Naczepy leśne

Do drewna, z kłonicami…

Pod względem popularności, naczepom kłonicowym daleko jest np. do wywrotek czy kurtyn. Rocznie w Polsce znajduje nabywców co najwyżej pięćdziesiąt nowych naczep kłonicowych, co wobec łącznej sprzedaży naczep sięgającej niemal 15 tys. egzemplarzy jest zaledwie niewielkim ułamkiem.

W istocie jednak, co podkreślają sami sprzedawcy rynek naczep kłonicowych jest nieco większy niż wynikałoby to z „suchych” liczb. Na rynku pojawia się bowiem sporo produktów „z drugiej ręki”, importowanych np. z Niemiec czy Francji („używki” stanowią w sumie ok. 60 proc. rynku).  

 

Typowe rozwiązania                      

Jak przekonują w KMG Truck (firma prowadzi sprzedaż naczep tego rodzaju) rozwiązania techniczne zastosowane przy konstrukcji naczepy do przewozu drewna, a zatem tzw. kłonicy, sprawdzają się zarówno przy przewozie drewna długiego, jak też np. długich elementów metalowych. Zazwyczaj do budowy takiej naczepy stosuje się od 8 do 10 kłonic. Są one montowane na stałe, w specjalnych gniazdach. Przy poszczególnych typach kłonic mogą być zastosowane różne rozwiązania techniczne, niektóre naczepy mają np. kłonice rozsuwane, z możliwością demontażu i zwiększenia lub zmniejszenia ilości oraz ich rozstawu. Nierzadko regulacji podlega też wysokość kłonic. Wszystkie te możliwości pozwalają na dostosowanie naczepy do konkretnego rodzajów przewożonych materiałów, a także do ich wielkości. Ponadto, dzięki takim rozwiązaniom, a konkretnie np. dzięki demontowalnym kłonicom możliwe jest też szybkie przekształcenie naczepy do drewna, w uniwersalny pojazd, z płaską przestrzenią ładunkową. W Doll podkreślają, że tradycyjna naczepa ma wiele opcji: występuje w wersji dwu lub trzyosiowej; może posiadać dodatkowe sterowanie (dla lepszej zwrotności); oferowana może być z dźwigiem lub bez (wersja stała lub teleskopowa; ze sterowaniem standardowym lub hydraulicznym). Na życzenie klienta stosowane są też odpowiednie systemy sterowania kłonicami (hydraulicznie lub mechanicznie).

 

Wymagające warunki

Naczepy kłonicowe pracują zazwyczaj w ciężkich warunkach, pod bardzo dużymi obciążeniami. Aby odpowiednio wywiązywać się ze swej roli przez dłuższy czas, muszą być zatem wyjątkowo mocne. Cechą charakterystyczną tego typu sprzętu jest materiał użyty do budowy ramy. Konstruktorzy Fliegla podkreślają, że używana do produkcji ich naczepy kłonicowej stal produkowana jest przez Krupp Austria, a charakteryzuje ją m.in. trzykrotnie podwyższona odporność na zginanie.

- Wykonana jest w całości z wysokojakościowej konstrukcyjnie stali. Dodatkowym zabezpieczeniem przed eksploatacją jest użycie śrutowania i odtłuszczania jej elementów, z ochroną przed warunkami atmosferycznymi - antykorozyjna epoksydowa farba i wysokiej jakości lakier poliuretanowy o zwiększonej odporności na ścieranie – podkreśla producent naczep Mega. Trzyosiowe podwozia bazują na osiach bębnowych lub tarczowych (głównie SAF; BPW; Mercedes), a dostawcami nóg podporowych (zazwyczaj dwuzakresowych) są głównie tak znane marki jak JOST i SAF. Pierwsza oś jest zazwyczaj podnoszona (ręcznie lub automatycznie), pneumatyczne zawieszenie posiada manometr do kontroli ciśnienia, a naczepy wyposażane są również w zawór poziomowania do ramp. Dla zachowania odpowiedniego bezpieczeństwa, naczepy wyposażane są najczęściej w pneumatyczny, dwuprzewodowy hamulec roboczy z automatycznym korektorem hamowania; system antypoślizgowy oraz system stabilizacji toru jazdy.

 

W zestawie siła

Oprócz naczep kłonicowych, coraz więcej producentów oferuje też specjalne zestawy do transportu drewna. Zasław oferuje m.in. zabudowę wykonaną na podwoziu auta trzyosiowego (np. Mercedes Arocs) z rozstawem osi 4.500 mm. Przestrzeń ładunkowa ma 6.200 mm długości, a z tyłu zabudowy zamontowano żuraw (Penz 12), umożliwiający łatwy za- i wyładunek drewna. Żuraw obsługuje jednocześnie auto bazowe, jak i – stanowiącą element zestawu, przyczepę kłonicową Zasław o długości przestrzeni ładunkowej wynoszącej 7.200 mm. Zestaw zaopatrzono w system przesuwnych kłonic Trailis wykonanych z wysoko gatunkowej stali (wytrzymałość 9 t.)                 

 

Przegląd producentów:

BODEX

Naczepy marki Bodex do przewozu drewna cechują wzmocniona i wytrzymała konstrukcja ramy podwozia, niewielka masa pojazdu dzięki wykorzystaniu stali Domex oraz aluminiowych elementów wyposażenia, niska wysokość załadowcza poprzez zastosowanie specjalnej, konstrukcji szyi „GooseNeck”, dodatkowe punkty ładunkowe, niekolidujące z uchwytami do mocowania pasów spinających przewożone drewno, aluminiowa lub stalowa ściana przednia, przesuwne mocowanie aluminiowych lub stalowych kłonic i podpór do przewozu drewna, pokrycie pojazdu podłogą z aluminium lub sklejki, instalacja elektryczna, pneumatyczna oraz elementy zawieszenia chronione przed uderzeniami i zabrudzeniami, oświetlenie w technologii LED, demontowane uchwyty zderzaków bocznych oraz wyposażenia dodatkowego, zastosowanie plastycznej ochrony podwozia, zabezpieczenia antykorozyjnego oraz lakierów o dużej odporności na uderzenia oraz homologacja europejska. Marka osi, opon, układu hamulcowego oraz dodatkowe wyposażenie uzależnione są od życzeń klienta.

 

DOLL

Doll Fahrzeugbau GmbH to rodzinna, niemiecka firma, główna fabryka znajduje się w Oppenau w Szwarcwaldzie. Producent sporo eksportuje, nie tylko do krajów europejskich, ale również m.in. do Afryki i Azji. Naczepa siodłowa, Logo została skonstruowana z myślą o transporcie drewna o długości do 22 m (oznaczenie rodzajów pojazdów określa maksymalne możliwe długości drewna, np. Logo 12 nadaje się do drewna o długości do 12 m). Jest też naczepa w wersji platformowej. Ten rodzaj pojazdu, z oferty do transportu ciężkiego nadaje się również do przewozu drewna. Naczepy platformy mają odkrytą powierzchnię ładunkową, a podział kłonic pozwala na to, aby np. oprócz drewna krótkiego można było przewozić również tarcicę (o różnej długości).

 

FLIEGL

Fliegl ma w ofercie naczepę kłonicową do drewna z zestawem kłonic renomowanej szwedzkiej marki Exte. Naczepa mierzy 13.700 mm (długość wewnętrzna wynosi 13.500 mm), przy szerokości 2.550 mm. Platforma ładunkowa znajduje się na wysokości 1.460 mm. Masa własna naczepy (bez kłonic) wynosi 4.750 kg. Naczepa bazuje na ramie wykonanej z wysokogatunkowej stali Q-ST.
Podwozie jest trzyosiowe (SAF / BPW), zastosowano zawieszenie pneumatyczne na sześciu miechach powietrznych. Pierwsza oś jest podnoszona (automatycznie), w konstrukcji zastosowano zawór podnoszenia i opuszczania platformy (H/S). Koła naczepy „obuto” w opony o rozmiarze 385/65R22,5. W skrzyni ładunkowej zastosowano stalową ścianę przednią (ażurowa). Jest też 10 par zaczepów do pasów spinających ładunek, jak również komplet 12 kłonic o długości 2.700 mm (plus sześć ław stalowych).

MEGA

Ramę naczepy wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości konstrukcyjnej. Była dwukrotnie śrutowana i odtłuszczana, pokryta antykorozyjną epoksydową farbą podkładową i wysokiej klasy lakierem poliuretanowym, odpornym na ścieranie. Platformę ładunkową naczepy zaopatrzono w 8-10 par demontowalnych kłonic. Długość wewnętrzna wynosi 13.600 mm. Opcjonalnie istnieje możliwość uzyskania płaskiej powierzchni do załadunku o wymiarach 13.600 x 2.550 mm. Zastosowano płytę sprzęgu z 2-calowym sworzniem królewskim (JOST/SAF). Naczepa porusza się na kołach o rozmiarach ogumienia 385/65R22,5. W układzie hamulcowym stosowane są bębny lub tarcze, z systemem antyblokującym EBS Haldex, Knorr lub Wabco. Hamulce są regulowane automatycznie.

 

SCHWARZMULLER

Schwarzmuller ma naczepy kłonicowe bez platformy oraz z platformą.

Trzyosiówki przystosowano do współpracy z dwuosiowym ciągnikiem siodłowym. Producent zwraca uwagę na 4,5-metrowy, a zatem relatywnie duży odstęp narożnika ciągnika siodłowego do środka sprzęgu. Maksymalny, tylny promień skrętu (zataczania) wynosi 1.900 mm. Techniczna masa całkowita naczepy wynosi 39 t, a techniczne obciążenie siodła12 t. Masa własna to ok. 5,4 t. Całość oparto na stalowej konstrukcji Naxtra (prosta, bez poprzeczek i profili zewnętrznych). Układ jezdny bazuje na zawieszeniu powietrznym, bez zaworu podnoszenia oraz opuszczania (średnica poduszki 360 mm). Zastosowano mechanizm podnoszenia osi, opuszcza oraz podnosi się automatycznie w zależności od obciążenia (wraz z obwodem dla sterowania z kabiny ciągnika siodłowego). Przy podniesionej osi, wysokość naczepy wzrasta o ok. 50 mm. Pomiędzy podłużnicami nad zawieszeniem osi oraz z przodu nad czopem królewskim zastosowano stalową ryflowaną blachę (3/5 mm), przyspawaną punktowo.

 

SOMMER

Firma Sommer Polska posiada w swojej ofercie naczepy siodłowe, których podwozia stanowi rama z wysokiej jakości stali, która może zostać ocynkowana ogniowo lub polakierowana na dowolny kolor. Układ jezdny to agregat osiowy marki SAF lub BPW, który może być skonfigurowany przez klienta dla podnoszenia pierwszej lub/i trzeciej osi. Za optymalne prowadzenie pojazdu odpowiada układ pneumatyczny WABCO lub Knorr. Belki wzdłużne i poprzeczne wykonano z wysokogatunkowych profili stalowych. Podłoga może być pokryta ocynkowaną lub aluminiową blachą ryflowaną. Stalowa ściana przednia zabezpiecza kabinę kierowcy przed ewentualnym uderzeniem podczas załadunku. Dostępne są dwa warianty ramy: kłonice przesuwne typu U z podłogą o szerokości 1.200 mm lub naczepa typu platforma z wspawanymi kieszeniami w obrzeżu pod słupy.

 

ZASŁAW

Zasław ma dwa rodzaje naczep leśnych. Model 651.NL.12.KP to naczepa o długości 12.390 mm, 651.NL.13.KP ma 13.740 mm długości. W obu przypadkach kłonice (Trailis Steel, o wysokości 2.200-2.500 mm) są przesuwne. Naczepy ważą nominalnie 4.650 i 4.900 kg, a ładowność wynosi odpowiednio 30.350 oraz 30.100 kg (dopuszczalna masa całkowita jest w obu przypadkach jednakowa, wynosi 35.000 kg). Alternatywę stanowi naczepa kłonicowa z podłogą (kłonice mają 1800-2.000 mm długości, są wyjmowane; gniazda stalowe). Mierząca 13.740 mm naczepa jest cięższa od swej odpowiedniczki bez podłogi o 2.360 kg, a tym samym ładowność jest nieco mniejsza, wynosi 27.740 kg.

Aut.: Michał Jurczak

T&M nr 2/2015

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE