Maleństwa wielofunkcyjne

Na polskim rynku minikoparek gąsienicowych operują praktycznie wszyscy markowi dostawcy.

 

Dla tych, którzy decydują się na zakup maszyny ważnym czynnikiem jest już nie tylko cena, ale też np. łatwość serwisowania. Istotne są też kwestie związane z przewozem maszyn z jednego miejsca na drugie.

Sprzedaż minikoparek nie jest w ostatnich dwóch latach imponująca, a główny popyt generuje nie tylko budownictwo drogowe, ale również kolejowe. Maszyny tego rodzaju są jednak chętnie wypożyczane. Wynajem nie angażuje własnych środków w tak znaczącym stopniu jak ma to miejsce w przypadku zakupu, a w sytuacjach gdy na rynku jest dużo tzw. „szybkich kontraktów” mało kto chce ryzykować wydatki związane z zakupem. Największym powodzeniem cieszą się markowe maszyny: CASE, Caterpillar czy JCB.  Konstrukcyjnie są do siebie podobne. Niektórzy producenci minikoparek od lat kooperują ze sobą, dotyczy to np. Hyundai Heavy Industries oraz CNH Industrial.   

 

W małym „ciele”…

         Pomimo niewielkich gabarytów minikoparki mogą się pochwalić całkiem niezłymi osiągami. Tak jest np. w przypadku Komatsu serii MR, maszyn wyróżniających się kompaktową budową, małym promieniem obrotu nadwozia oraz obrotowym wysięgnikiem, dzięki czemu radzą sobie na bardzo ograniczonej przestrzeni, szczególnie przy wykonywaniu wykopów blisko budynków. W mniejszych, PC30MR-5 i PC35MR-5 zastosowano jednostkę o poj. 1,6 l i mocy 24 KM, a w większych PC45MR-5 i PC55MR-5 silnik o poj. 2,2 l o mocy 40 KM. Seryjnie producent montuje m.in. system automatycznego wyłączania jednostki w momencie przerwy w pracy.

Minikoparka CX26C marki CASE to z kolei 2,65-tonowa maszyna kopiąca na głębokość 2,6 m. Napęd pochodzi od 25-konnego silnika Kubota D1305. Siła układu hydraulicznego bazuje na osiowych pompy wielotłoczkowych o zmiennym wydatku .

Relatywnie dużą siłą łyżki i ramienia charakteryzuje się też CAT 301.7D. Dostępne ramiona o dwóch długościach umożliwiają klientom skonfigurowanie maszyny (jeszcze większa siła kopania lub większy zasięg). Duża elastyczność wynika z niewielkich rozmiarów oraz masy transportowej (poniżej 2 t), co umożliwia łatwe transportowanie minikoparki, przy użyciu zwykłej przyczepy, półciężarówki lub samochodu dostawczego. Zastosowano automatyczną blokadę mechanizmu obrotu (blokuje górną część nadwozia, gdy pulpit sterowniczy jest podniesiony lub gdy jest wyłączony silnik). Stabilność wynika z zastosowania rozsuwanego podwozia i składanego lemiesza spycharki. Przedłużenia lemiesza są przechowywane wraz ze spycharką, co ułatwia ich używanie i zapobiega zagubieniu. 

Hyundai ma rodzinę minikoparek o wadze 1,6-3,5 t, w tym R35Z-9. Funkcja Zero Tail Swing (ZTS) zapewnia bezpieczny obrót nadwozia podczas pracy w pobliżu ścian lub innych przedmiotów. Napęd pochodzi od 28-konnej jednostki.  Głównym walorem minikoparki Wacker Neuson ET 18 jest z kolei unikatowy system pionowania nadwozia i ramienia kopiącego VDS oraz szybkozłącze hydrauliczne Easy Lock. – W ubiegłym roku ponad dziewięćdziesiąt procent minikoparek zamówionych przez naszych klientów stanowiły właśnie maszyny z VDS.ET-18  to niewielka, ok. 2- tonowa maszyna, co pozwala na transport na standardowej lawecie. Minikoparki oferujemy z pakietem łyżek, w tym łyżką skarpową – usłyszeliśmy od dostawcy maszyn Wacker Neuson.

 

Siła… nowoczesności

Współczesne minikoparki zaopatrywane są w dodatkowe obwody sterownicze, a to pozwala na przyłączenie osprzętu i zwiększa możliwości zastosowania danej maszyny. Dzięki sekcjom dodatkowym praktycznie każdą można rozbudować, a elementem wyposażenia, poza łyżką koparkową jest zazwyczaj lemiesz wyrównujący. Maszyny mogą także obsługiwać np. młot hydrauliczny, nadający się np. do prowadzenia  wszelkich prac wyburzeniowych, jak również czynności związane z renowacjami. Producenci dedykują tego rodzaju maszynom młoty o relatywnie niewielkim poziomie drgań (maksymalną ochronę ramienia koparki).

Nowa seria minikoparek Komatsu zostały objęte piątą generacją systemu Komtrax, gwarantującego łączność z dowolnego miejsca na świecie, obserwowanie parametrów pracy i natychmiastowe reagowanie na zgłaszane usterki. W minikoparkach serii MR-5 operator ma do dyspozycji wygodną, precyzyjną dźwignię sterowania wchodzącą w skład zabezpieczenia nazwanego Neutral Detection System. Do tego dochodzi przycisk awaryjnego wyłączania silnika.

W minikoparce CAT 301.7D  włączenie funkcji ruchu swobodnego lemiesza, wspomagającej skuteczne oczyszczanie terenu przyspiesza i ułatwia wyrównywanie podłoża i prace wykończeniowe. Opcjonalny długi lemiesz spycharki ułatwia porządkowanie terenu.  Dostępna jest szeroka gama osprzętu roboczego: łyżki, młoty i świdry. Młot hydrauliczny i dwukierunkowe przewody z szybkozłączami wchodzą w skład wyposażenia standardowego. Złącza umiejscowiono w pobliżu osprzętu, co pozwoliło zmniejszyć długość elastycznych przewodów hydraulicznych i ograniczyć ryzyko ich uszkodzenia. Przewody siłowników ramienia i łyżki są dodatkowo zabezpieczone, ponieważ biegną we wnętrzu wysięgnika.

W przypadku minikoparki Hyundai, np. R35Z-9, montaż opcjonalnego, wydłużonego ramienia lub chwytaka zapewnia jeszcze większą wszechstronność. Zespół ramienia sterowany dwustabilnym przełącznikiem to precyzja sterowania obrotem ramienia i większa ilość miejsca na podłodze kabiny, co oznacza większy komfort operatora.

 

Wygoda być musi

         Coraz ważniejszym kryterium wyboru dla kupujących nowoczesne maszyny jest wygoda eksploatacji, komfort pracy. Komatsu w maszynach MR-5 jako pierwszy producent tego rodzaju maszyn zastosował system elektronicznej kontroli nad hydrauliką, co przekłada się na łatwiejsze operowanie maszyną, zwiększenie precyzji oraz bezpieczeństwa pracy. Operator ma możliwość ustawienia i późniejszego wyboru pożądanych przez siebie trybów pracy (do tej pory takie rozwiązania były spotykane tylko w większych maszynach). W kabinie operator ma do dyspozycji monitor LCD przekazujący informacje na temat parametrów roboczych maszyny. Kabina jest typowa dla Komatsu, każdy operator, który pracował już na maszynach tego producenta, nie będzie mieć problemu z przystosowaniem się do nowego wnętrza.

Minikoparka CASE CX26C ma kabinę z amortyzowanym fotelem operatora, radiem i portem USB. Standardowe zabezpieczenie przed kradzieżą ma funkcję zwłoki aktywacji. Cyfrowy zespół wskaźników jest wodoszczelny. Otwory obwodu smarowania zgrupowano, dzięki czemu czynności wykonuje się łatwiej. Z kolei użytkownik maszyny CAT 301.7D doceni z pewnością w pełni pilotowe sterowanie. Ergonomicznie rozmieszczone elementy sterujące, pedały sterowania jazdą i regulowane podpórki nadgarstków zmniejszają zmęczenie operatora i zwiększają jego wydajność. Klient może wybrać wersję wyposażoną w zadaszenie lub w kabinę z układem ogrzewania. W wersji z zadaszeniem operator ma dostęp do stanowiska pracy z obu stron maszyny, co dodatkowo ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Dolna szyba przednia wsuwa się w ramę szyby górnej. Następnie obie szyby są podnoszone i chowane w dachu za pomocą siłowników gazowych. Dzięki temu operator może dostosować pozycję przedniej szyby do wymogów widoczności i wentylacji.

Również projektując maszyny Hyundai starano się uwzględnić bardzo wysokie wymagania europejskich użytkowników. Montaż opcjonalnego, wydłużonego ramienia lub chwytaka ma zapewniać wyjątkową wszechstronność. Zespół ramienia sterowany dwustabilnym przełącznikiem to precyzja sterowania obrotem ramienia i większa ilość miejsca na podłodze kabiny, co oznacza większy komfort operatora.

WYBRANE MINIKOPARKI GĄSIENICOWE

BOBCAT

         Bobcat E50 z zerowym tyłem obrotu (ZTS) to maszyna o wadze operacyjnej 4,9 t, napędzana przez 4-cylindrową jednostkę napędową marki Kubota o poj. 2,4 l i mocy 48 KM. Standardowy wysięgnik pozwala kopać na głębokość do 3,5 m. Maksymalny zasięg na poziomie podłoża, w zależności o wysięgnika wynosi od 5,9 do 6,3 m. Minikoparka Bobcat E50 ZTS to sprzęt skonstruowany z myślą o wykorzystaniu na placach budowy o ograniczonej powierzchni oraz do robót wyburzeniowych. Szerokość podwozia wynosi niecałe 2 m, przy 2,5-metrowej wysokości. Do dyspozycji użytkownika są dwa zakresy prędkości: 3,1 i 5,0 km/h. 

 

CASE

CX26C to nowoczesna minikoparka gąsienicowa o masie 2,65 t (z kabiną) oraz 2,5 t (z konstrukcją dachową). Standardowe ramię mierzy  1,35 m, a gumowe gąsienice mają 300 mm szerokości. Operator dysponuje dwoma biegami jazdy z systemem  auto shift-down. Prędkość jazdy na pierwszym biegu to 2,4 km/h, na drugim 4,5km/h. Zastosowano system sterowania osprzętem z obwodem wspomagającym wyposażonym w akumulator. Napęd stanowi 1,3-litrowy Diesel marki Kubota. W układzie hydraulicznym wykorzystano osiowe pompy wielotłoczkowe o zmiennym wydatku.

 

CATERPILLAR  

Minikoparka Cat 301.7D oferuje połączenie mocy, łatwości sterowania i stabilności. Napęd stanowi 1,1-litrowy, 25-konny Diesel. Maszyna o masie eksploatacyjnej (z kabiną i podwoziem rozsuwanym) 1,8 t, potrafi pokonywać wzniesienia o nachyleniu 30 st. Stabilność wynika m.in. z zastosowania rozsuwanego podwozia i składanego lemiesza spycharki. Niewielkie rozmiary oraz masa transportowa poniżej 2 t umożliwiają łatwe transportowanie minikoparki przy użyciu zwykłej przyczepy, półciężarówki lub samochodu

 

HYUNDAI

Minikoparki Hyundai, dzięki zaawansowanym systemom zapewniają operatorowi komfort i bezpieczeństwo pracy, przy zachowaniu odpowiednich  osiągów. Jest wśród nich R25Z-9A, nowoczesna, choć relatywnie prosta w obsłudze maszyna napędzana trzycylindrowym silnikiem wysokoprężnym Mitsubishi. Gąsienice gumowe o szerokości 250 mm i długości 1,9 m zapewniają niewielki nacisk na podłoże. Operator może zdecydować się na jeden z dwóch stopni prędkości jazdy: 2,5 lub 4,5 km/h. Układ hydrauliczny bazuje na tłokowej pompie głównej o regulowanej wydajności. Dwumetrowy wysięgnik pozwala uzyskać maksymalny zasięg kopania niemal 4,5 m, głębokość kopania wynosi 2,4 m.  

 

TAKEUCHI

         Takeuchi TB016 sprawdza się np. przy robotach związanych z układaniem linii kablowych. Operator tej 1,7-tonowej minikoparki ma do dyspozycji dwa biegi. Drugi bieg umożliwia szybkie przejechanie krótkiego odcinka, np. od jednego wykopu do drugiego (z prędkością 4,6 km/h). Przeniesienie napędu na gąsienice o krótkim poskoku „shortpitch” zapewnia specjalny układ trzykołnierzowych rolek jezdnych. Gąsienice są rozsuwane. Na trwałość i niezawodność maszyny wpływają również grube sworznie i tuleje w przegubie ramię – łyżka, z dużymi powierzchniami bocznymi. Dwa uchwyty na dachu kabiny służą do przenoszenia maszyny za pomocą dźwigu.

WACKER NEUSON  

Koparka 3503 marki Wacker Neuson napędzana jest silnikiem wysokoprężnym marki Yanmar. Seryjnie montowana jest dodatkowa instalacja hydrauliczna. Zastosowano samoczyszczący się układ jezdny. Automatyczny układ dwóch prędkości jazdy reguluje prędkość w zależności od siły ciągu. W ofercie jest też m.in. model EZ53 (bez nawisu). Modele 3503 oraz EZ53 dostępne są z oraz bez systemu VDS. Producent podkreśla, że dzięki zastosowaniu VDS (jedyne tego typu rozwiązanie na świecie) te koparki pozostają najbardziej elastycznymi maszynami w swojej klasie. VDS (Vertical Digging System) to system kopania pionowego, bezstopniowe nachylenie nadwozia do 15 st. pozwala na zrekompensowanie pochylenia terenu i oszczędzenie do 25 proc. materiału i czasu.

 

VOLVO

Minikoparkę Volvo ECR25D zaprojektowano z myślą o mobilności i wydajności. Charakteryzuje się małym promieniem obrotu, może pochwalić się udźwigiem oraz siłą wyrywającą i siłą odspajania, które pozwalają jej konkurować z większymi maszynami. Masa robocza wynosi 2,49 – 2,6 t, do napędu służy ponad 20-konny Diesel. Standardowe łyżki koparkowe mają poj. 0,03 - 0,12 m.sześc. Opracowana przez Volvo mechaniczna szybkozłączka ze sworzniem chwytakowym umożliwia szybką wymianę osprzętu. Pasują do szerokiej gamy oryginalnego osprzętu Volvo. Obwód pomocniczy sterujący osprzętem dodatkowo zwiększa możliwości zastosowania maszyny.

T&M nr 10/2018

Tekst: Michał Jurczak

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE