Karty paliwowe

 

Administrowanie flotą samochodową to wieloaspektowe zadanie, którego podstawowym celem jest utrzymanie wszystkich pojazdów w ciągłej gotowości do pracy. Nowoczesne karty proponują rozwiązania, które oprócz wygody i bezpieczeństwa bezgotówkowych zakupów czy oszczędności związanych z utrzymaniem floty, zapewniają całodobową pomoc w każdej sytuacji na drodze.

Wybór kart na rynku jest naprawdę duży. Mogą być one powiązane z określonym koncernem paliwowym, czy siecią stacji, mogą być ponadkoncernowe, od niezależnego emitenta. Jak radzą eksperci firmy UTA, poza zakupem paliwa warto zwrócić uwagę także na inne usługi i produkty dostępne w ramach poszczególnych kart. Ważne jest np. czy karta umożliwia dokonywanie opłat drogowych, rejestrację w elektronicznych systemach poboru opłat autostradowych, płatność w serwisach, albo za pomoc drogową w całej Europie. Niemniej istotna jest także oferta rabatowa poszczególnych emitentów i to zarówno dotycząca zakupu paliwa, jak i opłat za autostrady lub tunele.

 

Rabat rabatowi nierówny

 

Rabaty związane z tankowaniem niewątpliwie przyciągają, ale nie każda firma transportowa dostanie identyczne profity. Na przykład w przypadku UTA rabaty są udzielane są na podstawie analizy specyfiki wydatków oraz skali działalności klienta i obejmują stacje zlokalizowane w całej Europie, w tym oczywiście w Polsce. Wysokość obniżek jest ustalana indywidualnie dla każdego klienta w zależności od różnych czynników. Liczny tabor to m.in. dużo większa działalność i znaczne ilości kupowanego paliwa, co przekłada się na korzyści skali takie jak rabaty. Im większe zapotrzebowanie na paliwo, tym często większe możliwości rabatowe ze strony emitenta kart.

 

Kierunek – online

 

Coraz więcej emitentów rozwija narzędzia i usługi online, upatrując w tym konkurencyjnej przewagi. Zobaczmy, jak wyglądają takie starania na przykładzie jednego z liderów, DKV.

– Nowa, ulepszona strona internetowa DKV, która zadebiutowała z końcem stycznia, przynosi szereg korzystnych zmian dla firm transportowych – zapewnia Mariusz Derdziak, ekspert DKV Euro Service Polska. – Przejrzystsza szata graficzna, rozbudowany panel klienta DKV Kokpit, nowe funkcje e-faktury oraz możliwość sprawniejszego analizowania i raportowania danych. Nowy DKV Kokpit w jednym miejscu oferuje użytkownikowi całą gamę narzędzi do zarządzania transportem: planowanie tras z uwzględnieniem najtańszych miejsc tankowania, monitorowanie bieżących płatności w całej Europie, czy też sporządzanie zestawień i raportów, które następnie mogą być integrowane z dowolnym systemem zarządzania flotą. Wszystko to w nowej szacie graficznej, uzupełnione przydatnymi informacjami oraz w pełni kompatybilne z urządzeniami mobilnymi typu smartfon lub tablet. W przypadku e-faktury nowością są bezpośrednie odnośniki do mapy, opcja sortowania kosztów wg pojazdu/kraju, a także możliwość generowania raportów flotowych na podstawie danych z faktury. Do niedawna przewoźnicy wiedzieli, które kraje należą do tanich, a w których zwykle paliwo było droższe. Obecnie konieczna jest weryfikacja przynajmniej raz w miesiącu, jeśli firma nie chce być niemile zaskoczona wysoką ceną oleju napędowego.

 

I telematyka też

 

Jeszcze dalej poszedł koncern BP, który oferuje telemetryczną usługę FleetMove. Umożliwia ona kierownikowi floty monitorowanie pracy kierowców w czasie rzeczywistym. Dr Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP Europa SE, Oddział w Polsce:

– Oprócz podstawowych funkcji, takich jak nawigacja, możliwość śledzenia pojazdu, monitorowanie przez dyspozytora, kontrola czasu pracy kierowcy czy oceny jego stylu jazdy, BP FleetMove proponuje również nowatorskie rozwiązania, których do tej pory na rynku nie było. Mam na myśli rekomendowanie stacji (osoba zarządzająca flotą może wskazać kierowcy preferowane stacje, analizując je pod kątem ich rodzaju, dostępnych usług, średniego czasu dojazdu, odległości od trasy, którą jedzie ciężarówka czy też poziomu cenowego), bezpieczne tankowanie (możliwość porównania transakcji paliwowych z odczytami poziomu paliwa w zbiorniku), doradcę kierowcy (narzędzie, które na bieżąco pozwala wprowadzić korekty do stylu jazdy, jeśli w danym momencie jest on nieefektywny pod kątem zużycia paliwa). Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom zwiększa się wydajność kierowcy i bezpieczeństwo transakcji, a to pozwala na zmniejszenie wydatków. Oszczędność sięga rzędu 9 proc. kosztów całego zarządzania transportem.

 

Manewry z VAT-em

 

Ciekawą usługę stanowi zwrot zagranicznego VAT-u. Najbardziej wygodne dla przewoźnika jest fakturowanie netto.

– Fakturowanie netto dotyczy transakcji dokonanych kartą za paliwo, opłaty drogowe oraz wybrane akcesoria samochodowe – informuje Barbara Kubaj, dyrektor biura DKV Euro Service Polska. – Oprócz tego klient może wybrać opcję odzyskania podatku VAT w normalnym trybie, czyli czekając, aż urząd skarbowy w danym kraju dokona zwrotu VAT-u. Zdecydowana większość firm decyduje się na ten pierwszy sposób, w którym przewoźnik de facto nie płaci podatku, ponieważ jego wartość jest odliczana od faktury zakupowej. Umożliwia to obracanie środkami pieniężnymi bez konieczności zamrażania ich w urzędach.

 

Nie do przeskoczenia

 Duża konkurencją dla kart są zbiorniki na olej napędowy i oparte na nich wewnętrzne stacje paliw urządzane przez przewoźników. Paliwo w takich punktach bywa bardzo tanie.

– Nie próbujemy w tej dziedzinie konkurować, bo nie uczestniczymy w łańcuchach importu taniego paliwa z obejściem niektórych podatków, więc nie mamy możliwości stosowania tak niskich cen – zaznacza Inga Mackevica z Ariscard.

 

Popularne karty:

Aris

Kartą Ariscard można posługiwać się na 32 stacjach w naszym kraju oraz 5.000 za granicą – w całej Unii Europejskiej, a także Rosji, Białorusi, Ukrainie, Kazachstanie, Uzbekistanie. Oprócz paliwa można płacić za AdBlue, myjnie, parkingi, akcesoria samochodowe, autostrady. Opracowanie transakcji w czasie rzeczywistym – klient widzi na stronie transakcje od razu po tankowaniu. Możliwość ustawienia dowolnych limitów na każdą kartę. System zabezpieczający przed nadużyciami przez użytkowników. Całodobowa służba pomocy Help-line. Oferta ładunków ze 100-procentową gwarancją zapłaty w krótkim terminie, pomoc prawna w Rosji, zwrot VAT i akcyzy z krajów unijnych, fakturowanie netto. Karta zachowuje ważność dwa-trzy lata, faktury z terminem płatności do 30 dni przychodzą dwa razy w miesiącu. Strona: www.ariscard.com

 

Berlio

Krismar, operator i przedstawiciel Berlio w Polsce, oferuje bezgotówkowe rozliczenia za paliwo, towary i usługi na terenie Rosji (650 współpracujących stacji paliw), Białorusi (600), Ukrainy (120), Polski (50). Przy wschodniej granicy Polski można płacić za usługi agencji celnych. Kartą Berlio można rozliczać się za drogi na Białorusi za pośrednictwem BelToll, elektronicznego systemu opłat. Jesteśmy partnerem Statoil należącego do grupy Routex,podpisanie z nami umowy obejmuje również posiadanie kart Statoil, którymi można płacić za paliwo, drogi, tunele, mosty, promy w Europie i w Polsce. Dodatkową usługą dzięki użyciu karty Statoil jest Truck Assistance International- 24-godzinna infolinia, gdzie Klienci mogą dzwonić w przypadku awarii samochodu. Usługę tę gwarantuje assistance, który pomoże rozwiązać problem z samochodem. Faktury są wystawiane dwa razy w miesiącu, 15. i ostatniego dnia miesiąca, w złotych i euro.

 

BP

Karta BP PLUS Routex to bardzo dobre rozwiązanie dla firm, niezależnie od wielkości floty czy skali działalności. Zapewnia pełne bezpieczeństwo transakcji, kontrolę wydatków oraz wygodę korzystania z jednej z największych sieci stacji paliw w Europie. Jest akceptowana na ponad 18 tys. stacji zrzeszonych w porozumieniu Routex, czyli BP, Aral, Statoil, OMV i Eni. Umożliwia nie tylko bezgotówkowe regulowanie płatności za paliwo i usługi dostępne na stacjach, ale również korzystanie z kompleksowej oferty opłat drogowych. Warto podkreślić, że BP jest jedynym koncernem paliwowym, który stworzył dla swoich Klientów w pełni profesjonalną aplikację flotową – BP FleetExpert. Jest to narzędzie zapewniające kontrolę wszystkich kosztów związanych z codziennym funkcjonowaniem i administrowaniem floty. Aplikacja integruje informacje z wielu źródeł, przetwarza duże ilości danych oraz posiada łatwy w obsłudze kreator ponad 75 standardowych raportów oraz raportów dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Dzięki aplikacji BP FleetExpert osoby z różnych działów mają bezpośredni dostęp do danych, które mogą wykorzystywać do swoich potrzeb.

Dodatkowo BP wprowadziło na rynek nowoczesne, wszechstronne narzędzie telematyczne BP FleetMove, dzięki któremu kierownik floty może monitorować pracę kierowcy w czasie rzeczywistym. BP FleetMove – obok podstawowych funkcji proponowanych przez inne tego typu narzędzia, jak np. nawigacja czy możliwość śledzenia pojazdu – proponuje również nowe rozwiązania, np. bezpieczne tankowanie pozwalające na porównanie transakcji paliwowych z odczytami poziomu paliwa w zbiorniku, rekomendowanie stacji paliw, czyli wskazanie kierowcy stacji preferowanej, np. pod kątem ich rodzaju czy maksymalnego czasu dojazdu, a także doradca kierowcy umożliwiający uzyskanie w czasie rzeczywistym informacji o efektywności jazdy, co pozwala na wprowadzenie natychmiastowej korekty.

BP zapewnia również swoim klientom kompleksowy zestaw rozwiązań, dzięki którym firma może otrzymać zwrot podatku VAT i akcyzy od wszystkich transakcji zrealizowanych przy użyciu różnych kart paliwowych na terenie całej Europy.

Oprócz odzyskiwania podatku VAT w trybie standardowym, istnieje również możliwość szybkiego zwrotu VAT, w ramach której zwrot podatku jest przedpłacony, oraz fakturowanie netto, dzięki któremu w ogóle nie ma potrzeby płacenia podatku VAT.

 

BZA-Esso

Karta flotowa BZA-Esso Card jest produktem firmy BZA SA stworzonym we współpracy z koncernem ExxonMobil. To bardzo wygodne narzędzie wspomagające zarządzanie wydatkami na paliwo, towary i usługi skierowane do biznesowych klientów wyjeżdżających poza granice kraju. Karta umożliwia płacenie za paliwo na 15.000 stacji w 18 krajach, w sieciach Esso, Galp, Shell, w Polsce m.in. na stacjach Moya i Arge. Poza tym: rozliczanie opłat drogowych, zwrot zagranicznego VAT-u i akcyzy, 24-godzinny serwis internetowy.

 

DKV

Karta DKV umożliwia bezgotówkowe tankowanie oraz zakup wybranych akcesoriów na ponad 54.000 stacji w Europie (w Polsce 3.400). Karta daje dostęp do wielu innych usług takich jak rozliczanie opłat drogowych w Europie, serwisy naprawcze, pomoc drogowa 24 h, internetowe serwisy do zarządzania transakcjami, planowania podróży, czy zwrot zagranicznego podatku VAT (w tym fakturowanie netto), usługi promowe, doradztwo. Ponadto DKV oferuje internetową platformę DKV eReporting, służącą do analizy płatności całej floty.

 

E100

Karta, którą można posłużyć się na ponad 5000 stacji w 28 państwach Europy i Azji. Bezgotówkowe rozliczenia za paliwo, myjnie, parkingi, punkty serwisowe, usługi konwojowania. Dodatkowo: fakturowanie netto, zwrot VAT, płatność za drogi i promy w 24 krajach, hurtowe dostawy ON na terenie Polski, pomoc dla kierowców na drogach 24h w 36 państwach. Ponad 100 stacji E100 Power oraz E100 Power Max w Rosji, na Ukrainie, Litwie, Polsce, Luksemburgu oraz Hiszpanii wydaje paliwo w cenie hurtowej.

 

Eurowag

Karty Eurowag to kompleksowe rozwiązanie płatnicze dla firm transportowych działających w całej Europy. Konkurencyjne ceny paliw, korzystne stawki za opłaty drogowe, zwrot podatku VAT w trybie standardowym i netto, oraz zwrot akcyzy. Eurowag proponuje cztery warianty kart. One – dla średnich i dużych przewoźników. Vector – narzędzie współpracy pomiędzy firmami spedycyjnymi a ich podwykonawcami. Easy – produkt pre-paid dla mniejszych przewoźników. Fleet – najnowszy produkt skierowany do firm posiadających flotę aut dostawczych i osobowych.

 

Lotos

Lotos Biznes to nazwa bezgotówkowej karty akceptowanej na ponad 8.200 stacjach paliw na terenie Europy i ponad 440 w Polsce. Karta może być wydana zgodnie z życzeniem klienta: na okaziciela, numer rejestracyjny pojazdu, na nazwisko kierowcy, wyposażona w ograniczenia asortymentowe i/lub limity zwiększające bezpieczeństwo korzystania. Minimalny, miesięczny limit tankowania wynosi 500 l. Z kolei Lotos Biznes MSP jest kartą gotówkową dla małych i średnich przedsiębiorców ważną na ponad 440 krajowych stacjach.

 

Moya

Ogólnopolska sieć stacji Moya jest operatorem własnego flotowego programu Moya Firma. Obejmuje on całą sieć 100 punktów, która systematycznie się rozwija. Na karty są dostępne wszystkie paliwa, Ad Blue, płyny do spryskiwaczy. Wkrótce będzie możliwe dopisywanie innych usług i produktów. Karty działają w trybie online, występują w dwóch wersjach, bezgotówkowej i gotówkowej. Limity tankowań są przyznawane na podstawie analizy potrzeb klienta, po ocenie jego aktualnych dokumentów finansowych.

 

OMV

Karta OMV skupia w sobie pełna gamę usług, takich jak opłaty za paliwo, myto,tunele, mosty itp. Karta ta pozwala na wygodny dostęp do wiodącej sieci stacji paliwowych na terenie całej Europy.

Karta OMV zapewnia bezpieczeństwo poprzez rożne limity transakcji, kod PIN, przegląd wszystkich używanych kart w czasie rzeczywistym na portalu klienta w systemie Fleet Online Service.

 

Statoil

Statoil działając w ramach porozumienia Routex oferuje bezgotówkowe tankowanie w ponad 20.000 punktów w 36 państwach Europy, z czego ok. 700 w Polsce. Do dyspozycji klienta jest zaktualizowany serwis internetowy do zarządzania flotą. Nowość stanowi usługa Routex 4 Trucks skierowana specjalnie do firm transportowych i spedycyjnych. Jest to m.in. sieć ponad 1.000 stacji przy wszystkich głównych korytarzach drogowych kontynentu, przystosowanych do wymagań międzynarodowych przewoźników.    

UTA

Oferta UTA (Union Tank) jest bardzo rozbudowana. Najważniejsze korzyści: ponad 50.000 punktów akceptujących karty, największa sieć akceptacji w Polsce (ponad 3.600), możliwość zapłaty za paliwo, opłaty drogowe, tunele, promy, serwisy, pomoc drogową itp., atrakcyjne rabaty także na włoskie autostrad, termin płatności odroczony do 30 dni (najdłuższy na naszym rynku), zwrot VAT-u w trzech trybach (standardowy, kwartalny, fakturowanie netto także z rachunków obcych), specjalna karta Mercedes Service Card.

 

 Aut.: Jacek Dobkowski

T&M 3/2015

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE