Naczepy i przyczepy kłonicowe

 

Potwierdza to niewielka ilość rejestrowanych nowych naczep i przyczep do przewozu drewna, którą można szacować na kilkadziesiąt sztuk rocznie. Jednak cały rynek pojazdów kłonicowych jest znacznie większy. Pojawia się na nim dość dużo pojazdów używanych, importowanych np. z krajów skandynawskich: Finlandii, Szwecji, Norwegii, a także z Niemiec czy Francji. Naczepy i przyczepy kłonicowe wykorzystywane są do transportu drewna, ale także w rolnictwie, m.in. do przewozu bel.

Producenci tego typu pojazdów mają ostatnio sporą konkurencję w postaci oferty „z drugiej ręki”. Jak powiedział nam Łukasz Toboła, kierownik działu handlowego w firmie Feber, niedawno w Skandynawii zmieniły się przepisy dotyczące naczep kłonicowych, co spowodowało intensywne wyzbywanie się takich pojazdów przez dotychczasowych użytkowników. W efekcie także na nasz rynek trafiło sporo takich naczep, chętnie kupowanych, bo tańszych od nowych. Niemniej producenci nowych naczep i przyczep liczą na większą sprzedaż w 2016 roku. Tomasz Biliński z firmy Mega powiedział nam, że jest realne, iż rynek krajowy wchłonie w tym roku około 100 nowych pojazdów tego typu.

Podobnie jak w przypadku innych naczep i przyczep, konstruktorzy „kłonicówek” prześcigają się w projektowaniu coraz lżejszych pojazdów, wykorzystując stal o podwyższonej wytrzymałości, aluminium i inne rozwiązania technologiczne. Wszystko to zmierza oczywiście do zwiększania ładowności. Producenci krajowi raczej preferują stal, ale koncerny zachodnie odważnie wprowadzają do oferty konstrukcje aluminiowe, wobec których zdania są podzielone. Jak nam powiedział przedstawiciel jednego z polskich producentów, aluminium po kilku latach eksploatacji „lubi” pękać, a inspekcje transportu drogowego mogą kwestionować używanie popękanych pojazdów.

Jak ujawnił nam przedstawiciel jednego z producentów, wśród nabywców naczep i przyczep dłużycowych jest sporo firm transportowych, które wożą drewno na eksport, m.in. do Niemiec, a także tartaki. Polscy producenci sprzedają takie pojazdy także za granicę, nawet na wymagający rynek skandynawski, a także m.in. do krajów wschodnich i południowych, choć ostatnio zablokowany został decyzjami politycznymi rynek rosyjski.

Marcin Skrzypczak, przedstawiciel handlowy Schwarzmüller Polska powiedział nam, że zarówno pojazdy z platformą, jak i bez niej, mogą być wykorzystywane do przewozu dłużycy i stosówki. Mimo że te z podłogą są bardziej uniwersalne, bo można na nich wozić też np. palety, to w sprzedaży zdecydowanie przeważają pojazdy bez platformy, ponieważ są lżejsze. Większym popytem cieszą się przyczepy niż naczepy, jako bardziej „elastyczne” w wykorzystaniu w zestawach. Chętniej też nabywcy wybierają przyczepy dwuosiowe niż trzyosiowe. Nasz rozmówca dodał, że do niedawna standardem były koła bliźniacze, a ostatnio większym wzięciem cieszą się koła pojedyncze. Zarówno wybór dwóch osi, jak i kół pojedynczych podyktowany jest chęcią obniżenia masy własnej przyczepy. „Dwuosiówka” na pojedynczych kołach o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton, ważąca około 4 ton, może zabrać 14 ton drewna, co w zupełności wystarcza w zestawie, którego użytkownik nie chce przeładować w myśl przepisów administracyjnych. Nasz rozmówca dodał, że nabywcy też coraz chętniej wybierają lekkie, aluminiowe kłonice i aluminiowe ławy, dzięki czemu uzyskują obniżenie masy własnej pojazdu o kilkaset kilogramów.

 

Aluminiowe pojazdy Carmosino

Krumar Trucks jest wyłącznym i autoryzowanym dealerem wiodącej włoskiej marki Carmosino na rynku polskim oraz na Europę Wschodnią w zakresie dostawy lekkich aluminiowych naczep i przyczep kłonicowych do drewna i produktów drewnopochodnych. Nowoczesne i innowacyjne aluminiowe naczepy kłonicowe marki Carmosino cechują się lekkością, wysoką wytrzymałością, solidnością wykonania oraz małą masą własną, co jest niezwykle istotne w nowoczesnym transporcie drogowym, zważywszy na oszczędność kosztów oraz większą wydajność pracy kierowców. Włoski producent stosuje głównie ramy aluminiowe oraz inne podzespoły z tego metalu o wysokim stopniu ścieralności. Naczepy kłonicowe są znacząco lżejsze od niejednych z konkurencji, a co za tym idzie, mają zwiększoną ładowność o około 10-20 procent. Naczepy kłonicowe Carmosino, z aluminiową platformą, mają długość użytkową 13,50 m i szerokość użytkową 2,46 m. Stosowany jest w nich układ hamulcowy Knorr, felgi aluminiowe KRK, opony Bridgestone 385/65 R22,5, osie BPW ECO Plus lub SAF 3x9 ton (bezobsługowe) oraz blacha ryflowana D 3/4,5 mm, zespawana na całej długości podwozia, a także 6-10 par aluminiowych kłonic ECCO. Krumar jest również bezpośrednim importerem aluminiowych ław kłonicowych ECCO, dzięki czemu jest w stanie zaoferować kompletne rozwiązanie firmom z branży drzewnej.

 

Feber- nowoczesne pojazdy do przewozu drewna

Feber oferuje krajowym użytkownikom naczepę do transportu drewna dłużycowego marki Inter Cars. To pojazd bazujący na ramie stalowej, o długości skrzyni ładunkowej wewnątrz ok. 13,6 m, ze ścianą przednią o wysokości ok. 2,1 m. Rama wykonywana jest ze stali wysokogatunkowej. Wszystkie elementy stalowe przed lakierowaniem są śrutowane. Rama jest zaślepiona blachą ryflowaną stalową pomiędzy podłużnicami nad wózkiem, co zabezpiecza m.in. instalacje elektryczną i pneumatyczną przed uszkodzeniem. Płyta sprzęgu z 2-calowym sworzniem królewskim JOST, nogi podporowe mechaniczne JOST, trzy osie JOST/DC z hamulcem tarczowym, z dopuszczalnym obciążeniem konstrukcyjnym do 9 ton na oś (administracyjne do 8 t/oś). Zawieszenie pneumatyczne, pierwsza oś podnoszona automatycznie. W układzie hamulcowym zastosowano system antyblokujący EBS 2S/2M oraz RSS.  W wyposażeniu jest m.in. manometr do pomiaru ciśnienia w poduszkach, kłonice stalowe marki Feber – 10 szt, zaczepy promowe – 12 szt. Jak powiedział nam Łukasz Toboła, kierownik działu handlowego, Feber produkuje też specjalistyczne przyczepy leśne dla odbiorców z krajów skandynawskich. Są to zaawansowane technologicznie, zwykle pięcioosiowe pojazdy o dużej nośności.

 

Fliegl – w dwóch długościach

Fliegl oferuje dwa typy naczep do przewozu drewna, w ramach ogólnego typu SDS380: o długości 12 m i 13,8 m. Pojazdy osadzone są na osiach BPW, z hamulcami: bębnowymi, z osią podnoszoną. Skrzynia ładunkowa ma ścianę przednią stalową, w pełni ażurową, o wysokości 2.500 mm, system kłonic przesuwnych EXTE - 6 sztuk, zaczepy do pasów spinających ładunek - 10 par. W niezbędnych miejscach pomiędzy podłużnicami zastosowano blachę ryflowaną.

 

MEGA - masa spada, ładowność rośnie

Firma MEGA zajmuje wysoką pozycję na rynku naczep kłonicowych. Pomimo napływu pojazdów używanych ze Skandynawii, przedstawiciele nyskiego producenta są dobrej myśli. Dość często tzw. używki są stosunkowo drogie, czasem ich cena może nieznacznie różnić się od nowej naczepy dłużycowej MEGA, tyko dlatego, że ich masa własna jest niższa i/lub pochodzą z krajów skandynawskich, w których cena nowej naczepy znacznie przewyższała ceny na rynku europy środkowo-wschodniej. MEGA stworzyła nowy model naczepy dłużycowej w wersji Ultra Light, o długości roboczej 13,6 m. Wykonano nową konstrukcję ażurową ramy ze stali o zwiększonej wytrzymałości konstrukcyjnej, która w stosunku do poprzedniej wersji zyskała na ładowności, utrzymując swą trwałość. Jak ujawnił Tomasz Biliński, przedstawiciel handlowy w firmie MEGA, masa własna spadła z ok. 7,2 t do 5,8 t, a można ją jeszcze zmniejszyć, do ok. 5 t, montując lżejsze kłonice. Zmodyfikowano kłonice stalowe, zmniejszono ich masę własną poprzez użycie lepszej gatunkowo stali. Z uwagi na potrzeby klienta kłonice są oferowane w kilku wersjach (stałe przesuwne, przesuwne z osobnym łożem i demontowanymi kłonicami, w opcji o przedłużanej wysokości). Zbiorniki, nogi podporowe i felgi stalowe zostały zastąpione aluminiowymi. Pomiędzy podłużnicami nad zawieszeniem osi, nad centralką EB+, nad centralką oświetlenia oraz istotnymi częściami wymagającymi osłonięcia zastosowano aluminiową blachę ryflowaną, dzięki czemu zaoszczędzono kolejne kilogramy. Pojazd może być wyposażony w trzy osie MEGA, Mercedes, BPW lub SAF – na zawieszeniu pneumatycznym oraz podnoszenie 1 lub 3 osi - ewentualnie obu naraz. Standardowo do wyboru są hamulce bębnowe lub tarczowe. Całość uzupełnia pneumatyka Haldex, Knorr lub Wabco. Dodatkowe osłony świateł, zaworów i innych wrażliwych elementów zwiększają żywotność podzespołów pojazdu.

Jak zwrócił uwagę Tomasz Biliński, do wyboru są, oprócz naczep dłużycowych, z przesuwanymi kłonicami, pojazdy z platformą, które łatwo można przekształcać w transporcie kombinowanym i zamiast drewna wozić np. palety. Łatwo też zagęścić kłonice (1-1,2 m), aby dostosować naczepę do przewozu tzw. papierówki. Jeśli ktoś wozi tylko dłużycę, to oczywiście wybiera pojazdy bez platformy, bo są jednak o 1-1,5 tony lżejsze, czyli bardziej ładowne.

Naczepy dłużycowe w wersji bez platformy, z kłonicami przesuwnymi posiadają homologację europejską (COC), co umożliwia ich zarejestrowanie od razu po dokonaniu zakupu we wszystkich krajach Wspólnoty i świadczy to o ich jakości i wytrzymałości. Naczepy trzyosiowe przystosowane są do współpracy z ciągnikami siodłowymi jedno- i dwuosiowymi. Techniczna masa całkowita naczepy wynosi 39 ton, a techniczne obciążenie siodła 12 t. Masa własna naczepy dłużycowej wyposażonej w 10 par kłonic stalowych MEGA, wynosząca od 5,8 t, pozwala na przewożenie większego ładunku drewna niż dotychczas. W przypadku krajów respektujących przepisowo większe naciski na osie i dopuszczalne masy całkowite zespołu pojazdów, jak np. w Czechach, możliwe jest zastosowanie większego rozstawu osi, co pozwala na uzyskanie rejestracji naczepy w wartościach technicznych, czyli wspomniane 39 ton i DMC zespołu pojazdów 43 tony. Firma MEGA, oprócz naczep kłonicowych, oferuje przyczepy i/lub zestawy do transportu drewna w wersji z platformą i bez platformy – również z uwzględnieniem miejsca na urządzenie dźwigowe. Przyczepy kłonicowe dostępne są w kilu wersjach długości i wyposażone w 6 par kłonic stalowych własnej produkcji, w wersji bez platformy. W wersji platforma MEGA może wykonać ilości i rozstawy według własnych preferencji klienta (np. do przewozu „papierówki” 1,2 m). Szeroki wachlarz opcji pozwala skonfigurować pojazd wg indywidualnych wymagań i specyfiki transportowanego drewna. Wszystkie naczepy są produkowane z użyciem tylko najlepszych jakościowo komponentów i części, takich jak układy hamulcowe, osie, stal i elektryka, kupowanych u wiodących dostawców w europejskich. Jakość jest podparta certyfikatami ISO9001 i homologacjami WE. Efektywny proces produkcji sprawia, że nyska firma jest w stanie, z niskim narzutem kosztów, a zarazem wysokim poziomem jakości, zapewnić konkurencyjne ceny. MEGA sporo takich pojazdów sprzedaje za granicę, m.in. do Rumunii, na Węgry i Słowację.

 

Schwarzmϋller – bez podłogi i z podłogą

Schwarzmuller produkuje naczepy i przyczepy kłonicowe bez podłogi oraz z podłogą. W ofercie są 2- oraz 3-osiowe, ławy stałe lub przesuwane. Naczepy z 10 aluminiowymi kłonicami mogą osiągać masę własną już od ok. 5,5 t, a przyczepy jeszcze niższą. Producent stosuje kłonice tylko od sprawdzonych dostawców: ExTe, Alucar, JW-Tec oraz Nurmi. Całość oparto na stalowej konstrukcji Naxtra (prosta, bez poprzeczek i profili zewnętrznych), która jest ocynkowana i polakierowana na dowolny kolor wg życzenia klienta. Układ jezdny bazuje na zawieszeniu powietrznym w wersji off-road (średnica poduszki 360 mm). Zastosowano mechanizm podnoszenia osi - opuszcza oraz podnosi się automatycznie w zależności od obciążenia (wraz z obwodem dla sterowania z kabiny ciągnika siodłowego). Pomiędzy podłużnicami nad zawieszeniem osi oraz z przodu nad czopem królewskim zastosowano stalową ryflowaną blachę (3/5 mm), przyspawaną punktowo. Przewidziano wiele opcji w zależności od potrzeb klienta.

 

Wielton – przyczepa do przewozu bel

Wielton produkuje trzyosiową przyczepę rolniczą do przewozu bel, typu PRS-3S/S14, która może być też wykorzystywana do przewozu drewna. Jest to pojazd o długości całkowitej 12.000+1.115 mm. Jak wyjaśnił nam Michał Kłaczyński, zajmujący się sprzedażą sprzętu agro w Wieltonie, dodatkowy ponad metr długości uzyskuje się po wysunięciu tyłu przyczepy. Długość wewnętrzna skrzyni ładunkowej wynosi 9.905+1.115 mm. Pojazd o masie własnej 4 ton dysponuje ładownością techniczną 14 t , a dopuszczalna masa całkowita sięga 18 t. Podwozie to konstrukcja stalowa, spawana wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Osie ATW z hamulcem bębnowym, zawieszenie mechaniczne - resory paraboliczne. Układ hamulcowy – pneumatyczny, dwuobwodowy, z ręczną regulacją siły hamowania. Jest możliwość zamiany na pneumatyczny jednoobwodowy lub hydrauliczny układ hamulcowy. Na dyszlu zaprojektowano stopień ułatwiający wchodzenie na przyczepę. Podłoga wykonywana jest z blachy o grubości 3 mm z podniesionymi obrzeżami blokującymi zsuwanie palet. Ściana przednia i tylna są składane. W obrzeżach bocznych przewidziano otwory do mocowania pasów zabezpieczających ładunek. Producent zadbał o zabezpieczenie antykorozyjne. Wszystkie elementy stalowe przed lakierowaniem są dwukrotnie śrutowane. W wyposażeniu opcjonalnym przewidziano m.in. wciągarkę koła zapasowego, kłonice 10 sztuk, układ hamulcowy z automatyczną regulacją siły hamowania, skrzynkę narzędziową, odboje boczne. Producent pojazdu udziela gwarancji na okres 24 miesięcy z zastrzeżeniem przeglądu w autoryzowanym serwisie po 12 miesiącach użytkowania.

 T&M nr 2/2016

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE