Sektor wymagający

 

Przybywa różnego rodzaju rozwiązań technologicznych, które mają ułatwić ten tzw. chłodny łańcuch dostaw, a zawansowane rozwiązania informatyczne służą do utrzymania odpowiedniej temperatury.

Chłodnie i izotermy, słowem pojazdy do przewozów produktów w warunkach kontrolowanej temperatury stanowią kilkanaście procent rynku. Udział ten rośnie. Pod względem konstrukcyjnym nowe, bądź modernizowane modele są do siebie podobne, co nie znaczy że takie same. Roczna sprzedaż nowych naczep chłodniczych w Polsce to średnio 2,2 - 2,6 tys. sztuk. Dochodzi do tego kilka tysięcy zabudów i… pojazdy z tzw. rynku wtórnego. Liderem na rynku naczep pozostaje, podobnie jak w poprzednich latach Schmitz Cargobull. Prawie trzy czwarte wszystkich rejestrowanych, nowych naczep tego segmentu pochodzi właśnie od tego niemieckiego producenta. Drugim z wielkich jest Krone (ok. jedna piąta rynku), mniejszy udział mają tacy producenci jak Kögel, czy Kässbohrer.

 

Kluczowa jest cyrkulacja

Pojazdy muszą zapewniać odpowiednią temperaturę, ale też warunki dla należytej cyrkulacji powietrza. Po to by w pełni kontrolować dany ładunek należy wyznaczyć odpowiednią, izolowaną przestrzeń. W Krone Cool Liner, transport łączony w odmiennych strefach temperaturowych umożliwia termiczna ścianka działowa Isowall MultiTemp. Doczekała się wersji Plus, ze specjalnym systemem „uruchamiania” przegrody. Pozycjonowanie blokady  miejsce w górnej części ściany (łatwe sterowanie przez kierowcę). W Cool Liner Duoplex Steel stosowany jest tzw. elastyczny kanał powietrzny, zamontowany na suficie, a równomiernie rozdzielający zimne powietrze (sprawdza się również przy załadunku piętrowym). Umieszczony w tylnej części, dodatkowy moduł chłodzący, odpowiada za precyzyjne sterowanie temperatury w przypadku systemów wielokomorowych, nawet w najcięższych warunkach.

Kässbohrer, K.SRI C to naczepa chłodnia, z 73-milimetrowym panelem przednim, 84-milimetrowym panelem dachowym  a także izolowanym, aluminiowym panelem bocznym o grubości 61mm. Technologia płyt warstwowych GRP umożliwia transport wielotemperaturowy, a kanał wentylacyjny pozwala równomiernie chłodzić całe nadwozie. Podwozie wykonano ze stali S700 MC.    

Kilkanaście miesięcy temu zmian doczekała się naczepa S.KO Cool marki Schmitz Cargobull. Oprócz pakietu rozwiązań służących do pewnego mocowania ładunku i nowej podłogi z wysoko zachodzącym na boczne ściany metalowym fartuchem, instalowany jest też wydajniejszy agregat (wyposażony w Diesla z układem wtryskowym Common Rail). Jest też nowy wyświetlacz z większymi literami. Kierowca ma możliwość obsługiwania urządzenia przy pomocy smartfona. Dół przedniej ściany otrzymał wzmocnioną, stalową osłonę chroniącą ja przed uszkodzeniami przy sczepianiu naczepy z ciągnikiem siodłowym. Wzmocnienie (rolki ze stali nierdzewnej) otrzymał też tylny portal pojazdu (zabezpieczanie przed uderzeniami o rampę załadunkową). Również trzyosiową chłodnię Schmitz Cargobull można zaopatrzyć w podwójny pokład, pozwalający na załadowanie 66 europalet (33 europalety na podłodze, a kolejne 33 ustawione na specjalnych poprzecznych belkach zamocowanych w ścianach bocznych szynach, uwzględniających rozstaw paletowy). Opcjonalnie oferowana jest izolowana ściana działowa (podział ładowni na niezależne temperaturowo komory). Może być złożona pod dachem, gdy nie jest potrzebna. Tak zwana „hakówka” to jedna z wersji naczepy S.KO Cool. Półtusze mogą być transportowane dzięki pięciu szynom. Mają średnicę 60 mm i zostały zamontowane do dachu na aluminiowych konsolach (odstępy 450 mm).

Kögel ma naczepę Cool – PurFerro quality, z urządzeniem do podnoszenia pierwszej i trzeciej osi, skrętną, przegubową osią tylną, sprzęgiem siodłowym (15 t), czy wzmocnioną, rolkową ochroną przed uderzeniem. Aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje poziom hałasu powstającego podczas załadunku i rozładunku, co umożliwia realizację dostaw poza zwyczajowymi godzinami otwarcia placówek. Odpowiednią higienę oraz łatwiejsze czyszczenie podłogi ma zapewniać koryto zespawane z aluminium. Portal ze stali nierdzewnej wyposażono w łatwą do wymiany, poczwórną uszczelkę drzwiową i aluminiowe zawiasy drzwi. Ściany mają 45 lub 60 mm grubości, dach 85 mm, a podłoga 125 mm. Naczepa otrzymała oświetlenie LED-owe. Dzięki przełącznikowi drzwiowemu oświetlenie wewnętrzne włącza się przy otwieraniu i wyłącza przy zamykaniu portalu (podobnie jak ma to miejsce w lodówkach). Wskaźnik na przedniej ścianie informuje o poziomie napełnienia zbiornika paliwa urządzenia chłodniczego. Zabezpieczenie ładunku umożliwiają kierowcy, dostępne jako opcja, montowane w ścianach szyny piętrowe i kotwowe. Przykładowo, za pomocą 12 szyn piętrowych na ścianę boczną z odpowiednimi wspornikami można załadować wzdłużnie 33 palety.

 

Wszystko pod nadzorem

Transfer danych w czasie rzeczywistym zrewolucjonizował rozwiązania w zakresie kompleksowego nadzorowania agregatów chłodniczych. Przykładem nowatorskich rozwiązań telematycznych są rejestratory temperatury i wilgotności Blulog, przeznaczone dla pojazdów-chłodni. Potrafią w czasie rzeczywistym generować alerty (powiadomienia SMS lub e-mail gdy tylko zostały przekroczone „zadane” limity). 

Schmitz Cargobull oferuje fabryczną telematykę pod TrailerConnect. Oprócz podstawowej funkcji ustalania pozycji pojazdu, dostarcza takie dane jak: przebieg, status otwarcia/ zamknięcia drzwi, temperaturę przestrzeni ładunkowej, roboczogodziny oraz alarmy agregatu chłodniczego, a także stan naładowania akumulatora agregatu w przypadku naczepy wyposażonej w agregat chłodniczy. Można również sprawdzić stan załadowania pojazdu, a wszystko to uzupełnić wszelakimi danymi pochodzącymi z EBS. Monitorowanie, przechowywanie i analiza danych temperaturowych z naczepy chłodni odbywa się bezpośrednio, bez konieczności stosowania zewnętrznego rejestratora temperatury. Koncepcja SmartTrailer, której podstawę stanowi CTU-3, zakłada wyposażanie każdej naczepy w rejestrator temperatury. Zapisywane są w danych klienta na portalu TrailerConnect, a dostępne poprzez portal lub interfejs. Dodatkowo, CTU-3 przechowuje dane temperaturowe lokalnie (na urządzeniu) przez 12 miesięcy. System stanowi też profesjonalne zabezpieczenie przed kradzieżą (czujnik zamknięcia i system blokowania drzwi). Czujnik magnetyczny wykrywa, czy tylne drzwi przyczepy są zamknięte, czy otwarte, a system umożliwia zdalne blokowanie i odblokowanie drzwi za pomocą siłownika elektromagnetycznego poruszającego rygiel uniemożlwiający otwarcie drzwi. Mechanizmem blokady drzwi można sterować z portalu TrailerConnect i aplikacji beSmart. Po zainstalowaniu SCB S.CU systemem można także sterować z panelu sterowania mroźni.

Fabryczny system telematyczny oferuje też Krone. Telematics zapewnia dostęp przez internet do danych dotyczących pozycji, stanu lub temperatury przewożonego ładunku. Korzystanie z rejestratora za pośrednictwem systemu Telematics pozwala zrezygnować z typowego rejestratora temperatury zamontowanego przy ścianie czołowej naczepy. Odpowiednie świadectwa temperaturowe można przesłać bezpośrednio z portalu Telematics w pliku PDF na adres e-mail – zanim jeszcze ładunek dotrze do klienta. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca nie musi czekać, ponieważ dokument można sprawdzić wcześniej. Klienci mają dostęp w czasie rzeczywistym do danych lokalizacyjnych, chłodzenia oraz układów EBS przyczep lub naczep dzięki przejrzystemu, intuicyjnemu i łatwemu w obsłudze portalowi internetowemu. Nowością jest możliwość wglądu do tych danych przez aplikację Kögel Telematics dostępną dla telefonów i tabletów z systemem iOS.

 

Siła agregatów

Olbrzymie znaczenie dla chłodzenia mają stosowane w pojazdach agregaty. Nowe rozwiązania, np. Thermo King SLXi, dzięki urządzeniu komunikacyjnemu BlueBox jest w pełni przygotowany na rozwiązania telematyczne. Istnieje  możliwość indywidualnego zaprogramowania parametrów pracy agregatu, dzięki czemu ładunek utrzymywany jest w optymalnych warunkach, przy równoczesnych korzyściach finansowych dla przewoźnika. Seria obejmuje urządzenia w wielu wersjach różniących się od siebie m.in. wydajnością. Czynnikiem chłodniczym w każdym przypadku jest R-452A . Thermo King ponad dwa lata temu, jako pierwszy wprowadził na rynek linię produktów z czynnikiem nowej generacji R-452A, mającym prawie o połowę mniej szkodliwy wpływ na środowisko od dotychczas stosowanych.

Nowością w ofercie Krone jest agregat z trzema niezależnymi modułami chłodzącymi. Wspólny projekt Krone i Liebherr pod nazwą Celsineo ma być odpowiedzią na pojawiające się problemy z awariami agregatów chłodniczych, co doprowadza do wzrostu temperatury w naczepie, a w konsekwencji przerwania łańcucha chłodniczego. Istota zastosowania trzech modułów sprowadza się do tego, że w przypadku awarii jednego z nich, pozostałe dwa przejmują chłodzenie i są w stanie utrzymać zadaną temperaturę w naczepie do końca przewozu. Oznacza, to, że nie ma ryzyka przerwania łańcucha chłodniczego, przewoźnik nie ponosi więc strat, a jednocześnie może zaplanować wizytę w serwisie na wymianę uszkodzonego modułu. Agregat zaprojektowano tak, by każdy moduł tworzył hermetyczną całość. Do jego wymiany nie trzeba wykwalifikowanego technika od urządzeń chłodniczych, tylko odpowiednio przeszkolonego pracownika serwisu. Sama wymiana na zasadzie plug/play ma trwać ok. godzinę. Celsineo zapewnia możliwość chłodzenia wymaganego zarówno do przewozu kwiatów, ale też głęboko zmrożonych produktów spożywczych (do minus 20 st.C). Jak wyjaśnia Uwe Sasse odpowiadający za rozwój w Krone, Celsineo ma trzy moduły chłodzące, każdy posiada swój zamknięty układ chłodzenia. W odróżnieniu od konwencjonalnych agregatów trzy układy w Celsineo wymagają mniejszej ilości czynnika chłodzącego R-452A, bo ok 1 kg na jeden układ, czyli w sumie 3 kg na cały agregat (tradycyjne agregaty wymagają 7-8 kg czynnika).

 

T&M nr 6/2020

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

T&M okładki

.             Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE