Rynek ciągle „w górę”

 

To efekt koniunktury w budownictwie. Wśród kluczowych marek, podobnie jak w przypadku innego rodzaju naczep jest rodzimy Wielton, spory udział mają ciągle najbardziej znani producenci niemieccy, w tym Schmitz Cargobull. W ofercie tych, a także innych firm naczepy - wywrotki zajmują ważne miejsce. Chodzi zresztą nie tylko o pojazdy zamawiane przez branżę budowlaną, ale także adresowane do sektorów: wydobywczego czy rolniczego.

W ubiegłym roku do nabywców w Polsce trafiło niemal 23,5 tys. naczep. Prym wiodły wprawdzie platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowo-plandekowe), przybyło ich bowiem niemal 13,5 tys. sztuk (udział w rynku wynosi ok. 57 proc.), jednak już na drugim miejscu były naczepy- wywrotki. Przybyło ich ponad 4,2 tys. sztuk, co stanowi ok. 18 proc. rynku. Wywrotki cieszą się w ostatnich latach coraz większym powodzeniem, przyrost w ubr. przekroczył jedną czwartą. Najwięcej wywrotek zarejestrował Wielton (ok. 800 sztuk), niewiele mniejsza (ok. 700 sztuk) była natomiast w ubiegłym roku ilość rejestracji wywrotek marki Schmitz Cargobull.

 

Lekkie i solidne

Liderem w sprzedaży wywrotek w Polsce pozostaje Wielton. Paweł Madziara, Head od Product Management Wieltonu wśród kluczowych cech wyróżniających wywrotki te marki wymienia niską masę własną przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości i trwałości konstrukcji, ale też stosowanie niezawodnych komponentów i podzespołów dostarczanych przez renomowanych producentów.

– Stale poszerzamy ofertę o nowe produkty wyposażone w nowoczesne rozwiązania gwarantujące bezpieczeństwo oraz łatwość obsługi. Wszystkie nasze produkty są również dostosowywane do indywidulanych potrzeb klientów poprzez wiele możliwości konfiguracji pojazdów. Dobrym przykładem rozwoju oferty Wieltonu jest wywrotka Bulk Master z nowej linii produktów dedykowanych dla segmentu Agro i transportu objętościowego. Bulk Master przeznaczona jest głównie do przewozu produktów rolnych, ale konstrukcja naczepy pozwala również na transport ładunków paletowych, w tym przypadku do 26 palet – tłumaczy P. Madziara.

Swe wywrotki ulepszył ostatnio Schmitz Cargobull. Jest wśród nich S.KI Volume AK o zmniejszonej wysokości załadunku (rama typu „łabędzia szyja”), przy zachowaniu takiej samej pojemności. To ułatwia boczny załadunek za pomocą ładowarki, ale także zapobiega uszkodzeniom. Ze względu na mniejszą wysokość krawędzi załadunku łatwiej przeładować także palety. Zredukowanie wysokości całkowitej obniżyło środek ciężkości pojazdu, co zwiększa stabilność podczas jazdy i wywrotu.

Nową naczepę wywrotkę ma też Fliegl. Dostawca podkreśla, że Alu Light o poj. 41 m sześc., z wyposażeniem waży tylko 5,75 t. (bez koła zapasowego mniej). Krzysztof Marzec, dyrektor handlowy w firmie Lux-Truck (autoryzowany dealer Fliegl) podkreśla, że aluminium to wprawdzie relatywnie drogi materiał, który zwiększa koszty produkcji i ceny naczep, ale dzięki niemu można było odchudzić poszczególne elementy konstrukcyjne i uzyskać niską masę własną pojazdu. Mulda jest z przodu węższa o kilka centymetrów niż z tyłu i to czyni ją bardziej aerodynamiczną. Rama w lekkich naczepach jest zwężana z przodu. Aby ją wzmocnić, niemiecki producent opracował i opatentował rozwiązanie curved chassis. Jak wyjaśnia Krzysztof Marzec, normalna rama jest z przodu zamknięta prostym profilem, natomiast w tym przypadku rama została zaokrąglona. Dzięki temu jest ona bardziej elastyczna i wytrzymała, a naprężenia lepiej się rozkładają. - Warto jeszcze podkreślić, że od 20 lat otwory w ramie są przetłaczane a nie wycinane. Takie otwory nadają ramie sprężystość i bardzo wysoką wytrzymałość, co w efekcie przynosi niezawodność – tłumaczy K. Marzec.

Wywrotki dla transportu budowlanego w ofercie Feber mają kubaturę od 24 do 76 m sześc. I w tym przypadku producent podkreśla relatywnie niewielką masę własną (waga od 4,88 t), ale też użycie części najwyższej jakości. Dopełnieniem specyfikacji technicznej pojazdów do transportu sypkich materiałów budowlanych, są markowe podzespoły: osie Jost, układ pneumatyczny Knorr Bremse, układ elektryczny Hella, opony Continental oraz siłownik Hyva. 

Producent tylnozsypowych naczep, KH-KIPPER zwraca uwagę m.in.na to, iż skrzynie mogą być wykonywane ze stali, ale też z aluminium. Tylna szufla zsypowa przystosowana jest do pracy z rozściełaczem asfaltu. Zamek blokujący skrzynię na ramie zapobiega niepotrzebnym wibracjom w czasie jazdy z pustą skrzynią, co znacząco wydłuża żywotność pojazdu. Ciekawym produktem w ofercie KH-KIPPER jest bezramowa naczepa samowyładowcza do przewozu materiałów sypkich. Skrzynię zamontowano bezpośrednio na tylnym wózku (innowacyjne rozwiązanie, właściwie nie spotykane w Europie). Ułatwia to wyjazd z grząskiego terenu. Brak ramy pośredniej w zdecydowany sposób obniża wagę naczepy, zwiększając jednocześnie jej ładowność. Naczepę wyróżnia także możliwość łatwego nawracania na niewielkiej powierzchni. Nisko usytuowany środek ciężkości zapewnia bezpieczny, bo stabilny wyładunek.

 

Z izolacją termiczną

Niemieckich przewoźników uczestniczących w budowie dróg obowiązują podwyższone wymagania co do utrzymania temperatury asfaltu w czasie transportu. Wymagana jest izolacja termiczna skrzyni zapobiegająca nadmiernemu schłodzeniu materiału, musi być możliwe sprawdzenie jego temperatury w chwili dostawy. To wyzwanie dla producentów naczep. Niemieckie przepisy są brane pod uwagę także w sąsiednich krajach, tak ze względu na możliwość świadczenia tam usług, jak i wszędzie doceniany, pozytywny wpływ jednorodnych parametrów asfaltu na jakość nawierzchni. Schmitz Cargobull oferuje obecnie ulepszoną izolację termiczną skrzyń stalowych typu half-pipe. Tworząc nowe rozwiązanie skoncentrowano się m.in. na zmniejszeniu masy pojazdu (klienci zyskują 200 kg ładowności w naczepie-wywrotce o poj 24 m.sześc.). Izolację wykonano z pianki elastomerowej, materiału lekkiego, o dużej odporności mechanicznej, nie nasiąkającego wodą. Materiał izolacyjny i blacha zewnętrzna nie są ze sobą połączone. W razie uszkodzenia, np. w wyniku najechania przez ładowarkę, wymiana poszczególnych segmentów jest znacznie łatwiejsza. Program skrzyń stalowych half-pipe z izolacją termiczną obejmuje długości SR 7.2 o poj. 24 i 27 m.sześc. (wysokość zabudowy 1460 lub 1660 mm) oraz SR 8.2 o poj. 27 m.sześc. (1460 mm). W zależności od potrzeb, można dowolnie dobierać grubości blachy (ściany boczne 3,2, 4 lub 5 mm, podłogi 4, 5 lub 6 mm). Wszystkie skrzynie przystosowano do zamontowania na stałe systemu z czujnikami pomiarowymi.  

Podobne naczepy trafiły też niedawno do oferty Schwarzmullera. Pomiar temperatury odbywa się w czasie rzeczywistym, dostępne są aplikacje mobilne m.in. jej monitorowania. Naczepę skonstruowano tak, by uninąć tzw. mostków termicznych. W najmniejszym wariancie naczepa waży ok. 4,7 t.  

 

Wygodnie i praktycznie

Schmitz Cargobull przedstawił okładzinę z tworzywa sztucznego OKULEN (do naczep - wywrotek S.KI z aluminiowym nadwoziem). Zapewniać ma szybsze zsuwanie ładunku. Adhezja materiału sypkiego do podłogi nadwozia jest trudniejsza, optymalizując proces rozładunku. Innowacyjny materiał izolacyjny ma też relatywnie niewielka masę. Schmitz Cargobull oferuje teraz także elektrycznie sterowaną plandekę przesuwną jako opcję fabryczną dla wywrotki M.KI. Daje to wiele korzyści, zwłaszcza w przypadku częstych operacji załadunku i rozładunku. Plandeka może być łatwo i szybko otwierana lub zamykana za pomocą pilota, z kabiny kierowcy lub z ziemi. Wśród nowości najbliższej Baumy będzie też aplikacja sterująca S.KI umożliwiająca zdalne sterowanie naczepą wywrotki i monitorowanie jej za pomocą telefonu komórkowego lub tabletu (system operacyjny Android lub iOS). Aplikacja zwiększa bezpieczeństwo i wydajność podczas załadunku, ponieważ różne funkcje mogą być sterowane z kabiny kierowcy.  

Coraz ciekawsze rozwiązania dostępne są też w wywrotkach marki Feber. Feber ma w swojej ofercie szeroką gamę wyposażenia dodatkowego oraz szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych takich jak hydraulicznie otwierana tylna klapa czy skrzynia V-body.

W KH-KIPPER zwracają uwagę m.in. na to, iż tylnozsypowe naczepy zaopatrywane są w plandekę zwijana na bok, charakteryzującą się podwyższoną wytrzymałością na wysoką temperaturę. Zamiast takiej plandeki, na skrzyni naczepy może być zamontowany, sterowny ręcznie lub za pomocą pilota, system plandekowy Cramaro. W rozwiązaniu KH-KIPPER system plandekowy zwijany jest na daszku nad siłownikiem, nie wchodząc w światło skrzyni wywrotki, co umożliwia bezproblemowy załadunek.

Paweł Madziara (Wielton) zwraca uwagę m.in. na rozwiązania zastosowane w wywrotce Bulk Master, m.in. o obniżoną ramę typu „gęsia szyja” - Gooseneck. Dzięki niej środek ciężkości naczepy został obniżony, co zapewnia większą stabilność podczas jazdy i wywrotu. Zredukowana została także wysokość całkowita pojazdu w porównaniu do naczepy o takiej samej kubaturze na ramie prostej. W konsekwencji produkt posiada niższy próg załadunkowy podłogi oraz górnej belki. Model  ten jest dostępny z tylnym zamknięciem w wersji  klapo-drzwi, klapy lub drzwi z funkcją bezpiecznego otwarcia, stanowiącą nową opcję w ofercie naczep wywrotek Wielton.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH WYWROTEK

FLIEGL

Naczepa - wywrotka Fliegl Alu Light o poj. 41 m sześc., z wyposażeniem waży tylko 5,75 t. Jest osadzona na ramie z wysokogatunkowej stali. Muldę wykonano z najwyższego jakościowo gatunku aluminium, z największym stopniem ścieralności 110 HB Brinella. Ciekawy pomysł stanowi stożkowy kształt muldy, zmniejszający opór powietrza. Mulda jest z przodu węższa o kilka centymetrów niż z tyłu i to czyni ją bardziej aerodynamiczną. Rama w lekkich naczepach jest zwężana z przodu. Aby ją wzmocnić opracowano i opatentowano rozwiązanie curved chassis. Normalna rama jest z przodu zamknięta prostym profilem, natomiast w tym przypadku rama została zaokrąglona. Dzięki temu jest ona bardziej elastyczna i wytrzymała, a naprężenia lepiej się rozkładają.

 

FEBER

Sieradzki producent pojazdów, spółka Feber (grupa Inter Cars) posiada w  ofercie, m.in. wywrotki o kubaturze 24-76 m.sześc. Wśród pojazdów dla tzw. „budowlanki” na szczególną uwagę zasługują naczepy ze skrzynią typu half-pipe. Klienci mają do wyboru muldę wykonaną z aluminium lub ze szwedzkiej stali Hardox 450. W obu przypadkach rama naczepy bazuje na wysokogatunkowej stali Strenx 700.  Skrzynia aluminiowa o kubaturze 24m.sześc. z podłogą o grubości 8 lub 10 mm oraz ścianach bocznych o grubości 5 mm to idealny balans pomiędzy niską wagą (już od 4,88 t), a dużą wytrzymałością. Half-pipe ze skrzynią stalową (podłoga 5 mm, ściany boczne 4 mm) to rozwiązanie do transportu gruzu, ostrych kruszyw, a przede wszystkim masy bitumicznej (pomimo wysokiej temperatury masy, stal w odróżnieniu od aluminium utrzymuje swoją odporność na ścieranie).                                      

 

KH-KIPPER

Tylnozsypowe naczepy KH-KIPPER przeznaczone są głównie do transportu materiałów sypkich i masy bitumicznej. Zabudowy produkowane są z reguły na 3-osiowych podwoziach własnej konstrukcji. Charakterystyczny półokrągły kształt skrzyń zapobiega przyleganiu lepkiego materiału podczas wyładunku. Materiały najwyższej jakości  w istotny sposób wydłużają żywotność i okres bezawaryjnej pracy sprzętu. Stosowane w naczepach KH-KIPPER stale Hardox i Strenx, ze względu na swoje parametry, zapewniają niższą wagę zabudowy przy jednoczesnym zachowaniu dużej wytrzymałości. Skrzynia naczepy może być wykonane również z aluminium. Zabudowy aluminiowe mogą być nawet o 2 t lżejsze od zabudów wykonanych ze stali.

 

MEGA 

Sztandarowym produktem marki Mega (należy do Grupy Benalu) jest naczepa wywrotka typu rynna – MEGAFORT. Bazuje na ramie stalowej (Strenx 650 MCE), a skrzynie budowane są ze stali Strenx MCE, bądź Hardox 450. Również pozostałe elementy pochodzą od renomowanych producentów: osie SAF, JOST, BPW (hamulce tarczowe lub bębnowe); pneumatyka Knorr-Bremse, a oświetlenie AESPOCK Europoint III. Naczepa służy głównie do przewozu kruszyw, żwiru, piasku, jest przystosowana do pracy z rozściełaczem asfaltu. Ściana przednia jest skośna, a ściany boczne profilowane (grubość 3-5 mm), podłoga może mieć 4-8 mm grubości. Poj. naczepy wynosi 25 i 28 m.sześc. a zamknięcie stanowić może: klapa z zsypem, klapa do czoła oraz klapa hydrauliczna. Producent już teraz zapowiada odsłonę nowej wersji naczepy. Premiera wkrótce.

 

MEILLER

Naczepa wywrotka ze zoptymalizowaną masą Meiller LHKA44/3 N miała światową premierę na targach NordBau 2017. Przy pomocy nowoopracowanej lekkiej ramy podwozia udało się zaoszczędzić prawie 320 kg masy własnej. Rezerwy na dodatkową masę użyteczną – szczególnie w przypadku transportu materiałów – są dzisiaj ważniejsze niż kiedykolwiek. Niższy o 50 mm środek ciężkości zapewnia dobre trzymanie się drogi i stabilność przy zrzucaniu ładunku. Przez niższą krawędź załadunkową muldę łatwiej się napełnia, a zrzucanie przebiega bez problemów przez niżej leżącą krawędź zsypową.

Wywrotka w wersji aluminiowej z termoizolacją ma objętość do 26 m sześc. Mulda jest na zewnątrz całkowicie pokryta hydrofobowym materiałem izolacyjnym, który wytrzymuje też wilgoć i temperatury do 200 st. C. Systematycznie eliminowane są mostki zimna, warstwa izolacyjna jest zabezpieczona przez solidną i starannie uszczelnioną pokrywę ze stali szlachetnej. Wyłożenie zewnętrzne muldy jest przykręcane, żeby umożliwić prace konserwacyjne przy zainstalowanych czujnikach. Następnie może być wykorzystane ponownie albo wymienione w razie uszkodzenia.

 

ORTHAUS

Od 2018 r. firma  PTM Polska jest wyłącznym dystrybutorem naczep Orthaus Trailers w Polsce. Jest to producent, który działalność rozpoczął w Niemczech w 1925 r. W szerokiej gamie produkowanych pojazdów są m.in. stalowe wywrotki typu half-pipe przeznaczone dla branży budowlanej o kubaturze od 22 do 30 m.sześc. Masa własna pojazdów wynosi od 6,09 t. Skrzynie wykonywane są ze stali Hardox/ Reax,pojazd wyposażany jest w osie SAF, układ hamulcowy Wabco/Knorr, siłownik 5-cio stopniowy Hyva. Orthaus stosuje standardowo malowanie kataforektyczne wszystkich podwozi (ochronę antykorozyjna), dzięki czemu producent oferuje 10-letnią gwarancję na ramę.

 

SCHMITZ CARGOBULL

Naczepa-wywrotka S.KI VOLUME AK z ramą typu SG „gęsia szyja” może mieć aluminiową muldę o poj. od 45 do 59 m.sześc. Rama jest obniżona w porównaniu ze standardową ramą typu SL  o 80 mm, a w przedniej części podłogi muldy ukształtowano dodatkowe tunele na przednią część ramy. Dzięki takiej konstrukcji przednia część zabudowy jest wsunięta w podwozie. Zmiany w konstrukcji zawieszenia spowodowały kolejne obniżenie o 80mm –  łącznie naczepa jest niższa o 160mm. Naczepy z ramą typu SG mają niższy środek ciężkości i niższą wysokość załadunkową naczepy.

Natomiast wszystkie muldy izolowane w naczepach samowyładowczych Schmitz Cargobull występują wyłącznie w połączeniu z ramą SL. Mają po dwa, łatwo dostępne otwory pomiarowe na każdej ścianie bocznej, umożliwiając bezpieczny ręczny pomiar temperatury z poziomu podłoża. Takie rozwiązanie powoduje, że nie ma koniczności  przebywania  w strefie zagrożenia pomiędzy rozściełaczem a wywrotką podczas rozładunku, by zmierzyć temperaturę w zasobniku rozściełacza. Ta metoda jest stawiana obecnie na równi z elektronicznym pomiarem temperatury.

 

SCHWARZMÜLLER

Kompleksowa oferta, inteligentne rozwiązania.Oferta firmy Schwarzmüller pojazdów dla budownictwa obejmuje specjalistyczne zabudowy, przyczepy oraz naczepy, które można konfigurować zgodnie z potrzebami użytkowników. Austriacka firma konsekwentnie modernizuje i poszerza swą ofertę produkcyjną. Rozwój firmy doprowadził do upowszechnienia stosowania materiałów aluminiowych, które zmniejszają wagę konstrukcji, dzięki czemu ładowność użytkowa znacz nie się zwiększa

 

SKIBICKI 

Klasykę reprezentuje stalowa naczepa firmy Skibicki, tylnozsypowa 1W, typu rynna o pojemności 26 m sześc. Podłoga zabudowy wchodzi pomiędzy podłużnice ramy naczepy. Tylna burta z górnymi zawiasami otwiera się automatycznie, a do podnoszenia skrzyni służy stabilizowany siłownik hydrauliczny renomowanej firmy. Plandekę zwija się na bok. Stalowa konstrukcja jest śrutowana, malowana farbą podkładową epoksydową, a potem nawierzchniowo farbą poliuretanową (kolory RAL). Zawieszenie pneumatyczne z zaworem podnoszenia i opuszczania podwozia. Osie SAF, BPW oraz innych renomowanych producentów, hamulce tarczowe lub bębnowe, pierwsza oś podnoszona. Układ hamulcowy Wabco, Haldex, pneumatyczny hamulec postojowy. Dwie przednie nogi podporowe, płyta sprzęgu z dwucalowym sworzniem królewskim, wysokość siodła w granicach 1.200 mm.

 

WIELTON

Wielton jest od lat liderem w sprzedaży wywrotek w Polsce. Naczepa Strong Master, ze skrzynią ładunkową o poj. 26 - 33 m.sześc. wykonaną z trudnościeralnej stali Hardox, gwarantuje niezawodność podczas pracy w trudnym terenie, przejazdów na krótkich odcinkach oraz częstych operacji za- i rozładunku. Stosowana jest do transportu kruszyw, gruzu, kamieni czy asfaltu. Do pracy w mniej intensywnych warunkach Wielton oferuje aluminiową naczepę Weight Master, która oprócz materiałów sypkich sprawdzi się np. w transporcie materiałów opałowych. Pojazd charakteryzuje się niską masą własną, a dzięki temu wysoką ładownością.  Z kolei segment komunalny, a ściśle branża złomowa, wymaga od naczep najwyższej trwałości (przewóz materiałów o bardzo wysokiej abrazyjności). Aby zapobiec nadmiernemu wycieraniu się skrzyni ładunkowej, Wielton w naczepach Scrap Master stosuje skrzynie ładunkowe w całości wykonane z najwyższej jakości stali Hardox. Mocną stroną tego pojazdu jest wysoka pojemność, która umożliwia przewóz ładunków o nieregularnych kształtach. Dobrym przykładem rozwoju oferty Wieltonu jest wywrotka Bulk Master z nowej linii produktów dedykowanych dla segmentu Agro i transportu objętościowego. Bulk Master przeznaczona jest głównie do przewozu produktów rolnych, ale konstrukcja naczepy pozwala również na transport ładunków paletowych – w tym przypadku do 26 palet.

 

ZASŁAW

Stalowa naczepa NW.75.16.SHP.S, half-pipe o kubaturze 25 m sześc. i masie własnej 6,15 t (plus minus 4 proc.). Rame zbudowano ze stali o podwyższonej wytrzymałości, podłoga wykonywana jest z trudnościeralnej blachy stalowej typ Hardox, o grubości 5 mm, ściany z elastycznej i wytrzymałej blachy stalowej typ Domex, 4 mm. Przednia ściana jest skośna, tylna posiada wewnętrzną klapę z odsypem. Plandeka jest zwijana na bok, wyposażono ją w aluminiową rurę. W układzie jezdnym zastosowano trzy osie SAF, względnie BPW, hamulce bębnowe (BPW) lub tarczowe (BPW, SAF). System hamulcowy pochodzi od firmy Knorr.

 

T&M nr 3/2019

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE