Zbudowane na sprawdzonej konstrukcji koparek serii E, najnowsze maszyny klasy 15, 25 i 35 t są idealnym partnerem podczas prac na terenach zurbanizowanych, jak również na drogach.

Najmniejsza z wymienionych jest Volvo ECR 145E maszyna o masie 14,4-16,7 t, napędzana silnikiem o mocy maksymalnej 122 KM. Średnia to Volvo ECR 235E (23,7-27,8 t, 175 KM), a największa Volvo ECR 335E (34,1-38 t ,245 KM). Główną zaletą maszyn tego rodzaju jest ich kompaktowa budowa, która sprawia, że promień obrotu nadwozia mieści się praktycznie w szerokości podwozia maszyny (promień zataczania przeciwwagi dla tych maszyn wynosi odpowiednio: ECR 145E - 1494 mm, ECR 235E -1810 mm, ECR 355E - 1900 mm). Oznacza to że wszystkie maszyny mogą bezpiecznie pracować w obrębie pojedynczego pasa drogowego, nie ma konieczności dodatkowego zwężania drugiej części jezdni. 

 

Praktyczne i efektywne

Nowe koparki serii E firmy Volvo Construction Equipment oferują  10-procentowy wzrost efektywności paliwowej, znaczny wzrost sił urabiania i udźwigu, doskonałe i precyzyjne sterowanie czyli najwyższy standard wydajności, żywotności i komfortu. Sercem maszyn są wytrzymałe jednostki silnikowe Volvo Stage IV. Łącząc wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach, silniki 4, 6 i 8-litrowe zapewniają odpowiedni zapas mocy do każdego zadania, jednocześnie poprawiając o efektywność wykorzystania paliwa, pomagając klientom robić więcej za mniej.

Z silnikiem Volvo współpracuje zaawansowany układ elektrohydrauliczny, pozwalając znacząco zmniejszyć zużycie paliwa i ograniczyć emisję spalin, a także zapewnić szybszą i płynniejszą pracę. Przyczyniając się również do skrócenia czasów cyklu, funkcja pływającego wysięgnika oszczędza energię pompy podczas opuszczania całego osprzętu.

Do poprawy wydajności paliwowej sięgającej nawet 10 proc. przyczynia się  unikatowy tryb ECO. Oprócz obniżenia zużycia paliwa pozwala on poprawić kontrolę nad maszyną, zwiększyć precyzję wykonywanych zadań. Poza tym, zintegrowany system trybów pracy oferuje operatorowi dziewięć programów w  pięciu zakresach pracy, do wyboru zależnie od wykonywanego zadania:  I (bieg jałowy), F (precyzyjny), G (ekonomiczny), H (duża wydajność i obciążenie) oraz P (maksymalna moc). Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu tego potencjału możliwe jest osiąganie optymalnej wydajności i osiągów.

Koparkę można zaprogramować w taki sposób, by po określonym czasie braku aktywności elementów sterowania następowała automatyczna redukcja prędkości obrotowej silnika albo nawet jego wyłączenie (dalsze obniżanie zużycia paliwa). Operator może śledzić zarówno bieżące, jak i średnie zużycia paliwa za pomocą prostego wskaźnika w kabinie.

 

Przyjazny interfejs i… bezpieczeństwo

Operatorzy pracują wydajniej, gdy otrzymają najlepsze narzędzia do wykonania swojego zadania. Dlatego najnowsze koparki Volvo zaprojektowano z myślą o łatwej i prostej obsłudze. Wszystkie elementy interfejsu człowiek-maszyna, w tym elementy sterowania (dżojstiki, dźwignie jazdy), klawiatury i monitor, są zaplanowano tak, by zapewniały pełną ergonomię i były umiejscowione w sposób zapewniający optymalny komfort i kontrolę. Liczba przełączników została znacznie zmniejszona w porównaniu z wcześniejszymi modelami, a ośmiocalowy, kolorowy ekran LCD, wyświetlający informacje o statusie maszyny jest czytelny, bez względu na źródło, rodzaj i siłę światła.  

Jeśli w momencie przekręcenia kluczyka zapłonu operator nie ma zapiętego pasa, włącza się alarm, co podnosi poziom bezpieczeństwa. Uchwyty i duże poręcze ułatwiają bezpiecznie wsiadanie i wysiadanie z kabiny, a łatwe do utrzymania w czystości stopnie antypoślizgowe pomagają operatorowi znalezienie pewnego oparcia dla stóp. W zależności od miejsca pracy są też dostępne konstrukcje zabezpieczające kabinę i operatora.

 

Pełna dyspozycyjność

Koparki gąsienicowe Volvo ECR zostały zaprojektowane nie tylko z myślą o łatwej obsłudze, lecz także o prostej konserwacji. Zapewnia to maksymalną dyspozycyjność i minimalne wydatki związane z serwisem i zakupem części eksploatacyjnych. Wydłużeniu żywotności ma zapewnić m.in. zastosowane w modelach ECR mocne nadwozie wyposażone w żeliwną przeciwwagę oraz podwozie w kształcie litery X, wykonane z bardzo wytrzymałej stali. Dodatkowe płyty osłonowe nadwozia zapobiegają uszkodzeniu spodu maszyny przez kamienie i gruz. Ważne podzespoły maszyny są zabezpieczone przed uszkodzeniem w wyniku przegrzania dzięki zastosowaniu napędzanego hydraulicznie i sterowanego elektrycznie wentylatora chłodzącego, który włącza się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, dodatkowo minimalizując zużycie paliwa i poziom hałasu.

Codzienne czynności kontrolne można wykonać szybko i łatwo dzięki pogrupowanym punktom serwisowym i dużym, otwierającym się szeroko drzwiom. Szybka i bezpieczna obsługa serwisowa z poziomu gruntu pozwala zmaksymalizować czas pracy bez przestojów. Dostęp do najważniejszych miejsc obsługi technicznej, zaworów ciśnieniowych pomp, filtrów i chłodnic itp. jest bardzo łatwy dzięki szeroko otwieranym pokrywom przedziałów serwisowych, które można zablokować pod kątem 90 st.

Większa dyspozycyjność jest także rezultatem samej wszechstronności modeli ECR, który można dostosować do wielu zadań dzięki szerokiej gamie dostępnych osprzętów. Bogate wyposażenie do zasilania różnych narzędzi roboczych zaczyna się od różnego typu szybkozłączy, poprzez szeroką gamę instalacji hydraulicznych z możliwością programowania przepływu i ciśnienia oleju dla dwudziestu różnych narzędzi roboczych, aż po lemiesz do spychania, różnego typu wysięgniki i ramiona.

T&M nr 9/2018

Tekst: Michał Jurczak