Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Nie tylko do drewna

Transport drewna uchodzi za trudny, a problemem bywa głównie odpowiednie  mocowanie ładunku.

Pomocne okazują się być popularne „kłonicówki”. W sumie, w Polsce jeździ 1,5-1,8 tys. tego rodzaju pojazdów. Wożą drewno, ale też inne długie ładunki. Większość takich naczep jest w posiadaniu wyspecjalizowanych przewoźników.   

Kwestie związane z transportem drewna i innych towarów dłużycowych  objęte są precyzyjnymi regulacjami prawnymi, a naczepy kłonicowe ma w ofercie wielu renomowanych dostawców. W ofercie są pojazdy w wersji z podłogą lub z systemem kłonic przesuwnych. Wybór, począwszy od typu pojazdu, zawieszenia, przez producenta kłonic, osie, oświetlenie, a skończywszy na wymiarach dyszla pozwala optymalnie dopasować poszczególne elementy pojazdu do specyficznych wymagań konkretnego użytkownika. – Kłonice mogą mieć one regulowaną wysokość, istnieje także możliwość demontażu – podkreślają w KMG Truck.

 

Ze stalowymi lub aluminiowymi…

Coraz większą popularnością cieszą się pojazdy kłonicowe marki Schwarzmüller. Charakteryzuje je duża ładowność wynikająca z typowej dla tej marki, lekkiej konstrukcji i niskiej masy własnej pojazdów, zaczynającej się już od nieco ponad 3 t. W ofercie występują dwu- oraz trzyosiowe naczepy i przyczepy, których konstrukcja zawiera ławy wspawane lub przesuwne z mocowaniem śrubowym. Masa własna naczep z dziesięcioma aluminiowymi kłonicami rozpoczyna się od ok. 5,4 t. W zależności od wersji wyróżnia się kłonice aluminiowe lub stalowe. Zaletą obu wersji jest to, że pochodzą tylko od sprawdzonych dostawców. Całość oparto na prostej, stalowej konstrukcji NAXTRA, o dużej sztywności i stabilności oraz odporności na skręcanie, która nie zawiera poprzeczek i profili zewnętrznych. Konstrukcja jest ocynkowana i lakierowana na dowolny kolor (według wskazówek użytkownika). Układ jezdny pojazdów bazuje na zawieszeniu powietrznym. Przychylność użytkowników zdobywają ,,dwuosiówki” z czterema kłonicami, na pojedynczym ogumieniu. Producent w swojej ofercie posiada również naczepy ze skrętnymi osiami, którymi łatwiej jest manewrować na terenach leśnych. Schwarzmüller ma w swojej ofercie naczepę kłonicową bazującą na 13-metrowej ramie (bez poprzeczek, profili zewnętrznych oraz bez pasa przedniego i tylnego). Zastosowano wymienny czop królewski (2"), a układ jezdny opiera się na zawieszeniu powietrznym z zaworem podnoszenia oraz opuszczania ze średnicą poduszki 360 mm. Zabudowę stanowi opcjonalnie 6/8 lub 10 kłonic aluminiowych lub stalowych wraz z jednoczęściowymi  lub dwuczęściowymi kłonicami z mocowaniem śrubowym. Wysokość załadowcza wynosi ok. 2,3/2,8 lub 3 m, maksymalne obciążenie na parę kłonic do 5/7/8/9/10 lub 12 t (minimalny skos kłonic do środka, a zatem możliwość transportu tarcicy). Po obu stronach, w każdej ławie kłonic znajduje się uchwyt dla haka pasa mocującego. Wysokość załadunkowa do górnej krawędzi ławy kłonic, ok. 360 mm nad wysokością płyty siodła ciągnika siodłowego. W konstrukcji podłogi, pomiędzy podłużnicami nad zawieszeniem osi oraz z przodu ok. 3 m od przedniej ściany, nad czopem królewskim zastosowano 12- milimetrową płytę wielowarstwową (opcjonalnie dostępna jest osłona z aluminiowej lub stalowej blachy ryflowanej).

 

A może SHF?

         Timex, importer naczep marki Kässbohrer oferuje m.in. „kłonicówkę” K.SHF.H. To trzyosiowa naczepa nierozsuwana. W zależności od potrzeb konkretnego użytkownika oferowana jest w wersji standardowej (długość 13,65 m) oraz tzw. wersji krótkiej (10,4 m). Naczepa K.SHF.H zwiększa swą elastyczność dzięki zastosowaniu ruchomej ściany przedniej. Do produkcji podwozia zastosowano stal o wysokiej wytrzymałości (S700MC). Ramę zabezpieczono powłoką kataforetyczną (KTL). Wytrzymuje niekorzystne warunki pogodowe i trudne warunki drogowe, stanowiąc odpowiednią ochronę antykorozyjną. Istnieje możliwość doposażenia naczepy w kłonice różnych producentów, w ilości i wysokości dostosowanej do potrzeb danego  użytkownika naczepy.    

 

Feber z Sieradza   

Produkowane w zakładzie Feber w Sieradzu naczepy do transportu drewna marki Inter Cars osadzane są na ramie ze stali wysokogatunkowej. Długość skrzyni ładunkowej wewnątrz wynosi ok. 13,6 m, wysokość przedniej ściany ok. 2,1 m, wysokość siodła ciągnika 1,2 m. Zastosowano płytę sprzęgu z 2-calowym sworzniem królewskim JOST, nogi podporowe mechaniczne JOST, 3-osie JOST/DC z hamulcem tarczowym 430 mm, o dopuszczalnym obciążeniu konstrukcyjnym do 9 t na oś (adm. do 8 t). Zawieszenie jest pneumatyczne, pierwsza oś podnoszona automatycznie, układ hamulcowy z systemem antyblokującym EBS 2S/2M oraz RSS zgodny z ECE. Wyposażenie przewiduje m.in. manometr do pomiaru ciśnienia w poduszkach, felgi 10-otworowe stalowe (ET 120), ogumienie Continental (385/65 R 22,5), kłonice stalowe marki Feber (10 szt.) oraz ramę zaślepioną blachą ryflowaną stalową pomiędzy podłużnicami nad wózkiem (zabezpiecza m.in. instalacje elektryczną i pneumatyczną przed uszkodzeniem). Wszystkie elementy stalowe przed lakierowaniem są śrutowane.

 

Stawiają na… lekkość

Fliegl od lat przekonuje, że stalowe naczepy też mogą być stosunkowo lekkie. Skrzynia ładunkowa ma ażurową, stalową ścianę przednią o wysokości 2,5 m. W ofercie jest system kłonic przesuwnych i zaczepy do pasów spinających ładunek. Dobrą opinią cieszą się systemy EXTE, w których ławy są stalowe, a kłonice aluminiowe. Sporo nabywców montuje też systemy polskie, np. MHS, ze stalowymi ławami i kłonicami. Są nieco cięższe, ale tańsze. W odpowiednich miejscach pomiędzy podłużnicami stosuje się blachę ryflowaną.   Fliegl oferuje naczepy do przewozu drewna (typ SDS 380) o długościach: 12,5 m i 13,5 m, w obu wersjach na ramie stalowej. Według przedstawicieli firmy Lux-Truck, która jest autoryzowanym dealerem marki Fliegl w Polsce, na naszym rynku bardziej popularne są te dłuższe, lepsze do przewozu drewna stosowego. Relatywnie niewielka masa własna naczep (4,7 - 4,8 t, bez kłonic) przekłada się na ich dużą ładowność. Pojazdy dostarczane są na osiach BPW lub SAF, z hamulcami: bębnowymi lub tarczowymi, z osią podnoszoną. Skrzynia ładunkowa ma ścianę przednią stalową, ażurową, o wysokości 2,5 m. W ofercie jest system kłonic przesuwnych (6 - 12 sztuk) i zaczepy do pasów spinających ładunek (10 par).

 

Dwanaście metrów i więcej

Marcin Wykurz, Dyrektor handlowy / Commercial Director ZASŁAW™ The European Trailer Company podkreśla, że   gama pojazdów tej marki do przewozu drewna cieszy się uznaniem zarówno wśród klientów krajowych, jak i zagranicznych. - Wysoka jakość produktu, niezawodność oraz wytrzymałość, przy zachowaniu odpowiednio niskiej masy własnej, spotkały się z uznaniem wśród polskich klientów, co pozwoliło nam osiągnąć pozycję lidera w segmencie naczep kłonicowych w Polsce. Posiadamy w ofercie zarówno naczepy z kłonicami przesuwnymi, jak platformy z pełną podłogą, dla których w ostatnim czasie wprowadziliśmy nowość w postaci kłonic z opcją Quick Lock, co pozwala na jeszcze szybszy montaż i demontaż kłonic, gdy tylko zajdzie taka potrzeba – informuje A. Drobisz. Naczepy z kłonicami przesuwnymi mogą mieć 12 m, 13 m i 13,6 m długości. Powodzeniem cieszą się modele: 651.NL.12.KP (długość 12,39 m, kłonice przesuwne); 651.NL.13.KP (długość 13,24 m, kłonice przesuwne) oraz kłonice Trailis Steel (przesuwne, stalowe, 1 komplet: ława + 2 kłonice). Nadwozia wyposażane są w kłonice, które także klient konfiguruje według swoich potrzeb, w zależności od wymaganej przez niego wysokości oraz ładowności. Zasław posiada w ofercie duży wybór kłonic stalowych, a obecnie wprowadza na rynek, odpowiadając na potrzeby naszych klientów, kłonice aluminiowe. Jakość oraz wytrzymałość produktów potwierdzają uzyskane certyfikaty VDI 2700 oraz EUMOS 40511.

 

Metal-Fach też potrafi

Naczepę leśną kłonicową ma również w ofercie Metal-Fach (Nova Metal-Fach), firma znana głównie z rynku pojazdów i maszyn rolniczych. Podwozie jest stalowe, spawane ze stali o podwyższonej wytrzymałości 18G2A. Wszystkie elementy stalowe przed lakierowaniem podlegają dwukrotnemu śrutowaniu. Stosowany jest trzyosiowy agregat jezdny (BPW, SAF lub Mercedes). Zawieszenie jest pneumatyczne, techniczne obciążenie osi to 3 x 9 t (użytkowe 3 x 8 t). Pierwsza oś jest podnoszona. Elementem wyposażenia są dwuzakresowe nogi podporowe. Zastosowano płytę sprzęgu z 2- calowym sworzniem królewskim JOST. Naczepa ma 13,77 m długości zewnętrznej i 13,53 mm wewnętrznej. Wysokość platformy ładunkowej to 1,34 m. Kłonice mierzą 2,2 m. Podwozie waży 4,8 t, ładowność naczepy to niemal 28 t. Wyposażenie opcjonalne stanowi system kłonic stalowych (ława + 2 szt. kłonic z klemowaniem), ślizgi, osie tarczowe, aluminiowe felgi, a także aluminiowe nogi podporowe.

T&M nr 2/2021

Tekst: Michał Jurczak 

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE