Wozidła przegubowe

Do dużych robót

Wozidła przegubowe mogą imponować parametrami użytkowymi, ale popyt na nie zależy przede wszystkim od skali dużych inwestycji budowlanych. A z tymi obecnie nie jest najlepiej.

Brak oficjalnych danych o ilości sprzedawanych rocznie nowych wodzideł. Reprezentanci importerów zachowują ostrożność w podawaniu konkretnych liczb. Tym niemniej można się dowiedzieć, że tendencja w bieżącym roku powinna być wzrostowa. A czy konkurencję stanowią używane egzemplarze

– Ciężko powiedzieć, że jest to konkurencja, bo klient zdecydowany na zakup nowego nie rozpatruje zakupu używanego i na odwrót – uważa Przemysław Michalski. kierownik produktu maszyny ciężkie oraz używane w firmie Interhandler z Torunia. – Tak czy inaczej więcej sprzedaje się używanych niż nowych.

  Wozidła kupują przeważnie większe firmy, które na swoich placach budowy muszą przewozić ziemię w ciężkim terenie, gdzie standardowa ciężarówka się nie sprawdza. Z kolei minusem wodzideł jest brak możliwości poruszania się po drogach.

Niewątpliwie spodziewany rozwój inwestycji, związany m.in. z nową perspektywą unijną 2014-20, jest dobrym sygnałem dla importerów i dealerów nowych wodzideł. Andrzej Rudner, przedstawiciel handlowy Liebherra, zwraca jednak uwagę, że wiele zależy od tego, kto takie przetargi wygra. Bo jeżeli za robotę wezmą się zagraniczne przedsiębiorstwa, przykładowo z Włoch czy Hiszpanii, jest prawdopodobne że część ciężkiego sprzętu przywiozą ze sobą.

 Bell B30E


Napęd 6x6, centralny dyferencjał rozdziela moment między przodem a tyłem w proporcji 33/67. Ładowność wynosi 28 t, masa własna 19,2 t, całkowita 47,2 t. Objętość nasypowa skrzyni 17,5 m sześc. Silnik Mercedes-Benz z SCR spełnia normy Stage IV / Tier 4Final. Przekazuje moc 329 KM na planetarną przekładnię Allison z 6 biegami do przodu i 1 do tyłu. Na ostatnim przełożeniu B30E osiąga 50 km/h, na wstecznym 7 km/h. Retarder i hamulec silnikowy są automatycznie włączane, gdy operator zdejmie nogę z pedału gazu.

Doosan DA 40

Trzyosiowe wozidło ze skrzynią 24,4 m sześc., o ładowności 40 t (bez tylnej klapy). Jest napędzane silnikiem Scania DC13 (R6) o pojemności 12,7 l i maksymalnej mocy 493 koni, który spełnia normę Stage IV dzięki układom SCR i EGR. Przekładnia 8-biegowa ZF. Maksymalna prędkość wynosi 58 km/h. Konstrukcja zapewnia równe rozłożenie obciążenia na przedniej osi, nawet przy maksymalnym skręceniu. W połączeniu ze swobodną tylną osią typu tandem daje to równomierne rozłożenie obciążenia na każde koło.

Komatsu HM300-5

Cechy charakterystyczne: napęd 6x6, skrzynia 17,1 m3., ładowność 28,0 t. Sześciocylindrowy silnik Komatsu SAA6D125E-7 o pojemności 11 l moc 332 KM spełniający normę Stage IV. Skrzynia biegów automatyczna, 6-biegowa z systemem K-ATOMiCS (Komatsu Advanced Transmission with Optimum Modulation Control System). Prędkość maksymalna – 58,6 km/h. Seryjny satelitarny system monitorowania Komtrax, prezentujący parametry pracy maszyny.

Liebherr TA 240

Większy od TA 230, z napędem 6x6, skrzynią 27 m sześc., ładownością 40 t. Silnik Liebherr D 9508 (V8) ma pojemność 16,2 l, moc 476 KM, poziom emisji III B. Automatyczna skrzynia biegów oraz przekładnia hydrokinetyczna z mostkowaniem przekładni zmianowej. Szybkość maksymalna to 57 km/h, do tyłu 16 km/h. Wydajny retarder zapewnia komfortowa i bezpieczną jazdę w terenie oraz wpływa na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Hydraulika pozwalana na wyładunek w ciągu 12 s i opuszczenie skrzyni w 8 s.

Terex TA400

Wozidło z permanentnym napędem 6x6 o ładowności 38 ton. Nasypowa pojemność skrzyni załadowczej 23,3 m sześc. Nowy silnik Scania DC13 dysponuje mocą 444 KM. Skrzynia Allison HD4560, całkowicie automatyczna, ze zintegrowanym zwalniaczem, elektronicznie sterowana, o 6 biegach do przodu i 1 do tyłu. Wysoka, maksymalna szybkość do przodu 60 km/h (do tyłu 7,4 km/h). Klimatyzacja stanowi seryjne wyposażenie, tak samo jak trzech mniejszych modeli TA250, TA300, TA350.

Volvo A25F

Szwedzka marka jest wysoko postrzegana przez polskich klientów. A25F pracuje w trybie 6x6 albo 6x4, zmiany są automatyczne. Ładowność wynosi 24 tony, objętość skrzyni 11,7 m sześc. (nominalna), 15,0 m sześc. (nasypowa). Wersje z tylną klapą otwieraną do góry mają większe pojemności, odpowiednio 12,1 i 15,6 m sześc. Silnik 10,8 l osiąga moc 320 KM. Skrzynia Volvo Power Tronic, w pełni automatyczna, planetarna, dysponuje 6 biegami do przodu, 2 do tyłu. A25F jest w stanie jechać do przodu 53 km/h, do tyłu 13 km/h.

Tekst: Jacek Dobkowski

T&M 2/2015

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE