Wozidła sztywnoramowe

Najczęściej używane. Handel wodzidłami sztywnoramowymi dotyczy w naszym kraju przede wszystkim używanych egzemplarzy. Nowe sprzedają się sporadycznie.

 

Największym kontraktem w Polsce z ostatniego czasu jest dostawa kilkunastu wozideł Caterpillara do PGE Bełchatów, w latach 2016-17. Jan Rudak, kierownik ds. komunikacji marketingowej w firmie Bergerat Monnoyeur w Łomiankach (Mazowieckie), która jest wyłącznym, autoryzowanym dealerem Caterpillara, szczegółów dotyczących dostaw i eksploatacji tych maszyn nie podał, tajemnica handlowa. Zapewnił, że wyposażenie wozidła jest ustalane indywidualnie z odbiorcą.

– Mamy wiele pakietów, które są dostosowane do klientów – mówi Jan Rudak. – Nasze wozidła spełniają wszystkie obecne normy czystości spalin Tier IV Final, Stage 4.

 

Konkurencja używanych

 Caterpillar sprzedał, natomiast importerzy innych marek albo narzekają na słabe zainteresowanie, albo wręcz wycofują takie wozidła z oferty na Polskę (przykładowo Terex). Nie da się ukryć, że wozidło sztywnoramowe to sprzęt potrzebny przeważnie w kamieniołomach i to dużych. Znacznie bardziej popularne i uniwersalne są nowe wozidła przegubowe. Używany sprzęt zawsze stanowi istotną konkurencję dla nowego, ale w przypadku „sztywnych” wozideł widać to szczególnie. Nie brakuje, również w internecie, ogłoszeń dotyczących kilku- i kilkunastoletnich wodzideł sztywnoramowych, zrówno z Polski jak i z zagranicy.   

 

Małe i niedrogie

Poza dużymi wodzidłami są jeszcze znacznie mniejsze, o ładowności w granicach 1-3 t, również o sztywnoramowej konstrukcji. Ich żywioł to ciasne, ograniczone place budowy, tudzież miejsca, gdzie wymagany jest mały nacisk na podłoże, przykładowo inżynieria ogrodnicza i remonty budynków wewnątrz. Małe gabaryty maszyny pozwalają na poruszanie się na ograniczonej przestrzeni, wywóz gruzu itp.

– Rynek małych wozideł jest jeszcze w Polsce niszowy – przyznaje Marcin Melon, dyrektor handlowy firmy Polsad Jacek Korczak z Kutna (Łódzkie). – Nie ma też wiarygodnych informacji o jego wielkości. Jako serwis maszyn budowlanych coraz częściej mamy do czynienia z maszynami sprowadzanymi z zagranicy, z rynku wtórnego. Wozidła sztywnoramowe są stosunkowo niedrogie w zakupie jako nowe. Bardzo często spotykamy się z rozczarowanymi klientami, którzy myśleli, że skorzystali z superokazji cenowej kupując używaną maszynę na Zachodzie. W Polsce po przeprowadzeniu remontu takiej maszyny okazało się, że po dołożeniu niewielkiej kwoty mieliby fabrycznie nowy sprzęt z gwarancją fabryczną.

 

Wybrane wozidła sztywnoramowe:

 

Caterpillar 772G

Ładowność znamionowa 46,8 t, maksymalna 51,4 t, masa maksymalna 82,1 t. Maksymalna pojemność skrzyni (z nasypem) 31,2 m sześc. Silnik Cat C18 ACERT 605 KM. Automatyczna planetarna przekładnia Cat Powershift - 7 biegów przeznaczonych do wykonywania trudnych prac w terenie oraz na dużych pochyłościach. Prędkość maks. 79,2 km/h. Wozidło jest wyposażone w zmodernizowany układ przeciwpoślizgowy, który umożliwia jazdę w trudnych warunkach terenowych, charakteryzuje się mniejszym spalaniem dzięki nowym, elastycznym strategiom oszczędzania paliwa. Kolejna cecha to wygoda obsługi, dzięki łatwości zmiany przełożeń typowej dla samochodów osobowych, obniżeniu poziomu hałasu i modernizacji kabiny znajdującej się na środku pojazdu.

 

Komatsu HD465-8

Skrzynia Komatsu HD465-8 ma nasypową pojemność 34,2 m sześc. Ładowność wynosi 55 t, a maksymalna masa 103,5 t. 6-cylindrowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem common rail dysponuje mocą 778 KM i pozwala na jazdę z prędkością 70 km/h. Planetarny automat posiada system K-ATOMiCS. Komatsu podkreśla niskie spalanie. System ARSC (Auto Retard Speed Control) umożliwia zjazdy ze stałą szybkością. Fotel operatora z pneumatycznym amortyzowaniem jest ogrzewany i wentylowany.

 

Komatsu HD605-8

Jest to pojazd większy od HD465-8, pojemność nasypowa skrzyni wynosi 40 m sześc. Ładowność to 63 t, masa maksymalna 114,7 t. Jednostka napędowa i prędkość maksymalna jest taka sama jak w HD465-8. Kabina z lewej strony nadwozia charakteryzuje się bardzo dobrą widocznością, w opcji m.in. kontrola trakcji KTCS (Komatsu Traction Control System).  

 

Liebherr T 264

Masa 165 t, ładowność 228 t, dopuszczalna masa całkowita 393 t, maksymalna prędkość 64 km/h. Połączono skuteczny system napędowy Litronic Plus AC oraz wysoką moc silnika, co m.in. umożliwia  osiąganie większych prędkości przy zjazdach. T 264 dopasowany jest do pracy z dużymi maszynami do robót ziemnych. Tak jak inne sztywnoramowe modele tej marki jest produkowany w USA, w stanie Wirginia.

 

Liebherr T 282 C

Masa netto 237 t, ładowność 363 t, masa całkowita 600 t. Maksymalna prędkość - 64 km/h. Wysokiej mocy diesel współpracuje z wydajnym systemem napędowym na prąd zmienny (Litronic Plus AC drive system) w celu zmaksymalizowania efektywności i zminimalizowania zużycia paliwa. Wozidło dzięki solidnej konstrukcji, trwałości oraz małemu ciężarowi własnemu redukuje czas cyklu oraz zapewnia największą ładowność w swojej klasie.

 

Liebherr T 284

Nowy model T 284, skonstruowany jest na lekkiej ramie. Niski ciężar własny oraz wydajny system napędu na prąd zmienny (Litronic Plus AC drive system) umożliwiają efektywne wykorzystanie dużej ładowności 363 t (masa całkowita 600 t). Dalsza optymalizacja jest możliwa poprzez zastosowanie opon o zwiększonej wydajności i dobranie odpowiedniej opcji silnika.

T&M nr 3/2017

Tekst: Jacek Dobkowski

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE