnością cieszy się niezależne ogrzewanie elektryczne norweskiej marki DEFA (system służący do ogrzewania silnika i wnętrza samochodu), oferowane przez firmę Inter Cars. Kilka mroźnych zim wystarczyło, żeby zyskało w naszym kraju rzeszę zwolenników. Jest to produkt wybierany jako alternatywa dla droższych ogrzewań paliwowych.

System ten może być doposażony w układ automatycznego ładowania akumulatora oraz monitoringu jego stanu technicznego. W najbardziej rozbudowanej wersji posiada również elektroniczny moduł programowania i sterowania. Zasilany jest z zewnętrznego źródła o standardowym napięciu 230 woltów. Dzięki modułowej budowie może być konfigurowany w zależności od indywidualnych potrzeb użytkownika.

Pakiet podstawowy obejmuje ogrzewanie silnika, aby ułatwić jego uruchomienie. W wersji rozbudowanej jest ogrzewanie wnętrza pojazdu. Elektryczne ogrzewanie postojowe DEFA działa autonomicznie, niezależnie od układu elektrycznego pojazdu.

 

Eberspächer

Systemy ogrzewania postojowego Eberspächer można stosować w pojazdach niemal wszystkich klas. Zdobywają one również uznanie dzięki innowacyjnej technologii – na przykład użyciu biodiesla (B100) lub bioetanolu (E85). Ogrzewanie postojowe Airtronic nagrzewa bezpośrednio powietrze w środku auta. Systemy ogrzewania wodnego Hydronic mogą ogrzewać także ciecz chłodzącą silnika lub wodę użytkową w łodziach i samochodach kempingowych.

Systemy ogrzewania wodnego Eberspächer serii Hydronic pracują niezależnie od silnika i dają podwójną korzyść: podgrzewają wnętrze pojazdu i silnik. Urządzenia Hydronic są zintegrowane z obiegiem cieczy chłodzącej silnik. Pozyskana energia grzewcza jest odbierana przez wymiennik ciepła w samochodzie i rozprowadzana jako ciepłe powietrze kanałami powietrza po całym wnętrzu auta. Ciepłem pozostającym w wodzie chłodzącej ogrzewany jest silnik. Latem układy Eberspächer Hydronic mogą pełnić funkcję wentylacji postojowej. Praktyczne elementy obsługi – na przykład cyfrowy zegar sterujący Eberspächer lub innowacyjny system zdalnej obsługi – dopełniają komfortu.

Nowym produktem Eberspächer jest Hydronic S3 Economy - ogrzewanie postojowe spełniające wymagania wszystkich segmentów pojazdów.

Kompaktowe wymiary i odpowiednia konstrukcja zapewniają bezproblemowy montaż do wielu typów pojazdów. Hydronic S3 Economy wykorzystuje cyfrową magistralę przesyłu danych, technologię opracowaną w firmie Eberspächer. Jest wykonany z wytrzymałych komponentów, zapewnia właściwą ochronę elementom wewnętrznym przed pyłem i bryzgami wody.

Zalety urządzenia: bezstopniowa regulacja mocy grzewczej, optymalizacja przepływu cieczy dzięki sterowanej pompie wody - pozwala na szybsze odmrażanie szyb, praca na paliwach: benzyna, olej napędowy, E10 i B30, zoptymalizowana emisja hałasu, wysoki stopień ochrony IP czyni go odpornym na wnikanie wody podczas wysokociśnieniowego czyszczenia strumieniem pary, wytrzymała konstrukcja, zakres temperatur: diesel od -40 °C do +80 °C / benzyna od -40 °C do +60 °C

Systemy ogrzewania powietrznego Eberspächer są niezależne zarówno od silnika, jak też od termoregulacji samego pojazdu. Można je równie dobrze montować w kabinie, jak też w części bagażowej czy pod podłogą. Praktyczne elementy obsługi – na przykład cyfrowy zegar sterujący Eberspächer lub innowacyjny system zdalnej obsługi – dopełniają komfortu.

 

Snugger

 Urządzenia ogrzewania postojowego australijskiej marki Snugger oferowane są w Polsce przez firmę Ena LTD (wyłączny importer i dystrybutor Snugger Technologies, Ltd w Polsce). Urządzenia Snugger wykorzystujące jako czynnik wymiany ciepła  powietrze to AIRSNUGGER w wersji SF2300 (2,3 kW) i SF 4200 (4,2 kW).

Urządzenia, w których czynnikiem wymiany ciepła jest woda lub płyn chłodzący to HYDTEC: SS 4200 (4,2 kW), SS 5000 (5,0 kW), SS10 (10 kW),  SS16DP (16 kW), SS24DP (24 kW), SS30DP (30 kW) i SS35DP (35 kW). Ogrzewania Snugger są dostępne w wersjach 12 V i 24 V. Mogą być podłączone do instalacji istniejącego układu paliwowego lub doposażone w oddzielny zbiornik paliwa. Montuje się je w kabinie pojazdu z kabiną sypialną, lub w przestrzeni ładunkowej. Są polecane m.in. do przyczep i samochodów kempingowych. Dodatkowo, w zimnym klimacie, mogą być montowane do układu cieczy chłodzącej silnika i używane szczególnie podczas postoju oraz w czasie jazdy w celu utrzymania silnika w optymalnej temperaturze pracy . Ogrzewania Snugger działają automatycznie za pomocą regulacji timera oraz pilota zdalnego sterowania.

 

Webasto

Webasto projektuje i produkuje dwa typy ogrzewania postojowego (powietrzne i wodne), dostępne w licznych wariantach o różnych funkcjach i różnej mocy grzewczej. Agregaty powietrzne przeznaczone są do szybkiego i ekonomicznego ogrzewania kabiny kierowcy i wnętrza pojazdu oraz regulacji temperatury w przestrzeni ładunkowej. Dostępne są w wersjach o mocy grzewczej od 2,0 kW do 5,5 kW. Zintegrowany czujnik wysokości gwarantuje,  że nawet przy niskim ciśnieniu atmosferycznym - na dużych wysokościach  - agregaty grzewcze uzyskują, w dowolnym miejscu optymalne wydajności.

Korzyści dla użytkownika: szczególnie równomierny proces ogrzewania z płynną regulacją mocy, cicha praca, stała temperatura w kabinie, niski pobór prądu, automatyczny tryb wysokości w agregatach Air Top Evo.

Wodne agregaty grzewcze nie tylko podgrzewają kabinę, ale również cały obieg chłodzenia pojazdu. Silnik jest już wstępnie podgrzany przed rozpoczęciem jazdy. Zintegrowany tryb wysokości zapewnia optymalną moc grzewczą - nawet jeśli ciśnienie powietrza i zawartość tlenu na dużych wysokościach gwałtownie spadnie. Tak więc wodne agregaty grzewcze są nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekonomiczne. Dostępne są w wersjach o mocy grzewczej od 5 kW do 9,1 kW.

Korzyści dla użytkownika: silnik nagrzany do temperatury pracy przed rozpoczęciem podróży, stała, indywidualnie sterowana temperatura, efektywne wykorzystanie ciepła resztkowego, automatyczny tryb wysokości.

Na tegorocznych targach aut użytkowych IAA w Hannowerze Webasto zaprezentowało m.in. udoskonalone grzejniki do pojazdów hybrydowych i elektrycznych zasilanych wysokim napięciem – High-Voltage Heater HVH – z  płynnie regulowaną mocą grzewczą od 0,2 do 10 kW. Urządzenia te pozwalają na bardziej efektywne ogrzanie dużych przestrzeni zarówno w pojazdach dostawczych, jak i w dużych ciężarówkach oraz autobusach.

Kolejną nowością Webasto są grzejniki wodne Thermo Top Pro 120 oraz Thermo Top Pro 150, które trafią do sprzedaży na początku 2017 roku. Urządzenia zostały wyposażone w czujniki monitorowania spalin i temperatury chłodziwa, system przekazywania wartości temperatury do urządzenia sterującego oraz w automatyczną regulację parametrów pracy w zależności od wysokości n.p.m.. Dzięki temu, moc grzewcza jest zachowana nawet podczas jazdy w wysokie góry oraz w bardzo niskich temperaturach. Nowe grzejniki są dostępne w dwóch wersjach – 12 i 15 kW. Kompaktowe wymiary i niewielka waga pozwalają na łatwy montaż podgrzewacza wody również w niewielkich przestrzeniach. Ponadto urządzenia wyróżnia niskie zużycie paliwa i energii oraz wyjątkowo cicha praca.

 

Skylark – kompleksowa obsługa

Centrum Webasto Skylark Polska to warszawska firma zajmująca się sprzedażą i kompleksową obsługą ogrzewań postojowych, zarówno powietrznych jak i wodnych dla każdego rodzaju pojazdów. Działa od ponad 25 lat. Wieloletnie doświadczenie gwarantuje wysoką jakość i szybką obsługę, dostęp do oryginalnych części zamiennych oraz aż dwuletnią gwarancję na części Webasto wykorzystane w naprawie. Fachowi doradcy chętnie pomagają klientom wybrać i wycenić specyfikację optymalną do potrzeb. Ponadto można przysłać do firmy Skylark uszkodzone urządzenie, które zostanie zdiagnozowane, naprawione i odesłane w wybrane miejsce. Dzięki temu klient szybko odzyskuje sprawne urządzenie. Zachęcamy również do skorzystania ze sklepu internetowego, gdzie można zakupić kompletne zestawy urządzeń jak i części.  Szczegóły dostępne na stronie www.ogrzewania.pl.

 

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 10/2016

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE