Naczepy wywrotki

Idealnie dopasowane. Ubiegły rok okazał się kolejnym okresem wzrostu ilości zarejestrowanych po raz pierwszy naczep wywrotek, zwłaszcza nowych. Rynek po dołku z 2013 r. cały czas idzie do góry. 

W ciągu zeszłego roku Samar, bazując na Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, odnotował 3.116 pierwszych rejestracji naczep wywrotek w naszym kraju, z czego 2.637 nowych, oraz 479 używanych, czyli sprowadzonych zza granicy. Są to rezultaty zdecydowanie lepsze od tych z 2014, odpowiednio o 24,5 proc., 27,0 proc. i 12,4 proc. Dominacja nowych jest wyraźna, zarejestrowano ich w ubiegłym roku pięć i pół razy więcej niż używanych. Wywrotki nie stanowią wyjątku, jeśli chodzi o kierunek i dynamikę, pnie się także rynek wszystkich naczep, nowych i używanych, łącznie o 13,3 proc., z 22.428 do 25.410 egzemplarzy. 

Trzeba przyznać, iż preferencje kupujących związane z markami naczep wywrotek zmieniają się nieznacznie, nie dochodzi do żadnych spektakularnych wahań. I tak wśród nowych Bodex i Inter Cars (Feber) zamienili się na pozycjach 3-4, obecnie (2015) wyżej plasuje się Bodex. Nadal prowadzi Wielton przed Kempfem. Warto podkreślić, iż wszystkie marki z czołowej szóstki odnotowały przyrosty rejestracji, szczegóły w tabelach.

W przypadku używanych roszady zaszły na pozycjach 3-4 (teraz Carnehl przed Langendorfem), oraz 5-6 (Stas przed Meiller Kipperem). Tak jak w nowych dwie czołowe pozycje nie zmieniły się, Schmitz, za nim Benalu. Nieco gorzej wypadają konkretne liczby, Langendorfa i Meiller Kippera dotknęły spadki rejestracji.   

 

Co chce odbiorca

– Rynek naczepowy w Polsce od dwóch-trzech lat regularnie rośnie, oczekiwania klientów wobec produktu również – przyznaje Katarzyna Nolbert, z działu marketingu Febera z Sieradza (łódzkie). – Pojazd musi być niezawodny, lekki, oraz idealnie dopasowany do potrzeb. Klient zwraca również uwagę na jakość materiałów i podzespołów, oraz precyzję wykonania.

Artur Zdunowski, kierownik sprzedaży pojazdów specjalnych EWT Truck & Trailer (Schmitz Cargobull) w Ołtarzewie koło Warszawy dodaje, że w ostatnich latach bardzo istotnym czynnikiem, który biorą pod uwagę potencjalni nabywcy jest jak najniższa masa własna naczepy. Klienci jednak podchodzą do tego coraz bardziej zdroworozsądkowo. Są świadomi, że obniżenie masy własnej naczepy może wiązać się z czasem jej użytkowania.

Agata Marcinkiewicz, specjalista ds. PR w Wieltonie w Wieluniu (łódzkie) dodaje, że nabywcy biorą pod uwagę również możliwość późniejszego zbycia na rynku wtórnym. Naczepy stalowe są po pewnym czasie mniej wyeksploatowane, jeśli oczywiście ktoś rozsądnie ich używał. 

 

Dziesięć minimum

Właśnie – na ile powinna starczyć porządnie zrobiona naczepa porządnej marki? Artur Zdunowski nie wskazuje konkretnej liczby lat. Przypomina, że zużywanie się pojazdu jest uzależnione od wielu czynników, w głównej mierze  od sposobu użytkowania, rodzaju towaru, warunków jego przewożenia. Techniczna obciążalność wywrotki obliczana jest z zapasem, ale świadome przeciążanie pojazdu wpływa niekorzystnie na trwałość naczepy.

Nieco więcej konkretów otrzymaliśmy od Febera. Szacuje się, że na rynku pierwotnym wytrzymałość wynosi pięć lat, na rynku wtórnym (kolejny użytkownik) następne pięć, a więc razem 10. Po tym okresie firma gwarantuje dalszą efektywność pojazdu uzależnioną od kultury i sposobu eksploatacji. Z kolei Agnieszka Ficińska z PTM Polska w Łodzi, generalnego dystrybutora Stasa i Langendorfa, podaje że produkty te powinny wystarczyć na 15-20 lat.

Trzeba tutaj podkreślić, że niezależnie od producenta, naczepy samowyładowcze są zazwyczaj bardzo intensywnie eksploatowane. Jednak przy właściwym doborze pojazdu, oraz przy eksploatacji zgodnej z zaleceniami producenta nie powinniśmy martwić się przedwczesnym zużyciem elementów. Uszkodzenia mogą wynikać przede wszystkim z niewłaściwej obsługi i niedbałości o sprzęt, czasem wypadki losowe mogą mieć na to wpływ. Tak czy inaczej, zużycie dotyczy zwłaszcza takich elementów eksploatacyjnych jak klocki, tarcze, tuleje metalowo-gumowe. Brak okresowych przeglądów tych elementów może przyczynić się do szybszego ich zużycia. A jeżeli rozpatrujemy podzespoły, najbardziej narażone są: siłownik hydrauliczny wraz z klapą, oraz skrzynia ładunkowa w przypadku przewożenia towarów, do których nie była przeznaczona.

 

Stalowe na budowę

Z reguły odbiorcy bardzo dobrze orientują się w warunkach eksploatacji, dążą do optymalizacji wykorzystania taboru, oraz zużycia paliwa. Dlatego naczepy o stalowych nadwoziach trafiają na budowy. W tym przypadku niska masa nie jest aż tak istotna, oczekiwania są skoncentrowane na wytrzymałości muldy. Poza tym koszty naprawy skrzyni stalowej są mniejsze niż alu.

Naczepami aluminiowymi, z natury lżejszymi, interesują się przeważnie firmy transportowe zajmujące się przewozami materiałów sypkich, zwłaszcza na dłuższych dystansach. Specjaliści z Febera zwracają uwagę na to, że istnieją pewne rodzaje pojazdów, którym odchudzanie nie idzie na zdrowie. Jednym z nich są naczepy do przewozu złomu. Naczepa złomiarka musi być mocna i wytrzymała, odporna na trudy przewozu ładunków o nieregularnym kształcie, nierzadko ubijanych podczas załadunku.

– Nasi klienci zdecydowanie częściej wybierają wywrotki aluminiowe, głównie z uwagi na niższą masę – informuje Agnieszka Ficińska (Stas, Langendorf). – Są one wykorzystywane przez branżę rolniczą i budowlaną.  

 

Oczekiwania i nowości

Naczepy tylko z pozoru się nie zmieniają, producenci nieustannie starają się je udoskonalać. Bywa że powodem zintensyfikowania takich prac są zmiany przepisów, jak np. dotyczących przewozu mas bitumicznych na rynku niemieckim. W naszym kraju coraz częściej trzeba brać pod uwagę… oczekiwania świeżych kierowców.

– Bardzo duże oczekiwania mają kierowcy najmłodszego pokolenia – zaznacza Artur Zdunowski z EWT (Schmitz Cargobull). – Wielokrotnie prezentowaliśmy innowacyjne rozwiązania, które zostały wprowadzone do naszej oferty, m.in. sterowanie operacjami wyładunku, automatyczna obsługa plandeki i tylnej belki przeciwwjazdowej, możliwość odczytów z modulatora naczepy przy wykorzystaniu smartfona lub tabletu.

Nowe rozwiązania dotyczą również bardziej tradycyjnej sfery. Przykładowo Feber wprowadził w br. aluminiowy, tylny zderzak. Jest on montowany jako standardowe wyposażenie w naczepach wywrotkach z tylnym zamknięciem klapo-drzwiami, drzwiami, klapą pionową, oraz w części naczep z klapą zewnętrzną. Aluminiowy zderzak jest ok. 20 kg lżejszy od stalowego, co w znacznym stopniu ułatwia kierowcy jego składanie przed kiprowaniem. Kolejną nowością w tym roku jest lżejszy podest roboczy, oraz nowa konstrukcja drabinki ułatwiającej wejście z podestu do wnętrza naczepy.
Wraz ze zmianami konstrukcyjnymi Feber wprowadził także nowe podzespoły, m.in. nową, lżejszą gamę siłowników Hyva Alpha.

Postęp to również lepsze wyposażenie fabryki, metody projektowania i technologia. Pisaliśmy niedawno o otwarciu Centrum Badawczo-Rozwojowego Wieltonu, unikalnego na skalę europejską. Agata Marcinkiewicz z Wieltonu podaje jeszcze kilka innych przykładów: zoptymalizowanie konstrukcji z użyciem metod projektowania FEM (metoda elementów skończonych), wykorzystanie robotów spawalniczych oraz wprowadzenie spawania laserowego i ciecia laserowego, wprowadzenie nowych zoptymalizowanych konstrukcji (wywrotki Weight Master = Super Light, HP Konisch = Strong Master).

   

CHARAKTERYSTYKI POPULARNYCH NACZEP WYWROTEK

CMT

Aluminiowe wywrotki na ramie ze stali o podwyższonej wytrzymałości, ze skrzynią z profili aluminiowych, mogą być wykonane w różnych kubaturach i z różnymi opcjami m.in. drzwiami bocznymi, plandekami zamykanymi manualnie jak i elektrycznie. Naczepa ze skrzynią z burtami z profili 40 mm i podłogą o grubości 7 mm zapewnia bezpieczny transport wielu ładunków, takich jak materiały sypkie, towary spaletyzowane czy płody rolne. Trzy osie BPW, albo SAF z hamulcami bębnowymi, lub tarczowymi.

 

FEBER

Flagowym produktem dla branży budowlanej są naczepy z aluminiową skrzynią half-pipe. HP 27 ZS charakteryzuje się całkowitą pojemnością ok. 27 m sześc. przy masie własnej od 5.000 kg i wysokości załadunku 3.160 mm. Rama stalowa, skrzynia aluminiowa z trzech arkuszy blachy, podłoga o grubości 8 mm, boczne ściany 5 mm. Przednia ściana skośna, siłownik hydrauliczny bez zaworu zwrotnego mocowany z przodu naczepy, Hyva FE 5355. Plandeka zwijana na prawą stronę. Trzy osie Jost/Mercedes z tarczowymi hamulcami. Płyta sprzęgu z 2-calowym sworzniem królewskim Jost, nogi podporowe Jost. Instalacja pneumatyczna Knorr Bremse, elektryczna Hella lub Aspock, ogumienie Continental 385/65 R22.5.

 

FLIEGL

Tylko 4.748 kg waży wywrotka Super Light o pojemności 25 m sześc., na osiach SAF z dużymi tarczowymi hamulcami, z podnoszoną osią, podestem technologicznym, plandeką i wewnętrzną klapą. Ma aluminiową, stożkową muldę zmniejszającą opory powietrza, o największym stopniu ścieralności 110 HB w skali Brinella, oraz ramę z wysokogatunkowej stali, z przetłaczanymi otworami, co nadaje je sprężystości i pozytywnie wpływa na niezawodność. Rama o nazwie Curved Chasis to patent Fliegla.

 

KH-KIPPER

Tylnozsypowe naczepy tej marki są przeznaczone głównie do przewożenia materiałów sypkich i masy bitumicznej. Z reguły posiadają 3-osiowe podwozia. KH-Kipper stosuje wysokojakościowe stale Hardox i Strenx, które zapewniają stosunkowo niską masę przy jednoczesnej dużej wytrzymałości. Półokrągły kształt skrzyń zapobiega przyleganiu lepkiego materiału podczas wyładunku. Tylna szufla zsypowa jest przystosowana do pracy z rozściełaczem asfaltu. Zamek blokujący skrzynię na ramie zapobiega wibracjom w trakcie jazdy z pustą skrzynią, co wydłuża żywotność pojazdu.

 

Kögel

Na tegorocznych (kwiecień) targach Bauma w Monachium Kogel pokaże całkowicie izolowaną wywrotkę wannową do transportu asfaltu. Dwu- i trzyosiowe pojazdy o pojemności 24 m sześc. są dostępne w różnych wariantach różniących się m.in. grubością ścian i wanny. Wywrotka wystawiona na Baumie ma trzy osie, dno 5 mm, ściany boczne 4 mm (S700), ścianę tylną 4 mm (Hardox 450). Całkowicie izolowane koryto wyposażono w zintegrowany, czteropunktowy system pomiarowy. Dzięki zwisowi wanny dłuższemu o 170 mm nie trzeba stosować żadnego dodatkowego zsypu.

 

LANGENDORF

Naczepa wywrotka budowlana, skrzynia aluminiowa, panelowa konstrukcja. Dostępna w pojemnościach: od 22 do 43 m3, w sumie 22 wersje. Podłoga o grubości 6mm, 7mm, 8mm, 10mm. Zamknięcie tylne: klapa (4 haki zamykane mechanicznie z blokadą), drzwi, klapo-drzwi. Rama ze wzmocnionej stali, pneumatyczne zawieszenie SAF lub BPW z tarczowymi hamulcami. Jedna oś podnoszona – mocowanie Langendorf off-road. Skrzynia aluminiowa. Wzdłużne, dolne profile ścian stanowią element konstrukcji podstawy, są solidnie, monolitycznie zespawane z całą skrzyni dając jej wysoką wytrzymałość. Przednia ściana otrzymała dodatkowe wzmocnienia przy mocowaniu siłownika wywrotu.

 

MEGA

Rynny stalowe są produkowane w różnych wersjach. Mogą mieć 23, 25, 27, 28, 31, 32 m sześc. i jako zamknięcie klapę ze zsypem lub klapę bez zsypu. Możliwa jest większa pojemność, 45, 50, 52, 55 m sześć i zamknięcie klapo-drzwi lub drzwi. Można wybrać różne zestawienia grubości ścian i podłogi: 3 mm/5 mm, 4 mm/6 mm, 5 mm/8 mm. Dostępne są też inne grubości blach i pojemności. Jeśli mają być transportowane duże głazy, warto zamontować klapę podnoszoną hydraulicznie. Dzięki większemu prześwitowi pod klapą ładunek łatwiej się zsuwa. Skrzynia i rama są z wysokogatunkowych stali, dzięki czemu odpowiednia wytrzymałość została osiągnięta przy cieńszych przekrojach. Osie Mega, Mercedes, SAF, BPW.

 

SCHWARZMULLER
Przy wyborze aluminiowej ramy i nadwozia, oraz zastosowaniu komponentów z lekkich stopów, takich jak obręcze kół, czy nogi podporowe, masa własna izolowanej naczepy Schwarzmuller wynosi zaledwie 4.700 kg. W przypadku naczepy stalowej zasadniczą część muldy tworzą trzy arkusze blachy Hardox HB 450 o różnych grubościach na życzenie klienta, zespawanej „na zakładkę” u dołu bocznych ścian. W efekcie poprzeczny przekrój staje się bardziej prostokątny, co pozwala na obniżenie środka ciężkości. Stalowe naczepy mogą mieć praktyczny system przesuwanej plandeki. Nawet przy stożkowo usypanym materiale nie dochodzi do jego kontaktu z plandeką.

 

TECNOKAR

Tecnokar w swojej ofercie posiada wywrotki do przewozu materiałów sypkich, wykonane z lekkiej stali Docol lub Hardox. Tecnokar ustawicznie inwestuje w badania, dzieki którym ma własne, opatentowane rozwiązania, oraz akcesoria i komponenty przyczyniające się do bardziej wydajnego wykorzystania naczepy. Każdy wyprodukowany pojazd jest niepowtarzalny, stworzony zgodnie z potrzebami i na życzenie klientów. Na szczególną uwagę zasługuje pojazd SuperTop do przewozu materiałów sypkich takich jak kruszywa, żwir i inne, który dostępny jest również w super lekkiej wersji dzięki zastosowaniu cienkiej stali w wykonaniu nadwozia i podwozia ( przykładowo wywrotka 24-26 m3 z wagą +/- 5300 kg). Sprzedaż pojazdów marki Tecnokar jest w Polsce wspomagana przez oficjalnego i wyłącznego dealera w Polsce, firmę Krumar Truck & Trailer.

 

TISVOL

Aluminiowe wywrotki marki Tisvol to najlżejsze pojazdy na rynku europejskim, które cechuje doskonały design, lekkość, wytrzymałość i zastosowanie w ich produkcji najnowszych innowacyjnych technologii wykonania. Pojazdy marki Tisvol są produkowane tylko z aluminium na ramach aluminiowych pod specjalne zamówienie we wszystkich wersjach: panelowej, żebrowanej oraz half pipe z 1000 możliwych rozwiązań dla każdego pojazdu. Coroa to najnowsza wywrotka marki Tisvol do zboża, płodów rolnych i innych materiałów sypkich. Jest to unikatowy model jakości Premium , lekki i bezpieczny. Główną innowacją jest zmodernizowany przód, w którym cylinder znajduje się tuż nad sworzniem. Taka konstrukcja obniża podwozie o 60 mm, tym samym środek ciężkości jest niższy, a pojazd bardziej stabilny. Inną z głównym zalet jest zwiększona szerokość wnętrza. Wejście na polski rynek marki TISVOL wspomagane jest przez firmę Krumar Truck & Trailers, eksperta w dziedzinie naczep aluminiowych i wyłącznego dealera w kraju.

 

WIELTON

Konisch Wielton NW3S26 SHPKCSL48 wchodzi w skład rodziny wywrotek SL. Skrzynię cechuje nowoczesny design o zmiennym przekroju muldy/skrzyni. Poszycie podłogi oraz ścian jest wykonane z jednego arkusza trudnościeralnej stali Hardox HB 450. Podłoga gładka, bez podłużnic i poprzeczek, o grubości 4 mm. Konstrukcja podwozia ze stali wysokowytrzymałej, z osiami o obciążeniu technicznym do 9.000 kg. Wielton oferuje wiele konfiguracji wyposażenia podwozia i nadwozia, m.in.: manualnie lub automatycznie otwierany dach, stalowe lub aluminiowe: obręcze kół, zderzak tylny, zbiorniki powietrza, nogi podporowe.

Tekst: Jacek Dobkowski

T&M nr 3/2016

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE