Rynek tych pojazdów w ostatnich latach rósł wraz z boomem w budownictwie. Po naczepach kurtynowych i skrzyniowo-plandekowych, właśnie wywrotki stanowią główną jego część. Od kilku lat handlowym „hitem” w branży zajmującej się transportem budowlanym są naczepy samowyładowcze z aluminiowymi muldami.

Transport metali, czy innych materiałów ciężkich, np. kruszyw budowlanych, czy materiałów opałowych wymaga specjalnych rozwiązań technicznych. Wywrotki świetnie nadają się do tego zadania. Wśród kluczowych marek są najbardziej znani producenci zachodnioeuropejscy: w tym Schmitz Cargobull, Schwarzmuller czy STAS, ale też rodzimy Wielton. Dostawcy naczep-wywrotek podkreślają, że cena przestaje być najważniejszym kryterium wyboru. Coraz częściej, kupujący zwracają uwagę na zaawansowanie technologiczne pojazdów, koszty i wygodę eksploatacji.

 

Waga ma znaczenie

Trend zmierza w kierunku obniżenia masy własnej pojazdów, a tym samym zwiększenia ładowności. Doświadczenia pokazują, że jedynie tam, gdzie trzeba transportować ładunki agresywne, nieodzowna staje się mulda z odpornej na uderzenia i ścieranie wysokogatunkowej stali, w innych przypadkach (np. transport kruszywa, piasku, czy asfaltu) sprawdza się, lżejsze od stali aluminium.

W ubr. firma MEGA wprowadziła do oferty nową wywrotkę aluminiową MegaLight3 oraz unowocześniła tzw. „rynnę”, czyli wywrotkę stalową. - Naszym  produktem dedykowanym do zadań specjalnych jest MEGA FORT, wywrotka zaprojektowana i rozwijana przez wewnętrzny dział R&D we współpracy z najważniejszymi klientami - podkreśla Wojciech Machowski, kierownik Działu konstrukcyjno-technologicznego, MEGA. Do produkcji skrzyń stalowych o poj. 25 m.sześc. na ramie o długości 7,5 m, oraz 28 m.sześc. na ramie o długości 8,36 m zastosowano stal trudnościeralną w gatunku Hardox 450, o granicy plastyczności 1200 MPa. Podłogę zbudowano z jednego arkusza blachy o grubości 5 mm, a ściany z blachy grubości 4 mm. Zastosowanie innowacyjnej metody kształtowania stali pozwoliło na wykonanie monolitycznego zespołu ściany bocznej połączonej z belką górną. - O ok. 20 proc. obniżyliśmy masę własną całego pojazdu – dodaje W. Machowski.  

Tylnozsypowe naczepy KH-KIPPER przeznaczono są głównie do transportu materiałów sypkich i masy bitumicznej. Półokrągły kształt skrzyń zapobiega przyleganiu lepkiego materiału podczas wyładunku. Skrzynia wyróżnia się też mniejszą masą w relacji do klasycznej, prostokątnej zabudowy z płaską podłogą i użebrowaniem wzmacniającym. Do budowy stosuje się wysokojakościowe stale Hardox i Strenx, skrzynia może być wykonana również z aluminium (nawet o 2 t lżejsze od stalowych). Tylną szuflę zsypową przystosowano do pracy z rozściełaczem asfaltu.

         Na aluminiowej ramie spawanej bazują naczepy wywrotki marki Schwarzmuller. Trzyosiówka przestrzenna z muldą o wymiarach 10 x 2,47 x 2 m mieści ok. 49 m.sześc. ładunku. Prostokątna, aluminiowa dostosowana jest też do palet (gładka na zewnątrz i od wewnątrz). Przednia oś jest automatycznie podnoszona (podnosi się i opuszcza zależnie od ciężaru), jest też system zwiększający trakcję podczas ruszania (Traction Help Plus) na pierwszej osi. Podłoga powstaje z 8-milimetrowej blachy, prostopadłe ściany przednia i tylna mają 4 mm grubości.   

Sieradzki producent pojazdów Feber (grupa Inter Cars) posiada wywrotki o kubaturze 24-76 m.sześc. w tym ze skrzynią typu half-pipe. Klienci mają do wyboru muldę wykonaną ze szwedzkiej stali hardox 450 lub z aluminium. W obu przypadkach rama bazuje na wysokogatunkowej stali strenx 700 (half-pipe ze skrzynią stalową - podłoga 5 mm, ściany boczne 4 mm). Skrzynia aluminiowa o kubaturze 24 m.sześc. z podłogą o grubości 8 lub 10 mm oraz ścianach bocznych o grubości 5 mm to balans pomiędzy niską wagą (od 4,88 t), a wytrzymałością. Naczepa bazuje na podzespołach: Jost (osie), Knorr Bremse (pneumatyka), Hella (układ elektryczny) i Hyva (siłownik).

Model STAS U-rock STAR służy do transportu najcięższych materiałów, w tym gruzu i dużych kamieni. Występuje w czterech wersjach pojemności, a pojemność powiązana jest z grubością ramy (7,5 lub 8,5 mm), wykonanej ze stali S355. Muldę o przekroju w kształcie litery „U” wykonano ze stali Hardox HB450. Grubość burt wynosi 4 mm, podłogi 5 mm. Przednia ściana oraz tylna klapa pochylone są o 20 st., co minimalizuje przyleganie materiału do ścian muldy. Wywrotka ma 5-sekcyjny, stabilizowany siłownik Hyva i elektronikę Wabco.

Naczepa samowyładowcza CMT Chojnice ze skrzynią aluminiową panelową przeznaczona jest zarówno do transportu ładunków standardowych (sypkich), jak i dzięki zastosowaniu na całej lewej stronie drzwi (jak w ruchomych podłogach) do przewożenia ładunków nietypowych. Rzadko spotykane w wywrotkach boczne drzwi zapewniają użytkownikowi lepszy dostęp do transportowanego materiału, ułatwiając rozładunek, nie tylko przy pomocy zainstalowanego w przedniej części siłownika hydraulicznego, ale też np. wózkiem widłowym. Jak powiedział Łukasz Powroźniak, kierownik działu sprzedaży CMT, naczepa z bocznymi drzwiami jest o ok. 30 proc. droższa od standardowej, ale dla niektórych użytkowników stanowi świetne rozwiązanie ich problemów transportowych. Została zresztą zaprojektowana na życzenie klienta. Rama naczepy bazuje na stali wysokogatunkowej, skrzynia na aluminium o wysokiej klasie ścieralności.

Większą niż dotąd ładowność wywrotki wannowej Kögel uzyskano dzięki rozszerzeniu modułów o ściany boczne i tylne z aluminium. W 2 i 3-osiowych wywrotkach o poj. ładunkowej 24 m.sześc. możliwe są tym samym nie tylko różne grubości stalowych ścian bocznych i klap tylnych, lecz także ściany boczne i klapy tylne z aluminium. Trzyosiówka o poj. 24 m.sześc. to wariant wyposażony w koryto z dnem o grubości 4 mm z ulepszonej cieplnie stali Hardox 450, ściany boczne z odpornej na zużycie blachy aluminiowej o grubości 5 mm oraz 7-milimetrową ścianę tylną z wysoce wytrzymałej blachy aluminiowej. Połączenie to nadaje się np. do transportu tłucznia czy żwiru. Zaletą wanny stalowej z lekkimi ścianami bocznymi i ścianą tylną w porównaniu ze zwykłą wanną aluminiową jest to, że nie trzeba co 2-3 lata wykonywać kosztownej naprawy, ścierającej się, warstwy podłogi. W miejscach o dużym zużyciu zastosowano wysokiej jakości stal, natomiast na ścianach bocznych i ścianie tylnej narażonej na niewielkie ścieranie lekkie aluminium. W stosunku do naczepy stalowej (ściany boczne 4 mm, ściana tylną o grubości 5 mm), oszczędności „na wadze” wynoszą nawet 430 kg.

         Schmitz Cargobull korzysta m.in. ze stali o wysokiej wytrzymałości typu HB 450. W ofercie są zarówno lekkie skrzynie wywrotki (light) przeznaczone do współpracy z ciągnikami siodłowymi 4x2, jak i ciężkie (heavy duty) sprzęgane z ciężkimi, uterenowionymi ciągnikami 6x6 z siodłem przystosowanym do nacisku 23 t. Przykładem są stalowe naczepy o technicznej ładowności 36 t. Mogą mieć ładowność nawet 50 t i poj. skrzyni od 30 do 34 m.sześc. (budowlane i kopalniane) lub od 40 do 52 m.sześc. w przypadku wywrotek do węgla. Największe z nich, wyposażone w dwuskrzydłowe drzwi tylne otwierane na boki znajdują zastosowanie również w transporcie złomu. Z kolei najnowszą wersję naczepy S.KI Light przygotowano do pracy na drogach państw Europy Zachodniej, w których obowiązuje maksymalna masa zestawu wynosząca 40 t. To tańsza alternatywa dla naczep aluminiowych. W całości zbudowana jest z wysokogatunkowej stali. Wywrotka ma poj. 24 m.sześc. i jest przeznaczona do przewożenia ziarnistych, sypkich materiałów (piasek, żwir, keramzyt czy asfalt). Pusta waży 4,5 t.

Rodzina wywrotek aluminiowych Wielton Bulk Master to naczepy stworzone do transportu objętościowego. Zastosowanie obniżonej ramy typu Gooseneck, wykonanej ze wysokogatunkowej stalowej S700 gwarantuje obniżenie środka ciężkości, a w efekcie większą stabilność podczas jazdy i wywrotu. Stal S700 jest dostarczana przez jednego z największych producentów szwedzkiej stali i sygnowana certyfikatem My Inner Strenx. Wyróżnikiem Bulk Master jest także zredukowana wysokość całkowita pojazdu w porównaniu do naczepy o takiej samej kubaturze na ramie prostej (niższy próg załadunkowy podłogi oraz górnej belki). Takie rozwiązanie ułatwia załadunek koparko-ładowarką, sprawniejszy przejazd przez bramy hal, magazynów czy stacji załadunkowych systemów silosowych. Natomiast długość zwisu tylnego wywrotki pozwala na sprawny wysyp zboża do koszy przyjęciowych i wynosi 1,86 m. Przy rozstawie ramy równym 7,7 m wysokość zewnętrzna wywrotki o poj. 45 m.sześc. to tylko 3,05 m przy wadze wynoszącej 5,85 t. Natomiast dla największej dostępnej kubatury z rodziny Bulk Master, czyli 67 m.sześc., wysokość zewnętrzna pojazdu wynosi 3,8 m, a waga 6,3 t.

 

 Siła funkcjonalnych detali

Często o wyborze tej a nie innej naczepy decydują w istocie „drobiazgi”. Zwłaszcza te, które wpływają na bezpieczeństwo i komfort eksploatacji. 

W wywrotkach KH-KIPPER plandeka (zwijana na bok) charakteryzuje się podwyższoną wytrzymałością na wysoką temperaturę. W zastępstwie takiej plandeki na skrzyni naczepy może być zamontowany, sterowny ręcznie lub za pomocą pilota, system plandekowy Cramaro. W rozwiązaniu KH-KIPPER system plandekowy zwijany jest na daszku nad siłownikiem, nie wchodząc w światło skrzyni wywrotki, co umożliwia bezproblemowy załadunek. Ciekawą naczepą w ofercie KH-KIPPER jest bezramowa naczepa samowyładowcza do przewozu materiałów sypkich. Skrzynię unikatowej wywrotki zamontowano bezpośrednio na tylnym wózku. Umożliwia to łatwy wyjazd z grząskiego terenu lub wyładowanego materiału. Brak ramy pośredniej obniża wagę naczepy, zwiększając jednocześnie jej ładowność. Naczepę wyróżnia także możliwość łatwego nawracania na niewielkiej powierzchni. 

Trzyosiówka przestrzenna Schwarzmullera posiada zwijaną plandekę z tworzywa sztucznego z mocowaniem taśmy, z aluminiowa deską i ręczną korbą. Na dachu są pośrednie, rurowe poprzeczki (4 szt.), zaokrąglone, zdejmowane lub obracane, a stanowiące jednocześnie oparcie plandeki (nachylenie ok. 100 mm). Zabezpieczenie stanowi aluminiowy podest roboczy z rusztem, z ochronnymi barierkami i drabiną.

W CMT podkreślają, że naczepa może być wyposażona z tyłu w drzwi lub klapo-drzwi. Producent podkreśla, że istnieje też możliwość szerokiej modyfikacji zamówionej naczepy przez biuro konstrukcyjne, w celu dostosowania jej do potrzeb zamawiającego. Ł. Powroźniak (CMT) wyjaśnia, że można np. zwiększyć kubaturę naczepy, wydłużyć ją, dołożyć czwartą oś albo zastosować tylko dwie itd. Standardem stało się wyposażanie takich naczep w podnoszoną pierwszą oś, ze względu na oszczędność paliwa i opon, nabywcy mają też inne życzenia (np. podnoszona pierwsza i trzecia oś albo trzecia oś samoskrętna, stosowana w długich naczepach użytkowanych w ciasnych miejscach).

Muldy naczep Schmitz Cargobull mają przekrój zbliżony do litery U (half-pipe). Taki kształt pomaga przy opróżnianiu wywrotki – ładunek nie przywiera w narożach i łatwo się z niej zsuwa. Dostępne warianty tylnej ściany to: klapa leżąca wewnątrz z rozściełaczem lub klapa na zewnątrz. Pojazdy do transportu asfaltu mogą posiadać hamulec do współpracy z maszyną drogową. W ostatnim czasie producent zmodyfikował tylne zamknięcie - klapę hydrauliczną. Dostępna jako opcja w naczepach samowyładowczych SKI24SL-7.2SR oraz SKI24SL-8.2SR  z muldą stalową.  Rozwiązanie to cieszy się coraz większą popularnością w Europie.

Wyróżnikiem naczep Bulk Master jest m.in. niższy próg załadunkowy podłogi oraz górnej belki. Powoduje łatwiejszy załadunek koparko-ładowarką, sprawniejszy przejazd przez bramy hal, magazynów czy stacji załadunkowych systemów silosowych. Natomiast długość zwisu tylnego wywrotki pozwala na sprawny wysyp zboża do koszy przyjęciowych i wynosi 1,86 m. Model Bulk Master dostępny jest w wersji z klapo-drzwiami, klapą prostą lub drzwiami lekkimi z funkcją bezpiecznego otwarcia drzwi (podczas otwierania drzwi kierowca stoi z boku naczepy, a nie bezpośrednio za nią), stanowiącą nową opcję w ofercie naczep wywrotek Wielton.

 

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH NACZEP BUDOWLANYCH

CMT

Naczepa samowyładowcza produkcji CMT Chojnice ze skrzynią aluminiową panelową przeznaczona jest do transportu ładunków standardowych (sypkich), jak również, dzięki zastosowaniu na całej lewej stronie drzwi (jak w ruchomych podłogach), może być wykorzystywana do przewożenia ładunków nietypowych. Rzadko spotykane w wywrotkach boczne drzwi zapewniają lepszy dostęp do transportowanego materiału, ułatwiając rozładunek, nie tylko przy pomocy zainstalowanego w przedniej części siłownika hydraulicznego, ale też np. wózkiem widłowym (podobnie jak załadunek). Ramę naczepy wykonano ze stali wysokogatunkowej. Skrzynię zbudowano z aluminium o wysokiej klasie ścieralności, co zapewnia jej długotrwałe użytkowanie. Naczepa może być wyposażona z tyłu w drzwi lub klapo-drzwi. 

 

FEBER

Sieradzki producent pojazdów, Feber (grupa Inter Cars) posiada w ofercie  wywrotki o kubaturze 24-76 m.sześc. Wśród pojazdów dedykowanych do tzw. „budowlanki” na uwagę zasługują np. naczepy ze skrzynią typu half-pipe. Klienci mają do wyboru muldę wykonaną ze stali hardox 450 lub z aluminium. W obu przypadkach rama bazuje na wysokogatunkowej stali Strenx 700. Half-pipe ze skrzynią stalową (podłoga 5mm, ściany boczne 4mm) to rozwiązanie do transportu gruzu, ostrych kruszyw, a przede wszystkim masy bitumicznej (pomimo wysokiej temperatury masy bitumicznej, stal w odróżnieniu od aluminium utrzymuje swoją odporność na ścieranie). Alternatywę stanowi skrzynia aluminiowa o poj. 24 m.sześc. z podłogą o grubości 8 lub 10 mm oraz ścianach bocznych o grubości 5mm (waga od 4,88 t). W pojazdach montowane są podzespoły znane użytkownikom produktów marki Inter Cars, np. osie Jost, układ pneumatyczny Knorr Bremse, układ elektryczny Hella, opony Continental oraz siłownik Hyva. 

 

FLIEGL

Naczepa - wywrotka Fliegl Alu Light o poj. 41 m sześc., z wyposażeniem waży tylko 5,75 t. Jest osadzona na ramie z wysokogatunkowej stali. Muldę wykonano z najwyższego jakościowo gatunku aluminium, z największym stopniem ścieralności 110 HB Brinella. Ciekawy pomysł stanowi stożkowy kształt muldy, zmniejszający opór powietrza. Mulda jest z przodu węższa o kilka centymetrów niż z tyłu i to czyni ją bardziej aerodynamiczną. Rama w lekkich naczepach jest zwężana z przodu. Aby ją wzmocnić opracowano i opatentowano rozwiązanie curved chassis. Normalna rama jest z przodu zamknięta prostym profilem, natomiast w tym przypadku rama została zaokrąglona. Dzięki temu jest ona bardziej elastyczna i wytrzymała, a naprężenia lepiej się rozkładają.

 

 KH-KIPPER  

Tylnozsypowe naczepy KH-KIPPER produkowane są z reguły na 3-osiowych podwoziach własnej konstrukcji. Charakterystyczny półokrągły kształt skrzyń zapobiega przyleganiu lepkiego materiału podczas wyładunku. Skrzynia wyróżnia się także mniejszą masą w porównaniu do klasycznej prostokątnej zabudowy z płaską podłogą i niezbędnym użebrowaniem wzmacniającym. Użycie materiałów najwyższej jakości w istotny sposób wydłuża żywotność i okres bezawaryjnej pracy sprzętu. Stosowane w naczepach KH-KIPPER wysokojakościowe stale Hardox i Strenx, ze względu na swoje parametry, zapewniają niższą wagę zabudowy przy jednoczesnym zachowaniu dużej wytrzymałości. Skrzynia naczepy może być wykonane również z aluminium. Ciekawostkę w ofercie KH-KIPPER stanowi bezramowa naczepa samowyładowcza do przewozu materiałów sypkich. Skrzynia unikatowej naczepy wywrotki zamontowana została bezpośrednio na tylnym wózku. 

 

KöGEL

Dzięki rozszerzeniu konstrukcji  modułowej o aluminiowe ściany boczne i tylną klapę zamykającą, naczepa wywrotka  markiKögel, ma teraz jeszcze większą ładowność. Co ważne, w dwu i trzyosiowych wywrotkach o poj. ładunkowej 24 m. sześc., można zastosować różnej grubości ściany boczne i klapę tylną, które są wykonane nie tylko ze stali, ale także z aluminium. Inteligentna technika łączenia elementów, pozwala tworzyć indywidualne zestawy wywrotek, o różnej grubości ścian i podłóg (muldy), wykonanych z różnych materiałów - w zależności od potrzeb klientów.

Trzyosiowa naczepa wywrotka  o poj. ładunkowej 24 m.sześc. to wariant optymalny dla transportu takich materiałów budowlanych (kruszyw), jak tłuczeń czy żwir. Wywrotka wyposażona jest w muldę z dnem o grubości 4 mm ze staliHardox 450, ściany boczne z  blachy aluminiowej o grubości 5 mm oraz ścianę tylną z wysoce wytrzymałej blachy aluminiowej o grubości 7 mm. Z uwagi na różną odporność na ścieranie się powierzchni, ściany i podłoga zostały wykonane z innego materiału. Takie połączenie pozwoliło także na zmniejszenie ciężaru własnego wywrotki aż o 430 kg i zwiększeniu jej ładowności. Dla trwałej ochrony przed korozją, w wywrotkach markiKögel, cała rama pojazdu wykonana jest w technologii nanoceramicznej, Zastosowano tu także powłokę KTL, pokrytą dodatkową warstwą lakieru przed promieniowaniem UV.

 

MEGA

W ubiegłym roku firma MEGA wprowadziła nową lekką wywrotkę aluminiową MegaLight3 oraz unowocześniła tzw. „rynnę”, czyli wywrotkę stalową. Pozwoliło to na wydłużenie gwarancji na konstrukcje aluminiowe i stalowe pojazdów z serii „3” (produkowanych od listopada 2018 r.) do trzech lat. Do produkcji skrzyń stalowych o poj. 25 m.sześc. na ramie o długości 7,5 m, oraz 28 m.sześc. na ramie o długości 8,36 m, zastosowano stal trudnościeralną w gatunku Hardox 450. Podłogę zbudowano z jednego arkusza blachy o grubości 5mm, a ściany z blachy grubości 4 mm. Zastosowanie innowacyjnej metody kształtowania stali pozwoliło na wykonanie monolitycznego zespołu ściany bocznej połączonej z belką górną. Ograniczono ilość spoin, zwiększono wytrzymałość konstrukcji. MEGA produkuje naczepy i przyczepy do samochodów ciężarowych. W 2017 r. producent z Nysy został kupiony przez francuskiego inwestora branżowego Benalu.  

 

SCHMITZ CARGOBULL 

Najnowszą wersję naczepy S.KI Light przygotowano do pracy na drogach państw, w których obowiązuje maksymalna masa zestawu wynosząca 40 t. To lżejsza wersja  ram oraz muld naczep samowyładwoczych. Ramę naczepy w całości wykonano  z wysokogatunkowej stali. Naczepa z muldą aluminiową o poj. 24 m.sześc. przeznaczona jest do transportu materiałów sypkich (piasek, żwir, keramzyt czy asfalt). Masa własna naczepy zaczyna się od 4,5 t, więc w konfiguracji z lekkim ciągnikiem siodłowym ładowność takiego zestawu może sięgnąć prawie 30 t (przy dmc 40 t). W ofercie są też lekkie naczepy  samowyładowcze  z muldą stalową. W przypadku tego typu naczep najchętniej wybierane są jednak wersje wzmocnione z muldą wykonaną ze stali HB450 o kubaturze od 24 do 28 m.sześc. (mulda, której przekrój jest zbliżony do litery U). Odpowiadając na potrzeby rynkowe Schmitz Cargobull  zaprezentował całkowicie zmodyfikowaną tylny klapę hydrauliczną, która dostępna  jest opcja w naczepach samowyładowczych SKI24SL-7.2SR oraz SKI24SL-8.2SR z muldą stalową.

 

SCHWARZMÜLLER

Jednym z wielu modeli wywrotek, Schwarzmüller ma również trzyosiową wywrotkę przestrzenną, z muldą zbudowaną z profili aluminiowych. Jedna z wielu pojemności to ok. 49 m.sześc. , a masa własna od ok 5,7 t. Całość bazuje na aluminiowej ramie spawanej (stalowa również w ofercie). Podwozie stanowi układ zawieszenia pneumatycznego SAF z osiami z dużymi tarczami hamulcowymi 430 mm. Przednia oś jest automatycznie podnoszona (podnosi się i opuszcza zależnie od ciężaru), wraz z dodatkowo wymuszonym sterowaniem, system zwiększający trakcję podczas ruszania (Traction Help Plus) na pierwszej osi. Aluminiowe felgi „obuto” w opony o rozmiarach 385/65 R 22,5. W naczepie zastosowano podnośnikowe, mechaniczne podpory aluminiowe. Mulda jest prostokątna, dostosowano ją również do przewozu palet. Podłoge zbudowano z blachy 8-milimetrowej z gęstym poprzecznym użebrowaniem.  Prostopadła ściana tylna jako klapo/drzwi ma grubość 4 mm (otwarcie na 270 st.). W mechanizmie wywrotu zastosowano siłownik czołowy z kątem wywrotu ok. 44 st.

 

SKIBICKI

Klasykę reprezentuje stalowa naczepa firmy Skibicki, tylnozsypowa 1W, typu rynna o poj. 26 m sześc. Podłoga zabudowy wchodzi pomiędzy podłużnice ramy naczepy. Tylna burta z górnymi zawiasami otwiera się automatycznie, a do podnoszenia skrzyni służy stabilizowany siłownik hydrauliczny renomowanej firmy. Plandekę zwija się na bok. Stalowa konstrukcja jest śrutowana, malowana farbą podkładową epoksydową, a potem nawierzchniowo farbą poliuretanową (kolory RAL). Zawieszenie jest pneumatyczne, z zaworem podnoszenia i opuszczania podwozia. Stosuje się osie SAF, BPW oraz innych renomowanych producentów, hamulce tarczowe lub bębnowe - pierwsza oś podnoszona, układ hamulcowy (Wabco, Haldex), pneumatyczny hamulec postojowy. Elementem wyposażenia są dwie przednie nogi podporowe, płyta sprzęgu z dwucalowym sworzniem królewskim (wysokość siodła ok. 1,2 m).

 

STAS

STAS to producent dwóch typów naczep : z ruchomą podłogą oraz wywrotek, w tym również małych wywrotek przeznaczonych dla sektora budowlanego. Model STAS U-rockstar  wyróżnia się najbardziej stabilną konstrukcją na rynku, dzięki zastosowaniu najszerszego podwozia i wbudowanej osi wywrotu. Służy do transportu najcięższych materiałów, w tym gruzu i dużych kamieni. Występuje w czterech wersjach pojemności, od 24 do 31 m.sześc. Pojemność powiązana jest z grubością ramy, wykonanej ze stali S355, która występuje w wersji o grubości 7,5 lub 8,5 mm. Muldę o przekroju w kształcie litery „U” wykonano ze stali Hardox HB450. Grubość burt wynosi 4 mm, podłogi – 5 mm. Przednia ściana oraz tylna klapa pochylone są o 20 st., co minimalizuje przyleganie materiału do ścian muldy. Masa własna wywrotki wynosi zaledwie 6,5 t. Wywrotka ma 5-sekcyjny, stabilizowany siłownik Hyva i elektronikę Wabco.

 

WIELTON

Rodzina wywrotek aluminiowych Bulk Master to naczepy stworzone do transportu objętościowego i przewozu produktów rolnych. Konstrukcja pozwala również na transport ładunków paletowych i załadunek do 26 palet. Użytkownicy korzystający z tego rozwiązania zyskują dodatkową przestrzeń logistyczną, w porównaniu z tradycyjną naczepą. Z kolei zastosowanie obniżonej ramy typu Gooseneck, wykonanej z blachy stalowej S700 gwarantuje obniżenie środka ciężkości naczepy, a w efekcie większą stabilność podczas jazdy i wywrotu. Wyróżnikiem Bulk Master jest zredukowana wysokość całkowita pojazdu w porównaniu do naczepy o takiej samej kubaturze na ramie prostej. W konsekwencji produkt posiada niższy próg załadunkowy podłogi oraz górnej belki. Model Bulk Master dostępny jest w wersji z klapo-drzwiami, klapą prostą lub drzwiami lekkimi z funkcją bezpiecznego otwarcia drzwi (podczas otwierania drzwi kierowca stoi z boku naczepy, a nie bezpośrednio za nią), stanowiącą nową opcję w ofercie wywrotek Wielton.

 

T&M nr 3/2020

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE