Maszyny nowej generacji są bardziej efektywne. Konstruktorzy projektują mocniejsze silniki, które zużywają mniej paliwa i jednocześnie mniej zanieczyszczają środowisko. Ładowarki stają się bardziej sprawne i zapewniają większy komfort operatorom. Producenci wykorzystują w nich rozwiązania techniczne wcześniej sprawdzone w większych modelach. Coraz częściej stosowany jest w nich hydrostatyczny napęd jezdny, zwiększający wydajność pracy przy mniejszym zużyciu paliwa. Hydrauliczne szybkozłącza umożliwiają wymianę oprzyrządowania w ciągu kilku-kilkunastu sekund bez wychodzenia z kabiny. Szeroki asortyment osprzętu czyni z małych ładowarek maszyny uniwersalne, wszechstronne, często określane mianem nośników narzędzi. Znajdują one zastosowanie w najróżniejszych obszarach - od rolnictwa, poprzez małe budowy, aż po kształtowanie krajobrazu i inne prace komunalne.

Terex: żadnej pracy się nie boją

Ciężkie zadania wymagają wytrzymałych maszyn. Dla szukających multitalentu, który poradzi sobie w trudnym terenie i posiada mnóstwo rezerw do efektywnej pracy, Terex poleca kompaktowe ładowarki kołowe serii TL. Maszyny te mają wielostronne zastosowanie w najróżniejszych obszarach - od rolnictwa po kształtowanie krajobrazu oraz remonty kanałów i inne prace komunalne. Do maszyn tych dołącza się łatwy do przezbrojenia osprzęt roboczy dostosowany do każdego miejsca eksploatacji i każdego budżetu. Oferta obejmuje szeroki wachlarz maszyn – od kompaktowej, zwinnej TL65 do dużej, mocnej TL120 i zawiera modele ze sterowaniem przegubowym oraz ładowarkę obrotową.

Listę otwiera TL65, o ciężarze roboczym 3,9 t. Sterowana przegubowo maszyna napędzana silnikiem o mocy 50 KM, dysponuje łyżką o pojemności 0,5-1,0 m3. Model TL70S, o masie 5,2 t, też ze sterowaniem przegubowym, wyróżnia się obrotowym układem podnoszenia. Maszyna napędzana silnikiem o mocy 60 KM wyposażana jest w łyżkę o pojemności 0,7-1,0 m3. Kolejne to: sterowana przegubowo TL80 (4,9 t, 60 KM, łyżka 0,8-1,2 m3, TL80AS – z trybem kierowania wszystkimi kołami (4,5 t, 60 KM, 0,8-1,2 m3) oraz sterowane przegubowo - TL100 (5,7 t, 74 KM, 1,0-1,55 m3) i TL120 (7 t, 101 KM, 1,2-1,8 m3).

Hydrostatyczny napęd jezdny zwiększa wydajność pracy przy mniejszym zużyciu paliwa. Automatyczna blokada mechanizmów różnicowych obu osi gwarantuje świetne właściwości trakcyjne. Sterowanie Terex "Fingertip" (elektryczno - proporcjonalne) oznacza szybkość i precyzję pracy. Zamontowany poprzecznie silnik pozwala na lepszy dostęp dla wykonania prac konserwacyjnych i służy jako przeciwwaga. Sterowanie przegubowe z wahliwą osią tylną zapewnia stateczność, komfort jazdy oraz odpowiednie przytrzymanie materiału.

Precyzję pracy poprawia kinematyka równoległa (umożliwia szybie i precyzyjne podnoszenie ładunków na wysokość bez konieczności ciągłego dopasowywania kąta ładowania), manewrowanie ułatwia sterowanie przegubowe, a komfort jazdy i stabilność poprawia wahliwa oś tylna z dużym kątem wychylenia.

 Atlas: bardziej efektywne

Atlas Weycor, niemiecki specjalista w produkcji ładowarek, w ostatnim czasie zaprezentował nową linię innowacyjnych maszyn. Nowo opracowane silniki Deutz osiągają 12% więcej mocy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Inteligentna kontrola jednostki napędowej pozwoliła na spełnienie najnowszych wymogów emisji spalin bez użycia filtra cząstek stałych (DPF). Praca nad ulepszaniem parametrów zaowocowała stworzeniem nowej serii „e”.

Hydrauliczny system Start-stop uruchamia funkcje ładowarki pozostawionej w uśpieniu poprzez wciśnięcie pedału gazu, ruch joysticka albo kierownicy. Powoduje to oszczędności w spalaniu o kolejne 15%.

Dzięki wprowadzeniu na rynek dwóch nowych modeli - AR 30 i AR 105e – niemiecka marka oferuje najszerszą gamę produktów na rynku. Model AR 105e został wyposażony w 143-konny, turbodoładowany silnik Deutz TCD 4.1 chłodzony cieczą, z którym jest najmocniejszą ładowarką w swojej klasie.

Hydrauliczne szybkozłącze w standardzie umożliwia wymianę oprzyrządowania w ciągu kilku sekund bez wychodzenia z kabiny. Niezależnie iloma przystawkami dysponuje klient, wszystkie wyposażone w ten sam system mogą być zmieniane błyskawicznie w zależności od potrzeb na budowie. Sprawdzona kinematyka Atlas Weycor charakteryzuje się imponującą siłą rwania i dużą wysokością podnoszenia.

Sterowanie jazdą poprzez pedał przyspieszenia i oddzielny pedał „Inch”, do lepszej dystrybucji mocy z hydrauliki jazdy na hydraulikę roboczą, ułatwia codzienną pracę i poprawia precyzję ruchów. Pierwszy i drugi bieg hydrauliczny może zostać włączony również pod obciążeniem, w trakcie jazdy do przodu lub do tyłu.

 Bobcat: nośnik narzędzi

Ładowarka S450 o sterowaniu burtowym stworzona została na bazie popularnego modelu S130. Nowa ładowarka, o znamionowej nośności operacyjnej 608 kg i masie roboczej 2.240 kg, napędzana silnikiem o mocy 48,8 KM, ma, według producenta, wszystkie zalety ładowarki kompaktowej, a jednocześnie zawiera szereg nowych funkcji i usprawnień dostępnych dotąd w większych ładowarkach nowej generacji tej marki. Jest ona dostępna z szerokim asortymentem osprzętu (48 różnych produktów). Dzięki temu sprawdza się w niemal wszystkich zastosowaniach, jako nośnik narzędzi. Jak i większe modele, ładowarka S450, zapewnia lepszą widoczność i wygodę, umożliwiając lepsze sterowanie i większą dokładność podczas pracy w niewielkiej przestrzeni. Dodatkowo, po raz pierwszy w przypadku ładowarek o sterowaniu burtowym tej wielkości, w modelu S450 zastosowano kabinę ciśnieniową z opcjonalną klimatyzacją. Pozostałe kluczowe cechy obejmują również układ hydrauliczny o zwiększonej sprawności i wydajności, klapę tylną o nowej konstrukcji, wbudowany zderzak tylny oraz łatwość serwisowania. Wnętrze kabiny jest o 10% większe w porównaniu z modelem S130.

Zwiększenie ciśnienia w układzie hydraulicznym, zmiana podzespołów oraz układu węży i przewodów rurowych pozwoliły zwiększyć wydajność układu hydraulicznego. Dzięki temu możliwe było zastosowanie przyłączy prostych zamiast kątowych (45° lub 90°). Zmniejszono również liczbę połączeń hydraulicznych. Wszystkie te zmiany pozwoliły zwiększyć całkowitą sprawność układu i wyeliminować rozbieżności w układzie przewodów, tym samym zmniejszając ryzyko wycieków oraz tarcia przewodów o inne elementy.

 JCBi Interhandler: maszyny do każdej pracy

W ofercie firmy Interhandler uwagę zwracają uniwersalne przegubowe ładowarki kompaktowe JCB: 403, 407 i 409, o masie roboczej – odpowiednio – 2.115, 5.063 i 5.926 kg. Dzięki zastosowaniu przegubowej ramy znakomicie spisują się w miejscach o ograniczonej przestrzeni. Napęd hydrostatyczny powoduje, że są proste w obsłudze i niezawodne podczas jazdy w terenie. Do ich napędu stosowany jest silnik marki JCB by Kohler, o mocy 49, 64 i 74 KM. To maszyny o udźwigu od 840 kg poprzez 4.323 kg, do 4.500 kg i maksymalnej wysokości podnoszenia – odpowiednio – 2.634, 2.991 i 3.189 mm.

Na życzenie (oprócz modelu 403) montowany jest mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) dla uzyskania lepszych własności jezdnych, a także układ amortyzacji łyżki (SRS) zwiększający komfort pracy operatora podczas prac załadunkowych oraz przewożenia ładunku. Konstrukcja ramienia ładowarek umożliwia uzyskanie wysokiej stabilności oraz widoczności ładunku, zwiększając tym samym bezpieczeństwo pracy, z szeroką gamą osprzętu.

Kolejną grupę małych ładowarek kołowych tej marki stanowią maszyny teleskopowe (grupa TM). Ich przegubowa konstrukcja pozwala osiągnąć znacznie lepszą przyczepność kół do podłoża. To maszyny o masie roboczej od 5.983 do 7.930 kg, o maksymalnym udźwigu 1.800-3.200 kg, napędzane silnikami o mocy 64-125 KM. Nowe maszyny TM180 Agri oraz TM220 Agri są niezwykle wszechstronne, dzięki ich kompaktowym wymiarom i wysokości podnoszenia około 4,5 m. W połączeniu z możliwością zastosowania przesuwu bocznego, pozwala to na łatwe, precyzyjne ładowanie materiału bez konieczności przemieszczania maszyny.

Toruńska firma oferuje też małe, wielofunkcyjne ładowarki pod marką Inerhandler: S630+, SL840DT i GT950DT. Maszyny posiadają 4 koła o napędzie hydrostatycznym, teleskopowy wysięgnik i duży udźwig (1.500-2.100 kg) przy zasięgu 3,60 m. Dzięki przegubowej ramie mogą z łatwością poruszać się w ciasnych obiektach, a ich mały ciężar (600-1.800 kg) umożliwia pracę wewnątrz i na zewnątrz budynków a także na wrażliwych nawierzchniach bez ich niszczenia. Do współpracy z nimi gotowych jest ponad 170 urządzeń zawieszanych, które można wymienić w ciągu kilkudziesięciu sekund.

Komatsu: przede wszystkim na małe budowy

Jedna z najnowszych ładowarek Komatsu - WA70-7 (moc silnika 49,5 KM, masa eksploatacyjna 5.035 - 5.380 kg, pojemność łyżki 0,75 - 1,25 m3) jest silną i wszechstronną ładowarką kołową o udoskonalonym silniku, poprawionej widoczności i komforcie. Kompaktowa maszyna jest polecana przede wszystkim na małe budowy.

Wielofunkcyjna dźwignia umożliwia wygodne sterowanie osprzętem roboczym i zmianę kierunku jazdy. Duże powierzchnie przeszklone i dostępna w wyposażeniu standardowym ogrzewana tylna szyba zapewniają dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy. Jeden stopień wejściowy i szerokie drzwi pozwalają na łatwe wsiadanie i wysiadanie z maszyny.

Szybkozłącze hydrauliczne i bogata gama osprzętu roboczego zapewniają uniwersalność na placach budowy, przy recyklingu materiałów i w zastosowaniach rolniczych. Podczas używania wideł paletowych Komatsu układ kinematyczny EF umożliwia podnoszenie ładunku równolegle do podłoża, bez potrzeby korygowania pozycji wideł. Dostępne na życzenie elektronicznie sterowane zawieszenie wysięgnika ECSS tłumi wstrząsy, przyczyniając się do poprawy wydajności i komfortu pracy na nierównych podłożach. Nowy silnik Komatsu ecot3 spełnia normy emisji spalin EU Stage IIIA oraz Tier III. Jednostka napędowa została zoptymalizowana pod kątem trudnych zastosowań budowlanych i rozwija duży moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych. Automatyczna przekładnia hydrostatyczna przekazuje mocna wszystkie cztery koła maszyny. Mały prześwit pionowy lub ciasne miejsce? Kompaktowe ładowarki

Komatsu zaprojektowano z myślą o takich właśnie warunkach. Maksymalny kąt skrętu w przegubie wynosi 40 stopni i zapewnia maszynie promień skrętu zaledwie 3,68 m. Mała wysokość – poniżej 2,5 m – pozwala wyjeżdżać do niskich obiektów.

Komatsu w tym segmencie proponuje też ładowarki: WA80-6, o masie eksploatacyjnej 5.520-5.835 kg i mocy silnika 67 KM, z łyżką o pojemności 0,80 - 1,25 m3 oraz WA90-6, o masie 6.475-6.740 kg i mocy 79 KM, z łyżką 0,9 - 1,6 m3.

Volvo: zaawansowany układ kinematyczny

Seria ładowarek kompaktowych Volvo (do 10 t) obejmuje pięć modeli podstawowych, począwszy od L20F, o masie 4,3 t, z silnikiem o mocy 56 KM, a skończywszy na L50G (9,5 t, 118 KM). W serii występują wszystkie rodzaje kinematyki wysięgnika od „równoległego” poprzez „Z”, aż do opatentowanego przez Volvo układu typu TP (jest to obecnie najbardziej zaawansowany układ kinematyczny występujący w dużych ładowarkach tej marki), charakteryzującego się dużą siłą wyrywającą i wysokim stałym momentem obrotu łyżki w całym zakresie roboczym wysięgnika. Układ TP łączy zalety kinematyki typu równoległego (równoległe prowadzenia osprzętu) oraz układu typu „Z” (wysokie siły wyrywania). Dodatkowo w układzie TP nie ma kolizji pomiędzy dźwignią wywrotu łyżki i samą łyżką, co umożliwiło zastosowanie w konstrukcji łyżek dużego wlotu przy zmniejszeniu jej głębokości (łatwe napełnienie). Po całkowitym zamknięciu łyżki krawędzie boczne są praktycznie równoległe do poziomu terenu, maszyna może nabrać materiału z dużym nadsypem i przewozić go na długich dystansach bez rozsypywania. Ładowarki są wyposażane w silniki Volvo 3- i 4-litrowe spełniające normy emisji spalin EU Stage 3B.

Układ hydrauliczny standardowo jest wyposażany w dwie pompy, przy czym jedna jest odpowiedzialna za układ roboczy, a druga za układ kierowniczy, co widać w czasie eksploatacji w szybkości ruchów roboczych, których nie zwalnia funkcja skrętu maszyną.

Dwa najmniejsze modele nie przekraczają 2,5 m wysokości co daje im możliwości pracy w bardzo ograniczonych przestrzeniach np. parkingi podziemne. Sterowanie ruchami maszyny odbywa się za pośrednictwem pojedynczej dźwigni, na której jest umieszczony przełącznik kierunku jazdy i blokada mechanizmów różnicowych.

W małych ładowarkach szwedzkiej marki zastosowano też unikalną budowę przegubu - oprócz skrętu ma możliwość oscylacji. Oznacza to, że maszyna ma sztywno mocowane mosty do ramy przedniej i tylnej, co jest korzystnym rozwiązaniem szczególnie w czasie jazdy w terenie. Jazdę w terenie ułatwia też duży prześwit oraz 100% blokada mechanizmów różnicowych obydwóch mostów.

W pracy dużym ułatwieniem jest hydrostatyczny układ napędowy, który umożliwia szybkie ruchy robocze z niską prędkością jazdy.

 

Antoni Gostyński

T&M 6/2015