Po prostu najlepsze

Tworzą w granicach jednej dziesiątej polskiego rynku. Dane Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) dotyczące roku 2019 wskazują, że syntetyki miały 11-procentowy udział. Dla porównania – półsyntetyki 39 proc., mineralne równo połowę. Jednak gdy zestawimy te 11 proc, z tym co działo się przed kilkunastoma laty, na przykład w 2007 r. (2 proc.), postęp wydaje się wyraźny. Gwoli ścisłości dodajmy, że POPiHN w najwyższej kategorii uwzględnia środki smarne o lepkościach 0W-X i 5W-X. Takie przede wszystkim oleje są marketingowo określane jako „syntetyczne”. Statystyki obejmują również oleje do maszyn roboczych, a nie mieszczą się w nich produkty monograde, czyli jednosezonowe.

 

Mimo pandemii

Przedstawiciele petrochemicznych koncernów zgodnie przyznają, że pandemia nie powinna negatywnie wpłynąć na rynkowy udział syntetyków. Może jedynie przyczynić się do nieco mniejszej sprzedaży. Jak było w zeszłym roku, przekonamy się za kilka tygodni, bo zazwyczaj na początku wiosny POPiHN publikuje swoje, roczne raporty. Piotr Niemiec, koordynator w biurze technologii Lotos Oil:

         – W przeszłości znane były momenty towarzyszące kryzysom gospodarczym, w których z przyczyn ekonomicznych użytkownicy próbowali ograniczać koszty, stosując tańsze oleje mineralne w miejsce droższych syntetycznych. Obecnie nie jest to już możliwe, gdyż mineralne nie spełniają wymagań większości samochodów ciężarowych kompatybilnych z normami emisyjnymi Euro IV i nowszymi. Nie spodziewamy się zatem, aby udział rynkowy silnikowych olejów syntetycznych do samochodów ciężarowych w roku 2020 i w roku 2021 uległ obniżeniu.

         Jak podkreślają eksperci Orlenu, odpowiednio dobrane oleje, a także ich eksploatacja zgodnie z zaleceniami gwarantują skuteczną ochronę poszczególnych elementów silnika i przekładni, zapewniając trwały film smarowy w każdych warunkach eksploatacji. Jeśli do danego silnika zalecany jest olej syntetyczny o określonej klasie lepkościowej oraz jakościowej, to nie należy stosować tańszych, o innej jakości olejów mineralnych. Ponadto syntetyczne często gwarantują wydłużone okresy pomiędzy wymianami oraz korzystnie wpływają na oszczędność paliwa. Tak więc zakup droższego oleju syntetycznego w dłuższej perspektywie przynosi nie tylko korzyści w eksploatacji, a nawet oszczędności. Stosowanie tańszych, gorszej jakości olejów o nieodpowiedniej lepkości zalecanej do danego pojazdu, może przyczynić się do nieprawidłowej pracy silnika, trudności w jego uruchomieniu w ujemnych temperaturach, zwiększonego spalania, a nawet do awarii samochodu.

 

Liczy się auto, nie trasy

Zapytaliśmy, jacy przewoźnicy w Polsce, jakie ich grupy stosują oleje syntetyczne. Robert Gałkowski, ekspert olejowy Shell Helix, zwraca uwagę, iż stosowanie olejów syntetycznych w transporcie to w dużej mierze efekt wymogów stawianych przez producentów silników. W Polsce jest dużo nowoczesnych pojazdów wykorzystywanych do transportu, które wymagają odpowiednio dobranych, posiadających aprobaty producentów, olejów syntetycznych. Nie ma znaczenia, czy nowoczesna ciężarówka porusza się po drogach krajowych, czy poza granicami Polski. Naszych przewoźników obowiązują normy europejskie, czego konsekwencją jest stosowanie najnowocześniejszych rozwiązań technicznych pomagających chronić środowisko i oszczędzać czas oraz pieniądze, w tym także nowoczesnych, syntetycznych olejów silnikowych.

         – Oleje syntetyczne są stosowane przez wszystkie grupy przewoźników – takiego samego zdania jest Piotr Niemiec z Lotos Oil. – Stały się do tego stopnia popularne, że producenci samochodów uważają, że pewne ich rodzaje są już na tyle przestarzałe, że decydują się nie rekomendować ich dłużej do stosowania w silnikach swoich samochodów. W lipcu 2020 koncern MAN zdecydował o zaprzestaniu wydawania aprobat na oleje syntetyczne spełniające normę MAN 3477.

         I jeszcze fragment maila z biura prasowego PKN Orlen. „Określenie profilu użytkowników olejów syntetycznych bazując jedynie na rodzaju transportu, nie jest w naszej ocenie do końca trafne. Liczy się przede wszystkim fakt, jaką flotę samochodów posiada właściciel czy firma. Jeśli są to samochody nowszej generacji, których silniki spełniają najnowsze normy emisji spalin, to z pewnością większe zastosowanie mają oleje syntetyczne. Jeśli jednak operator floty posiada „wysłużone” samochody z silnikami starszego typu, to oleje syntetyczne nie znajdą tutaj racji bytu. Warto zauważyć, że stosowanie systemu opłat od właścicieli pojazdów, które nie spełniają określonych norm emisji spalin spowodowało, iż nastąpiło odnowienie floty.”

 

Jednolity skład

Obecnie sprzedawane, syntetyczne produkty powstały w wyniku zaawansowanych technologii, ale istnieją możliwości dalszego ich udoskonalania. Bez wątpienia ciecze, w których stosuje się bazy syntetyczne różnych rodzajów, będą unowocześniane, a ich formulacje dostosowywane do wymogów środowiskowych i technologicznych.

         – Obecnie rozwój olejów syntetycznych PAO czy GTL (czyli na bazie parafinowej lub olefinowej) zmierza w stronę jak największego ujednolicenia składu, celem poprawienia właściwości użytkowych bez dodawania dodatków uszlachetniających – informuje Robert Gałkowski z Shella. – To trudny proces, ponieważ nie da się przygotować formulacji oleju bez chemikaliów. Aby osiągnąć jednolity skład, stosuje się coraz bardziej stabilne lepkościowo i termicznie bazy syntetyczne.

         Eksperci Orlenu, jako przykład rozwoju, wskazują najnowsze specyfikacje. PC-11A (API CK-4) charakteryzuje oleje o zwiększonej odporności na utlenianie, obciążenia termiczno-mechaniczne, a także stosowanie paliw alternatywnych takich jak biodiesel. Norma jest w pełni kompatybilna z API CJ-4. Natomiast wymagania PC-11B (API FA-4) są bardziej rygorystyczne w porównaniu do API CJ-4. Już niebawem oferta Orlen Oil zostanie poszerzona o kolejny, wysokojakościowy olej syntetyczny o poziomie jakości API FA-4.

         – Rozwój olejów syntetycznych do samochodów ciężarowych zmierza w tym samym kierunku, w którym dekadę temu zmierzał rozwój olejów do samochodów osobowych – uważa Piotr Niemiec z Lotos Oil. – W segmencie olejów do samochodów osobowych obserwowaliśmy niedawno przejście z klasy 5W-30 na oleje syntetyczne klasy 0W-20. Segment syntetycznych olejów do ciężarówek przechodzi teraz dopiero z klasy 10W-40 na 5W-30. Należy się spodziewać zatem rozwoju olejów do samochodów ciężarowych w kierunku ich ewolucji ku olejom energooszczędnym 0W-X.

Robert Gałkowski (Shell) dodaje, iż jednymi z najważniejszych aktualnie trendów w rozwoju środków smarnych są oleje biodegradowalne i niskolepkościowe, a także oleje stosowane w silnikach elektrycznych. Nie można też zapominać o wykorzystywaniu ich jako chłodziwo w układach napędowych przyszłości.

– W najbliższej przyszłości spełnianie warunków zrównoważonego rozwoju będzie kluczowe w pracach badawczych dotyczących środków smarnych – podsumowuje Robert Gałkowski. – Produkt, ale też proces jego wytwarzania, pakowania, dostawy, eksploatacji i utylizacji będzie skonfigurowany tak, by minimalizować wpływ na środowisko naturalne i ograniczać emisję szkodliwego dla klimatu dwutlenku węgla. Już wkrótce w ofercie Shell pojawią się oleje będące odpowiedzią na dążenia i oczekiwania związane ze zrównoważonym rozwojem.

 

Charakterystyki popularnych olejów syntetycznych

 

Gulf

Superfleet Synth ULE 5W-30, olej klasy low SAPS, o ponadprzeciętnej wydajności, do diesli pracujących pod skrajnie wysokimi obciążeniami. Stworzony w oparciu o technologię 100 proc. syntetyku, z myślą o silnikach Euro 5 oraz Euro 6 (i wcześniejszych) z filtrem cząstek stałych. Nadaje się również do aut z EGR i SCR. Olej do lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych, realizujących swoje zadania w trudnych warunkach, przez cały rok. Aprobaty i normy: ACEA E9/E7/E6, API CJ-4, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, DDC 93K218, Deutz DQC IV-10 LA, JASO DH-2, Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3677, M 3477, M 3271-1, MB 228.51, 228.31, MTU 3.1, Renault RLD-3, Scania Low Ash, Volvo VDS-4.

Superfleet Universal 5W-30. Niskopopiołowy (low SAPS) syntetyczny olej dla wysokoobciążonych diesli spełniających normy emisji spalin Euro 6 i wyposażonych w układy oczyszczania, takie jak filtr cząstek stałych. Olej ten uzyskuje się przy użyciu najbardziej zaawansowanych technologicznie dodatków i syntetycznych baz. Dzięki temu zapewnia skuteczne utrzymanie lepkości w wysokiej temperaturze, płynność w niskich temperaturach, czystość silnika oraz kontrolę lotności paliwa. Posiada aprobaty i spełnia wymagania: ACEA E9/E7/E6/E4, API CJ-4, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, Deutz DQC IV-10 LA, Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3691, M 3677, M 3575, M 3477, M 3271-1, MB 228.51, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.  

 

Lotos

Turdus Powertec 5100 FE SAE 5W-30, najbardziej zaawansowany technologicznie, syntetyczny olej UHPDO o obniżonej zawartości SAPS. Przeznaczony do stosowania w najnowszej konstrukcji ciężarówkach, autobusach, traktorach i pojazdach innego typu, głównie spełniających najbardziej aktualne europejskie i światowe normy emisyjne. Szczególnie polecany do samochodów MAN z normą Euro 6, w których są wymagane oleje o jakości MAN M 3677. Zapewnia bardzo dobrą czystość współpracujących elementów. Ma wysoką zdolność neutralizacji kwaśnych produktów spalania. ACEA E9/E7/E6/E4, API CJ-4, Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3677, M 3575, M 3477, M 3271-1, MB 228.51, Renault RLD-3, Scania LDF-4, Volvo VDS-4.

Turdus Powertec 5100 SAE 10W-40. Zaawansowany technologicznie, syntetyczny olej przeznaczony przede wszystkim do smarowania wysokoobciążonych silników diesla. Zalecany do ciężarówek wyposażonych w układy oczyszczania spalin, przystosowanych głównie do spełniania norm Euro 4, Euro 5 oraz wybranych Euro 6, w których producent zaleca stosowanie oleju o jakości opartej na wymaganiach ACEA E6. Gwarantuje bardzo dobre smarowanie w każdych warunkach eksploatacyjnych oraz idealną czystość współpracujących elementów. Standardowe lub wydłużone interwały wymiany w zależności od zaleceń producenta samochodu. ACEA E7/E6, API CI-4, Deutz IV-10 LA, Mack EO-N, MB 228.51, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

Mobil

Delvac XHP ESP FE 5W-30. Bardzo wysokiej jakości olej do diesli, zaprojektowany, aby zapewnić doskonałą ochronę i potencjalną oszczędność paliwa w nowoczesnych, wysokowydajnych, niskoemisyjnych silnikach do pracy w trudnych warunkach drogowych. Zaprojektowany, aby sprostać najnowszym wymaganiom (Volvo, Daimler, Detroit, Mack, Renault i Cummins). Wysokiej jakości oleje bazowe zapewniają bardzo dobrą płynność w niskich temperaturach, zachowanie lepkości w temperaturach wysokich i kontrolę lotności. Oleje bazowe, dodatki i obniżona lepkość filmu (HT/HS) przyczyniają się do potencjalnej oszczędności paliwa. Nowy, zaawansowany zestaw dodatków przedłuża trwałość silników i utrzymuje sprawność systemów redukcji emisji spalin, w tym filtra DPF. API FA-4, Detroit Fluids Specification 93K223, Mack EOS-5, MB 228.61, Renault RLD-5, Volvo VDS-5.

Delvac 1 LE 5W-30. W pełni syntetyczny, wysokowydajny olej do mocno obciążonych diesli. Łączy zaawansowaną technologię ochrony silnika w nowoczesnych, niskoemisyjnych pojazdach z większymi możliwościami w zakresie oszczędności paliwa oraz innymi korzyściami związanymi ze stabilnym funkcjonowaniem silnika, takimi jak trwałość, ochrona systemu emisji, wydłużone okresy między wymianami. ACEA E9/E7/E6, API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, przykładowe aprobaty: MAN M 3677, M 3477, M 3271-1, MB 228.51, 228.31, Renault RLD-3, RLD-2, Scania Low Ash, Volvo VDS-4, VDS-3.

 

Neste

Neste Turbo+ FA-4 5W-30 jest w pełni syntetycznym produktem posiadającym niższą lepkość w temperaturze 150 st. C niż typowy olej API CK-4. Został zaprojektowany w celu poprawy ekonomii paliwowej, zmniejszając w ten sposób redukcję gazów cieplarnianych. Odpowiedni do zaawansowanych silników ciężkiego sprzętu, zwłaszcza niskoemisyjnych silników diesla, wyposażonych w różnego rodzaju elementy oczyszczania spalin. Wyróżnia się właściwościami w niskim zakresie temperatur pracy. Zapewnia doskonałą czystość silnika. Spełnia klasyfikację API FA-4 oraz wymagania Cummins CES 20087, Detroit Diesel 93K223, JASO DH-2 F, DH-2, posiada również oficjalną aprobatę Mercedes-Benz MB 228.61.

Neste Turbo+ LSA 5W-30 – w pełni syntetyczny, wysokowydajny olej do mocno obciążonych silników dieslowskich Euro 5 lub 6, o przedłużonym okresie między wymianami. W tych jednostkach układy oczyszczania spalin (DPF, CRT, SCR) wymagają środka low SAPS, o niskiej zawartości popiołów siarczanowych, fosforu, siarki. Poza tym jest odpowiedni do szerokiej gamy silników pojazdów ciężarowych oraz maszyn przemysłowych. Ma doskonałe właściwości w niskim zakresie temperatur pracy, przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. ACEA E9/E7/E6, API CK-4, CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4, Cat ECF-3, ECF-2, ECF-1a, Cummins CES 20086, 20081, Detroit Diesel 93K222, JASO DH-2, MAN M 3775, MTU 3.1, 2.1, Scania Low Ash.

 

Orlen Oil

Platinum Ultor Perfect 5W-30 jest przeznaczony do nowoczesnych silników z zaawansowanymi układami obróbki spalin (EGR, DPF). Powstał z połączenia syntetycznego oleju bazowego oraz zaawansowanego technologicznie systemu dodatków uszlachetniających typu low SAPS. Zastosowanie komponentów obniżających tarcie pomiędzy współpracującymi elementami zapewnia spadek zużycia paliwa i zwiększenie mocy. Świetne własności niskotemperaturowe pozwalają na ochronę jednostki napędowej również podczas zimnego startu w warunkach zimowych. Odpowiedni do pojazdów na CNG i LNG. ACEA E9/E7/E6/E4, API CJ-4, Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3677, M 3477, MB 228.51, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.

Platinum Ultor Maximo 5W-30. Syntetyczny, najwyższej jakości olej do najbardziej obciążonych silników wysokoprężnych, szczególnie w dużych samochodach ciężarowych, sprzęcie budowlanym i autobusach. Dzięki świetnie dobranym syntetycznym olejom bazowym oraz dodatkom uszlachetniającym zapewnia bardzo dobre smarowanie silnika w najtrudniejszych warunkach eksploatacji. pozwalając uzyskać pełną moc w każdych warunkach jazdy.
Można stosować go także w samochodach wyposażonych w układ SCR, co do których producent deklaruje spełnienie wymagań Euro 5. Jest energooszczędny, gwarantuje zmniejszenie zużycia paliwa i oleju, długie przebiegi między wymianami. ACEA E7/E4, Mack EO-N, MB 228.5, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

Petronas

Urania 5000 ECO 5W-20 jest jednym z nielicznych, tak wysokiej klasy produktów na rynku o klasie lepkości SAE 5W-20 z dopuszczeniem MAN M 3977 dla nowoczesnych silników dostosowanych do normy Euro 6, wyposażonych w systemy oczyszczania spalin. Niskopopiołowa formulacja doskonale chroni układy oczyszczania spalin, takie jak DPF i DOC oraz skutecznie neutralizuje kwaśne produkty spalania, zapobiegając także korozji silnika. Nowa gama olejów Urania jest odpowiedzią na rosnące wymagania otoczenia rynkowego – konieczność zmniejszania emisji, budowania przewagi konkurencyjnej przewoźników dzięki dłuższej i sprawniej funkcjonującej flocie oraz obniżania kosztów eksploatacji pojazdów.

Urania 5000 LSF, olej wielozadaniowy, pozwala utrzymać pojazdy w gotowości, jednocześnie znacznie obniżając koszty eksploatacji poprzez zapewnienie stabilnego poziomu lepkości i optymalnego smarowania, co zapobiega awariom. Zapewnia dłuższe przebiegi między wymianami i wydłużoną żywotność silnika, dzięki doskonałej ochronie układów oczyszczania spalin, takich jak DPF i DOC. Z powodu wyjątkowo silnych łańcuchów molekularnych oleje Urania nie ulegają utlenianiu, zapobiegają tworzeniu się sadzy, zapewniając tym samym optymalną lepkość w każdych warunkach podczas całej eksploatacji. 5000 LSF posiada dopuszczenie MB 228.61, spełnia wymagania Cummins CES 20087, Detroit Diesel DFS93K, JASO DH-2.

 

Shell

Rimula R6 LME Plus 5W-30 może być stosowany w silnikach Euro 4, 5 i 6. Charakteryzuje się zwiększoną odpornością na utlenianie – w testach Volvo T-13 wykazał o 95 proc. lepszą stabilność lepkości niż limit wskazany w specyfikacji API CK-4. Podczas testów osiągnął maksymalny dystans między wymianami, wynoszący 150 000 km. Stwierdzono także, że poprawia oszczędność paliwa o 2,8 proc. w porównaniu ze standardowym olejem 15W-40. Właściwości te pozwalają obniżyć całkowity koszt użytkowania pojazdu. ACEA E9/E7/E6, API CK-4, CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, CH-4, Cummins CES 20086, 20081, Deutz DQC IV-10 LA, MAN M 3677, M 3477, MB 228.51, Renault RLD-3, Scania LDF-4, Volvo VDS-4.5, VDS-4.

Rimula R6 LM 10W-40 zawiera pakiet dodatków niskopopiołowych low SAPS oraz unikalny pakiet dodatków przeciwzużyciowych. Można stosować go zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i napędzanych gazem CNG. Doskonale sprawdza się w intensywnie eksploatowanych samochodach ciężarowych i pojazdach transportu publicznego. Może być używany zarówno w najnowszych silnikach, spełniających wymagania normy Euro 6, jak i w modelach starszej generacji. ACEA E9/E6, API CJ-4, CI-4, CH-4, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, DAF ACEA E6, Deutz DQC IV-10 LA, JASO DH-2, Mack EO-N Premium Plus, MAN M 3477, M 3271-1, MB 228.51, MTU 3.1, Renault RLD-3, Scania Low Ash, Volvo VDS-4.

 

Tedex

Synthetic UHPD LSP Motor Oil SAE 5W-30 to najnowszej generacji wielosezonowy środek UHPD (Ultra High Performance Diesel), w technologii niskopopiołowej low SAPS, wytworzony z najwyższej jakości syntetycznych olejów bazowych. Przeznaczony do smarowania najbardziej obciążonych diesli o dużej mocy, doładowanych jak i wolnossących, pracujących w każdych warunkach eksploatacyjnych i klimatycznych. Zalecany do silników ciężarówek, autobusów w ruchu miejskim i międzymiastowym, maszyn drogowych i budowlanych, m.in. Euro 6, zaopatrzonych w systemy redukcji NOx (SCR) i filtry cząstek stałych. Klasy jakości API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, olej jest zgodny m.in. z normami: Cat, Deutz, MAN, MB, MTU, Scania, Volvo.

 

Texaco

Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 to najwyższej jakości paliwooszczędny olej do mocno obciążonych silników wysokoprężnych, spełniający a nawet przewyższający jakościowe wymagania branżowe i producentów silników stosowanych w pojazdach drogowych. Nie jest kompatybilny ze starszymi klasami jakości API. Połączenie lepkości i kompozycji pakietów dodatków przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa nawet o 1,3 proc. w stosunku do olejów klasy 15W-40. Odporność na utlenianie, stabilność termiczna, właściwości myjące zapewniają skuteczną ochronę tłoków przed osadami oraz ochronę turbosprężarki. API FA-4, Cummins CES 20087, Ford WSS-M2C214-B1, MB 228.61, Renault RLD-5, Volvo VDS-5.

Delo 400 XLE HD SAE 5W-30 jest najwyższej jakości olejem do mocno obciążonych silników. Spełnia wymagania szeregu niskoemisyjnych,  wolnossących i turbodoładowanych diesli najnowszej generacji oraz starszych typów silników wysokoprężnych i silników napędzanych gazem, a także jednostek stosowanych w pojazdach budowlanych i terenowych. Zapewnia optymalne zużycie paliwa i ochronę silnika przed zużyciem. ACEA E9/E6/ E7/ E4, API CJ-4, posiada zatwierdzenia m.in. Cummins CES 20081, MAN M 3677, M 3271-1, MB 228.51, Renault RDL-3, Scania LDF-4, Volvo VDS-4 oraz spełnia wymagania Cat ECF-3, DAF Extended Drain (Euro 4 do 6), Fiat Powertrain (FPT) FPI_9.LUBR001-TLS E6, Iveco 18-1804 - TLS E6, Scania Low Ash.

Valvoline

Profleet LSA 5W-30 to syntetyczny, wysokiej klasy olej typu UHPD, przeznaczony do pracy w silnikach najnowszej generacji, spełniających normy Euro 6. Jego unikalna formulacja, zawierająca zmniejszoną ilość popiołów siarczanowych, siarki i fosforu znakomicie sprawdza się w silnikach pojazdów wyposażonych w najnowsze rozwiązania poprawiające czystość spalin, takie jak filtry DPF, układy SCR i EGR. Niska lepkość, syntetyczne bazy olejowe najnowszej generacji i wysokiej jakości poprawiają osiągi pojazdów – zużycie paliwa, wydłużone okresy międzyobsługowe. ACEA E9/E7/E6, API CK-4, CJ-4, CI-4+, CI-4, CH-4, aprobaty: Mack EOS-4.5, MAN M 3677, MB 228.51, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.5.  

Profleet LS-X 10W-40 to olej typu UHPD, przygotowany przy użyciu syntetycznych baz najwyżej jakości. Produkt typu low SAPS, dzięki czemu bardzo dobrze nadaje się do silników o obniżonej emisji szkodliwych substancji, zgodnie z normami Euro 5 i 6, w pojazdach ciężarowych i autobusach najnowszej generacji. Może być stosowany w silnikach z filtrami cząstek stałych DPF, jak i SCR. Zawiera wysokiej jakości dodatki uszlachetniające, dzięki czemu doskonale chroni silnik i jego komponenty przed zużyciem i zachowuje je w czystości. Może być stosowany jako olej do wydłużonych okresów międzyobsługowych. ACEA E9/E7/E6, API CJ-4, CI-4, aprobaty: Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3477, MB 228.51, Renault RLD-3, RLD-2, Volvo VDS-4.

T&M 2/2021

Tekst: jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE