Z kontenerami „na plecach”

Naczepy przeznaczone do przewozu kontenerów stanowią jeden z mniejszych sektorów rynku. Rocznie nabywców znajduje w Polsce ok. 250 pojazdów tego rodzaju.

 

Popularne podkontenerówki występują w wersji stałej oraz z rozsuwanym tyłem i/lub przodem, dzięki czemu można nimi przewozić kontenery każdego rozmiaru (20-, 30- i 40-stopowe, a w niektórych przypadkach również 45-stopowe).

Najbardziej popularne w transporcie lądowym są kontenery o długości 20 stóp (ok. 6 m) oraz 40 stóp (ok. 12 m). Producenci podwozi starają się znaleźć sposób, aby przy pomocy jednego środka transportu obsłużyć każdy z nich. Naczepy podkontenerowe muszą odpowiadać ściśle określonym przepisom. Dotyczą one np. instalacji elektrycznej: zespolenia świateł tylnych ze światłem cofania, przeciwmgielnym, kierunkowskazami oraz trójkątami odblaskowymi. Muszą też posiadać oświetlenie boczne.      

<śt> Uniwersalność w cenie 

Użytkownicy cenią sobie szczególnie funkcjonalność rozwiązań, a także prostotę obsługi. Na uniwersalność postawili konstruktorzy Krone projektując naczepy BoxLiner. Wyposażono je w mocowania dla kontenerów od 20 do 40 cali, natomiast po zastosowaniu elementu wysuwanego naczepa „obsługuje” także 45-calowe. Naczepy BoxLiner mogą być płaskie, bądź z tzw. uskokiem. Są relatywnie lekkie (masa najlżejszej wersji to nieco ponad 3 t). Naczepa może także przenosić nakładane skrzynie ładunkowe o długości 13,6 m. W „trzyosiówkach” dostępny jest zróżnicowany rozstaw osi (1,4/1,3 m).

Wariantową ofertą naczep kusi Fliegl. Można nimi przewozić nie tylko standardowe kontenery we wszystkich powszechnych rozmiarach, ale również tzw. tank-kontenery. Przednia część ramy pozwala na załadunek kontenerów High Cube.  Kontener można otwierać z przodu i z tyłu. Oferta obejmuje m.in. Vario Chassis SDS 380 V2+. Trzyosiową, teleskopowo rozsuwaną naczepę (układ nazywa się Tele Control) można dostosować do przewozu kontenerów praktycznie o dowolnej długości i objętości, w kilku konfiguracjach. Jest wyposażona w rozsuwaną część środkową ze zdalnym sterowaniem, rozciągany przód z zabezpieczeniami typu duplex, rozciągany tył, a także uniwersalny system mocowania kontenerów, dzięki któremu bezpiecznie przewieziemy także konstrukcje 45-stopowe. Już dekadę temu Fliegl zaprezentował naczepę do transportu 20-, 30- i 40-stopowych kontenerów rozładowywanych taki sam sposób jak wywrotka. Wśród zalet są łatwość obsługi, brak zbędnej elektroniki oraz relatywnie niska masa własna. Fliegl ma też naczepę podkontenerową w wersji chemicznej. Waży niecałe 3 t (dmc 38 t), a w wyposażeniu seryjnym jest m.in. wanna wychwytowa oraz tuby do przechowywania węży. Naczepy Fliegla bazują na ramie stalowej, z otworami (firma stosuje tę technologie od dwóch dekad) nadającymi jej sprężystości i odpowiedniej wytrzymałości. Otwory te są odpowiednio przetłaczane.  

Timex, reprezentant firmy Kassbohrer wprowadził stosunkowo niedawno do sprzedaży multifunkcyjną naczepę podkontenerową, przystosowaną do przewozu wszystkich typów kontenerów, łącznie z 45-stopowymi, a przede wszystkim do kontenerów zbiornikowych, silosów i cystern. Umożliwia transport kontenerów objętych przepisami dotyczącymi przewozu materiałów niebezpiecznych (spełnia wszystkie wytyczne ADR w tym zakresie). Dzięki zastosowaniu środkowego rozsuwu ramy, możliwe jest przewożenie bardzo ciężkich kontenerów 20-stopowych na tylnej części naczepy, zachowując przy tym odpowiednie obciążenie osi ciągnącej ciągnika siodłowego. Tak załadowany kontener pozwala również na rozładunek bezpośrednio do rampy wyładowczej lub „rękawa”. Umiejscowienie kontenera bliżej kabiny ciągnika powoduje mniejsze opory powietrza i tym samym niższe zużycie paliwa. Zawieszenie SAF z dużymi poduszkami powietrznymi oraz mocna konstrukcja podwozia poprawia właściwości jezdne i wytrzymałość pojazdu na przeciążenia.

Port, to z kolei rodzina elastycznych naczep kontenerowych marki Koegel. Dostępna jest wersja sztywna i rozsuwana (pneumatycznie). Siłownik zamontowano w wysuwie, co ogranicza ryzyko uszkodzenia. Wysuw prowadzony jest na sprężynowanych łożyskach rolkowych, co ma m.in. tłumić uderzenia podczas załadunku. Elementem wyposażenia są cztery pary mocowań ładunku. Ładowność sięga 30 t (przy środkowej pozycji kontenera 20-stopowego). Przygotowano też podwozie specjalnie z myślą o transporcie kontenerów-cystern, Kögel Port 20 Tankplex. Jest to konstrukcja o technologicznym DMC na poziomie aż 39,5 t, z czego 36,5 t przypada na ładowność, zaś tylko 3 t to masa własna. Możemy załadować na nią 20-stopowe cysterny, 20-stopowe kontenery ISO, kontenery 23- oraz 25-stopowe, a także nadwozia wymienne o długości od 7,15 do 7,82 m. Główną zaletą pojazdu ma być bardzo niska masa własna, która wynika z zastosowania  aluminium (felgi, zbiorniki powietrza itp.).

Rozwiązania dla transportu kontenerów oferuje też producent naczepy S.CF Gooseneck (Schmitz- Cargobull) podkreślając, że sprzyja temu łatwy w obsłudze system wysuwania przedniego i tylnego (większa elastyczność przy odstawianiu kontenera dzięki specjalnej budowie jego belek).

Wielton proponuje przewoźnikom modele naczep z rodziny CONTAINER MASTER  Super Light.

Zoptymalizowana konstrukcja ramy oraz niska masa własna to cechy, które pozwalają na załadunek nawet najcięższych kontenerów i pracę w trudnych warunkach. Reprezentantem linii pojazdów Container Master Super Light jest naczepa NS3P 40/45 R SL. Występuje w dwóch konfiguracjach wysokości siodła oraz jest przystosowana do transportu najczęściej stosowanych kontenerów 2x20, 40 HC i 45. Niezawodność konstrukcji gwarantować ma prosta i sprawdzona modułowa budowa ramy wykonana ze stali S700. Cechą wyróżniającą NS3P 40/45 R SL jest relatywnie niska masa własna (od 3,95 t). Redukcja masy własnej nastąpiła poprzez wykorzystanie aluminiowych elementów wyposażenia (nogi podporowe, zbiornik powietrza, felgi), Dodatkowym udogodnieniem są dwie pozycje sworznia królewskiego w standardzie, automatyczne podnoszenie pierwszej osi oraz boczne kompozytowe odboje rowerowe uchylne, które możemy wykorzystać jako powierzchnię reklamową.

Istnieje również możliwość zastosowania trzeciej osi podnoszonej. Nowy model naczepy posiada  możliwość szybkiego zabezpieczenia kontenerów w postaci trzech pozycji belek przedniego rygla, co  ułatwia załadunek. Użytkowanie pojazdu ułatwia opcja podnoszenia i opuszczania podwozia za pomocą zaworu H-S, a także możliwość przystosowania pod montaż agregatu chłodniczego dla ładunków wymagających przewozu w ściśle określonej temperaturze.

         Podkontenerówkę ma też firma zaledwie od kilku lat obecna na polskim rynku,  CIMC Vehicles. Chiński producent korzysta z markowych podzespołów (m.in. zamki kontenerowe firmy JOST i osie BPW). CIMC CS-SC03 oferuje pneumatyczny wysuw tyłu, obsługiwany za pomocą trzech przycisków, oś podnoszoną, stalową podłogę umożliwiającą rozładunek wózkiem widłowym centralnie załadowanego kontenera 20-stostopowego i pierścienie do mocowania pojazdu podczas przewozu promem. Standardowo naczepę przystosowano do załadunku wszelkich konfiguracji kontenerów, w tym kontenera 20’ w pozycji tylnej i centralnej, dwóch kontenerów 20’, kontenera 30’, 40’ ISO oraz 40’ z tunelem, czyli Hi- Cube (półki podporowe, zamki o zmiennej wysokości).   

<śt> Istotne zabezpieczenia

         Z punktu widzenia użytkownika, tak dla komfortu eksploatacji, jak i bezpieczeństwa szczególnie ważne są wszelkiego rodzaju zabezpieczenia. W naczepie S.CF Gooseneck zastosowano m.in. Steplock – ryglowanie na tylnym wysuwie z przestawianą wysokością do odbioru kontenerów z lub bez tunelu. Wyposażenie obejmuje też Multilock – do zabezpieczenia kontenerów tunelowych o skośnych lub prostych narożnikach oraz kontenerów bez tunelu przy zachowaniu promienia czołowego, jak również Klapplock – do odbioru przedniego kontenera w przypadku 2x20’, do transportu kontenerów tunelowych. Zabezpieczenie hakowe blokady Steplock i Klapplock zapobiega przewróceniu lub przechyleniu się blokady podczas odbioru kontenera.

Z kolei naczepy Fliegl standardowo przystosowano do zamontowania systemu Quick Lock- automatycznego mocowania kontenerów. Wśród elementów zabezpieczających w naczepach Koegel Port jest m.in. zamek typu Twist-Lock: blokada kontenerów ISO, sztywna (teleskopowa/ z regulacją wysokości) lub składana w postaci składanego zamka Twist-Lock; Quick-Lock (opcjonalnie): samoczynnie (mechaniczno-automatycznie) blokujący się system zamykający do blokowania kontenerów.

<śt> Specjaliści od unoszenia

          W załadunku i wyładunku kontenerów pomagają umieszczone w narożach uchwyty. Do nich dostosowano urządzenia pomagające w załadunku i rozładunku. Multilift obejmuje hakowce, linowce i bramowce. Hakowce XR bazują na innowacyjnej koncepcji charakteryzującej się mechanizmem przesuwania haka, jednopłytowej ramie pośredniej i pomysłowym zaprojektowaniem ramy podnoszącej. Udźwigi tzw. małych hakowców wynoszą od 2 do 7 t. Można je montować na pojazdach o dmc od 3,5 do 10 t. W przypadku tzw. średnich hakowców Multilift obsługuje pojazdy o dmc 12-15 t. Duże hakowce (XR Power, montowane na pojazdach o dmc 26-32 t.) zaopatrzono w system sterowania obsługiwany z kabiny.  

         Urządzenia hakowe własnej konstrukcji (KH-Lift) ma też znany producent zabudów i naczep, firma KH-Kipper. Hak posiada grawitacyjne zabezpieczenie eliptyczne. Łagodne przesuwanie ładunku zapewniają rolki. Poprawne zablokowanie kontenera sygnalizowane jest lampką kontrolną. Tam gdzie jest to wymagane, resory odciąża się siłownikami lub rolką podpierającą (obsługiwane ze stanowiska sterowniczego).  

         Jednym ze sztandarowych produktów firmy Skibicki Technika Transportowa, przydatnym również w obsłudze kontenerów jest hydrauliczny system wymiany nadwozia. Mechanizm podnoszący zaopatrzono w cztery siłowniki. Innymi elementami są rozdzielacze (dwusekcyjny i trzysekcyjny) oraz konsola przełączeniowa i pompa hydrauliczna.

Tekst: Michał Jurczak

T&M nr 7/8-2018

Michał Jurczak

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE