Siłacze dla intermodalu i nie tylko

 

Jedno z nich zawiera wykaz dróg krajowych, po których mogą się poruszać pojazdy o zwiększonym obciążeniu, drugie określa warunki techniczne takiego transportu. W przewozach lądowych dominują kontenery o długości 20 stóp, są także większe (30 i 40 stóp). Producenci podwozi starają się znaleźć sposób, aby przy pomocy jednego środka obsłużyć każdy z nich. Przeładunek ciężkich jednostek powinien przebiegać możliwie jak najsprawniej, podwozia i naczepy muszą sporo znieść. 

 

Kluczowe w „kombinowanych” i… ograniczenia

Z kontenerami spotykamy się często np. w transporcie intermodalnym, czyli tzw. przewozach „kombinowanych” (przewóz towarów w jednej i tej samej jednostce ładunkowej przy użyciu różnych rodzajów transportu). Trzy czwarte działających w Polsce terminali intermodalnych obsługuje przesyłki kolej-droga, (terminale drogowe), a pozostałe nastawione są na przesyłki morze-kolej i morze-droga. Większość terminali przystosowano do obsługi wszystkich rodzajów kontenerów, ograniczenia nie stanowi ani ich długość, ani wysokość (obok typowych są jednostki high cube). W samym transporcie intermodalnym w Polsce stosuje się ok. milion sztuk kontenerów. Zgodnie z odpowiednimi przepisami, kontenery używane w intermodalu muszą mieć odpowiednią odporność na obciążenia, a także być przystosowane do piętrzenia (nawet 8-9 warstw). Naczepy z kolei muszą mieć specjalne uchwyty.  Limity wagowe dla kontenerów w transporcie drogowym na terenie Polski są dokładnie określone. Wynoszą (maksymalna, dopuszczalna waga brutto towaru wraz z opakowaniem): dla kontenerów: 20-stopowego; 20 Reefer oraz 40 HC Reefer - 21 t, dla kontenerów 40- stopowego oraz 40 Reefer - 22 t. Realizując wysyłki eksportowe przy realizacji dostaw kontenerowych „to door” należy jednocześnie zwracać uwagę na limity i ograniczenia wagowe dla kontenerów obowiązujące w krajach dostawy, mogą się one bowiem różnić od limitów i ograniczeń wagowych obowiązujących w Polsce oraz krajach Unii Europejskiej. Przypomnijmy, że standardowy kontener 20-stopowy waży ok. 2,3 t i ma ponad 28 t ładowności (kubatura ponad 33 m sześc.). Długość wewnętrzna wynosi 5,9 m. W przypadku kontenera 40-stopowego wspomniane parametry wynoszą odpowiednio: 3,75 t; 26,7 t; 67,7 m sześc. oraz 12 m. Wśród innych rodzajów kontenerów dużą popularnością cieszą się także tzw. refeery, zapewniające utrzymanie stałej temperatury. Spotyka się także kontenery wydłużone (45 stóp), a także kontenery otwarte oraz z twardym dachem. To wszystko stawia przed producentami naczep określone wymagania.

 

Podobne, nie znaczy jednakowe

Naczepy przeznaczone do przewozu kontenerów stanowią jeden z mniejszych sektorów rynku. Rocznie nabywców znajduje w Polsce zaledwie kilkaset nowych pojazdów tego rodzaju. Popularne podkontenerówki występują w wersji stałej oraz z rozsuwanym tyłem i/lub przodem, dzięki czemu można nimi przewozić kontenery każdego rozmiaru.

W rodzinie Box Liner marki Krone jest m.in. uniwersalne podwozie eLTU70. Zwraca uwagę relatywnie niewielka masa własna, 4,6 t. W branży transportu kontenerów spedytorzy są coraz bardziej wymagającymi centralnymi podwoziami teleskopowymi, ponieważ skrócenie rozstawu osi kontenerów 20-stopowych w jednej płaszczyźnie z tyłem oznacza poprawę obciążenia siodła, a tym samym obciążenia osi napędowej. Przy kontenerze 25 t (20') można uzyskać ok. 700 kg nacisku na siodło. Dzięki kompaktowemu tyłowi środek ciężkości przesuwa się do przodu o ok. 200 mm. Skutkuje to obciążeniem siodła wynoszącym prawie 6 t dla eLTU70 przy masie kontenera 25,4 t (20' równo z tyłem) - czyli o ok. tonę więcej niż w przypadku podwozia bez kompaktowego tyłu. Przy masie kontenera 28,2 t (20' równo z tyłem) osiąga się maksymalny łączny ładunek w transporcie kombinowanym wynoszący 27 t. Praktycznych detali jest więcej, ponieważ można wybrać różne rozstawy osi, kontenery od 20'do 45' mogą być transportowane zarówno dwuosiowymi, jak i trzyosiowymi ciągnikami siodłowymi. Kolorowe oznaczenia ułatwiają prawidłowe ustawienie pozycji pojemnika. Przedłużenie tylne można wysunąć ręcznie lub za pomocą silnika pneumatycznego.

W mechanizm przedniego, środkowego i tylnego wysuwu zaopatrzono lekką naczepę  Kögel - Port 45 Triplex, przeznaczoną do transportu kontenerów ISO o wymiarach 20, 30, 40 i 45 stóp, jak również 40- i 45-stopowych kontenerów typu high cube. W wersji podstawowej waży nominalnie 4,48 t, dopuszcza obciążenie ładunkiem o masie całkowitej 41 t, a obciążenie sprzęgu siodłowego sięga 14 t. Zaprojektowany na nowo łożyskowany kulkowo, jednoczęściowy mechanizm wysuwu przedniego jest łatwy w obsłudze, konsolę przewodów elektrycznych i powietrznych zabezpieczono i wpuszczono w mechanizm wysuwu przedniego, dzięki czemu zwiększa się wolna przestrzeń w obrębie przewodów przyłączeniowych do ciągnika. Mechanizm wysuwu środkowego można, w zależności od zastosowania lub transportowanego kontenera wyciągać przy użyciu ciągnika do czterech różnych położeń. Dłuższą żywotność mechanizmu zapewnia, praktycznie bezobsługowa  prowadnica, osadzona na specjalnych ślizgach z tworzywa sztucznego i dwóch rolkach wysuwu. Podobnie zachowuje się mechanizm wysuwu tylnego. Można go  ustawić za pomocą korby ręcznej w jednej z łącznie siedmiu dostępnych pozycji. 

Kässbohrer ma w ofercie naczepy serii SHG do przewozu praktycznie wszystkich rodzajów kontenerów morskich oraz nadwozi wymiennych. SHG.L45 Light może być konfigurowana od ok 3,8 t. Z kolei multifunkcyjna SHG.AVMH, dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji ramy centralnej pozwala na skrócenie naczepy i przewożenie bardzo ciężkich kontenerów 20-stopowych na tylnej części, zachowując przy tym odpowiednie obciążenie osi ciągnącej pojazdu. Po rozciągnięciu ramy naczepa może zabierać wszystkie pozostałe typy kontenerów i pojemników wymiennych. Kolejna naczepa w rodzinie podkontenerówek to SHF.T, przeznaczona do przewozu specjalistycznych kontenerów- cystern, w tym również do przewozu materiałów niebezpiecznych objętych regulacją ADR.

Sommer oferuje sprawdzoną, znaną naczepę podkontenerową typ S3. Umożliwia ona przewożenie kontenerów morskich: 1x40 High Cube oraz zwykły z tunelem, 1x45 high cube (z tunelem) 2x20, 1x20 (w czterech położeniach) oraz 1x30. Pneumatyczne zawieszenie z układem hamulcowym Wabco z EBS odpowiada za skuteczność hamowania i precyzję prowadzenia. Tylny wysuw na ocynkowanej podwójnej belce jest realizowany za pomocą przekładni. Przednia belka naczepy może występować w trzech konfiguracjach, uwzględniając preferowane przez klienta transportowane kontenery. Naczepa waży 5,9 t, ładowność wynosi 31,1 t. Jak powiedziała nam Magdalena Olejnik, kierownik sprzedaży w firmie Sommer, producent ten w ostatnim okresie większość naczep tego typu eksportuje.

Od stycznia ubr. po czterech latach nieobecności portfolio produktów Schmitz Cargobull ponownie uzupełniły naczepy podkontenerowe S.CF. Dla klientów specjalizujących się w transporcie intermodalnym dostępne są trzy warianty konstrukcji podwozia typu Gooseneck dla transportu kontenerów: S.CF24G- 45' Euro, S.CF24G-40'LX oraz S.CF24G- 45 Euro Light S. CF24G- 45' Euro to uniwersalna naczepa wyposażona w tylny oraz przedni wysuw. Służy do przewozu kontenerów od 20' do 45' EC. Podwozia posiadają opatentowane mechanizmy blokujące, zamki: Multilock, Klapplock oraz Steplock (opcja) znane z naczep poprzedniej generacji, umożliwiające ryglowanie kontenera. S.CF24G- 40' LX jest rozwiązaniem dla przewoźników specjalizujących się w transporcie kontenerów 20 ' oraz 40'. Tylny wysuw z opcjonalnym mechanizm Steplock umożliwia transport 40-kontenerów bez tunelu. Podwozie 40 'ma sztywną belkę przednią. Umożliwia to zaryglowanie 40- stopowych kontenerów z tunelem oraz bez niego w tej samej pozycji. S.CF24G- 45 'Euro Light to najlżejsza z opcji. Istotną cechą naczep S.CF Gooseneck jest wysokość przedniej części ramy (130 mm). Oznacza to, że nawet przy transporcie kontenerów HC z wysokością sprzęgu 1100 mm, całkowita wysokość nie przekracza czterech metrów. Położenie kontenera w jednej płaszczyźnie z tylną belką bez przeszkód umożliwia bezpośrednie dokowanie na rampie załadunkowej. Otwarte profile belek poprzecznych zapobiegają gromadzeniu się wody, a tym samym zmniejszają ryzyko powstania korozji.  

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH NACZEP PODKONTENEROWYCH

CIMC

Naczepę podkontenerową CIMC Vehicles SC03_45'R z rozsuwem tylnym przystosowano do przewozu kontenerów : 45'HiCube, 45'ISO, 40’HiCube, 40'ISO, 30', 20' lub 2x20'. Zastosowano stalowaną ramę, konstrukcję podłużnicową z poprzecznymi profilami wzmacniającymi oraz zamkami kontenerowymi firmy JOST. Ramę  zabezpieczono antykorozyjnie (KTL i malowanie proszkowe) a cała naczepa objęta jest 10-letnią gwarancją perforacyjną. Agregaty osiowe pochodzą od SAF lub BPW a trzecia oś, podnoszona pneumatycznie jest w pełni automatyczna. Zawór regulacji podnoszenia do rampy posiada funkcję powrotu do wysokości jazdy. Zamontowany modulator WABCO posiada system stabilizacji toru jazdy RSS i hamulec postojowy. Standardowo naczepa wyposażona jest w stalową podłogę umożliwiającą rozładunek 20-stopowego kontenera umieszczonego na środku. W ofercie firmy CIMC VEHICLES oprócz wspomnianej naczepy SC03_45’R znajdziemy również naczepy do przewozu kontenerów 40’stopowych SC03_40’R, naczepę z rozsuwem przednim i tylnym SC03_45’FR oraz ultralekką bo ważącą poniżej 4t naczepę SC03_45’FLW. Firma CIMC VEHICLES w roku 2019 była liderem rynku naczep podkontenerowych w Polsce a jej naczepy można obejrzeć i odebrać w Gdyńskiej siedzibie firmy.

 

FLIEGL 

Fliegl ma naczepę do przewozu kontenerów Light Chemia ADR III (3,2 t). Podwozie bazuje na trzech osiach SAF, zwraca uwagę duża tarcza hamulcowa (430 mm). Pierwsza oś jest podnoszona automatycznie. Elementem wyposażenia jest automatyczny korektor siły hamowania ALB. Elementem jest wyposażenie charakterystyczne dla ADR, m.in. wanna wychwytowa, dolne mocowanie i kurek spustowy (do tzw. tank kontenerów). Dodatkowo zastosowano tuby na węże spustowe (2 sztuki – 4,1 m, 2 sztuki – 5,9 m). Naczepa wyposażona jest w opony marki premium i felgi aluminiowe.

 

KäSSBOHRER

Timex, rekomenduje m.in. lekką naczepę podkontenerową  Kässbohrer K.SHG.L.  Masa własna naczepy  wynosi już od ok. 3,7 t.  Przestawne zamki  kontenerowe (2 pary ) pozwalają na załadunek zarówno kontenerów 40’ jak również 45’. Rama ma konstrukcję spawaną (wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości S700 MC) i jest zabezpieczona antykorozyjnie technologią KTL Cynkowy.  Zastosowano płytę sprzęgu z 2-calowym sworzniem królewskim oraz mechaniczne podpory przednie marki JOST z podporami wyrównawczymi (24 t).  Pierwsza oś jest automatycznie podnoszona. Na wyposażeniu są zwykle również kosz na koło zapasowe,  skrzynka narzędziowa jak również dodatkowe odbojniki tylne.  Atutem jest niska masa własna, możliwość transportu kontenerów 45' bez przekroczenia dopuszczalnej długości całkowitej oraz  zgodność z ADR klasy AT,  FL, EXII, EXIII .

        

KöGEL

Kögel Port 45Triplex posiada mechanizm przedniego, środkowego i tylnego wysuwu. Obciążenie sprzęgu siodłowego wynosi 14 t. Port 45Triplex przy wsuniętej ramie nadaje się do transportu kontenerów ISO mierzących 20 stóp ustawionych w jednej płaszczyźnie z tylną krawędzią naczepy. Gdy wysunięty jest tylny i środkowy mechanizm wysuwu, możemy transportować  dwa kontenery ISO o wymiarze 20 stóp lub jeden kontener ISO o wymiarze 30 stóp , ewentualnie  jeden kontener typuHighcube o wymiarze 40 stóp lub jeden kontener typu Highcube o wymiarze 45 stóp z układem short tunnel. Gdy wysunięte są wszystkie trzy mechanizmy nic nie stoi na przeszkodzie transportowania konteneraEurocornerHighcube  45 -stopowego.

 

KRONE  

Nowe podwozie kontenerowe eLTU70 obsługuje wszystkie rozmiary kontenerów. Dodatkowo możliwe jest dostosowanie rozłożenia obciążenia na 2- i 3-osiowych ciągnikach siodłowych dzięki różnym rozstawom osi i pozycjom wydłużenia. Pojazd charakteryzuje się porównywalnie niewielką masą własną przy dużej stabilności. Załadunek i rozładunek kontenerów o wielkości 20 stóp równo z obrysem tyłu pojazdu. Optymalny rozkład obciążenia, a w efekcie doskonałe własności jezdne. Intuicyjna obsługa blokady przedniej przy przednim panelu wysuwanym. Skrócony rozstaw kół do ciężkich kontenerów 40 cali oraz zastosowania ciągnika 2-osiowego.

 

SCHMITZ CARGOBULL 

Istotną cechą naczep podkontenerowych S.CF GOOSENECK jest wysokość przedniej części ramy, ustalona na 130 mm. Oznacza to, że nawet przy transporcie kontenerów HC z wysokością sprzęgu 1100 mm, całkowita wysokość nie przekracza 4 m. Dzięki katodowemu powlekaniu zanurzeniowemu podwozie jest wytrzymałe i odporne na korozję. Centralne tylny wysuw umożliwia łatwą regulację żądanych pozycji. Tłoczysko wysuwanego cylindra jest osłonięte w centralnej części ramy naczepy, zapobiega to jego uszkodzeniu oraz ogranicza wpływ czynników atmosferycznych. Położenie kontenera w jednej płaszczyźnie z tylną belką bez żadnych przeszkód umożliwia bezpośrednie dokowanie do rampy załadunkowej. Stalowe odboje są umieszczone na wysokości rampy na całej szerokości tylnej belki naczepy zabezpieczając ją przed uszkodzeniem podczas operacji załadunku i rozładunku kontenera.

 

SOMMER

Sommer oferuje sprawdzoną naczepę podkontenerową typ S3. Umożliwia  przewożenie kontenerów morskich: 1x40' High Cube oraz zwykły z tunelem, 1x45' high cube (z tunelem) 2x20', 1x20' (w czterech położeniach) oraz 1x30'. Naczepa zwraca uwagę solidną konstrukcją. Produkt można wyposażyć w osie BPW, jak również SAF Holland  czy Daimler-Chrysler. Pneumatyczne zawieszenie z układem hamulcowym Wabco z EBS zapewnia skuteczność hamowania i precyzję prowadzenia. Podnoszona oś pozwala na oszczędności eksploatacyjne. Tylny wysuw na ocynkowanej podwójnej belce realizowany jest za pomocą przekładni. Przednia belka naczepy może występować w trzech konfiguracjach, uwzględniając preferowane przez klienta transportowane kontenery. Naczepa waży 5,9 t, ładowność wynosi 31,1 t.

 

T&M nr 7-8/2020

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE