Spora oferta nowoczesnych naczep

 

Polecane są do transportu towarów stałych jak palety, ale również sypkich dla branży komunalnej, rolniczej, drzewnej i bioenergetycznej. Mają wiele zastosowań w związku możliwością łatwego załadunku i rozładunku. Umożliwia to system przesuwanych paneli podłogowych przenoszących załadunek w przód i tył naczepy, a często także ściana przesuwna w ładowni. Tak jak w przypadku innych naczep, producenci prześcigają się w konstruowaniu coraz lżejszych pojazdów, stosując m.in. lżejsze materiały (aluminium), ale też nowoczesne rozwiązania technologiczne, nierzadko okryte tajemnicą wytwórcy. Na porządku dziennym stają rozwiązania ułatwiające obsługę ruchomych podług, takie jak choćby piloty zdalnego ich sterowania.

 

Poniżej – czym aktualnie chwalą się producenci i dystrybutorzy naczep z ruchomą podłogą.

 

Bodex – wyposażenie na topie

Naczepy i przyczepy marki Bodex z systemem rozładunku poziomego tzw: ruchome podłogi, trafiają do przewoźników z branży rolniczej, drzewnej, utylizacji odpadów i in., w kraju i za granicą. Bogate standardowe wyposażenie, konstrukcja dopasowana do rodzaju przewożonego materiału oraz różnorodne doposażenie pojazdów np. w osie skrętne, windy załadunkowe, systemy rozdrabniające i mieszające, automatyczne zamykanie dachu, otwierane boczne drzwi itp. czynią z nich ciekawą ofertę, która spełni oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

 

Fliegl – ze skrzynią najwyższej jakości

Na wytrzymałej solidnej ramie stalowej masa własna naczepy wraz z kołem zapasowym wynosi 7300 kg- to jeden z najlepszych wyników na rynku. Skrzynia jest produkowana z najlepszego jakościowo i najtwardszego aluminium, 110 w skali Brinella. Ściana wewnątrz zabudowy jest ruchoma. Panele podłogi systemu Cargo Floor w standardzie mają 6 mm grubości, opcjonalnie 8 mm, 10 mm, w różnych wersjach stosowane są różnorodne rozwiązania technologiczne pozwalające na szczelne przewożenie materiałów płynnych. Standardem są kompletnie zespawane panele boczne o szerokości 600 mm. Liczba osi podnoszonych zależy od potrzeb klienta. Marki osi do wyboru spośród: SAF lub BPW z hamulcami tarczowymi o dużej średnicy.

 

Kraker Trailers – technologiczny skok do przodu

Firma Kraker Trailers, której jedynym dealerem w Polsce jest SPC Naczepy, właśnie zakończyła budowę zakładu, w którym z początkiem stycznia 2016 r. rozpocznie produkcję nowych typów naczep: K-Force, CF-Agri i CF ISO. Nowa hala pozwoli na zwiększenie produkcji, docelowo - na jej potrojenie. Najnowszym z nich jest model K-Force, który w połowie listopada miał swoją światową premierę w Lyonie.
- Jest to zupełnie nowa generacja naczep - powiedział nam Łukasz Kędzia, właściciel firmy SPC Naczepy. - Ich konstrukcja bazuje na elementach skręcanych. Zarówno nowa stalowa, cynkowana rama, jak i nowa aluminiowa skrzynia są produkowane bez spawania, zawieszenie jest skręcane. Takiej technologii w naczepach z ruchomą podłoga nikt dotychczas nie stosował, więc jesteśmy krok przed konkurencją. Wcześniej produkcja została sprawdzona w zakładach macierzystych Kraker Trailers w Holandii, pojazd pomyślnie przeszedł testy, a teraz będzie produkowany u nas, w Polsce.
Jak na naczepę ze stalowa ramą, K-Force zaskakuje niską masą własną. Jak poinformował Ł. Kędzia, pojazd gotowy do drogi waży zaledwie 7.180 kg i dysponuje ładownością techniczną 28,8 tony (dopuszczalna techniczna masa całkowita zestawu - 42 t). Nowoczesna konstrukcja dachu Safe Roof pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Otwieranie i zamykanie obsługiwane elektrycznie trwa 30 sekund. Jest też możliwość ręcznego zamykania i otwierania dachu. Na nowe naczepy producent udziela 5-letniej gwarancji. Użytkownicy mają zapewnioną profesjonalną obsługę w postaci serwisu mobilnego i stacjonarnego w Sieradzu. Przy okazji Łukasz Kędzia poinformował, że Kraker Trailers nawiązał współpracę z firmą Benalu, która wstrzymuje własną produkcję i zajmie się sprzedażą pojazdów holenderskiej marki.

 

Legras od Febera

Firma Feber sp. z o.o. należąca do grupy Inter Cars jest wyłącznym przedstawicielem na Polskę francuskiej marki Legras, europejskiego lidera w produkcji naczep z ruchomą podłogą. Firma Legras, działająca od 1919 r. specjalizuje się w produkcji naczep z ruchomą podłogą (FMA®) oraz powiązanych rozwiązań logistycznych. Ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań a co za tym idzie produkty spełniające oczekiwania najbardziej wymagających klientów sprawiły, że firma Legras stała się europejskim nr 1 w dziedzinie ruchomych podłóg. Pojazdy sprzedawane w Polsce są produkowane w Sieradzu w systemie CKD. Takie rozwiązanie pozwala osiągnąć europejską jakość i polską cenę. Naczepy z ruchomą podłogą sygnowane logiem Legras wykorzystują system hydrauliczny cargo floor (trzy sekcje po siedem paneli). Dostępne są dwa typy paneli podłogowych: typ 7 (5 mm górny, 2 mm dolny) oraz typ 10 (7 mm górny, 3 mm dolny). Co ważne, Legras wykorzystuje opatentowane przez siebie panele z pionową ścianką wewnątrz. Rozwiązanie to znacząco poprawia wytrzymałość paneli oraz wydłuża ich żywotność. Dodatkowo na długości 300 mm od końca pojazdu na podłodze pod panelami aluminiowymi znajduje się stalowa blacha Hardox, po której poruszają się panele, także „podbite” Hardoxem. Dzięki takiemu rozwiązaniu miejsca najbardziej narażone na wycieranie są dodatkowo wzmocnione. Naczepa z ruchomą podłogą Legras/Inter Cars wyposażona jest standardowo w osie Jost - Mercedes, opony Continental Hybrid HT3, układ elektryczny Hella oraz układ pneumatyczny Knorr Bremse. Rozładunek naczepy trwa zaledwie ok. 15 minut, można nim sterować za pomocą pilota z funkcją START/STOP, który jest umieszczony na 10 m kablu. Dodatkowa aluminiowa przesuwna ściana przednia wyposażona w plandekę, oczyszcza skrzynię podczas rozładunku.

 

Naczepy i przyczepy Mega

Firma Mega oferuje nie tylko naczepy, lecz także przyczepy z ruchomą podłogą. W obu przypadkach skrzynia ładunkowa wykonana jest z profili aluminiowych i wyposażona w system ruchomej podłogi - Cargo Floor. Załadunkiem i rozładunkiem steruje się pilotem. 21 aluminiowych profili podłogowych standardowo ma grubość 6 mm (opcjonalnie 8 lub 10 mm). Zamknięcie tylne stanowią podwójne drzwi, cztery śruby blokujące i uszczelnienie. W konstrukcji zastosowano przesuwającą się ścianę ze zwijaną plandeką oraz cztery belki łączące ściany. Przewidziano też otwierane ściany boczne – na życzenie nabywcy. Naczepa osadzana jest na trzech, zaś przyczepa na dwóch osiach – do wyboru – SAF, Mega, BPW i Mercedes. W obu rodzajach pojazdów stosuje się hamulce bębnowe lub tarczowe. Długość naczepy wynosi 13.600 mm, wysokość – 4.000 mm, a objętość – 89 m sześc.Na życzenie nabywcy naczepa z ruchomą podłogą może być przystosowana do ciągnięcia przyczepy. Powstaje w ten sposób tzw. pociąg drogowy – w niektórych krajach jest to dozwolone.

 

Schwarzmüller z aluminiową ramą


Schwarzmüller proponuje obecnie naczepę z ruchomą podłogą osadzaną na aluminiowej ramie, która jest konstrukcją spawaną na całej długości. Przy masie własnej już od około 7,1 tony całkowita masa techniczna pojazdu o pojemności około 91 m sześc. wynosi 39 t, techniczne dopuszczalne obciążenie zawieszenia osi 27 t, zaś techniczne obciążenie siodła 12 t. Opcjonalnie jest możliwość wzmocnienia konstrukcji pod 3-osiowy ciągnik, wtedy techniczne obciążenie siodła wyniesie 18t.
W układzie jezdnym przewidziano zawieszenie powietrzne z zaworem podnoszenia oraz opuszczania (ok. +120/-80 mm), automatyczną regulację poziomu jazdy powyżej 15 km/h. Ponadto klienci do wyboru mają osie najlepszych producentów w Europie: BPW, SAF oraz Mercedes. Opcjonalnie jest mozliwość zastosowania osi skrętnej. Aby uzyskać jak najlepszą masę własną w standardzie są aluminiowe podpory opadające pod własnym ciężarem. System hamulcowy Wabco– dwuobwodowy, sterowany elektronicznie (EBS), z system stabilizacji jazdy (RSS) oraz postojowy hamulec pneumatyczny na dwie osie. Zastosowano aluminiowe zbiorniki powietrza.  Podłoga jest hydraulicznie sterowana, przesuwana, z profili aluminiowych dla za- oraz rozładunku. Zastosowano 21-listew z grubością profili 6, 8 lub 10 mm, profilowaną lub gładką powierzchnią i długością suwu 200 mm, z prowadnicami z tworzywa. Jest możliwość zastosowania specjalnej podłogi do przewozu złomu. Obsługuje się ją za pomocą bezprzewodowego pilota lub z 10-metrowym przewodem , umieszczonym w skrzynce wodoszczelnej.
W tylnej części podłoga jest wzmocniona, z czterema dodatkowymi poprzeczkami.
Zabudowa, zgodna z certyfikatem bezpiecznego ładunku wg DIN EN 12642 Code XL, to konstrukcja z aluminiowych profili zamkniętych 30 mm, na zewnątrz o grubości 2,5 mm oraz od wewnątrz 3 mm, 600 mm szerokie. Profile ścian bocznych od wewnątrz są spawane ciągłym spawem.
Ściana przednia oraz ściany boczne stałe z górną ramą stabilizacyjną wraz z zintegrowaną prowadnicą oraz trzema schowanymi, zdejmowanymi drążkami poprzecznymi (podpory plandeki). W tylnej ścianie zastosowano dwuskrzydłowe drzwi z pojedynczymi drążkami zamykającymi na skrzydło oraz pneumatycznie sterowany rygiel bezpieczeństwa. Górna belka jest uchylna.
W wyposażeniu także przesuwana na całej długości ściana z plandeką. W przedniej części zamontowano pomost roboczy do obsługi plandeki po obu stronach. Jest to rolowana plandeka z PVC wraz z aluminiową listwą oraz korbą do zwijania.  Wyposażenie elektryczne obejmuje m.in. tylne i boczne obrysowe lampy LED.
Naczepa jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Stosuje się granulację (śrutowanie) części stalowych, cynkowanie natryskowe oraz lakierowanie natryskowe dwuskładnikowymi lakierami akrylowymi. Części z tworzywa oraz ocynkowane ogniowo, nie lakierowane, części i podzespoły lakierowane proszkowo, są czarne.
Naczepa jest dostępna także na pełnej stalowej ramie (masa własna od 7,6 t) oraz na pełnej stalowej ramie z drzwiami z boku (od ok. 8,1 t).

 

STAS stawia na lekkość

Firma PTM POLSKA, autoryzowany dystrybutor pojazdów belgijskiej marki STAS, w swojej ofercie posiada naczepę z ruchomą podłogą STAS MF (Moving Floor), dostępną w kilku wersjach, zależnie od pojemności. Może ona być zastosowana do przewozu najrozmaitszych produktów, w tym ładunków paletowych i towarów luzem. Szczególną cechą jest jej elastyczność w zastosowaniach.

Wszyscy główni europejscy użytkownicy przyznają, że naczepa STAS (ALUTRAILER) MF wyróżnia się wysoką jakością wśród produktów konkurencji. To efekt zastosowania m.in. wyjątkowego podwozia i frontowej części naczepy, dzięki czemu ta naczepa może być sklasyfikowana jako najbardziej niezawodna i najlżejsza w swoim rodzaju. Możliwa rama stalowa i aluminiowa. Waga naczepy od 6.900 kg (w całości wykonanej z aluminium). Dostępne pojemności: 55, 70, 80, 87, 92, 96 m3. Grubość podłogi: 6, 8 i 10 mm oraz inne profile aluminiowe i stalowe.

Zakłady produkcyjne STAS w Waregem, gdzie produkowane są naczepy STAS MF są wysoko zrobotyzowane, co zapewnia dużą wydajność i przewidywalną, jednakową precyzję wykonania.

Firma PTM Polska jako wyłączny dystrybutor marki STAS, oprócz sprzedaży naczep nowych, dużą uwagę przywiązuje również do obsługi posprzedażowej. W siedzibie głównej w Łodzi znajduje się profesjonalny serwis naczep i centralny magazyn części do naczep z systemem ruchomych podłóg (Cargo Floor i Keith Walking Floor). Do dyspozycji Klientów jest 17 partnerskich punktów, które tworzą sieć serwisową PTM.

 

Wielton – nowy model

Wielton S.A. jako największy w Polsce i znajdujący się w czołówce europejskiej producent naczep, przyczep i zabudów samochodów ciężarowych przenosi najlepsze praktyki stosowane w swoich „flagowcach” (m.in. naczepy kurtynowe, zestawy wielkogabarytowe, wywrotki SL, naczepy podkontenerowe) i uzupełnia swoją ofertę pojazdów o naczepy z ruchomą podłogą.

Najnowsza naczepa furgonowa z ruchomą podłogą posiada ściany zbudowane desek aluminiowych o grubości 30 mm (grubość wewnętrzna 2,7 mm, grubość zewnętrzna 2,4 mm). Panele o szerokości 600 mm mogą być spawane na całej długości. Standardowe profile ruchomej podłogi mają 6 lub 10 mm. Obsługa opcjonalnie może obywać się za pomocą pilota zdalnego. Wewnętrzna ściana przesuwana ułatwia wyładunek. Pojazd wyposażono w podwójne nogi podporowe o nośności dynamicznej 24 t i statycznej 50 t. Praktycznym uzupełnieniem jest balkon roboczy, plandeka składana na bok oraz składane elementy ją podtrzymujące. Producent oferuje także plandekę pokrywającą podłogę.

Zalety rozwiązań w naczepach Wieltonu

* Profile skrzyni wykonywane są z twardych stopów aluminiowych, co zapewnia im większą wytrzymałość na ścieranie.

* Stal S700 w elementach metalowych konstrukcji ramy przekłada się na niższa całkowitą masę własną naczepy

* Większa pojemność załadunkowa możliwa dzięki zastosowaniu szczątkowej ramy, konstrukcji samonośnej

* Zawiasy zintegrowane z systemem słupa tylnego

* Poczwórne ryglowanie drzwi tylnych, cenione przez klientów

* Dodatkowe zabezpieczenie drzwi tylnych, sterowane pneumatycznie

* Komponenty renomowanych producentów podzespołów, np. Cargo Floor, osi SAF, BPW, DC

Wielton S.A. planuje rozszerzyć swoją gamę pojazdów o dodatkowe pojazdy specjalne.

T&M nr 11/2015       

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE