Niezbędny element

Kupują je firmy budowlane, kopalnie, zakłady kruszyw, rolnicy, zakłady komunalne, firmy zajmujące się recyklingiem – ładowarki kołowe o masie całkowitej 20-25 ton.

 

W ostatnim okresie nastąpiło spowolnienie inwestycji budowlanych, zwłaszcza związanych z drogami, dlatego wzrósł procentowo udział takich odbiorców ładowarek jak rolnicy, zakłady komunalne, recyklingowe. Jan Rudak, kierownik ds. komunikacji marketingowej w Bergerat Monnoyeur (Caterpillar) w Łomiankach pod Warszawą zapewnia, że są dostępne ładowarki w różnych specyfikacjach, np. do rynku drzewnego, branży komunalnej. Są to maszyny specjalnie przygotowane pod daną aplikację. Ładowarka używana przy pracach na składowiskach odpadów posiada inne wyposażenie niż ładowarka do przemysłu drzewnego – wszystko by jak najlepiej spełniać swoje zadania. 

Jednak tradycyjnie najwięcej sprzedaje się maszyn do załadunku materiału na samochody czy do prac na placach budów, najczęściej są więc wybierane standardowe łyżki. Do kopalni surowców mineralnych łyżki są dobierane specjalnie do konkretnego materiału, na przykład kamienia. Sprzedawcy nowego sprzętu, tak jak w każdym praktycznie segmencie maszyn, zmagają się z konkurencją prywatnych importerów używanych egzemplarzy. Jednak zdaniem Emmanuela Ficota, managera z LiuGong Dressta Machinery w Stalowej Woli (woj. podkarpackie) trudno tutaj mówić o typowej konkurencji.

– Sprzedaż maszyn używanych jest i będzie, ale jako taka nie może być traktowana jak konkurencja – uważa Emmanuel Ficot. – Jeśli klient bierze pod uwagę maszynę nową i używaną, to nie jest to ten sam poziom rozmowy. Nie ma jak konkurować, liczy się subiektywna decyzja klienta. Trudno znaleźć logiczne argumenty.

W ostatnich 10-15 latach zmieniły się w ładowarkach silniki, elektronika, hydraulika. Jednostki napędowe stały się bardziej oszczędne, zarazem spełniają coraz wyższe normy emisji. Elektronika to poza działaniem podstawowych podzespołów maszyn również ich satelitarny monitoring. Ładowarki satelitarnie przekazują informacje o swoim stanie, trybach pracy, ewentualnych awariach. Oprócz tego polepszył się komfort pracy operatora, m.in. funkcjonalność kabin.

– Zmiany, które zaszły w ciągu ostatnich 10-15 lat są ogromne – podsumowuje Jan Rudak (Caterplliar).

 

Spalanie w dół

Na paru przykładach warto przedstawić ciekawe, praktyczne pomysły. I tak w ładowarkach Volvo unikatowy pedał przyspieszenia Eco zachęca operatora do delikatniejszego operowania gazem, obniżając w ten sposób zużycie paliwa. Gdy prędkość obrotowa silnika jest bliska przekroczenia zakresu ekonomicznej eksploatacji, trzeba użyć dużo większej siły do pokonania oporu pedału.

Inny sposób na obniżenie kosztów oleju napędowego to automatyczna praca na biegu jałowym. W ładowarkach LiuGong jeżeli w ciągu jednej sekundy nie zostanie wykryte żadne działanie, obroty silnika spadają o 100. Gdy taka przerwa trwa trzy sekundy, silnik automatycznie przestawia się na bieg jałowy. Umożliwia to zaoszczędzenie nawet 4 litrów paliwa podczas ośmiogodzinnej pracy modelu 877H.   

Inteligentny układ hydrauliczny Volvo z funkcją wyczuwania obciążenia dostarcza moc do hydrauliki tylko wtedy, gdy trzeba. Dzięki temu maszyna pracuje płynnie i efektywnie znacznie lepiej wykorzystując paliwo, a jednocześnie jest możliwa precyzyjna kontrola nad ładunkiem i osprzętem.

 

Pakiet na wysypiska

Ładowarki JCB można wyposażyć w specjalny pakiet Wastemaster przeznaczony do pracy m.in. na wysypiskach śmieci. W pakiecie znajdują się takie rzeczy jak: osłona przedniej szyby, osłona przednich i tylnych lamp, dodatkowe filtry powietrza, odwrócony obieg wentylatora, chłodnica o innej charakterystyce pracy, dodatkowe osłony podwozia, osłona przewodów hydraulicznych, układ rurek hamulcowych wykonany ze stali nierdzewnej, kamera wsteczna.

W ładowarkach JCB przewody są starannie poprowadzone i zamocowane w zaciskach w przegubie, z dala od punktów ściskania. Przegub centralny ma solidny sworzeń oraz nadwymiarową tuleję, a także podwójne łożyska stożkowe dolnych przegubów. Zapewnia to odpowiednią sztywność i odporność zarówno przy obciążeniach poziomych jak i pionowych.

 

Zatrzymanie i amortyzacja

Hyundai zastosował w ładowarkach funkcję „łagodnego zatrzymania”. Funkcja ta niweluje wstrząsy, redukując prędkość osprzętu w końcowym zakresie ruchu. Można ją w razie potrzeby wyłączyć, korzystając z dotykowego  monitora. Tenże monitor i elektrohydrauliczne regulatory pozwalają na sterowanie poprzez ekran również takimi  nowymi funkcjami, jak „priorytet łyżki” i „tryb blokowania wysięgnika łyżki”.

Nowa generacja układu Ride Control firmy LiuGong ma funkcję automatycznego włączania amortyzacji łyżki. Aby poprawić komfort, wydajność i pewność działania podczas jazdy w dowolnym terenie, układ amortyzacji zapobiega wypadaniu materiału z łyżki oraz tzw. galopowaniu maszyny.

 

Układy ważące

Wszystkie modele z serii HL900 są standardowo wyposażone w układ ważący Hyundaia. Układ ten, o dokładności +/- 1 procent, oferuje automatyczne i ręczne ustawienia umożliwiające monitorowanie pojedynczych i łącznych mas obciążeń łyżki. Pomiary są wyświetlane na wielofunkcyjnym ekranie w kabinie. Cały proces monitorowania obciążenia jest wystarczająco miarodajny, aby można go było wykorzystać do zarządzania produkcją.

System wagowy Volvo nazywa się Load Assist. Jest to system dynamicznego pomiaru wagi materiału wraz z zapisem i przesyłem szczegółowych danych. Został oparty na pomiarach różnicy ciśnień w układzie zawieszenia wysięgnika i łyżki. Zmierzone dane są przeliczane, przy uwzględnieniu położenia maszyny, przez trzy czujniki pomiaru kąta położenia ładunku względem podłoża. Dane mogą być wprowadzone do systemu Load Assist bezpośrednio poprzez 10-calowy, dotykowy ekran Co-Pilot, umieszczony w kabinie, lub za pomocą karty pamięci zewnętrznej. Dane te zawierają wszystkie informacje na temat: nazwy projektu, nazwy klienta, nazwy materiału, środków transportowych, zaawansowania wykonywanego zadania, osprzętu roboczego. Raporty dzienne przesyła się za pośrednictwem karty SIM bezpośrednio do biura firmy oraz systemem telematycznym Volvo CareTrack na serwery Volvo, gdzie mogą być monitorowane wraz z innymi parametrami pracy ładowarki przez właściciela maszyny lub uprawnionego pracownika.

 

Krótkie charakterystyki popularnych ładowarek

Caterpillar 972M XE

Masa eksploatacyjna 24.897 kg,  moc 315 KM, silnik Cat C9.3 ACERT, z normą emisji spalin Stage IV. Minimalna pojemność łyżki 2,9 m sześc., maksymalna 9,9 m sześc. Łyżki z serii Performance ułatwiają nabieranie i skutecznie utrzymują materiał. Bezstopniowa przekładnia Cat – moc jest przekazywana przez moduł wariatora (pompa hydrauliczna i silnik) oraz równoległy mechanizm zębaty, zapewniający bardzo wysoką wydajność. Hydrauliczny układ nowej generacji, z funkcją regulacji wydatku w zależności od obciążenia, zapewnia optymalną kontrolę nad funkcjami maszyny. 

 

Hyundai HL965

Masa robocza 20.100 kg, łyżka 3,6 m sześc. Silnik Cumminsa rozwija moc 272 koni. Model HL965 został zaprojektowany z myślą o zwiększeniu wydajności i wytrzymałości, wydłużeniu niezawodnego działania, zmniejszeniu kosztów obsługi. Do produkcji maszyn budowlanych Hyundai wykorzystuje stal najwyższej jakości. Nowa kabina, większa o 10 proc. w porównaniu z serią 9, jest cicha, bezpieczna i wygodna. W pełni regulowany fotel zapewnia ergonomię pracy i komfort dla operatora. Maszyna jest oferowana także w wersji XT, z dłuższym wysięgnikiem o większej wysokości wysypu.      

 

JCB 457

Masa robocza 19,6-24,6 t. łyżki 3,1-3,5 m sześc., silnik MTU o mocy 258 koni spełnia normę Tier 4 Final bez stosowania kosztownego i mało wydajnego filtra cząstek stałych. Funkcja inteligentnego sprzęgła czy blokada przetwornika momentu obrotowego zwiększa jeszcze moc, gdy zachodzi taka potrzeba. JCB 457 odznacza się bardzo wysoką wytrzymałością konstrukcji, wydajnością i komfortem pracy. Schowane światła w przeciwwadze zapewniają bezpieczeństwo użytkowania w trudnych warunkach. Taka konstrukcja ogranicza też koszty poniesione z powodu nieuwagi operatora.      

 

Komatsu WA470-6

Masa od 22.970 kg do 24.290 kg, łyżki 4,1 - 6,0 m sześc., silnik 272 KM. Ładowarka jest wyposażona w nowoczesny układ napędowy Komatsu i silnik rozwijający dużą moc i moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej. Duża siła napędowa i układ hydrauliczny z zamkniętym przepływem w położeniu neutralnym i kompensacją ciśnienia zależnie od obciążenia CLSS (Closed-centre Load Sensing System) gwarantują skuteczność w każdym zadaniu przy minimalnym zużyciu paliwa. Jedyna w swoim rodzaju kabina SpaceCab zapewnia operatorowi komfort oraz bardzo dobrą widoczność łyżki i kół.

 

LiuGong 877H

Ładowarka kołowa o masie 24,5 t., objętość łyżek waha się od 3,0 do 7,5 m sześc. Sześciocylindrowy silnik Cummins, spełniający normę EPA Tier 4 dysponuje maksymalną mocą 331 koni. Obie osie z mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu, hamulce mokre. Przekładnia ZF typu power shift, maksymalna prędkość do przodu 40 km/h, natomiast do tyłu 28,5 km/h. Kabina spełnia wymagania ROPS i FOPS, czyli ochrony przed skutkami wywrócenia i ochrony przed spadającymi przedmiotami.

 

Volvo L150H

Masa robocza 24,1-25,6 t, łyżki 3,4-14,0 m sześc., silnik 300 koni spełniający normy Stage IV, Tier 4 F. Silnik z elektronicznym sterowaniem V-ACT charakteryzuje się niskim spalaniem, co udało się uzyskać dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu przy niskich obrotach. Producent zastosował układ kinematyki typu TP (Torque Parallel), który daje duże siły wyrywania i podnoszenia przy równoległym prowadzeniu osprzętów roboczych. Główną zaletą jest stała siła obrotu łyżki w całym zakresie podnoszenia wysięgnika. Elektrycznie unoszona pokrywa silnika zapewnia szybki i łatwy dostęp.

 

T&M nr 7/8-2017

Tekst: Leon Bilski

                                        OBEJRZYJ ONLINE