Do maszyn budowlanych

Właściwy dobór. Ogumienie maszyn budowlanych stanowi znaczącą grupę opon  przemysłowych, zwanych OTR-ami. Najważniejszy jest właściwy dobór do warunków pracy i przeszkolony, myślący operator. 

 

Rynek opon budowlanych w Polsce staje się coraz bardziej wymagający – uważa Ireneusz Kotas, menedżer sprzedaży opon ciężarowych i OTR w ITR CEE, firmie będącej oficjalnym dystrybutorem opon Yokohama w naszym kraju. – Klienci rozszerzają asortyment maszyn o sprzęt do specjalnych zastosowań, coraz częściej szukają opon przeznaczonych do konkretnych warunków pracy. Przy zakupie nadal dominuje kryterium cenowe lub przyzwyczajenie do znanych marek.

– Aktualnie rynek opon budowlanych w Polsce jest bardzo nieprzewidywalny ze względu na ograniczenie potrzeb, ale także na zmienne oczekiwania klientów – dodaje Krzysztof Polesiak, prezes Camso (dawniej Camoplast Solideal). – Z jednej strony jest duża presja ceny, a z drugiej coraz częściej użytkownicy szukają rozwiązań, droższych, ale trwałych, które pozwolą na długą, bezawaryjną pracę, a finalnie wygenerują dla nich oszczędności. Produkty Grupy Camso (dawniej Camoplast Solideal) wyraźnie wpisują się właśnie w tę grupę odbiorców.

Obaj panowie przyznają, że polscy klienci coraz bardziej cenią jakość i niezawodność. Poszukują produktów, które pozwolą zwiększyć efektywność kosztową ich działalności. Wbrew pozorom zwracają uwagę na wiele spraw, m.in. na cenę, jakość, dostępność, wykonanie, kraj pochodzenia, znajomość marki, oraz wartości dodane, np. profesjonalny serwis.

 

Ile wytrzymają?

Na to pytanie nikt jednoznacznie nie podejmuje się odpowiedzieć. Na placu budowy może wydarzyć się wiele sytuacji, w których opona nawet najlepszej marki musi ulec uszkodzeniu. Producenci stosują takie rozwiązania, jak wysokogatunkowe tworzywa, sztywne boki, odpowiednie rzeźby bieżnika, ale różnorodność warunków eksploatacji sprawia, że nie można jednoznacznie określić wytrzymałości danej opony. Na długość eksploatacji składa się wiele czynników. Jest to np. prawidłowy dobór ogumienia, prawidłowe ciśnienie powietrza w kołach, rodzaj i jakość podłoża, na których pracują maszyny i najważniejszy czynnik ludzki, czyli sposób prowadzenia maszyny – wylicza Ireneusz Kotas.

– Nie można ocenić tego wprost – komentuje Krzysztof Polesiak. – Nawet opona w tym samym rozmiarze i bieżniku, tego samego producenta, ale użytkowana w różnych warunkach, na różnych maszynach, z różnym osprzętem, może pracować zupełnie inaczej, a różnice mogą wynosić nawet do 60 proc. Do tego dochodzą różnice wykonania i jakość użytych mieszanek przez innych producentów, które mogą jeszcze bardziej pogłębić te różnice. Dlatego kluczem do osiągnięcia maksymalnych przebiegów jest właściwy dobór produktu do warunków pracy. Stąd tak ważna jest rola przedstawicieli producentów w momencie zakupu opon.

Można stosować płynne uszczelniacze, elastomery, czy łańcuchy. Są to produkty przeznaczone do wydłużenia pracy opon w ekstremalnych warunkach, chroniące przed przebiciem, oraz rozerwaniem. 

 

Mało serwisów

Warsztatów zajmujących się ogumieniem jest w Polsce kilka dobrych tysięcy, ale wyspecjalizowanych w interesującym nas segmencie może kilkanaście. Jak przyznaje Krzysztof Polesiak, to niełatwy kawałek chleba, który wymaga od tych serwisów dużej wiedzy i umiejętności. Wymaga także odpowiedniego sprzętu, który nie jest tani.

 

Radialne i bez powietrza

Branża budowlana oczekuje rozwiązań efektywnych kosztowo, więc innowacyjność w zakresie technologii opon ma kluczowe znaczenie, zaznacza Ireneusz Kotas. Opony przemysłowe muszą zapewniać bezpieczeństwo i niezawodną pracę maszyn, minimalną liczbę awarii i usterek. Być może przyszłościowe rozwiązania to konstrukcje radialne, a także bez powietrza.

– Trendy w oponach budowlanych wskazują na radializację tego segmentu – mówi Krzysztof Polesiak. – Ale coraz częściej to także wprowadzanie rozwiązań tzw. opon bezpowietrznych, czyli opon o budowie pełnogumowej ze specjalną konstrukcją warstwy amortyzującej pozwalającej na osiąganie parametrów tłumienia drgań, jak typowych opon pneumatycznych, przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości i zabezpieczeniu przed uszkodzeniem, jak typowej opony pełnej.

 

Opony budowlane na przykładzie Yokohamy

 

Yokohama RT41

Bardzo wytrzymała opona zaprojektowana specjalnie dla ładowarek (L-4), oraz wywrotek przegubowych i zgniatarek (E-4). Jej charakterystyka zapewnia lepszą eksploatację maszyn. Z uwagi na konstrukcję – sztywne boki, oraz wysokogatunkowe tworzywa użyte w procesie produkcji – jest mniej podatna na rozcięcia i pęknięcia. Dzięki głębokiemu bieżnikowi z charakterystycznymi rowkami w poprzek kierunku jazdy, RT 41 jest odporna na otarcia, zapewnia wysokie osiągi i stabilność na wielu powierzchniach, od błota i gliny po żużel i nierówne tereny skalne. Charakterystyczny bieżnik zapewnia również doskonałą trakcję i komfort operowania maszyną. Dostępne rozmiary: 23.5 R25, 26.5 R25, 29.5 R25.

 

Yokohama RB31

Opona radialna, do wodzideł przegubowych, ładowarek i spycharek (L-3) Specjalnie zaprojektowany, niekierunkowy wzór bieżnika zapobiega przecięciom spowodowanym kontaktem z ostrą, skalistą nawierzchnią. Duża powierzchnia styku z podłożem zapewnia wysoką odporność na ścieranie, a charakterystyczne rowki ułożone w poprzek kierunku jazdy gwarantują bardzo dobrą trakcję na miękkiej nawierzchni, np. piasku czy glinie. Rozmiary: 17.5 R25, 205 R25, 23.5 R25, 26.5 R25, 29.5 R25.

 

Yokohama RB42

Zapewnia właściwe prowadzenie maszyn, bez względu na stan i rodzaj podłoża. Jest przystosowana do znacznych obciążeń statycznych i dynamicznych. Niekierunkowy, głęboki bieżnik z zygzakowatym rowkiem pozwala na uzyskanie lepszej trakcji i wolniejsze zużycie, a duży środkowy blok zapewnia większą odporność na przecięcia i uszkodzenia. 18.00 R33, 24.00 R35, 27.00 R49, 27.00 R49.

Tekst: Leon Bilski

T&M nr 5/2016

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE