Temperatura pod specjalnym nadzorem

 

Spośród wszystkich pojazdów, które trafiają do odbiorców w Polsce, chłodnie i izotermy stanowią z reguły kilkanaście procent, a ostatnio udział ten rośnie. Przybywa też różnego rodzaju rozwiązań technologicznych, które mają ułatwić tzw. „chłodny” łańcuch dostaw.  

Wyposażenie chłodni, np. Krone, Kögel, czy Schmitz-Cargobull, a także nowe rozwiązania informatyczne, systemy monitorowania, opakowania, to tylko niektóre z oferowanych rozwiązań. Wszystkie służą do pasywnego, bądź aktywnego utrzymania temperatury. - Tak zwany łańcuch chłodniczy to: producenci, hurtownicy, dystrybutorzy, pracownicy sklepów i konsumenci, ale przede wszystkim przewoźnicy, którzy dokonują przewozu produktów pomiędzy tymi podmiotami – tłumaczą w DHL Express, zaznaczając że wszystkie środki transportujące produkty, surowce czy opakowania muszą być w odpowiednim stanie higieniczno-sanitarnym, nie mogą wpływać negatywnie na produkt.

 

Co i w czym?

Powodzeniem cieszą się od lat wszelkiego rodzaju opakowania do transportu produktów schłodzonych, np. OCE Dry Ice Logistics ma specjalistyczny system izotermicznych opakowań stosowanych do transportu produktów wymagających temperatury kontrolowanej między 2 a 8 st.C. Chilltherm to gama opakowań o poj. od 1,7 do 470 l i zapewniająca zachowanie wymaganego zakresu temperatury od 24 do 96 godz. Chilltherm Regional, jest to rozwiązanie zapewniające ochronę produktu na okres od 48 do 72 godz. (poj. opakowań od 5,6 do 280 l), a serię Chilltherm National zaprojektowano z myślą o najpilniejszych przesyłkach, dostarczanych najpóźniej na następny dzień po nadaniu. W ofercie jest też CliniPorter, stosowany wówczas, gdy wymagane jest zachowanie wymaganego zakresu temperatury do 8 godzin.

Z punktu widzenia zapewnienia pełnego łańcucha dostaw, sprawdzają się też mobilne kontenery. Na rynku znane są m.in. oferowane od lat produkty tego typu marki Lamar czy Eberspaecher, VebaBox. Cenione są zwłaszcza te, które można zamontować do samochodów dostawczych (montaż nie wymaga modyfikacji samochodu) i w których istnieje możliwość wyboru temperatury w szerokim zakresie, np. od minus 20 st. C do plus. 25 st. C, a także możliwość utrzymania kilku różnych wartości temperatur jednocześnie (w oddzielnych komorach). Zadana temperatura jest osiągana zazwyczaj mniej więcej w kwadrans (jest podtrzymywana również po unieruchomieniu silnika pojazdu). W razie potrzeby można przenieść kontener do innego pojazdu (można też eksploatować go w pomieszczeniu).

Sposobem na minimalizowanie ryzyka przerwania ciągłości łańcucha transportowego są wózki izotermiczne, ciekawymi produktami są kaptury termoizolacyjne, np. AirGobag, którym można pokryć paletę podczas transportu ładunków mrożonych, schłodzonych, jak i tych które muszą być chronione przed zamarznięciem i przechłodzeniem. Z tej racji AirGobag może być używany do przewozu artykułów spożywczych. Wśród walorów użytkowych kapturów producent wymienia m.in. niską wagę, łatwość i szybkość użycia i duża skuteczność termiczną. Kaptury dostępne są w rozmiarach pozwalających na użycie ich z większością dostępnych palet oraz adaptację do wielu typów ładunków. Kaptury małe (do 1 m) nie posiadają rozcięcia; średnie (od 1 do 1,7 m) posiadają jedno rozcięcie, a większe (1,7-2,5 m) dwa rozcięcia.

 

Agregat, czujniki i… telematyka

Na rynek trafił w ubiegłym roku agregat naczepowy Thermo King SLXi. Dzięki urządzeniu komunikacyjnemu BlueBox, jest w pełni przygotowany na rozwiązania telematyczne. Istnieje  możliwość indywidualnego zaprogramowania parametrów pracy agregatu, dzięki czemu ładunek utrzymywany jest w odpowiednich warunkach, przy równoczesnych korzyściach finansowych dla przewoźnika. Seria obejmuje wersje:100; 200; 300 i 400, różniące się od siebie m.in. wydajnością. Czynnikiem chłodniczym w każdym przypadku jest R-452A . Thermo King trzy lata temu, jako pierwszy wprowadził na rynek linię produktów z czynnikiem nowej generacji R-452A, mającym prawie o połowę mniej szkodliwy wpływ na środowisko od dotychczasowych.   

Przykładem nowych rozwiązań są też rejestratory temperatury i wilgotności  Blulog, przeznaczone dla pojazdów-chłodni. Potrafią w czasie rzeczywistym generować alerty (powiadomienia SMS lub e-mail gdy tylko zostały przekroczone „zadane” limity). Rejestrator Blulog wykorzystano m.in. w Coolbox 4.0 (Utz), pojemniku do transportu i magazynowania, a zaopatrzonym z układ elektroniczny, pozwalający na uzyskiwanie informacji o temperaturze i geolokalizacji ładunku, bez konieczności zapewnienia zewnętrznego źródła zasilania. Dioda (która może być personalizowana) natychmiast wskazuje czy łańcuch chłodniczy został naruszony podczas transportu. Dostęp do danych prezentujących geolokalizację następuje poprzez sieć telefonii komórkowej bez konieczności ładowania baterii. Dane można odczytać smartfonem.

Fabryczny system telematyczny oferuje Krone. Telematics zapewnia dostęp przez internet do danych dotyczących pozycji, stanu lub temperatury przewożonego ładunku. Korzystanie z rejestratora temperatury za pośrednictwem systemu Telematics pozwala zrezygnować z typowego rejestratora temperatury zamontowanego przy ścianie czołowej naczepy. Odpowiednie świadectwa temperaturowe można przesłać bezpośrednio z portalu Telematics w pliku PDF na adres e-mail lub faksem – zanim jeszcze ładunek dotrze do klienta. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca nie musi czekać, ponieważ dokument można sprawdzić wcześniej. 

- Schmitz Cargobull oferuje fabryczną  telematykę pod nazwą TrailerConnect®.System oprócz podstawowej funkcji ustalania pozycji pojazdu, dostarcza różnorodne dane telematyczne takie jak: przebieg, status otwarcia/ zamknięcia drzwi, temperaturę przestrzeni ładunkowej, roboczogodziny oraz alarmy agregatu chłodniczego, także stan naładowania akumulatora agregatu w przypadku naczepy wyposażonej w agregat chłodniczy, możemy również sprawdzić stan załadowania pojazdu, a wszystko to uzupełnić wszelakimi danymi pochodzącymi z EBS. Telematyka pozwala również na tworzenie różnorodnych zestawień i analiz – usłyszeliśmy w EWT Truck & Trailer Polska (dostawca naczep Schmitz-Cargobull).

Kögel stworzył własny system telematyczny przeznaczony specjalnie do naczep tej firmy. Klienci mają dostęp w czasie rzeczywistym do danych lokalizacyjnych, chłodzenia oraz układów EBS przyczep lub naczep dzięki  łatwemu w obsłudze portalowi internetowemu. Nowością jest możliwość wglądu do tych danych przez aplikację Kögel Telematics dostępną dla telefonów i tabletów z systemem iOS.

 

Ulepszanie dobrego

W przypadku środków transportu ważne jest nie tylko to, by samochody zapewniały odpowiednią temperaturę, ale też to by stworzyć  warunki dla odpowiedniej cyrkulacji powietrza. Gama elementów wyposażenia sprawia, że możliwa jest indywidualizacja naczep, optymalne dostosowanie ich charakterystyki do potrzeb konkretnego użytkownika. Przykładem jest Kögel Cool – PurFerro quality. Chodzi np. o urządzenie do podnoszenia pierwszej i trzeciej osi, skrętną, przegubową  oś tylną, sprzęg siodłowy o ładowności 15 t, czy wzmocnioną, rolkową ochronę przed uderzeniem. Na ubiegłorocznej wystawie IAA w Hanowerze Kögel prezentował udoskonaloną wersję naczepy, m.in. z rozwiązaniami wspomagającymi kierowcę w pracy. Cicha aluminiowa konstrukcja podłogi redukuje poziom hałasu powstającego podczas załadunku i rozładunku (możliwość realizacji dostaw poza zwyczajowymi godzinami otwarcia placówek). Odpowiednią higienę oraz łatwiejsze czyszczenie podłogi zapewnia koryto zespawane z aluminium. Jego zastosowanie zapobiega ponadto przenikaniu wilgoci do elementów nośnych, co zwiększa żywotność naczepy. Portal ze stali nierdzewnej, w nowej wersji jest wyposażony w łatwą do wymiany, poczwórną uszczelkę drzwiową i łatwo wymienialne aluminiowe zawiasy drzwi. Nadwozie furgonowe Kögel Cool – PurFerro quality wypełniono całkowicie bezfreonową pianką. Łatwa w pielęgnacji powłoka paneli ze stali jest poza tym pokryta od zewnątrz twardą folią z PCW. Ściany o grubości 45 lub 60 mm, dach o grubości 85 mm oraz podłoga o grubości 125 mm mają polepszyć współczynnik przenikania (wartość K). Naczepa otrzymała nowe oświetlenie LED-owe. Dzięki przełącznikowi drzwiowemu oświetlenie wewnętrzne włącza się przy otwieraniu i wyłącza przy zamykaniu portalu, podobnie jak ma to miejsce w lodówkach. Wskaźnik na przedniej ścianie informuje o poziomie napełnienia zbiornika paliwa urządzenia chłodniczego. Zabezpieczenie ładunku umożliwiają kierowcy, dostępne jako opcja, montowane w ścianach szyny piętrowe i kotwowe. Przykładowo, za pomocą 12 szyn piętrowych na ścianę boczną z odpowiednimi wspornikami można załadować wzdłużnie 33 palety. 

 

Klimatyzowana, dzielona, ruchoma?

Po to by w pełni kontrolować dany ładunek należy wyznaczyć odpowiednią, izolowaną przestrzeń. W przypadku chłodni VéDéCar dostępne są wersje dwupokładowe (22 poprzeczki ), pozwalające na przewóz 66 europalet. We wzmocnionej odmianie naczepy górny pokład może przenosić nawet tonowe obciążenie na miejsce paletowe. Naczepy mogą być wyposażone w przegrody wzdłużne lub poprzeczne (stałe i ruchome). Opcjonalnie oferowane są boczne (jedno lub dwuskrzydłowe) drzwi boczne. Można stosować dwa agregaty, co pozwala na podział wnętrza (do sześciu przedziałów temperaturowych). 

W Krone Cool Liner, transport łączony w odmiennych strefach temperaturowych umożliwia termiczna ścianka działowa Isowall MultiTemp.  Doczekała się wersji Plus, ze specjalnym systemem „uruchamiania” przegrody (łatwość otwierania i zamykania). Pozycjonowanie systemu blokującego ma miejsce w górnej części ściany (łatwe sterowanie przez kierowcę). Montaż i demontaż ściany nie wymaga użycia specjalnych narzędzi. W Cool Liner Duoplex Steel stosowany jest tzw. elastyczny kanał powietrzny, zamontowany na suficie, a równomiernie rozdzielający zimne powietrze (sprawdza się również przy załadunku piętrowym). Umieszczony w tylnej części, dodatkowy moduł chłodzący, ma gwarantować precyzyjne sterowanie temperatury w przypadku systemów wielokomorowych, nawet w najcięższych warunkach.  

Również trzyosiową chłodnię Schmitz Cargobull można zaopatrzyć w podwójny pokład, pozwalający na załadowanie 66 europalet (33 europalety na podłodze, a kolejne 33 ustawione na specjalnych poprzecznych belkach zamocowanych w ścianach bocznych szynach, uwzględniających rozstaw paletowy). Opcjonalnie oferowana jest izolowana ściana działowa (podział ładowni na dwie, niezależne temperaturowo komory). Dodatkowo montuje się:  szyny do blokowania ładunku w ścianach bocznych, listwy antyścierne i przeciwobiciowe na wszystkich ścianach, klapy wentylacyjne, odpływy w podłodze zalecane szczególnie w przypadku naczep z systemem do przewozu półtusz na hakach.

T&M nr 6/2019

Tekst: Michał Jurczak

O ile typowe naczepy izotermiczne i chłodnicze są bardzo popularne na rynku, o tyle ich wersje z ruchomymi podłogami to na razie rzadkość. Ma je w ofercie m.in. TMT. Ruchoma podłoga z chłodnią przeznaczona jest w szczególności do transportu towarów spożywczych luźnych, bądź towarów paletowanych. Wysokość wewnętrzna to 2,6 m, kubatura sięga 92 m sześc. a ładownia mieści 33 europalety. Mechanizm napędowy ruchomej podłogi to sprawdzony system Cargo Floor. Podłoga (21 gładkich listew) ma 6, 8 lub 10 mm grubości. Kraker Trailers ma natomiast naczepę CF-ISO, z izolowaną, ruchomą podłogą i ścianami bocznymi o grubości min. 45 mm.

Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE