Musi być i już

Generalnie mamy jego dwa rodzaje, powietrzne i wodne.

Każdy użytkownik pojazdów silnikowych doskonale zdaje sobie sprawę z kłopotów, jakie nastręcza sezon jesienno-zimowy. Kiedy słupek rtęci w termometrze spada poniżej zera, pojawiają się problemy nie tylko z komfortem podróży, ale i z rozruchem silników wysokoprężnych. O ile przy samochodach osobowych problem ten może zostać rozwiązany na wiele różnych sposobów i w dowolnym czasie, tak w przypadku pojazdów, które bez względu na panujące warunki zewnętrzne muszą wyjechać na trasę, czas i niezawodność liczą się na wagę złota. Dotyczy to ciężarówek, różnych pojazdów użytkowych, autobusów.

 

Webasto Air Top i Thermo Top

Webasto sprzedaje powietrzny agregat Air Top 2000 STC o zakresie regulacji mocy grzewczej 0,9-2,0 kW dla wersji na olej napędowy. Agregat budzi uznanie z powodu wszechstronności i niskiego zużycia paliwa, łatwości serwisowania i konserwacji. Trzeba zaznaczyć, że model ten nadaje się do pojazdów przewożących materiały niebezpieczne ADR. Kompaktowa konstrukcja umożliwia szybki montaż, wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu. Urządzenie cicho i szybko ogrzewa powietrze w kabinie, lub w przestrzeni ładunkowej utrzymując ustawioną temperaturę. Można wybierać między trybem recyrkulacji i trybem świeżego powietrza. Agregat współpracuje z elementami sterującymi Multi Control HD i Smart Control. Na przykład dzięki Multi Control HD można zaprogramować do trzech okresów pracy na maksymalnie siedem następnych dni. Agregat jest w pełni kompatybilny z magistralą W-bus.

Air Top Evo 40/55 odznacza się większą mocą. Wariant 40 na olej napędowy od 1,5 do 3,5 kW, natomiast dzięki urządzeniu sterującemu Multi Control MC 04 możliwe jest zwiększenie mocy do 4,0 kW, przez sześć godzin. Analogicznie dzięki temu samemu urządzeniu, wariant 55 zamiast 1,5-5,0 kW może dawać 5,5 kW, w ciągu maksymalnie 30 minut. Air Top Evo oferuje większy komfort, bezpieczeństwo i wydajność grzewczą dla użytkowników dużych pojazdów użytkowych, w tym maszyn roboczych, pojazdów specjalnych, a nawet wojskowych. W razie potrzeby dwa agregaty mogą być połączone modułowo, co umożliwia ogrzanie większych przestrzeni ładunkowych. Nowy system sterowania zmniejsza zużycie energii i poziom hałasu. Standard stanowi automatyczny układ kompensacji wysokości do 2200 m n.p.m.

W maszynach roboczych, w autach dostawczych, specjalnych, osobowych można stosować wodny model Thermo Top Evo. Z masą zaledwie 2,1 kg, dla każdej wersji, jest to najlżejszy agregat w swojej klasie. Dla Top Evo 4 maksymalna moc grzewcza wynosi 4,0 kW, dla Top Evo 5 i Top Evo 5+ o kilowat więcej, czyli 5,0 kW. Wyjaśnijmy od razu, że 5+ odznacza się innowacyjnym układem sterowania obiegiem płynu chłodzącego, dzięki któremu może być stosowany do ogrzewania bardzo dużych wnętrz. Urządzenia zostały opracowane z myślą o nowych pojazdach i tych o ograniczonej przestrzeni montażowej. Pojazd jest gotowy do szybkiego i niezawodnego uruchomienia. W bardzo krótkim czasie można rozmrozić szyby, a kabina nagrzewa się bardzo szybko. Każdy Thermo Top Evo jest w stanie pracować nawet przy minus 40 stopniach.

Thermo Top Pro 120/150 to nowa generacja ogrzewania wodnego w kategoriach, sugerowanych przez cyfrowe oznaczenia, czyli odpowiednio 12 kW i 15 kW. Oba modele, dostępne w wersjach 12 V i 24 V, nadają się do ciężarówek, średnich autobusów, pojazdów budowlanych, sprzętu rolniczego, minibusów. Sterownik ECU i wszystkie połączenia znajdują się z jednej strony. Kompaktowe rozmiary i niewielka masa ułatwiają montaż nawet w ograniczonej przestrzeni. Automatyczna kompensacja wysokości zapewnia pełną wydajność nawet na 3500 m n.p.m. Nagrzewnica działa również w ekstremalnych temperaturach do minus 40 stopni. Agregaty mają innowacyjną koncepcję palnika oraz zaawansowany system diagnostyki i bezpieczeństwa. Czujniki monitorują temperaturę spalin i płynu chłodzącego i w sposób ciągły przekazują te dane do jednostki sterującej.

Na zakończenie warto dodać, że agregaty grzewcze Webasto mogą być obsługiwane także z urządzeń mobilnych za pomocą specjalnej aplikacji (Android, iOS), która oferuje wiele dodatkowych funkcji.

 

Eberspaecher Airtronic i Hydronic

Eberspaecher proponuje rodzinę ogrzewania powietrznego składającą się z trzech wersji: Airtronic S2 Commercial, Airtronic M2 Commercial, Airtronic M2 Recreactional. Ten ostatni nadaje się do kamperów, ambulansów, łodzi, a więc do długich i złożonych systemów rozprowadzenia powietrza. Airtronic dzięki wytrzymałym komponentom i nowoczesnemu systemowi sterowania oferuje nowe funkcje i dłuższą żywotność. Przykładowo bezszczotkowy silnik wydłużył żywotność urządzenia do 5.000 godzin. Start jest możliwe nawet przy minus 46 stopniach Celsjusza, natomiast wbudowany czujnik wysokościowy automatycznie dostosowuje sprzęt do wysokości do 3000 m n.p.m., co optymalizuje spalanie. Nowy Airtronic wykorzystuje sieć CAN od Eberspaechera. Urządzenie grzewcze wykazuje odporność na pył, uderzenia wody pod zwiększonym ciśnieniem, na wodę i parę podczas mycia wysokociśnieniowego (pod warunkiem oczywiście, że nie jest włączone). Moc, regulowana bezstopniowo, wynosi 0,9-2,2 kW dla S2 Commercial i 0,9-4,0 kW dla dwóch pozostałych (M2 Commercial ma również odmianę na benzynę). Warto podkreślić zgodność z ADR dla wersji 24 V. 

Z ogrzewań wodnych zwracamy uwagę na model Hydronic S3 Economy, z bezszczotkowym silnikiem. Kompaktowe wymiary i przemyślana konstrukcja zapewniają łatwy montaż i umożliwiają szereg zastosowań. Hydronic S3 Economy wykorzystuje pionierską technologię magistrali CAN Eberspaecher. Został zrobiony z wytrzymałych komponentów zapewniających właściwą ochronę przed pyłem i wodą. Regulacja mocy grzewczej przebiega bezstopniowo. Optymalizacja przepływu cieczy, dzięki sterowanej pompie wody, pozwala na szybkie odmrożenie szyb. Wersje na olej napędowy (są też na benzynę) D4E i D5E wytwarzają moc grzewczą, odpowiednio, 1,3-4,3 kW oraz 1,3-5,0 kW.

 

Defa WarmUp

Defa WarmUp jest wodnym ogrzewaniem zasilanym prądem zmiennym z sieci 230 V. Urządzenia tego producenta, oferowane przez Inter Cars, znajdują zastosowanie w samochodach ciężarowych, dostawczych, osobowych, autobusach, w pojazdach specjalnych. System ten w sposób wygodny, bezpieczny i wydajny sprawia, że silnik łatwo się uruchamia, kabina ma odpowiednią temperaturę, zaś akumulator pozostaje w pełni naładowany przez całą zimę. Radykalnie zatem poprawia komfort użytkowników, zwiększa żywotność jednostki napędowej przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.

Bardzo istotną cechę stanowi modułowość, a więc możliwość układania ogrzewania z poszczególnych elementów. Modułowa budowa pozwala nie tylko dostosować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb, także ograniczyć koszty. Oferta konstruowana jest pod konkretną jednostkę napędową, co gwarantuje efektywność pracy, wydajność, bezpieczeństwo.

Podstawowy system jest zbudowany w oparciu o grzałkę silnika. Grzałkę uzupełniają przewody z gniazdem przyłączeniowym oraz przewód łączący gniazdo w pojeździe z zewnętrznym źródłem energii 230 V. Kolejny element to automatyczna ładowarka akumulatora. Zaczyna ona pracę natychmiast po podłączeniu do zasilania, nawet gdy podgrzewanie silnika i przedziału kierowcy jest wyłączone. Po całkowitym naładowaniu akumulatora ładowarka przechodzi w tryb podtrzymania, zabezpieczając baterię przed przeładowaniem. W celu ochrony akumulatora przed uszkodzeniem, napięcie ładowania jest korygowane zależnie od temperatury otoczenia. Komfort użytkowania pojazdu zdecydowanie poprawia ogrzewacz wnętrza. Nowatorskie i eleganckie urządzenie potrafi ogrzać wnętrze przedziału kierowcy do 20 stopni Celsjusza, skutecznie rozmrażając zmarzlinę na szybach. Uzupełnieniem systemu jest programator. Warto podkreślić bezobsługowość, WarmUp praktycznie nie wymaga bieżącej konserwacji. A dla najbardziej wymagających jest pilot zdalnego sterowania Smart Start. Wykonany w formie breloczka do samochodowych kluczyków odznacza się zasięgiem do 1200 m.

 

T&M nr 10/2020

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE