Olbrzymy z teleskopami

Żurawie teleskopowe, samojezdne lub do zabudowy na podwoziach ciężarowych uchodzą za rozwiązania ekonomiczne.

 

Mogą samodzielnie przemieszczać się z jednego miejsca pracy na drugie, a przygotowanie ich do pracy nie wymaga skomplikowanych zabiegów. Prawdziwe ożywienie w handlu tego rodzaju maszynami nastąpiło kilka lat temu. Mimo że obecny popyt jest nieco mniejszy, na rynku sporo się dzieje. Producenci i dystrybutorzy, m.in. żurawi tak znanych marek jak: Demag, Liebherr czy Terex wprowadzają do oferty nowe maszyny.

Dla użytkowników żurawi teleskopowych najważniejsze są parametry techniczne, odpowiedni udźwig, długi wysięgnik. Istotne są gabaryty samego pojazdu, chodzi o możliwość wykorzystania żurawia także tam, gdzie przestrzeń jest mocno ograniczona. Producenci oferują rozwiązania dla wieloosiowych podwozi, dysponujące nie tylko dużym udźwigiem i zasięgiem, ale przede wszystkim możliwością poruszania się w trudnym terenie. Coraz lepsze osiągi wynikają z zastosowania nowoczesnych technologii. Dystrybutorzy maszyn podkreślają np. ważną rolę, jaką spełniają fabryczne systemy monitorowania stanu maszyn przez internet, umożliwiające ich zdalne diagnozowanie, reagowanie w sytuacjach  niebezpiecznych i przyspieszające usuwanie usterek. 

 

Solidność w cenie

Użytkownicy cenią sobie nie tylko nowoczesność żurawi, ale głównie ich solidność i niską awaryjność. Producenci, np. Terex i Demag podkreślają, że ich celem jest stosowanie standardowych podzespołów, z których składane są maszyny, m.in. silniki są to typowe jednostki dostarczane przez Mercedes-Benz, MTU, czy Scanię. Dzięki temu ułatwione jest serwisowanie żurawi, a zastosowanie standaryzowanych komponentów, o szerokich możliwościach konfiguracji, zwiększa wszechstronność w zastosowaniu. Opatentowanym rozwiązaniem jest system podwójnego „pinowania” ramion (ramię główne i kolejne sekcje wysuwne), co powoduje, że konstrukcja jest bardziej sztywna. Maszyny skonstruowano tak, aby możliwie szybko, a przy tym bezpiecznie realizować zadania w trudnych warunkach. Dostępne są pakiety na wypadek ekstremalnie wysokich i niskich temperatur. Wśród walorów dostawcy maszyn wymieniają też szybką instalację podpór i łatwe poziomowanie. Zautomatyzowane podwieszanie przeciwwagi pozwala uniknąć wykonywania tej czynności ręcznie na wysokościach. Zwraca też uwagę opatentowany system montażu pochylanej przedłużki.

 

Są nowości…

W tym roku odbyła się premiera dźwigu Liebherr LTM 1090-4.2. Żuraw posiada 60-metrowy teleskopowy wysięgnik, który jest dłuższy o 10 m niż u jego poprzednika (LTM 1090-4.1). LTM 1090-4.2 jest najpotężniejszym żurawiem czteroosiowym na rynku. Systemy monitorująco-wspomagające ECOdrive i ECOmode sprawiają, że dźwig emituje stosunkowo niewielki hałas, zadowala się też  niedużym „apetytem” na paliwo. Fabryczne innowacje VarioBallast i VarioBase odpowiadają za zapewnienie odpowiedniej wydajności, elastyczności i bezpieczeństwa. Do napędu służy 6-cylindrowy, fabryczny diesel o mocy 330 kW.

Oferowany od 20 lat dźwig samojezdny LTM 1030/2 obecnie dostępny jako LTM 1030-2.1. Niedawno model poddano modyfikacji i wyposażono go w najnowszą  technologię dźwigową. Maksymalny udźwig sięga 35 t w promieniu 3 m. Wysięgnik teleskopowy ma zakres od 9,2 do 30 m. Do napędu (na obie osie) stosowany jest motor wysokoprężny Mercedesa (210 kW).

Wśród nowości jest też Terex AC 40/2 (L), o udźwigu 40 t. Producent podkreśla, że maszyna dysponuje najdłuższym wysięgnikiem głównym w swojej kategorii  (37,4 m) oraz maksymalną wysokością z końcówką (47 m). Całkowicie hydrauliczny system wysięgnikowy ma zapewniać możliwie krótki czas rozkładania i pozwalać na duże obciążenia. Zwraca uwagę również przestronna, dwuosobowa kabina z przesuwanymi drzwiczkami i dużymi szybami.

Nowością w ofercie KDM są natomiast żurawie samochodowe tureckiej marki Hidrokon (z powodzeniem sprzedaje swoje produkty na rynkach europejskich). Producent oferuje gamę dźwigów do montażu na podwoziach samochodowych, w tym teleskopowe. W konstrukcji zastosowano unikatowe rozwiązanie podwójnych, niezależnych teleskopów zamocowanych na przegubie. Wśród pozostałych walorów dostawca maszyn wymienia hydraulicznie sterowane podpory/stabilizatory, wieniec obrotu na łożysku kulkowym, rozbudowany system kontroli i bezpieczeństwa pracy, uniwersalność. Najmniejsza z maszyn (HK 30 18 T2) ma 10-tonowy udźwig (podwozie dwuosiowe, dwa ramiona teleskopowe), a do największych należy HK 180 44 T4 (60 t), o maksymalnej długości wysięgnika 44 m. Producent sugeruje, by podwozie miało cztery osie, cztery są też ramiona teleskopowe.

 

Wygodnie i bezpiecznie

Dla użytkowników sprzętu liczy się m.in. oszczędność czasu podczas konserwacji. Żurawie Demag zaprojektowano tak, aby dzięki bezpiecznemu i łatwemu dostępowi do punktów wymagających konserwacji, automatycznym układom smarowania oraz filtracji paliw, umożliwiającej wydłużenie odstępów pomiędzy serwisowaniem filtrów, zaoszczędzić użytkownikom czas oraz sprawić, że konserwacja nie będzie czynnością wymagającą znacznych wysiłków. Standardowe wyposażenie stanowi system kontroli (IC), obsługiwany za pomocą ekranu dotykowego oraz przechowujący wszystkie tabele udźwigu. IC-1 Plus - dostępny w wielu modelach żurawi szosowo-terenowych Demag, oblicza udźwig dla każdego położenia wysięgnika, przy uwzględnieniu kąta obrotu nadwozia. Dzięki temu można korzystać z maksymalnego udźwigu, zwłaszcza podczas podnoszenia nad podporami.

Konstruktorzy maszyn Sennebogen podkreślają, jak mocną stroną żurawi teleskopowych, wpływającą na komfort pracy, jak i bezpieczeństwo eksploatacji jest hydraulicznie teleskopowana i odchylna kabina umożliwiająca dokładną obserwację górnej strefy roboczej maszyny i utrzymanie ergonomicznej pozycji pracy operatora. Istnieje możliwość wyposażenia żurawi w dodatkowy osprzęt taki jak: kosz roboczy, widły, pomocniczą wciągarkę linową oraz chwytak.

         W przypadku maszyn Liebherr, komfort sterowania uzyskano m.in. dzięki Load Sensing i LICCON2. W układzie hydraulicznym elektryczne sterowanie Load Sensing zapewnia precyzyjne wykonywanie ruchów roboczych (można wykonywać jednocześnie do czterech ruchów). Zależnie od zadania można wygodnie przełączać mechanizm obrotowy z pozycji „otwarty" na „hydraulicznie mocowany". LICCON2 oferuje dodatkowo możliwość prostego rozszerzenia, pozwalającego na stworzenie zdalnego układu sterowania żurawiem.  

Palfinger chwali się m.in. systemem sterownia radiowego Palcom P7 z ergonomiczną konsolą sterowniczą. Wyświetlacz ciekłokrystaliczny (4,1 cala) z powłoką transflektywną jest czytelny nawet przy ekstremalnych warunkach oświetlenia. Stosuje się też układ dwóch dźwigni kolankowych z przeprostem ramienia zginanego o 15 st. (Power Link Plus) zapewniający stały moment udźwigu oraz stałą prędkość haka ładunkowego, niezależnie od położenia ramion wysięgnika w pełnym zakresie roboczym. Super HPLS zwiększa udźwig żurawia o jedną piątą. Załącza się automatycznie, gdy udźwig jest bliski maksymalnemu. Jest też HPSC (High Performance Stability Control), który zabezpiecza pojazd przed  wywróceniem, a jednocześnie dostosowuje udźwig do aktualnego stopnia rozstawienia podpór (wartość aktualnego udźwigu żurawia odpowiada rzeczywistej stateczności pojazdu). Są też: system łagodnego dobiegu siłowników ramienia głównego i zginanego oraz kolumny obrotu dla położeń skrajnych, aktywny system tłumienia drgań wysięgnika, a także elektroniczny system monitorowania pracy (wyświetlacz pokazuje parametry żurawia oraz jego podpór).

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH ŻURAWI

DEMAG

Wydajność to integralny element każdego żurawia szosowo-terenowego Demag. Wynika m.in. z szybkiej i łatwej instalacji w terenie. W ofercie jest m.in. model Demag AC40/2L, cieszący się opinią najbardziej kompaktowego żurawia w swojej klasie. Długość całkowita żurawia to 10,3 m, szerokość 2,25 m. Maszyna dysponuje ponad 45-metrowym wysięgiem maksymalnym. Niemal 11,7-metrową długość ma Demag AC60-3, szerokość wynosi 2,55 m, a wysięg maksymalny 66 m.

 

GROVE

Grove ma m.in. żurawie szosowo-terenowe o udźwigu od 40 (GMK2035E) do 450 t (GMK7450) – przeznaczone do poruszania się zarówno po drogach jak i w ciężkim terenie, jak również żurawie terenowe o udźwigu od 30 (RT530E-2) do 135 t (RT9150E) – typowe, pozwalające na poruszanie się w bardzo ciężkich warunkach terenowych, jak również przydatne wszędzie tam, gdzie wymagana jest maszyna o kompaktowej budowie. Modelem żurawia terenowego Grave jest RT550E (udźwig 45 t), wyposażony jest w 39-metrowy wysięgnik i układ CCS (Crane Control System), pozwalający na wybór optymalnej konfiguracji dla wykonania założonej pracy.

 

LIEBHERR

W tym roku odbyła się premiera nowego dźwigu LTM 1090-4.2. Żuraw posiada 60-metrowy teleskopowy wysięgnik, który jest dłuższy o 10 metrów niż u jego poprzednika LTM 1090-4.1. ECOdrive i ECOmode sprawiają, że dźwig jest szczególnie ekologiczny, VarioBallast i VarioBase zapewniają lepszą wydajność, elastyczność i bezpieczeństwo. Maksymalny udźwig to 90 t, w promieniu 3 m. Wysięgnik teleskopowy może pracować w zakresie 11,4-60 m. Podwozie jest czteroosiowe, maksymalna prędkość jazdy to 85 km/h. Oferta obejmuje też m.in. dźwig samojezdny LTM 1030-2.1, jeden z najpopularniejszych modeli. Maszyna na podwoziu dwuosiowym dysponuje 35-tonowym udźwigiem w promieniu 3 m. Do napędu użyto diesla MB o mocy 210 kW.

 

PALFINGER

Żurawie marki Palfinger to m.in. PK 34002-SH. Maksymalnym udźwig wynosi 10 t, maksymalny zasięg poziomy z wysięgnikiem podstawowym 24,9 m, a maksymalny zasięg poziomy przy zastosowaniu bocianka (fly-jib) do 29,2 m. Dwukrotnie mocniejszy (udźwig ponad 21 t) ma PK 65002-SH. W obu przypadkach nieograniczony jest zakres obrotu. Bezobsługowy system teleskopowania wysięgnika i prowadnic cylindrów skraca czas obsługi maszyny. Jest też Soft Stop - system łagodnego dobiegu siłowników ramienia głównego i zginanego oraz kolumny obrotu dla położeń skrajnych oraz RTC – system pozwalający na złożenie żurawia do pozycji transportowej z liną rozpiętą na żurawiu oraz SRC – system automatycznej regulacji długości liny wciągarki zapewniający stałą odległość zblocza  hakowego od głowicy linowej na żurawiu. 

 

SENNEBOGEN

Żurawie tej marki służą do wykonywania prac dźwigowych, przenoszenia ciężkich ładunków zawieszonych na zbloczu hakowym oraz do składowania gotowych elementów produkcyjnych. Poza modelem żurawia 683 dysponującego udźwigiem 80 t i wysięgnikiem hydraulicznym o długości 58 m, w linii produkcyjnej są modele 613 i 643. Dzięki maksymalnej długości wysięgnika 18,8 m i 16 t udźwigu Sennebogen 613 odznacza się wysoką ekonomiką i wszechstronnością zastosowania. Większy model z 30-metrowym wysięgnikiem i udźwigiem 40 t może być użytkowany do różnego rodzaju prac. W przypadku modelu 643 istnieje możliwość wyposażenia w dodatkowy wysięgnik o długości 13 m, bądź w krótszej wersji, 6,5 m.

 

TADANO

Program produkcji obejmuje żurawie: szosowo-terenowe ATF o udźwigu 40-400 t; terenowe GR o udźwigu 30-80 t; samochodowe HK o udźwigu 40-70 t. Do rozwiązań konstrukcyjnych, mających wpływ na komfort pracy i funkcjonalność należą: elektronicznie sterowany ogranicznik udźwigu PAT z rozbudowanym systemem zabezpieczeń, wyświetlaniem informacji dodatkowych i układem samodiagnozowania; Lift and Release Adjuster – układ automatycznej korekty kąta pochylenia wysięgnika, minimalizujący zmianę wysięgu (i związany z tym niepożądany poziomy ruch ciężaru), wynikającą z odkształcenia wysięgnika podczas zmiany naprężenia liny przy unoszeniu, jak również przy opuszczaniu ciężaru. Wśród popularnych modeli są: ATF 180G-5 Bluetec i ATF 400G-6 Bluetec.

 

TEREX

AC 40/2 (L) to żuraw terenowo-szosowy o udźwigu 40 t zapewniający podnoszenie dużych ładunków w całym zakresie roboczym. Konstrukcja dźwigu umożliwia maksymalną mobilność, dzięki czemu znajduje on zastosowanie do wielu prac. Zachowano optymalną relację między masą, a udźwigiem. Mierzący ponad 10 m pojazd dysponuje wysięgnikiem o maksymalnej długości przekraczającej 45 m. Całkowicie hydrauliczny system wysięgnika ma zapewniać najkrótsze czasy i duże obciążenia teleskopowe. Do napędu stosowane są silniki Mercedesa (typ OM 906 LA). Zwraca uwagę dwuosobowa kabina z przesuwanymi drzwiczkami i dużymi szybami. 

T&M nr 6/2017

Tekst: Michał JurczK

                                       OBEJRZYJ ONLINE