Poradzić sobie w każdej sytuacji

To bodaj najbardziej uniwersalne ze wszystkich maszyn budowlanych. Koparko-ładowarki zapewniają możliwości kopania, czy zasypywania rowów oraz przeładunku materiałów.

 

W istocie mogą być używane do różnych zadań w zakresie tzw. budownictwa ogólnego, przy wyburzeniach i wykonywaniu wykopów, przy kształtowaniu krajobrazu oraz przy rozbijaniu asfaltu i nawierzchni. Stosowane są też w gospodarce komunalnej.  

Zadaniem koparko-ładowarek jest zapewnienie odpowiedniej mocy i precyzji,  wymaganych podczas pracy w miejscach, w których używanie większego sprzętu jest wyjątkowo trudne lub wręcz nie jest możliwe. Ze względu na relatywnie małe rozmiary oraz uniwersalność zwiększają wydajność pracy na placu budowy, a tym samym obniżają koszty. To odpowiednie maszyny dla przedsiębiorstw robót drogowych, zakładów użyteczności publicznej, wykonawców robót ziemnych lub wykonawców prac w obrębie zatłoczonych miast.

 

Wydajność w górę

Caterpillar rozwinął rodzinę koparko-ładowarek serii F wprowadzając maszyny F2 (427F2, 428F2, 432F2, 434F2 i 444F2). Jeśli kluczowe znaczenie ma niskie zużycie paliwa, operator może wybrać tryb ECO, w którym maszyna pracuje z wysoką wydajnością i precyzją, ale prędkość obrotowa silnika pozwala maksymalnie oszczędzać paliwo. Producent zapewnia, że 427F2 łączy wszechstronność z nawet o 10 proc. niższym zużyciem paliwa w porównaniu z modelem 428F2, przez co cieszy się dużym zainteresowaniem mniejszych firm wykonawczych oraz zajmujących się wynajmem maszyn. W wersjach 428F2 i 434F2 zwiększono także przepływ czynnika hydraulicznego.

W maszynach Hyundai MST 642-644 PLUS wysoką produktywność oraz niskie zużycie paliwa ma zagwarantować zastosowanie pompy hydraulicznej wielotłoczkowej i zaworu podziału przepływu. Zastosowanie zaworu podziału przepływu (dzielnika przepływu) umożliwia wykonywanie kilku operacji jednocześnie oraz odpowiednią kontrolę niezależnie od umiejętności operatora. Gdy system nie wymaga większego przepływu do zasilania osprzętu koparkowego, generuje wystarczający przepływ dla układu napędowego zapewniając należytą przyczepność oraz niskie zużycie paliwa. Seria 6 cechuje się też dużą siłą wyrywania na osprzęcie ładowarkowym, spełnia też wymagania operatorów pod względem wysokości obrotu łyżki i możliwości załadunku ciężarówek. Łyżka ładowarkowa wykonana ze stali Hardox ma relatywnie dużą pojemność (1,2 m.sześc.).  

CASE promuje unikatową konstrukcję ramienia koparkowego „Extendahoe”, z zewnętrzną częścią wysuwaną. Dzięki temu elementy ramienia przy kontakcie z glebą są cały czas chronione przed uderzeniami i odkładaniem się na nich zanieczyszczeń. Wygięty wysięgnik zapewnia większą zdolność kopania i sprawia, że łatwiej załadować ciężarówkę. Uniwersalne szybkozłącze umożliwia instalację na siłowniku obrotu nie tylko tradycyjnych łyżek CASE, lecz również łyżek innych producentów koparek. Firma wzbogaciła też ofertę konfiguracji części koparkowych, wprowadzając nową konstrukcję wysięgnika i ramienia o tzw. geometrii typu „In-Line”, w której siłowniki umieszczono w jednej linii, jeden za drugim, a wysuwana jest wewnętrzna części ramienia koparkowego. Konstrukcja wysięgnika i ramienia kopiącego jest wzbogaceniem oferowanej od lat, znanej i docenianej „CASE DNA” (zachodzące na siebie siłowniki oraz zewnętrzna część wysuwana ramienia kopiącego). System amortyzacji ramion ładowarkowych Auto Ride Control zmniejsza efekt podskakiwania maszyny podczas jazdy po nierównym terenie. Aby utrzymać przyczepność w najtrudniejszym terenie, przedni most oferuje wychył po 11 st. w każdą ze stron góra-dół, co dodatkowo zwiększa retencję materiału w łyżce ładowarkowej, a tym samym pomaga zapewnić wysoką produktywność maszyny.

JCB wprowadził innowacyjną maszynę 3CX Compact. Wbrew pozorom nie jest to kolejna limitowana odmiana topowej 3CX, ale następca popularnego modelu 2CX. - Kompaktowe wymiary, szerokość jedynie 1,9 m, wysokość 2,7 m ułatwiają manewrowanie. Hydrostatyczna przekładnia zapewnia prędkość jazdy do 40 km/h. Pełną kontrolę gwarantują dźwignie z serwomechanizmem oraz płynnie działający układ hydrauliczny, a odpowiednią zwrotność zapewniają 4 skrętne koła- usłyszeliśmy w Interhandler. Przygotowano też 3CX Global, w istocie nieco „zubożoną”, a zatem tańszą wersję typowej maszyny 3CX. Zastosowano pompę zębatą, a nie wielotłoczkową (przepływ oleju mniejszy o 22 l/min.), zbiorniki paliwa wykonano ze stali, a nie z tworzywa sztucznego. Maszyna kopie o ok. 40 cm płycej niż jej protoplasta. 

 

Silnikowa rewolucja

         Nowe normy proekologiczne wywołały w ostatnich latach potrzebę zmian w silnikach maszyn. Seria F2 marki CAT bazuje na silniku Cat C4.4 ACERT z układem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w układzie oczyszczania spalin. SCR to sprawdzona, powszechnie stosowana technologia redukcji emisji tlenków azotu (NOx). W pobliżu katalizatora tego układu spaliny wchodzą w reakcję z płynem DEF (specjalnie dobrana mieszanka mocznika i wody). Operator nie musi ingerować w działanie układu SCR, wystarczy tylko regularnie uzupełniać poziom płynu DEF w specjalnym zbiorniku. W zależności od wersji, silniki mają moc rzędu 95-110 KM. Zewnętrzne gniazdo wspomagania rozruchu dodatkowo zwiększa wygodę operatora.

JCB 3CX Compact napędza silnik wysokoprężny o mocy 74 KM. Współpracuje z trzybiegową przekładnią hydrostatyczną, napędzając wszystkie cztery koła (przekładnia hydrostatyczna eliminuje konieczność stosowania dźwigni zmiany biegów lub sprzęgła). JCB 3CX Compact umożliwia wybranie opcji dwóch lub czterech kół skrętnych. Dostępne są podkładki gumowe dla łyżki i stabilizatorów, które zapobiegają uszkodzeniom nawierzchni.

W CASE 580 ST zastosowano silnik o poj. 3,4 l, produkt FPT. Układ poboru powietrza z odśrodkowym separatorem pyłów wydłuża okres między kolejnymi czyszczeniami, 16 zaworów zapewniać mają zarządzanie poborem powietrza, wyższe turbulencje i w rezultacie, optymalne spalanie. Kolektor dolotowy oraz tłoki są odporne na wysokie turbulencje, a układ wtrysku Common Rail ma zapewniać odpowiednią  mieszankę paliwowo-powietrzną oraz większą wydajność spalania. Elektronicznie sterowana przepustnica spalin (zawór „waste-gate”) daje natychmiastową reakcję silnika i skrócenie czasu opóźnienia załączenia się turbosprężarki (doładowanie). Wentylator chłodnicy ze sprzęgłem wiskotycznym odpowiada za właściwą temperaturę pracy silnika, którego moc nie jest marnowana, gdy nie zachodzi potrzeba dodatkowej wentylacji chłodnicy. Funkcja elektronicznego wyłączania silnika kontroluje najbardziej krytyczne parametry robocze jednostki i przekładni, automatycznie wyłącza silnik, jeśli określony parametr jest poniżej wcześniej zdefiniowanej lub bezpiecznej wartości progowej (ciśnienie oleju w silniku, ciśnienie płynu chłodzącego silnik, temperatura oleju przekładniowego).

 

Musi być wygodnie

Maszyny CAT F2 wyposażono w stworzone całkowicie od nowa stanowisko operatora. Kabinie nadano nowoczesny wygląd, operatorowi poprawiono  widoczność na osprzęt ładowarki, do 74 dBA obniżono hałas w kabinie. Nastąpiła poprawa ergonomii elementów sterujących maszyny dzięki nowej kolumnie kierownicy z regulacją wysunięcia i pochylenia oraz przeniesieniu elementów sterujących blokadą mechanizmu różnicowego do elementów sterujących ładowarki. Sterowanie ruchem do przodu/do tyłu wbudowano w element sterujący ładowarki, co dodatkowo zwiększa wygodę pracy. Kabina została wyposażona w zaprojektowane na nowo stopnie, umieszczone w sposób podnoszący bezpieczeństwo wchodzenia/wychodzenia. Dolny stopień zawieszono na mocowaniach elastycznych, dzięki czemu nie jest narażony na uszkodzenie przez odpady. Operator może łatwo  dokonać zmiany z ustawień do sterowania ładowarką na sterowanie koparką. Maszyny z serii F2 mogą być wyposażone w radio z systemem Bluetooth, ułatwiającym komunikację. System zabezpieczający z klawiaturą zapewnia dodatkową ochronę maszyny, a dostępne technologie komunikacji przez sieć telefonii komórkowej lub kanały satelitarne umożliwiają wykorzystywanie systemu telematycznego ProductLink do śledzenia lokalizacji i parametrów roboczych maszyny.

W koparko-ładowarkach Hyundai MST 642-644 PLUS zwracają uwagę owalne, gładkie i nowoczesne linie zapewniają szerokie, panoramiczne pole widzenia. Unowocześniono wnętrze kabiny, system klimatyzacji, wygodny fotel, układ kierowniczy i panel sterowania ułatwiają indywidualne dopasowanie do  potrzeb operatora. Podstawowe cechy kabiny MST serii 6: kolumna kierownicy o regulowanym pochyleniu i wysokości, fotel z zawieszeniem mechanicznym, łagodzący zmęczenie operatora podczas długich godzin pracy, radioodtwarzacz CD/MP3, cyfrowy wyświetlacz, hydrauliczna blokada wysięgnika, funkcja hydraulicznego przesuwu bocznego (opcja).  

Również w maszynach CASE 580 ST, 590 ST, 695ST postawiono na łatwość obsługi. Bagnet poziomu oleju oraz filtry są łatwo dostępne z lewej strony. Maska otwierana do przodu zapewnia operatorowi pełen dostęp do podzespołów silnika. Elastyczna osłona chłodnicy zapobiega uszkodzeniom, jeśli maszyna uderzy w przeszkodę z prędkością do 5 km/h, ograniczając niepotrzebne dodatkowe koszty utrzymania, które wynikałyby z ewentualnych pęknięć chłodnicy. System SCR instalowany na zewnątrz ułatwia dostęp do elementów układu oczyszczania, zapewniając więcej miejsca pod i ułatwiając rutynowe prace konserwacyjne. Opatentowane szybkozłącze hydrauliczne zintegrowane z ramieniem koparkowym umożliwia operatorowi zmiany osprzętów kopiących bezpośrednio z kabiny, za pomocą wygodnego przełącznika. Hydrauliczny przesuw boczny pozwala na łatwe i szybkie usytuowanie koparki w każdych warunkach pracy. Zakrzywione ramiona ładowarkowe ułatwiają załadunek ciężarówki, dodatkowe wsparcie operatora zapewnia też mechaniczny układ samopoziomujący. Funkcja powrotu łyżki do pozycji ładowania zmniejsza wysiłek operatora przy powtarzalnych operacjach załadunku oraz przyspiesza każdy cykl załadunkowy.

W JCB 3CX Compact komfort pracy wynika m.in. z możliwości zamocowania osprzętu. Przepływ hydrauliczny wynosi 100 l/min, a w połączeniu ze standardowymi dżojstikami zapewniać ma operatorowi wyjątkową łatwość obsługi.   

 

WYBRANI PRODECENCI KOPARKO-ŁADOWAREK

 

CASE  

CASE ma koparko-ładowarki 580 ST, 590 ST, 695ST. Znacznie obniżono w nich wysokość  transportową dzięki nachodzącym na siebie siłownikom części koparkowej. Model 580ST mierzy mniej niż 3,5 m wysokości, a modele 590ST i 695ST mniej niż 3,7 m. Silniki spełniające normy Tier 4 interim, automatyczny system amortyzacji ramion ładowarkowych, szybkie ustawianie wysięgnika koparki oraz dostępność manualnej bądź automatycznej skrzyni biegów wpływają na niskie zużycie paliwa i małą emisję spalin, wysoki komfort operatora, dużą siłę zrywającą i udźwigi. Wymianę osprzętu ułatwia zintegrowane szybkozłącze w ramieniu koparkowym. Zęby na końcówce ramienia zapewniają odpowiednie utrzymywanie materiału, szczególnie podczas umiejscawiania rur czy wydobywania głazów.

 

CAT

Modele 428F2, 432F2, 434F2 i 444F2 wyposażono w silnik Cat C4.4 ACERT z systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w układzie oczyszczania spalin. W pobliżu katalizatora tego układu spaliny wchodzą w reakcję z płynem DEF - specjalnie dobraną mieszanką mocznika i wody. Maszyny, wyposażone są w funkcjonalne i ergonomiczne elementy sterujące koparki, które operatorzy mogą ustawiać w optymalnie dobranym położeniu, aby nie męczyć się podczas pracy i pracować wydajniej. Element sterujący ruchem do przodu/do tyłu jest wbudowany w panel sterowania w kierownicy, co dodatkowo zwiększa wygodę pracy. System zabezpieczający z klawiaturą zwiększa ochronę maszyny, a dostępne technologie komunikacji przez sieć telefonii komórkowej lub kanały satelitarne umożliwiają wykorzystywanie systemu telematycznego ProductLink do śledzenia lokalizacji i parametrów roboczych maszyny.

 

HYUNDAI

Wysoką produktywność oraz niskie zużycie paliwa w koparko-ładowarkach Hyundai MST 642-644 PLUS uzyskano dzięki zastosowaniu pompy hydraulicznej wielotłoczkowej i zaworu podziału przepływu. Producent zwraca uwagę na solidną i trwałą konstrukcję, maszyny sprawdzają się w najbardziej wymagających warunkach. Zarówno przednie jak i tylne osie mają wysoką nośność, producent zapewnia, że  MST serii 6 cechuje się również najwyższą w swojej klasie siłą wyrywania. Silnik Perkinsa 4,4 l Tier 4i o mocy 100 KM został zaprojektowany specjalnie dla koparko-ładowarek. Wysokie wartości momentu obrotowego osiągane są przy niskich obrotach silnika dzięki zastosowaniu turbosprężarki z chłodnicą powietrza. Dzięki dopasowaniu pomiędzy automatyczną skrzynią biegów a silnikiem zmniejszono zużycie paliwa, przekładnia zapewnia łagodną zmianę biegów oraz napęd na cztery koła.

 

JCB

         JCB to największy na świecie producent koparko-ładowarek. W ofercie jest m.in. innowacyjna maszyna 3CX Compact. Możliwość zamocowania osprzętu do koparko-ładowarki, od minikoparki i ładowarki ze sterowaniem burtowym umożliwia 3CX Compact pracę z szerokim asortymentem osprzętu i narzędzi ręcznych. Przepływ hydrauliczny wynosi 100 l/min, w połączeniu ze standardowymi dżojstikami zapewniać ma operatorowi wyjątkową łatwość obsługi. Dwukierunkowy przepływ pomocniczy (do 75 l/min) umożliwia zastosowanie szerokiego zakresu osprzętu hydraulicznego, w tym także wiertnic. Maszyna 3CX Compact jest dostępna z dwoma długościami ramienia z tyłu, w wersji stałej lub rozsuwanej. Wysokość załadunku wynosi 2,98 m, maksymalny zasięg w przód sięga 1,1 m.

T&M nr 10/2018

Tekst: Michał Jurczak

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE