Moc i wygoda

Średniej wielkości koparki gąsienicowe to podstawowe maszyny na wielu placach budów.

 

Najnowsze modele są uniwersalnymi maszynami, o zwiększonej wydajności, zużywają mniej paliwa, mniej zanieczyszczające środowisko i zapewniające wyższy komfort obsługi niż koparki poprzednich generacji. Według zapewnień producentów, mają być też bardziej trwałe.

Rynek nie znosi próżni. Co rusz pojawiają się na nim nowe modele. W rankingach sprzedażowych, tak w przypadku maszyn nowych, jak i „z drugiej ręki” brylują te same marki, co np. w Niemczech czy we Francji.  

 

Nie tylko siła…

Wzmocniona konstrukcja i masywne przeciwwagi to jedne w walorów nowych koparek Cat 323F L. Producent podkreśla, że udźwig w stosunku do poprzednika zwiększono o 8 proc. Wysięgniki i ramiona wykonano ze stali o konstrukcji skrzynkowej z wewnętrznymi przegrodami. Zwracają uwagę solidne: górna rama, rama podwozia i ramy rolki gąsienic. Producent zapewnia, że maszyny serii F są też oszczędniejsze w porównaniu z serią 323E L, co wynika głównie z wydajności jednostki napędowej, ale nie tylko. Układ hydrauliczny, w połączeniu z odzyskiem oleju z obwodu wysięgnika i ramienia, zmniejszającym obciążenia głównych pomp, przyczynia się do zmniejszenia ogólnego zużycia paliwa. Model 323F L jest dostępny z trzema konfiguracjami przedniego układu zawieszenia osprzętu: długą, dwuczęściową i bardzo długą.  

Volvo EC220E CE bazuje na modelu z wcześniejszej serii D. Dolna rama w kształcie litery X sprzyja równomiernemu rozłożeniu masy (większa stabilność i trwałość, ochrona przed uszkodzeniami przez kamienie i gruz). Maszyna napędzana jest fabrycznym motorem D6J Stage IV, funkcja automatycznego wyłączania silnika, po upływie określonego czasu braku aktywności maszyny, pomaga dodatkowo obniżyć poziom zużycia paliwa. Zwiększona moc wejściowa pompy poprawia precyzję reakcji, a dzięki funkcji pływającego wysięgnika zaoszczędzona moc pompy wykorzystywana normalnie do opuszczania wysięgnika wykorzystana jest do realizacji innych zadań. Zastosowano silikonowe uszczelnienia zapobiegające korozji, standardowe wyposażenie stanowią wodoodporne wiązki przewodów.

Konstruktorzy LiuGong serii E (m.in. model 922 E) podkreślają m.in. walory tzw. inteligentnej regulacji mocy. System IPC (Intelligent Power Control) jest wspomagany komputerowo, a korzysta z układów mechanicznych, elektrycznych i hydraulicznych. Wraz ze wzrostem obciążenia roboczego moc silnika oraz przepływ w pompie hydraulicznej reagują tak, by sprostać realizacji zadania. Po to by nadmiernie nie zużywać silnika, zaopatrzono go w system podgrzewania (szybkie doprowadzenie silnika do temperatury roboczej).    

Również konstruktorzy koparki nowej generacji Hyundai HX235 LCR przekonują o większej wydajności (o 5 proc. w stosunku do maszyn serii 9A). Niezawodność oraz wytrzymałość wynikać ma m.in. ze wzmocnienia długich przewodów, sworzni  i tulei połączonych z odpornymi na ścieranie podkładkami polimerowymi. Aby osiągnąć sprawną i szybką pracę zastosowano innowacyjne rozwiązania, np.  pływający „wysięgnik” (stabilna praca nawet w przypadku dużych obciążeń), instalację pod młot oraz obrót czy łyżkę skarpową. 

         Do napędu DX235LC-5 wykorzystano sześciocylindrowy motor DL06P. Dzięki swojej szerokości (standardowo 2,99 m), maszyna uzupełnia gamę koparek gąsienicowych Doosan o masie ok. 23 t. Oprócz wersji DX235LC-5 składają się na nią: zwężona – DX235NLC-5 oraz o zwężonym promieniu skrętu – DX235LCR-5. Wszystkie koparki Doosan serii piątej posiadają m.in. system SPC (Smart Power Control) redukujący obroty silnika podczas pracy o niskim zapotrzebowaniu na moc, elektroniczną kontrolę zużycia paliwa, 4 predefiniowane tryby pracy.

 

Coś dla komfortu 

W Volvo EC220E, drążki sterownicze, klawiatura i 8-calowy wyświetlacz LCD, mogą być dostosowane do preferencji operatora. Zmniejszono liczbę przełączników, a sterowanie klimatyzacją odbywa się za pomocą klawiatury, co pozwala na łatwą regulację. Takie funkcje jak: uruchamianie wycieraczek, obsługa kamer, automatyczne wyciszanie dźwięku czy włączanie maksymalnej mocy mogą zostać przypisane do przycisków szybkiego dostępu na drążku sterowniczym. Umożliwia to operatorowi wybieranie funkcji bez przerywania pracy. Maszyna może zostać wyposażona w kamerę boczną, która w połączeniu z kamerą tylną eliminuje martwe pola widoczności. Widok z obu kamer jest wyświetlany na monitorze.

Wśród atutów koparki Cat 323F L producent wymienia m.in. hermetyczną kabinę o dużym przeszkleniu. Posiada wymuszoną filtrację powietrza, konsole dżojstików z regulacją wysokości i duży monitor (dostępna z fotelami z amortyzacją pneumatyczną, ogrzewaniem i chłodzeniem). Funkcje z zakresu bezpieczeństwa obejmują m.in: kabinę ze zintegrowaną konstrukcją chroniąca przed skutkami przewrócenia się maszyny (ROPS), powierzchnie antypoślizgowe, programowalne halogenowe światła robocze oraz kamerę pokazującą widok z tyłu maszyny. Funkcje z zakresu obsługi technicznej obejmują dostęp z poziomu podłoża do głównych punktów obsługowych, elektrycznej pompy zasilającej układu paliwowego, zewnętrznego spustu zbiornika paliwa oraz wskaźnika poziomu paliwa zapobiegającego przepełnieniu. Prace ułatwia też układ kontroli głębokości i nachylenia Cat Grade Control Depth and Slope dostępny w ramach technologii Cat Connect (standardowy zintegrowany fabrycznie układ, który umożliwia operatorom szybkie i wydajne profilowanie).

Elementem wyposażenia koparki Hyundai HX235 LCR jest m.in.  opatentowany system AAVM (Advanced Around View Monitoring), obsługiwany na 20-calowym monitorze. Inteligentny system wykrywania obiektów ruchomych  ostrzega użytkownika, gdy przedmioty czy osoby znajdują się w bliskiej odległości roboczej maszyny. Koparki z serii HX mają również nowo zaprojektowane kabiny z większą przednią szybą . Wnętrze kabiny zapewnia o kilkanaście proc. więcej miejsca dla operatora (w porównaniu do serii 9A). Maszyny wyposażono również w Hi-Mate, zdalny, fabryczny system zarządzania. Można m.in. zaprogramować wirtualne ogrodzenie  aby zapobiegać wyjeżdżaniu maszyny poza obszar wyznaczonej pracy.

         Również DX235LC-5 (Doosan) została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu najlepszych możliwych warunków roboczych – kabina ciśnieniowa z certyfikatem ISO, przestronnym wnętrzem oraz fotelem pneumatycznym ma zapewniać komfort i bezpieczeństwo obsługi, a 7-calowy wyświetlacz LCD emituje dane na temat najważniejszych parametrów maszyny. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, maszyny są standardowo wyposażone w kamerę cofania, opcjonalnie można wyposażyć koparki w kamerę widoku bocznego.

 

KRÓTKIE CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH KOPAREK GĄSIENICOWYCH                                                                

 

CASE

Koparki serii D napędzają silniki Stage IV. Zastosowano bezobsługowe rozwiązanie SCR Case, które nie wymaga stosowania filtra cząstek stałych i regeneracji. Duży zbiornik AdBlue wymaga napełniania co piąte tankowanie paliwa. W interesującym nas segmencie Case proponuje m.in. model CX210D o masie 22,4 t, napędzany Dieslem o mocy 160 KM. To maszyna o maksymalnym zasięgu 9,9 m i głębokości kopania 6,65 m, wyposażona w tzw. inteligentny system hydrauliczny. Zawiera pięć funkcji oszczędzania energii. Elektronicznie sterowane pompy hydrauliczne oraz większy rozdzielacz dodatkowo zwiększają produktywność koparek: poprawiają szybkość reakcji maszyn – czasy cyklów roboczych są do 12 proc. krótsze w porównaniu do maszyn poprzedniej generacji; zwiększają do 6 proc. siłę zrywającą; zwiększają udźwig. Maszyny wyposażane są w system telematyczny SiteWatch, który pozwala kierownikowi floty śledzić i optymalizować jej wykorzystanie, a blokujący kod zabezpieczający chroni ją przed kradzieżą.

 

CATERPILLAR

Cat 323F L ma wzmocnioną konstrukcję, a przeznaczona jest do najtrudniejszych zastosowań. Masa eksploatacyjna maszyny, w zależności od wersji wynosi 22,6-25,7 t, maksymalna głębokość kopania 6,7-11,7 m, a maksymalny zasięg 9,8-15,7 m. Do napędu służy 166-konny o silnik C7.1 ACERT, spełniający normy emisji Stage IV (UE). Komponenty układu elektronicznego, paliwowego, powietrza i oczyszczania spalin (włącznie z bezobsługowym filtrem cząstek stałych) mają zapewniać skuteczną kontrolę emisji bez przerywania cykli pracy oraz bez obniżania produktywności. Oszczędność paliwa w przypadku tej jednostki została podwyższona za pomocą funkcji automatycznego sterowania prędkością obrotową silnika (przy lekkim obciążeniu lub jego braku), a także za pomocą układu regulatora czasu pracy na biegu jałowym, który zatrzymuje silnik po upływie określonego czasu, oraz standardowym trybom ECO lub HP, które umożliwiają operatorom dostosowywanie możliwości maszyny do danego zastosowania. 

 

DOOSAN

W koparce Doosan DX235LC-5 odpowiednią moc dostarcza sześciocylindrowy silnik fabryczny DL06P. Wszystkie koparki Doosan serii piątej posiadają funkcje wydłużające czas pracy oraz zwiększające ekonomię użytkowania, np: System SPC (Smart Power Control) który redukuje obroty silnika podczas pracy o niskim zapotrzebowaniu na moc; elektroniczną kontrolę zużycia paliwa; 4 predefiniowane tryby pracy dla optymalnej wydajności we wszystkich warunkach. Ponadto, wszystkie maszyny tej serii wyposażono w 7-calowy wyświetlacz LCD, emitujący dokładne dane na temat najważniejszych parametrów maszyny. Dla zwiększenia bezpieczeństwa koparki są standardowo wyposażone w kamerę cofania, opcjonalnie można wyposażyć koparki w kamerę widoku bocznego.

 

HYUNDAI

Nowej generacji koparka Hyundai HX235 LCR oferuje o 5 proc. większą wydajność przy załadunku  samochodów ciężarowych w porównaniu do modeli serii 9A. Maszyna posiada krótki tył co pozwala jej na pracę w ograniczonym terenie, np. między budynkami mieszkalnymi w lesie itp. Zwiększona niezawodność oraz wytrzymałość wynika m.in. z wzmocnienia długich przewodów, sworzni  i tulei połączonych z odpornymi na ścieranie podkładkami polimerowymi. Na nowo zaprojektowano uchwyty z wbudowanym amortyzatorem kabiny, a także podwójną absorpcją wstrząsów (zmniejszenie wibracji oraz hałasu). Udoskonalenia serwisowe obejmują dostęp do filtrów paliwa oraz olejowych  z poziomu gruntu, a także wygodny dostęp do filtra powietrza kabiny operatora. Maszyny wyposażone są również w Hi-Mate, zdalny system zarządzania. Wystarczy nacisnąć przycisk i zalogować się na specjalnym portalu, aby móc zdalnie ocenić wydajność urządzenia, uzyskać dostęp do informacji diagnostycznych i sprawdzić lokalizacje maszyn.

 

JCB

Charakterystycznymi cechami średniej koparki JCB - JS 200, o maksymalnej masie operacyjnej 21,2 t jest duża siła skrawania i udźwig, duże stabilne podwozie i kompaktowe nadwozie. Maszyna, napędzana silnikiem o mocy 172 KM, wyposażona jest Układ Zaawansowanego Sterowania monitorujący jej funkcje. Funkcja podbicia mocy zapewnia jej wzrost o 10 proc. (większa siła skrawania). Układ sterowania zależny od obciążenia zapewnia utrzymanie stałej wymaganej mocy z silnika. Podwozie o konstrukcji X pozwala na zachowanie odpowiedniego prześwitu pod maszyną. Osłona podwozia, mocowana w standardzie, chroni  instalację hydrauliczną. Układ filtracji z filtrem „Plexus” zwiększa żywotność podzespołów hydraulicznych. Podwójny układ filtrowania oleju silnikowego pozwala na wydłużenie okresu między jego wymianami, co ogranicza czas nieprodukcyjny maszyny. Układ autodiagnostyki z komputerem pokładowym, zapewnia dostęp do istotnych dla serwisu parametrów pracy maszyny.

 

KOMATSU

Seria 10 to m.in. model : PC210/LC-10, o masie 22-23,5 t, napędzamy silnikiem o mocy 165 KM. Zapewnia maks. głębokość kopania 6,62 m. Pracuje z łyżką o poj. 1,7 m sześc. Operator dysponuje sześcioma trybami pracy maszyny: pełnej mocy, podnoszenia, odspajania, ekonomiczny, osprzętu – pełna moc, osprzętu – ekonomiczny. Tryb ekonomiczny jest programowalny i pozwala na optymalne zrównoważenie mocy i zużycia paliwa, zależnie od wymagań miejsca pracy. Przepływ oleju zasilającego osprzęty robocze reguluje się bezpośrednio na  panoramicznym ekranie monitora. Dostępny w standardzie dodatkowy obwód hydrauliczny, sterowany za pomocą przełącznika suwakowego na dżojstiku i pedału, zapewnia koparce uniwersalność. Operator ma możliwość programowania ustawień dla 10 narzędzi roboczych. Koparkę przygotowano do instalacji systemu kierowania TOPCON 3D (technologia do pozycjonowania i sterowania, pozwala na milimetrową dokładność podczas kopania lub równania terenu).

 

LIUGONG

LiuGong wyposaża koparkę gąsienicową CLG 922E o 22-tonowej masie operacyjnej w komponenty wiodących, światowych producentów. Maszynę napędza 6-cylindrowy diesel marki Cummins, z turbodoładowaniem i intercoolerem o mocy 174 KM. Przepływ hydrauliczny to 2 x 224 l/min. Elektryczny zawór bezpieczeństwa odcina dopływ oleju hydraulicznego w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w pracy maszyny. Wzmocnione podwozie klasy X, wyposażone w osiem rolek dolnych i dwie rolki górne z każdej strony ma gwarantować płynny ruch koparki nawet na najbardziej niestabilnym podłożu. Zaawansowany system kontroli elektronicznej IPC (Integrated Power Center) pozwala na sprawne i efektywne zarządzanie wszystkimi funkcjami maszyny oraz znaczną oszczędność energii. Koparka pracuje z łyżką o poj. standardowej 1 m sześc. Długość ramienia przekracza 2,9 m, długość wysięgnika 5,7 m. maksymalna głębokość kopania to prawie 6,6 m.

 

XCMG

Koparka XE250C, o masie niemal 24,7 t, wyposażana jest w 6,7-litrowy silnik marki Cummins. To 6-cylindrowy diesel z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocy 190 KM. W układzie hydraulicznym wykorzystano pompę główną dwusekcyjną o zmiennym wydatku w zależności od obciążenia. Mechanizm obrotu bazuje na wielofunkcyjnym silniku hydraulicznym (sprzężony z dwustopniową przekładnią planetarną). Wielotarczowy mokry hamulec wbudowany w silnik obrotu załącza się automatycznie. Sworznie 600-milimetrowych gąsienic pracują w oleju, są uszczelnione i bezobsługowe. Zastosowano dziewięć rolek podporowych i dwie podtrzymujące. Maszyna może pokonywać nierówności o nachyleniu 35 st. Obsługa odbywa się za pomocą dwóch dźwigni (niezależne sterowanie każdą gąsienicą). Hydrostatyczny napęd ma dwie prędkości jazdy (wolna – do 2,7 km/h i szybka – do 5,4 km/h). W wyposażeniu roboczym przewidziano łyżkę o poj. 1,2 msześc. oraz linię hydrauliczną wysięgnika do osprzętu dodatkowego typu młot, nożyce, czy też chwytak.

 

VOLVO

22-tonowa koparka Volvo EC220E bazuje na modelu z wcześniejszej serii D.  Napędzana jest silnikiem Volvo D6J Stage IV. Zwiększona moc wejściową pompy (poprawia precyzję reakcji). Interfejsy maszyny można dostosować do preferencji operatora. Zmniejszono liczbę przełączników, a sterowanie klimatyzacją odbywa się za pomocą klawiatury (łatwa regulacja). Funkcje takie jak uruchamianie wycieraczek, obsługa kamer, automatyczne wyciszanie dźwięku czy włączanie maksymalnej mocy mogą zostać przypisane do przycisków szybkiego dostępu na drążku sterowniczym. Umożliwia to operatorowi wybieranie funkcji bez przerywania pracy. Maszyna może zostać wyposażona w kamerę boczną, która w połączeniu z kamerą tylną eliminuje martwe pola widoczności. Widok z obu kamer jest wyświetlany na kolorowym monitorze. Zastosowano silikonowe uszczelnienia zapobiegające korozji, a wodoodporne wiązki przewodów oraz złącza stanowią standardowe wyposażenie. Dolna rama w kształcie litery X umożliwia równomierne rozłożenie masy, co przyczynia się do większej stabilności i trwałości oraz chroni przed uszkodzeniami przez kamienie i gruz. Mocne podwozie pozwala też uzyskać dużą siłę uciągu.

 

T&M nr 9/2017

Tekst: Michał Jurczak

                      ZYJ ONLIE